Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    Originally posted by jr66 View Post
    Eipäs vaan pinionin takalaakerin alle tulevalla shimmillä ? Krymppi määrää laakerin esijännityksen ?
    Jos sitä hammaskosketusta säätää niin shimmilevyjä on pinjonin takalaakerin ja poskilaakerien alla, pinjonilla säädetään hammaskulma hampaan pituussuunnassa kohdilleen ja poskilaakerien shimmaamisella syvyyssuunnassa.

    Comment

    • L P
      BTCF Member
      • Oct 2010
      • 145
      • Helsinki

      Lueskelin täältä, että 3.07 ja sitä harvemmissa välityksissä olisi tasauspyörästön iso hammaspyöräja pinjoni erilainen kuin sitä tiuhemmissa. Joku tuossa aiemmin oli mittaillut, että oli viitisen milliä ollut eroa harvan ja tiuhaperäisen hammaspyörän korkeudessa ja kompensoinut sen spacerillä. Purin tuossa äsken kaksi perää; 2.93 lukottoman ja 2.65 lukollisen ja tuossa lukkoyksikössä oleva hammaspyörä oli eri kokoinen lukottoman tasauspyörästön hammaspyörän kanssa. Mittailin tönärillä pikaisesti, että lukoton hammaspyörä oli korkeudeltaan 34.6mm ja lukollinen matalampi 32.3mm. Lukollisessa myös noi hampaat ovat paljo syvemmät? Onko näissä vielä mahdollisesti jotain muitakin eroavaisuuksia näissä hammaspyörissä kun nuo kaksi mistä täällä aikaisemmin ollut puhetta?

      En mittaillut oliko noissa tasauspyörästöissä mitoissa eroja, mutta pitäskö siis nämä em. tasauspyörästöt pystyä vaihtamaan päittäin?
      Last edited by L P; 24-02-2014, 14:57.

      Comment

      • _tuoppii
        Newbiemmer
        • May 2014
        • 14
        • suomi

        Miten toi kardaanin laipan vaihto tapahtuu? Mitä pitää ottaa huomioon ja voiko sen kasata vanhalla krympillä? Typ 188 pitäs vaihtaa 6 pulttinen laippa. Onko jotain momenttia mihinkä mutterin kiristää?

        Comment

        • *makke*
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 884
          • Klaukkala

          Akseliin ja mutteriin merkki, laippa vaihtoon ja kiristys samaan kohtaan. Näin on parikin perää tehty ilman murheita.

          Comment

          • _tuoppii
            Newbiemmer
            • May 2014
            • 14
            • suomi

            Oletko mitannut laipan pituuden? Jos eri pituinen niin tuo merkkiin kiristäminen ei onnistu. M3 laippa pitäisi vaihtaa 325 perään.

            Comment

            • turbobliz
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2003
              • 1005
              • e-suomi

              kiristysholkin kasaanmenon momentti on niin helvetin suuri, että luulen riskin väärästä kireydestä olevan pieni vaikka kirraa sen mutterin miten.

              Eihän sitä mutteria tarvii metrin varrella kiristää laipanvaihdon yhteydessä.

              Mä vetäisin uuden laipan vaan johonkin järkevään momenttiin ja kierreliima / mutterin lukitushahlo pitää mutskun paikallaan.

              Comment

              • racing02
                BTCF Member
                • Nov 2004
                • 2028
                • Riihimäki

                Originally posted by *makke* View Post
                Akseliin ja mutteriin merkki, laippa vaihtoon ja kiristys samaan kohtaan. Näin on parikin perää tehty ilman murheita.
                Näin on tehty kolmas ja neljäskin. Laipat oli täsmälleen saman mittaisia. Jos olis heittoa mitassa niin laittaisin blizin tapaan "sopivaan" momenttiin.

                Comment

                • Maza
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 4321
                  • Kannus/Kokkola

                  Originally posted by racing02 View Post
                  Näin on tehty kolmas ja neljäskin. Laipat oli täsmälleen saman mittaisia. Jos olis heittoa mitassa niin laittaisin blizin tapaan "sopivaan" momenttiin.
                  Vaihtelin tuossa talvella omaan harrastepirssiin etulaipan hiukan eri mittaiseen, joten ei voinut käyttää tuota merkitsemistekniikkaa. Vedin mutterin 175nm eikä ainakaan ~1000km sisällä ole vielä alkanut pitämään mitään ylimääräisiä ääniä. Tuon em. momentin taisin löytää jopa tästä ketjusta.

                  Comment

                  • _tuoppii
                    Newbiemmer
                    • May 2014
                    • 14
                    • suomi

                    Nyt vaihdoin perän mutta 100km jälkeen rupesi ääntämään moottorijarrutuksessa. Mistä voisi johtua? Jäikö mutteri hiukan löysälle? Ääni ei kuulu laakereista ja kuuluu joka nopeudessa nostaessa jalan kaasulta. En myöskään laittanut lukitetta mutteriin.

                    Comment

                    • Peksu_M20
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 2121
                      • Lahti

                      Originally posted by _tuoppii View Post
                      Nyt vaihdoin perän mutta 100km jälkeen rupesi ääntämään moottorijarrutuksessa. Mistä voisi johtua? Jäikö mutteri hiukan löysälle? Ääni ei kuulu laakereista ja kuuluu joka nopeudessa nostaessa jalan kaasulta. En myöskään laittanut lukitetta mutteriin.
                      Hammaskosketus huono ?
                      Mahtiala kustom - No connection
                      Bmw E21 320A -81 "330i"
                      Bmw e30 318is

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by pekka_hirvonen View Post
                        Hammaskosketus huono ?
                        Laippa ollut vähän ohuempi kuin aikaisempi. Uus krymppi tai shimmilevy laipan ja krympin väliin korjaa tilanteen.

                        Se pultin asennon merkkaaminen on ihan turha, pultti vedetään vaan kiinni ja krymppi tekee laakerin esijännityksen, jos vaihtaa laipan niin se ei saa jäädä lyhyemmäksi kuin millä krymppi on aikaisemmin kiristetty tai tekee juuri noin että jää välystä ja hammaskosketus pääsee vääräksi moottorijarrussa.

                        Comment

                        • baku
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2006
                          • 347
                          • Kausala

                          Originally posted by L P View Post
                          Lueskelin täältä, että 3.07 ja sitä harvemmissa välityksissä olisi tasauspyörästön iso hammaspyöräja pinjoni erilainen kuin sitä tiuhemmissa. Joku tuossa aiemmin oli mittaillut, että oli viitisen milliä ollut eroa harvan ja tiuhaperäisen hammaspyörän korkeudessa ja kompensoinut sen spacerillä. Purin tuossa äsken kaksi perää; 2.93 lukottoman ja 2.65 lukollisen ja tuossa lukkoyksikössä oleva hammaspyörä oli eri kokoinen lukottoman tasauspyörästön hammaspyörän kanssa. Mittailin tönärillä pikaisesti, että lukoton hammaspyörä oli korkeudeltaan 34.6mm ja lukollinen matalampi 32.3mm. Lukollisessa myös noi hampaat ovat paljo syvemmät? Onko näissä vielä mahdollisesti jotain muitakin eroavaisuuksia näissä hammaspyörissä kun nuo kaksi mistä täällä aikaisemmin ollut puhetta?

                          En mittaillut oliko noissa tasauspyörästöissä mitoissa eroja, mutta pitäskö siis nämä em. tasauspyörästöt pystyä vaihtamaan päittäin?
                          Vanha kysymys, mutta kaivetaan esiin kuitenkin. Eiköhän tässä tapauksessa tuo mittaamasi korkeusero johdu ihan välityksestä. Harvemmassa välityksessä on pinionin hampaita enemmän jolloin se on halkaisijaltaan suurempi. Lautaspyörän hammaspyörässä taas on vastaavasti vähemmän hampaita ja jotta se sopisi paikalleen on koko hammaspyörä oltava matalampi.

                          Minähän sen tuossa toisessa vastaavassa threadissa olleen shimmilevyllisen lukon vuosia sitten kasasin, varmaan joku toinenkin päätynyt samaan ratkaisuun. Kun nuo kaksi erilaista murikkaa on vierekkäin, niin silloin sen eron näkee kaikkein selvimmin. Harvan välityksen siis pystyy tekemälläni tavalla shimmaamaan, mutta toisinpäin se ei onnistu.
                          Last edited by baku; 27-09-2014, 18:04.
                          F20 116d
                          E63 645
                          E28 528
                          F30 320d x-drive
                          F31 335d x-drive

                          ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                          KTM 1290 Super Adventure
                          K1200S
                          ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                          Comment

                          • niko123
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2012
                            • 148
                            • Kesälahti

                            Nostetaan tätäkin vähän.. Mistä kannattaisi hommata laakerit perään? Kuuluu pientä ujellusta eli ilmeisesti se pinionin laakerit kannattaa vaihtaa ja krymppi. Tässä ei ilmeisesti tarvitse shimmailla hammaskosketuksia, entä poskilaakereiden vaihdossa?
                            Eli perä on e36 328 typ 188 2,93 lukollinen.

                            Onko kellään vetari käynyt ääntämään samaan tapaan? Vetaria on venytetty aika äärimmilleen mutta ei pohjaa vielä kuitenkaan? Olisiko kellään tarkkoja mittoja e36 ja e46 vetareista tai tarkemmin onko niillä eroa? Näiden erolla olisi merkitystä sillä auto on e46 bemari johon on asenettu lukollinen perä e36:sesta.

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16437
                              • Asikkala

                              Originally posted by niko123 View Post
                              auto on e46 bemari johon on asenettu lukollinen perä e36:sesta.
                              Miten tämä on tehty ?

                              Comment

                              • e36coupe
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2004
                                • 719
                                • Nokia

                                Originally posted by niko123 View Post
                                Nostetaan tätäkin vähän.. Mistä kannattaisi hommata laakerit perään? Kuuluu pientä ujellusta eli ilmeisesti se pinionin laakerit kannattaa vaihtaa .
                                Pikkuperään hain Tampereen Laakerikeskuksesta kaikki laakerit. Kato nettikaupasta hinnat ja saatavuus laakereiden merkintöjen avulla.
                                Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                                Työn alla: E21 320/6
                                Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎