Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jokkede
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2010
    • 278
    • Siilinjärvi

    Koitinkin jo pinjonin laakeria irroittaa, mutta ilman ulosvetäjää taitaa saaha vaan tuhoa aikaseks Ebaysta näyttää saavan alle 200e laakerit, stefat, tiivisteet ja krympin niin taidan laittaa semmosen setin tilaukseen. Toisen perän kuitenkin taidan ekana kasata vanhoilla laakereilla ja kokeilla mitä käy. Jokatapauksessa molemmat perät kunnostetaan. Ratapäivät ois ens vklp niin siksi pitää saaha hetijanyt.
    Nykyisin: e30 318i 2d -84 m50b28 Turbo ikuisuus projekti
    e30 316 2d -85 Alpinweiss ///Mikä kiire projekti
    e30 316 2d -87 Ral 6003 m50b25 "kaunokki"
    300 exc -05


    Myydään tavaraa Ostetaan tavaraa

    EX: e30 316i 2d -89 Zinnoberrot, e30 320i m20b25 2d -89 Schwartz, e36 328i taxi -95 Cosmosschwarz, e36 325i coupe -94 Moreagrun, e36 328i toukka -95 Montrealblau, e32 735iA -91 Granitsilber metallic, e36 325i taxi -90 Lagunengruen

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11078
      • Oulu

      Pinjonin laakeri voi tosiaan olla todella tiukassa. Mun piti ostaa akselin paksuuteen nähden vähän ylijäreäkin ulosvetäjä ja käyttää siitä laakerin taakse pultattavaa osuutta prässin kanssa. Tais vaatia melkeen 10 tonnia voimaa että suostu irtoamaan :think

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        Öljyväri maksaa 5,90€ Clas Olssonilla. Toimii hyvin hammaskosketuksen kattomiseen. Ja tinnerillä ku laimentaa sitä niin saa flow viz-maalin .

        Ns. puolikuut ja Motonetin prässi riittää pinjonin laakerin irroitukseen ihan hyvin. Tai mulla ei yksikään oo ollu mitenkään eeppisen tiukassa. Vittumaisempaa on jumpata takimmaisen laakerin koolia kuoriin ja pois jos joutuu simmiä arpoon monta kertaa. Kun se pitäs jollain taikoo ehjänä pois ja takas.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • e30_M-tech1
          BTCF Member
          • Jan 2011
          • 340
          • Tampere

          Laakerit quaifen yhteydessä

          Keskusteluista päätellen vaikea löytää mutta eikös ne ole nämä ebay linkki:



          Vai onko samanvuotisilla 530i autoilla perissä eroja?
          Last edited by e30_M-tech1; 31-10-2017, 14:52. Reason: edidi
          Nykyiset:e39 530i & e36 325
          ---------------------------------------------------
          Exät:
          vw golffi
          e46 328 -00
          e30 320 -87
          e30 325 -83
          e36 325 -91
          e36 328 -98
          e30 325 M-tech1 -87

          Comment

          • tomant
            Newbiemmer
            • Nov 2005
            • 7
            • Riihimäki

            Originally posted by petrolhead View Post
            ...Vittumaisempaa on jumpata takimmaisen laakerin koolia kuoriin ja pois jos joutuu simmiä arpoon monta kertaa. Kun se pitäs jollain taikoo ehjänä pois ja takas.
            En ole koskaan nähnyt Bemarin perää, mutta tarkoitus on vaihtaa Typ 188 190E-Mersun alle. Voisiko pinionin shimmauksen tehdä siten, että tuhlaa uuden (tai hyväkuntoisen) laakerin sovitustyökaluksi? Hiomalla/sorvaamalla hiukan laakerin ulko- ja sisäkooleja, sen voi sovittaa sormin paikalleen. Sovitustyö helpottuisi ja viimeiseksi sitten kasaus lopullisella laakerilla. Esim. Fordin perissä, missä shimmilevy on pinionin rattaan ja laakerin välissä, löytyy jopa varaosana laakeri, joka menee sormin laittamalla pinionin akselille.
            Last edited by tomant; 15-01-2018, 20:05. Reason: Idean kehittely

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11078
              • Oulu

              Originally posted by tomant View Post
              En ole koskaan nähnyt Bemarin perää, mutta tarkoitus on vaihtaa Typ 188 190E-Mersun alle. Voisiko pinionin shimmauksen tehdä siten, että tuhlaa uuden (tai hyväkuntoisen) laakerin sovitustyökaluksi? Hiomalla/sorvaamalla hiukan laakerin ulko- ja sisäkooleja, sen voi sovittaa sormin paikalleen. Sovitustyö helpottuisi ja viimeiseksi sitten kasaus lopullisella laakerilla. Esim. Fordin perissä, missä shimmilevy on pinionin rattaan ja laakerin välissä, löytyy jopa varaosana laakeri, joka menee sormin laittamalla pinionin akselille.
              No siis mikseipä. Mut kuitenkin siinä voi silti tulla virhettä, kun se pitää kasata eri laakerilla mitä ei oo sorvattu, ja voi joutua shimmaamaan vielä uusiksi. Toki säästäähön siinä sen pari minuuttia, mitä sen laakerin pos ja paikallen prässäys vie aikaa.
              Last edited by Pazi88; 15-01-2018, 20:25.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                Originally posted by tomant View Post
                En ole koskaan nähnyt Bemarin perää, mutta tarkoitus on vaihtaa Typ 188 190E-Mersun alle. Voisiko pinionin shimmauksen tehdä siten, että tuhlaa uuden (tai hyväkuntoisen) laakerin sovitustyökaluksi? Hiomalla/sorvaamalla hiukan laakerin ulko- ja sisäkooleja, sen voi sovittaa sormin paikalleen. Sovitustyö helpottuisi ja viimeiseksi sitten kasaus lopullisella laakerilla. Esim. Fordin perissä, missä shimmilevy on pinionin rattaan ja laakerin välissä, löytyy jopa varaosana laakeri, joka menee sormin laittamalla pinionin akselille.
                Jos laakerien välillä ei olisi mitään mittaeroja niin yksissä kuorissa sama simmi kävisi aina.
                Jos pinjonin takakooli ei ole tiukka akseliin ja reikään niin akselin asema on mitä sattuu joten huono siitä on hammaskosketusta ja backlashia arpoa.
                Voortin murikan säädöstä en sano mitään kun en oo käsissäni pitäny.
                Jos nyt eka kertaa teet niin tee huolella vaikka teettääkin vähä töitä. Ekan kanssa ei kannata alkaa oikomaan oli homma mikä vaan.
                Last edited by petrolhead; 15-01-2018, 22:16.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • tomant
                  Newbiemmer
                  • Nov 2005
                  • 7
                  • Riihimäki

                  Kiitos vastauksista. Tarkoituksenani on tehdä avoimesta 4,45-perästä kiinteä hitsaamalla tai spoolilla varttimaileria varten. Jos käytetyn perän laakerit ja hammaskosketus ovat OK ja uusi/tuunattu tasauspyörästö on samoissa mitoissa kuin pois otettu, enkö siis tarvitse mitään shimmausta ja säätöä? Vai pitääkö käytetyssä perässä aina vaihtaa laakerit varmuuden vuoksi?

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11078
                    • Oulu

                    Originally posted by tomant View Post
                    Kiitos vastauksista. Tarkoituksenani on tehdä avoimesta 4,45-perästä kiinteä hitsaamalla tai spoolilla varttimaileria varten. Jos käytetyn perän laakerit ja hammaskosketus ovat OK ja uusi/tuunattu tasauspyörästö on samoissa mitoissa kuin pois otettu, enkö siis tarvitse mitään shimmausta ja säätöä? Vai pitääkö käytetyssä perässä aina vaihtaa laakerit varmuuden vuoksi?
                    Jos kaikki on ollu ok, niin en oo minä ainakaan vaihdellu. Onhan nuo pysyny läjässä. Yhden lukkoyksikön oon vaihtamu tasauspyörästön sisään shimmaamatta, kun hammaskosketus ja pyörintävastus oli ok, niin sekin on pysyny ehjänä. Et joo voi vaihtaa suorilta jos tuurilla sattuu kohdilleen. Yleensä ei

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Skarpa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2007
                      • 3406
                      • Kotka

                      Vanhassa pinioniakselissa käsin kaiverrettu merkintä G G 435. Uudessa P G 1160. Kertooko nää mulle mitään hyödyllistä shimmaamisen kannalta? Lisäksi vanhassa akselissa mutterin päässä merkintä -2, joka vois olla mittapoikkeama. Uudessa ei vastaavaa merkintää ole ainakaan samassa paikassa. Tuli vaan tuolta Vesselitopicista mieleen tarkistaa.
                      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                      E30 Armo "330i"

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11078
                        • Oulu

                        Nuo numerosarjat on muistaakseni samat sekä pinjonissa että siinä hammaspyörässä (että osaa erottaa parin??). Ja päädyn numerosta voi tosiaan päätellä tarvittavan shimmin paksuuden pinjonille. Olikohan se satkuissa vai kympeissä :think No jossain dokumentissa ne luki, mut en nyt kännykällä sitä löydä.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Skarpa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2007
                          • 3406
                          • Kotka

                          Lieneekö paperitiivisteestä mitään iloa perän takakannen välissä, vai suosiolla pelkkä tasotiivistemassa?
                          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                          E30 Armo "330i"

                          Comment

                          • Mica
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 688
                            • Häme

                            Originally posted by Skarpa View Post
                            Lieneekö paperitiivisteestä mitään iloa perän takakannen välissä, vai suosiolla pelkkä tasotiivistemassa?
                            Joskus tuli paperinen askarreltua, sen kanssa ei ollut ongelmia.
                            Tällä hetkellä on jollain tiivistemassalla kiinni, sekin toimii kyllä.
                            e36 M3 -97 "katukilpuri"
                            e36 M3 -98 evo kilpuriprojekti: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=332448

                            Käyttis F01 730d: http://www.btcf.fi/forum/showthread....40#post3862140

                            Comment

                            • basso72
                              BTCF Member
                              • Dec 2004
                              • 1837
                              • Ylä-Pinsiö

                              Originally posted by Skarpa View Post
                              Vanhassa pinioniakselissa käsin kaiverrettu merkintä G G 435. Uudessa P G 1160. Kertooko nää mulle mitään hyödyllistä shimmaamisen kannalta? Lisäksi vanhassa akselissa mutterin päässä merkintä -2, joka vois olla mittapoikkeama. Uudessa ei vastaavaa merkintää ole ainakaan samassa paikassa. Tuli vaan tuolta Vesselitopicista mieleen tarkistaa.
                              Ovat eriparia. Mahdollisuus saada äänetön perä on heikompi.

                              sigpic
                              Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                              320i -77

                              Comment

                              • jr66
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 16419
                                • Asikkala

                                Originally posted by Skarpa View Post
                                Lieneekö paperitiivisteestä mitään iloa perän takakannen välissä, vai suosiolla pelkkä tasotiivistemassa?
                                Laittaisin tivarin ja ohuesti liimaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎