Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    Originally posted by jr66 View Post
    Mikä on torsen ? Normi 188 ? Joku muu, mikä ?
    Zetoissa on kitkalukon sijaan torsen, tuttu esim. vanhemmista audeista. Kuoret&muut osat ovat kyllä samoja, eli typ188.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • ooopeee
      BTCF Member
      • Dec 2011
      • 2109
      • Kouvola

      Remppaako etelä suomessa kukaan näitä periä ? Maksaa tietysti niin paljon ettei oo mitää järkeä ? Jollottaa melkosesti

      Sorry ot..
      VW passat 1.9tdi 4motion
      E36 "328" cabrio

      Comment

      • Tuukkaw
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2015
        • 745
        • Tre

        Esim voimansiirtopalvelu Särkikoski.
        61 Ford
        79 HD

        Comment

        • Playpig
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 888
          • Iisalmi

          Uutisia liittyen lukkoperän osien saatavuuteen

          Moro.

          Atoylta ei tällä hetkellä saa mitään osia ZF valmistamiin kitkalukkoperiin. Saatavuus meni huonoksi sen jälkeen kun Bosch osti ZF:n tehtaan joka näitä osia valmistaa. Myös erilaisten ohjausjärjestelmien komponenttien saatavuus on heikko ainakin ZF tuotekoodeilla Atoyn kautta.

          Jos jollain on vinkata paikkaa mistä saa hyvälaatuisia kitka ja välilevyjä sekä lautasjousia niin olisin kiitollinen.
          Nyt: E39 530DA Touring -98

          ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

          Comment

          • numberi
            BTCF Member
            • Apr 2013
            • 89
            • Hamina

            Itse tilasin 4 kitkalevyä Serbiasta RacingDiff:siltä, nähtäväksi tulee millaiset ovat. Ilmeisesti ihan laatukamaa.

            ~167€ Suomeen postitettuna.
            Harrasteet sun muut projut: 1989 E34 ///M5 Turbo, 1994 E34 touring 35d+8hp
            Käyttis: Nissan ///Minterstar
            Mainitsemisen arvoiset ex rotiskot: 1991 E30 Touring M50B28 707hv/877nm, 1989 E30 2D Sedan M20B27 Sakhir Orange, 1991 E34 Sedan 535i M Technic

            Comment

            • Jokkede
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2010
              • 278
              • Siilinjärvi

              Vaihdoin tossa e36 typ188 lukkoperän sisukset e30 perän kuoriin. Itse perämurikan laakerit ja pinjonin taaempi laakeri on e36 perästä. Pinjonin taaemman laakerin kooli kuitenkin e30, niinkuin poskilaakereidenkin koolit. Mennäänkö ihan perse edellä puuhun jos sekottaa nuo laakerit noin pahasti?

              Hammasvälyksen katoin heittokellolla ja oli noin 0,11mm
              XDIE8463 by Joel Kärkkäinen, on Flickr

              Hammaskosketus myös näytti tältä hammerilla katottuna
              IMG_0987 by Joel Kärkkäinen, on Flickr

              Poskilaakereiden shimmit laitoin niinkuin aikasemmin olikin. Tässä vaiheessa perä on kasattuna vielä ilman krymppia ja pinjonin mutteria sen verran kirrattuna, että välys hävis ja hieman jämäköityi pyörittäessä.

              Mitä mieltä arvon raati? :think
              Nykyisin: e30 318i 2d -84 m50b28 Turbo ikuisuus projekti
              e30 316 2d -85 Alpinweiss ///Mikä kiire projekti
              e30 316 2d -87 Ral 6003 m50b25 "kaunokki"
              300 exc -05


              Myydään tavaraa Ostetaan tavaraa

              EX: e30 316i 2d -89 Zinnoberrot, e30 320i m20b25 2d -89 Schwartz, e36 328i taxi -95 Cosmosschwarz, e36 325i coupe -94 Moreagrun, e36 328i toukka -95 Montrealblau, e32 735iA -91 Granitsilber metallic, e36 325i taxi -90 Lagunengruen

              Comment

              • e36coupe
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 719
                • Nokia

                Käytettyjen laakerin puoliskojen sekoitus ei vakuuta.

                Hammaskosketuksen tarkistus ilman krymppiä ja pinjonin kiristystä nähdäkseni aivan turhaa, kun sehän tulee muuttumaan.

                Jos meinaa ettei heti mene uudestaan työlle niin itse aloittaisin alusta ja vaihtaisin uudet laakerit ja tiivisteet.
                Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                Työn alla: E21 320/6
                Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                Comment

                • MikkoÄr
                  BTCF Member
                  • Aug 2007
                  • 170
                  • Nokia

                  Hammaskosketuksenhan voi katsoa ilman krymppiholkkiakin, kunhan pinjonin pyörimismomentti ja shimmit ei enää lopulliseen kasaukseen muutu.
                  2ZR-FXE

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    No tossa kuvassa on hammaskosketusjälki vain jarrupuolelta. Ja se on hieman hampaan harjaa kohti siitä mihin itte tähtäisin.

                    Laakeri ja sen kooli on pari. Etenkin käytetyissä.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11086
                      • Oulu

                      Originally posted by petrolhead View Post
                      No tossa kuvassa on hammaskosketusjälki vain jarrupuolelta. Ja se on hieman hampaan harjaa kohti siitä mihin itte tähtäisin.

                      Laakeri ja sen kooli on pari. Etenkin käytetyissä.
                      Jep. Vaatii vähän säätöä. En nyt kyllä ulkoa muista mihin suuntaan :think

                      Ja laakereita ei tosiaan kannata tuollain sekotella. Voi toki pelata tuurilla, mut...

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Jep. Vaatii vähän säätöä. En nyt kyllä ulkoa muista mihin suuntaan :think ...
                        En minäkään. Jos näkis myös vetopuolen kosketuksen niin osaisi sanoa kun tutkii hammaskosketuksen tulkintaan tarkotettua taulukkoa. Ku googlettaa tooth contact patterm chart tmv. ni niitä löhtyy kyllä. Mut en ala hirveesti viisastelemaan ilman että on osat silmien/sormien ulottuvilla.
                        Usein joutuu prässäämään kamat ulos ja vaihtamaan pinjonin simmiä. Sehän se työläin osa on.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by e36coupe View Post
                          Käytettyjen laakerin puoliskojen sekoitus ei vakuuta.

                          Hammaskosketuksen tarkistus ilman krymppiä ja pinjonin kiristystä nähdäkseni aivan turhaa, kun sehän tulee muuttumaan.

                          Jos meinaa ettei heti mene uudestaan työlle niin itse aloittaisin alusta ja vaihtaisin uudet laakerit ja tiivisteet.
                          Kuule hammaskosketus katotaan nimenomaan ilman krymppiä, pinjoniakseli kiristettynä oikeaan pyöritysmomenttiin. Krymppi kun kertakäyttöinen periaatteessa. Se ei vaikuta hammaskosketuksiin mitään, tarjoaa vain vastineen laakereiden väliin että mutteri kiristyy ilman että laakerit on jökissä.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • e36coupe
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 719
                            • Nokia

                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Kuule hammaskosketus katotaan nimenomaan ilman krymppiä, pinjoniakseli kiristettynä oikeaan pyöritysmomenttiin. Krymppi kun kertakäyttöinen periaatteessa. Se ei vaikuta hammaskosketuksiin mitään, tarjoaa vain vastineen laakereiden väliin että mutteri kiristyy ilman että laakerit on jökissä.
                            En ole kanssasi eri mieltä.
                            Luin kysyjän kirjoituksen niin, että pinjonin mutteria ei olisi kiristetty ja täten sen etäisyys tulisi muuttumaan lautaspyörään nähden. Oikean pyöritysmomentin mittausta tuossa ei taidettu olla suorittamassa / suoritettuna.

                            Hyvä, että tartuit epäkohtaan jotta A) minulle ei jäisi väärää käsitystä B) asiaa kysellyt saisi oikeata tietoa. Aina on niitä, jotka panttaa tietoa joten hienoa että täällä sitä jaetaan.
                            Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                            Työn alla: E21 320/6
                            Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                            Comment

                            • Jokkede
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2010
                              • 278
                              • Siilinjärvi

                              Joo elikkä taitaa olla tuuri peliä pelaako vai ei En saanut jäämään tohon hammeriin nitään jälkeä kun pyöritin pinjonin laipasta toiseen suuntaan
                              Taidan kuitenki lyyä tuon läjään ja auton alle niin näkee mitä tapahtuu Löytyy 2kpl noita lukkoja niin tekee sen toisen uusilla laakereilla ja stefoilla + 3. Kitkalevypari ja tekee sitten saman tuolle.
                              Nykyisin: e30 318i 2d -84 m50b28 Turbo ikuisuus projekti
                              e30 316 2d -85 Alpinweiss ///Mikä kiire projekti
                              e30 316 2d -87 Ral 6003 m50b25 "kaunokki"
                              300 exc -05


                              Myydään tavaraa Ostetaan tavaraa

                              EX: e30 316i 2d -89 Zinnoberrot, e30 320i m20b25 2d -89 Schwartz, e36 328i taxi -95 Cosmosschwarz, e36 325i coupe -94 Moreagrun, e36 328i toukka -95 Montrealblau, e32 735iA -91 Granitsilber metallic, e36 325i taxi -90 Lagunengruen

                              Comment

                              • jr66
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 16422
                                • Asikkala

                                Originally posted by Jokkede View Post
                                Joo elikkä taitaa olla tuuri peliä pelaako vai ei En saanut jäämään tohon hammeriin nitään jälkeä kun pyöritin pinjonin laipasta toiseen suuntaan
                                Taidan kuitenki lyyä tuon läjään ja auton alle niin näkee mitä tapahtuu Löytyy 2kpl noita lukkoja niin tekee sen toisen uusilla laakereilla ja stefoilla + 3. Kitkalevypari ja tekee sitten saman tuolle.
                                Kiva että sulla osia riittää mutta onko paha rasti kasata ne laakerit pareina ja miettiä hammaskosketusta uudestaan ?
                                Tyyli jos menee paskaksi niin tehdään uudestaan ei siis ole minulta pois, kunhan ajattelen ääneen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎