Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60 kysymyksiä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E34M60
    BTCF Member
    • Mar 2012
    • 110
    • Tampere

    Moro.

    E34 540i kakkoslambdan signaali lähinnä maissa. Moottori käy todella huonosti, ravistaa tyhjäkäynnillä, paukuttaa kaasua nostaessa putkeen ja muuta epäkivaa.

    Kysymys 1: kakkoslambda on käsittääkseni vasemmanpuoleinen, olenko oikeassa?

    Kysymys 2: riittääkö lambda-anturivika siihen, että moottori käy tooodella huonosti?

    Kysymys 3: saako lambda-anturin vaihdettua putki paikallaan? Itse joudun tekemään pihalla tunkin varassa mutta jos joutuu enemmän irroittelemaan niin vien suosiolla pajalle.
    E34 540i A Touring 1995, E34 540i Touring 1995, E34 535i 1988, E39 M5 2000

    Comment

    • SushiX
      BTCF Member
      • Apr 2008
      • 2107
      • ǝɓuᴉʌʎH

      Originally posted by E34M60 View Post
      Moro.

      E34 540i kakkoslambdan signaali lähinnä maissa. Moottori käy todella huonosti, ravistaa tyhjäkäynnillä, paukuttaa kaasua nostaessa putkeen ja muuta epäkivaa.

      Kysymys 1: kakkoslambda on käsittääkseni vasemmanpuoleinen, olenko oikeassa?

      Kysymys 2: riittääkö lambda-anturivika siihen, että moottori käy tooodella huonosti?

      Kysymys 3: saako lambda-anturin vaihdettua putki paikallaan? Itse joudun tekemään pihalla tunkin varassa mutta jos joutuu enemmän irroittelemaan niin vien suosiolla pajalle.

      Saat ainaskin vaihdettua vaikka molemmat lambda anturit putkiston ollessa paikallaan.. Ne on siinä laatikon tukikumien vieressä, ainakin itsellä oli vanhassa putkistossa ja suht samaan paikkaan laitettiin kun uusi putkisto niputettiin kasaan..
      E90 07 335D
      Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

      Comment

      • E34M60
        BTCF Member
        • Mar 2012
        • 110
        • Tampere

        Originally posted by E34M60 View Post
        Kysymys 1: kakkoslambda on käsittääkseni vasemmanpuoleinen, olenko oikeassa?

        Kysymys 2: riittääkö lambda-anturivika siihen, että moottori käy tooodella huonosti?

        Kysymys 3: saako lambda-anturin vaihdettua putki paikallaan? Itse joudun tekemään pihalla tunkin varassa mutta jos joutuu enemmän irroittelemaan niin vien suosiolla pajalle.
        Itse itseni varmistaen:

        1. Kaiken lukemani mukaan kyllä on vasemmanpuoleinen. Tosin vaihdoin sen ja edelleen antaa kakkoslambdan vikakoodin...
        2. Saattaa riittää, mutta ei ole syy minun tapauksessani
        3. Saa vaihdettua. Oma keino oli paljon WD40 irrotukseen, vähän koputtelua ja sopiva työkalu. Työkalu oli lambdahylsy, 3/8"->1/2" adapteri, nivel, 2x lyhyt jatko ja 2x pitkä jatko ja 600mm väännin. Nivel tarvitaan siihen, että pääsee palkin ohi, sitten voi vääntää auton sivulta hyvässä työasennossa.



        Nyt kaipaan lisätietoa imusarjan takapäädystä ja separaattorista. Auton oireet:
        • Käynnistettäessä pölläyttää savua, mutta ei haise tyhjäkäynnillä eikä ilmeisesti pölläyttele ajossakaan.
        • DME ohjaa seoksen niin rikkaalle (integraattori menee arvoon 32), että hyvä kun käy ollenkaan, lambdasignaalit molemmissa pankeissa lähtee tuossa vaiheessa kohti nollaa volttia.
        • Moottori pitää käydessään apulaitehihnan vingunnan tyyppistä ääntä, saattaa tietty olla hihnakin, mutta...
        • Venttiilikopassa on sen verran alipainetta, että öljyntäyttökorkkia ei meinaa saada kaksin käsin ruuvattua auki ja kun sitä raottaa niin ilmaa menee ihan huolella sisään.
        • Kun auton sammuttaa, niin sekunnin-pari kuuluu selvä ilman liikkumisen ääni, sellainen suhina tai pihinä.



        Nyt siis ongelmana taitaa olla huohotinjärjestelmä, eikö? Kuinka todennäköistä on, että separaattori (siis osa 11 15 1 747 066 siellä hyvin ikävässä paikassa) on rikki vai voiko selvitä pelkällä imusarjan takalaipan (osa 11 61 7 501 562) vaihdolla?


        Muuten, jos positiivisesti ajattelee, niin ei varmaan ihan hirveitä imuvuotoja ole kun saa kehitettyä tuollaisen alipaineen ilman että suhina kuuluu mistään.
        E34 540i A Touring 1995, E34 540i Touring 1995, E34 535i 1988, E39 M5 2000

        Comment

        • BMW
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 3822
          • California

          mistä laturi edullisimmin?

          käykö 140A laturi 100A tilalle?
          P
          R
          N
          D

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            Originally posted by E34M60 View Post
            Kuinka todennäköistä on, että separaattori (siis osa 11 15 1 747 066 siellä hyvin ikävässä paikassa) on rikki vai voiko selvitä pelkällä imusarjan takalaipan (osa 11 61 7 501 562) vaihdolla?
            Selviät takaosan vaihdolla, separaattorissa ei voi olla vikaa.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • E34M60
              BTCF Member
              • Mar 2012
              • 110
              • Tampere

              Originally posted by Cell View Post
              Selviät takaosan vaihdolla, separaattorissa ei voi olla vikaa.
              Uutta osaa odotellessa purin vanhan... olipahan haperoa! Se pienempi kumitulppa oli OK (silti uusi on jo tilattu), mutta kaikki muut osat käyttökelvottomassa kunnossa. Se isompi tulppa oli halkeillut ja pala oli jo murtunut pois, päädyn tiiviste oli aivan korppu, bensanpainesäätimen alipaineletku muistutti enemmän purkkaa kuin korppua, mutta oli silti puoliksi puhki. Ja se varsinainen kalvo oli hyvin surullinen myös.



              Kiitos kaikille tähänastisesta avusta. Nyt on sellainen usko, että tällä toimenpiteellä lähtee vihdoin käymään kunnolla ja pääsee leimalle.
              E34 540i A Touring 1995, E34 540i Touring 1995, E34 535i 1988, E39 M5 2000

              Comment

              • pheno
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 1996
                • Tampere

                Niin, pitäiskö tän koneen sammuessa kuulua pieni suhahdus --> "tssshhhh" ? vai kieliikö tuo jostain imuvuodsta?

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  Originally posted by pheno View Post
                  Niin, pitäiskö tän koneen sammuessa kuulua pieni suhahdus --> "tssshhhh" ? vai kieliikö tuo jostain imuvuodsta?
                  Ei oikein tuon perusteella voi sanoa imuvuodosta juuri mitään.

                  Comment

                  • 426Hemi
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2008
                    • 621
                    • Pälkäne

                    Originally posted by pheno View Post
                    Niin, pitäiskö tän koneen sammuessa kuulua pieni suhahdus --> "tssshhhh" ? vai kieliikö tuo jostain imuvuodsta?
                    Mulla ainakin kuulu omassa tuo sama, ja autossa ei ollut mitään havaittavaa vikaa tai ongelmaa.
                    ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                    Comment

                    • Haju69
                      Administrator
                      • Nov 2005
                      • 16358
                      • Leppävirta

                      Öljypumpun kiinnityksen tarkistaminen

                      Tästä en nyt suomenkielistä kuvallista tarinaa löytänyt äkkiä mutta FAQ puolelta löytyi tuo ruotsalainen http://www.autopower.se/mekartips/me...s.asp?dokid=37 Ja faq puolella toinen linkki ei toiminut. Olisiko se lienee ollut suomalainen.

                      Ei nyt valitettavasti minulle selkene mitkä pultit (3kpl)ne tässä kuvassa on mitkä pitää tarkastaa/kiristää. Voisko joku vaikka merkata ne tuohon kuvaan?



                      Ja tässä osoittava sormi lienee osoittaa sitä holea mistä se ketjun kiristys tapahtuu?


                      Ilmeisesti muuta uutta tuossa operaatiossa ei tarvitse hommata kuin uusi alemman öljypohjan tiiviste ja ruuvilukitetta sekä uudet öljyt ja suodatin? Onko näin?


                      EDIT: Löysin tällaisen. Ilmeisesti kuvassa 60 11 188 E ne pultit on merkattuna? http://www.e38.org/replacing_oil_pump%28M60%29.pdf Jos näin niin nyt mä sen hokasin. Jos ei niin sitten en hokassu vieläkään.
                      Last edited by Haju69; 28-06-2012, 12:18.
                      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        Kuvasta sormen kohdalta puuttuu juurikin yksi pultti, kiristyksen säätö samasta pultinkolosta kuusiokololla.
                        Kaksi pulttia on toisellapuolen ratasta samantyylisesti mutta osoittavat eri suuntaan.
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • SushiX
                          BTCF Member
                          • Apr 2008
                          • 2107
                          • ǝɓuᴉʌʎH

                          Originally posted by Supa View Post
                          Kuvasta sormen kohdalta puuttuu juurikin yksi pultti, kiristyksen säätö samasta pultinkolosta kuusiokololla.
                          Kaksi pulttia on toisellapuolen ratasta samantyylisesti mutta osoittavat eri suuntaan.
                          Juurikin näin.. Tarvii pitkän muistaakseni 6mm kuusiokolon, vähän hankala saada se sinne ja kiristää, mutta onnistuu se..

                          Tarkasta samalla kaikki pultit & mutterit, sillä itselle oli tippunut öljypohjaan 1 mutteri ja 7kpl pultteja.. Vielä ihana kuva alla..
                          Attached Files
                          E90 07 335D
                          Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

                          Comment

                          • Haju69
                            Administrator
                            • Nov 2005
                            • 16358
                            • Leppävirta

                            Tuleekos sen letkulämmittimen kanssa toimeen? Vaiko sitten säteilijät.. Jompi kumpi pitäs laittaa. Letkulämmittimestä ei ole kokemusta aiemmin. Ja en edes varmaksi tiedä mihin letkuun se asennetaan. Se nyt selvästi on halvempi ratkaisu kuin säteilijät ilmeisesti.

                            Onhan tuolla autolla porskutettu jo +300tkm ja ei lämmitintä eli varmaan kovaa ajoa vaan mutta mieluusti laittaisin sen lämmittimen edes jonkinlaisen. Ja mahdollisuuksien mukaan sitten kaveriksi sisätilan pistokkeen lämmittimelle.


                            Letku vai säteilijä(t)?

                            Täältä vähän kattelin noita



                            Millainen se nyt sitten kannattaisi olla M60B30 koneeseen?
                            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                            Comment

                            • Arnolds
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3310
                              • Kajjjaani

                              Originally posted by Haju69 View Post
                              Tuleekos sen letkulämmittimen kanssa toimeen? Vaiko sitten säteilijät.. Jompi kumpi pitäs laittaa. Letkulämmittimestä ei ole kokemusta aiemmin. Ja en edes varmaksi tiedä mihin letkuun se asennetaan. Se nyt selvästi on halvempi ratkaisu kuin säteilijät ilmeisesti.

                              Onhan tuolla autolla porskutettu jo +300tkm ja ei lämmitintä eli varmaan kovaa ajoa vaan mutta mieluusti laittaisin sen lämmittimen edes jonkinlaisen. Ja mahdollisuuksien mukaan sitten kaveriksi sisätilan pistokkeen lämmittimelle.


                              Letku vai säteilijä(t)?

                              Täältä vähän kattelin noita



                              Millainen se nyt sitten kannattaisi olla M60B30 koneeseen?
                              Itellä säteilijöistä pelkästään hyvät kokemukset.
                              F26 xDrive20d TwinPower

                              EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                              Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                              Comment

                              • Haju69
                                Administrator
                                • Nov 2005
                                • 16358
                                • Leppävirta

                                Originally posted by Arnolds View Post
                                Itellä säteilijöistä pelkästään hyvät kokemukset.
                                No itsellä myös M52 koneisista noita säteilijä kokemuksia. Säteilijät on vaan kalliimpi vaihtoehto niin oisko jollain antaa kokemuksia letkulämmittimistä M60 koneessa?
                                LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                                E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                                B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                                Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                                Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                                Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎