Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw89
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2010
    • 565
    • Ulvila

    Mulla ainakin ihan perus 90 asteinen silikoni supiste 64-76mm
    ja ahtoputkeen hitsattu lähtö tyhjäkäyntiventtiilin letkulle.
    -E30 "316i"

    ex. e46 328i,

    Comment

    • Ardi00
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2011
      • 1518
      • Spain/Valencia

      Originally posted by bmw89 View Post
      Mulla ainakin ihan perus 90 asteinen silikoni supiste 64-76mm
      ja ahtoputkeen hitsattu lähtö tyhjäkäyntiventtiilin letkulle.
      +1
      e36 Fijigrün 328i
      e46 Stalhgrau 325ci

      Comment

      • Make H.
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 1278
        • Kokkola

        Itellä 3" 90 asteinen pakoputkikäyrä sopivasti leikattuna ja lähtö tyhjäkäyntiventtiilin letkulle hitsattuna ...

        Comment

        • Vinki
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1048
          • Seinäjoki

          Mulla kans lähtö vaan hitsattuna ahtoputkeen.
          F31 320i

          e36 325tic

          e30 330tic

          Comment

          • Agua
            BTCF Member
            • Jan 2013
            • 310
            • Kainuu/Oulu

            Oisko jollakkin heittää arpin kannen pultteihin ja kierokangen pultteihin momentteja?

            Edit :kysessä siis arp 2000 pultit kiertokangissa
            Last edited by Agua; 19-03-2015, 22:06.
            Now: E21 315 3.0l turbo
            Ex: E21 315 m50b25 turbo
            Ex: E30 316 turbo. Paloi..

            Comment

            • ^Tonix^
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 641
              • Vaasa

              Originally posted by Agua View Post
              Oisko jollakkin heittää arpin kannen pultteihin ja kierokangen pultteihin momentteja?

              Edit :kysessä siis arp 2000 pultit kiertokangissa
              Kannenpultit 115nm.
              Kanget oli 60 tai 70nm. Muistaakseni 60nm..
              e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
              E30 318is
              E36 M3 Coupe

              Comment

              • Agua
                BTCF Member
                • Jan 2013
                • 310
                • Kainuu/Oulu

                Originally posted by ^Tonix^ View Post
                Kannenpultit 115nm.
                Kanget oli 60 tai 70nm. Muistaakseni 60nm..
                Kiitoksia vastauksesta!
                Vielä kun jostakin löytäisi vakio runkopukkie monentit..
                Kun tuo faq osiossa oleva linkki vie tyhjyyteen :think


                Onkos porukka laitellut mihin asentoon noita nokkia sillon kun ovat laittaneet imunokan kummallekkin puolelle?
                Osa on vissiin laitellu millin auki kumpaakin ja hyvin on rokanneet?

                Itse ajattelin kokeilla asetusta 0.25 pako ja 0.75 imu
                Now: E21 315 3.0l turbo
                Ex: E21 315 m50b25 turbo
                Ex: E30 316 turbo. Paloi..

                Comment

                • ^Tonix^
                  BTCF Member
                  • Sep 2005
                  • 641
                  • Vaasa

                  Originally posted by Agua View Post
                  Kiitoksia vastauksesta!
                  Vielä kun jostakin löytäisi vakio runkopukkie monentit..
                  Kun tuo faq osiossa oleva linkki vie tyhjyyteen :think


                  Onkos porukka laitellut mihin asentoon noita nokkia sillon kun ovat laittaneet imunokan kummallekkin puolelle?
                  Osa on vissiin laitellu millin auki kumpaakin ja hyvin on rokanneet?

                  Itse ajattelin kokeilla asetusta 0.25 pako ja 0.75 imu
                  Runkopukit 20nm ja sit 50 astetta.

                  Tossa M50 imunokka/pakonokka threadis on keskustelua tosta ajoituksesta.
                  Vielä kuin porukka sais lisättyä sinne vähä infoa kuin ovat käyneet penkitämässä niin olisi kaikille paljo helpompaa ajoittaa nokat niinku itse haluaa kuin olisi tiedossa miten vaikuttaa käppyröihin.

                  Yleisin ajoitus on molemmille nokille 0.5-1mm ykk:ssa..
                  e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                  E30 318is
                  E36 M3 Coupe

                  Comment

                  • Vinki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 1048
                    • Seinäjoki

                    Mulla on nyt nokat ajoitettu muistaakseni imu 0,25ykk ja pako 0,65ykk ja 600hepan kohdalla vääntö on jo lähes 800nm. Saiskohan nokkia kääntämällä vähän tuota väännön nousua kuriin, ja mihinköhän päin niitä kannattais lähtee säätämään?

                    Oon varmaan huono käyttämään searchia kun mä en mitään kunnollista keskustelua nokkien ajoituksesta ja sen vaikutuksesta löytänyt..
                    F31 320i

                    e36 325tic

                    e30 330tic

                    Comment

                    • ^Tonix^
                      BTCF Member
                      • Sep 2005
                      • 641
                      • Vaasa

                      Originally posted by Vinki View Post
                      Mulla on nyt nokat ajoitettu muistaakseni imu 0,25ykk ja pako 0,65ykk ja 600hepan kohdalla vääntö on jo lähes 800nm. Saiskohan nokkia kääntämällä vähän tuota väännön nousua kuriin, ja mihinköhän päin niitä kannattais lähtee säätämään?

                      Oon varmaan huono käyttämään searchia kun mä en mitään kunnollista keskustelua nokkien ajoituksesta ja sen vaikutuksesta löytänyt..
                      Mulla oli molemmat nokat 1mm ykkssa ja 3500rpm/700nm+
                      hupputeho ilman ahtopaine kikkailua 578hv/5388rpm ja vääntö 818nm/4185rpm @1.2bar ja tehot mitattu pyöriltä.

                      Nyt nokat ajoitettu 0.5mm ykk mutta penkissä ei vielä käyty.

                      Mitä sun projektitopikista näin niin huipputeho huomattavasti ylempänä kuin mulla. Siihen 6000rpm kieppeille se pitäis saada tiedä sitte onnistuuko vakio imunokilla..?

                      Miten iso se sun moottori on? 2.8?
                      e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                      E30 318is
                      E36 M3 Coupe

                      Comment

                      • Guest's Avatar

                        Imunokkaa myöhäsemmälle eli vähemmän auki ykkssa -> teho siirtyy ylemmäksi.
                        Pakonokkaa aikasemmalle eli vähemmän auki ykkssa->vääntökäyrä muuttuu pyöreämmäksi eikä vääntöpiikki ole niin suuri.
                        Molemmissa tapauksissa overlap pienenee ja käy ns. nätimmin.

                        Pakonokkaa myöhäsemmälle kääntäessä aukiolo kasvaa ykkssa ja vääntöä saa yleensä keskelle reilusti enemmän ja teoriassa pitäisi myös vääntö siirtyä myös ylemmäksi mutta yleensä vääntökäyrä muuttuu kapeammaksi.
                        Tällöin overlap kasvaa.
                        Last edited by Guest; 04-04-2015, 20:15.

                        Comment

                        • Vinki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 1048
                          • Seinäjoki

                          Originally posted by ^Tonix^ View Post
                          Mulla oli molemmat nokat 1mm ykkssa ja 3500rpm/700nm+
                          hupputeho ilman ahtopaine kikkailua 578hv/5388rpm ja vääntö 818nm/4185rpm @1.2bar ja tehot mitattu pyöriltä.

                          Nyt nokat ajoitettu 0.5mm ykk mutta penkissä ei vielä käyty.

                          Mitä sun projektitopikista näin niin huipputeho huomattavasti ylempänä kuin mulla. Siihen 6000rpm kieppeille se pitäis saada tiedä sitte onnistuuko vakio imunokilla..?

                          Miten iso se sun moottori on? 2.8?
                          Mulla on moottori ihan 2.5litrainen ja 8.8 puristuksilla. Pitää noita nokkia koittaa vähän käännellä.
                          F31 320i

                          e36 325tic

                          e30 330tic

                          Comment

                          • tero2
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2004
                            • 83
                            • Espoo

                            mistä ootte hommanneet pakosarjan turbolle eli onko täällä nyt joku joka niitä rakentaa? Mun pitäs tuo oma e36 coupe ahtaa ens talven aikana ja 2 pyörästen ahdettujen parissa touhunnut mutta nyt ekaa kertaa autojen kanssa eikä linkkejä mihinkään ketkä noiden parissa experttejä.

                            Comment

                            • Agua
                              BTCF Member
                              • Jan 2013
                              • 310
                              • Kainuu/Oulu

                              Originally posted by tero2 View Post
                              mistä ootte hommanneet pakosarjan turbolle eli onko täällä nyt joku joka niitä rakentaa? Mun pitäs tuo oma e36 coupe ahtaa ens talven aikana ja 2 pyörästen ahdettujen parissa touhunnut mutta nyt ekaa kertaa autojen kanssa eikä linkkejä mihinkään ketkä noiden parissa experttejä.
                              Suomi käsityötä edustaa ainakin
                              ReWon motors (nickillä o-peksi)
                              KKD tekee myös
                              Ebaysta löytää kiinasarjoja jos semmoisia haluaa tilailla..

                              Tai sit hommaat vesijohto mutkia ja varaat aikaa sen 50 tuntia niin saapi itselle jonkinlaisen tehtyä
                              Now: E21 315 3.0l turbo
                              Ex: E21 315 m50b25 turbo
                              Ex: E30 316 turbo. Paloi..

                              Comment

                              • Agua
                                BTCF Member
                                • Jan 2013
                                • 310
                                • Kainuu/Oulu

                                Missä tasossa muilla menee m50 moottorissa öljyn paineet?
                                Itsellä kylmänä sen 2bar.
                                Kuumalla koneella alle 1bar...
                                Kyseessä siis tyhjäkäynti paineet

                                Ahtimelle öljy otetaan siitä paikasta missä vakiona on öljynpaine anturi.
                                Samassa linjassa on öljynpaineen mittari.
                                Pitäisikkö holsetille olla minkä kokoinen kuristin??
                                Now: E21 315 3.0l turbo
                                Ex: E21 315 m50b25 turbo
                                Ex: E30 316 turbo. Paloi..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎