Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2013

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jmp2002
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 5727
    • Rovaniemi

    Mistä tiedät että pakarin virtaus loppu, vai laitoikko dp jälkeen putken poikki ja tehot nousi?
    E30 325i Touring -89
    E30 325i touring -88 m50tbo
    G20 330e M-Sport -20

    Comment

    • O-Peksi
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2007
      • 2775
      • Joensuu

      Originally posted by jmp2002 View Post
      Mistä tiedät että pakarin virtaus loppu, vai laitoikko dp jälkeen putken poikki ja tehot nousi?
      Ahtoa nostamalla ei saanu yläpäähän enää yhtään lisää tehoa, ja tossa vaiheessa vasta 1.2 bar ahtoa. Pakopesä ei 100% varmasti ahdistanut, koska se oli #22. Sit partyille tein sen 4,5" kylkiputken, jonka jälkeen ahto nousi hukkikseen koskematta. Vaihdoin kuitenkin vielä jämymmän jousen porttiin, että ahtoi 1.7 bar, 875cc -suuttimet 4 bar peruspaineella ihan tappiin.

      Pointti nyt jokatapauksessa on, että älkää turhaan koittako tunkea järkyttävää määrää pakokaasua liian pieneen rööriin, ettei muu virittäminen mene aivan hukkaan. Jos tolla 3" putkella haluaa sinnitellä, niin portilta kannattaa ainakin vetää putki ulkoilmaan.
      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

      Comment

      • ^Tonix^
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 641
        • Vaasa

        Originally posted by O-Peksi View Post
        Kyllä tolle 3" putkelle on vähänkään järkevä maksimi 600 hp hujakoilla. Omassa oli ~40cm 4,5" putkea turbolta, siitä puolen metrin matkalla supistus 4,5"->3" ja loppuputki 3" yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella.

        630 hp nurkilla ei ahtojen nostosta ollu mitään järkevää hyötyä, kun huomasi, että putkisto alkaa tulppaamaan. Ja portilta tuli miulla kaasut vielä tohon samaan rööriin.

        Tonix kerro lisää tosta 885 hp setistä? Oon erittäin skeptinen ton toimivuuden suhteen, jos alusta loppuun 3".
        Originally posted by O-Peksi View Post
        Ahtoa nostamalla ei saanu yläpäähän enää yhtään lisää tehoa, ja tossa vaiheessa vasta 1.2 bar ahtoa. Pakopesä ei 100% varmasti ahdistanut, koska se oli #22. Sit partyille tein sen 4,5" kylkiputken, jonka jälkeen ahto nousi hukkikseen koskematta. Vaihdoin kuitenkin vielä jämymmän jousen porttiin, että ahtoi 1.7 bar, 875cc -suuttimet 4 bar peruspaineella ihan tappiin.

        Pointti nyt jokatapauksessa on, että älkää turhaan koittako tunkea järkyttävää määrää pakokaasua liian pieneen rööriin, ettei muu virittäminen mene aivan hukkaan. Jos tolla 3" putkella haluaa sinnitellä, niin portilta kannattaa ainakin vetää putki ulkoilmaan.
        Tässä linkki: http://server.pure-pf.com/phpBB/view...hp?f=6&t=86581 Itse en olisi uskonut että 3" saa tälläisiä tehoja mutta ennemminkin nähnyt 718hv M50B28 3" putkella. Niin en kyllä usko että ahdistaa 500 tai 600hv:n tehoissa vielä yhtään.
        O-peksi mittasitko pakopaineita?
        Itsellä on e30:ssä 3,5"dp varmaan noin 1m pitunen ja sit auton alle supistuu 3" myös sisäisellä portilla.
        Viimekesänä penkkipäivänä +33C ja 682hv silloin varaa olisi vielä ollut nostaa ahtoja ku pakopaineet ei vielä samaa luokka kuin ahdot. Eli ei sillon vielä ahdistanu pakopesä/putkisto ainakaan. Mitatkaa huvikseen ne pakopaineet vielä dp:stä jos epäilette että ahdistaa ku se yksi nippa ei paljoa maksa.
        Last edited by ^Tonix^; 17-02-2015, 10:29.
        e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
        E30 318is
        E36 M3 Coupe

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5272
          • Pirkkala

          Eräässä auton virittämistä käsittelevässä kirjassa suositeltiin 530hv jälkeen siirtymään isompaan kuin 3" toisessa kirjassa oli laskettu että riittää hiukan pitemmälle.

          paljonkos viina vaikuttaa asiaan? Pakokaasu on ainakin hiukan viileämpää? Mutta miten määrä?

          Edit: eihän pakopaineen tarvi olla yhtä suuri kun ahtopaine ni jo otetaan jo hevosissa takkiin...
          Last edited by Urpo_rotta; 17-02-2015, 10:27.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5272
            • Pirkkala

            Eihän vaan ole tuossa 885hp vehkeessä putki suoraan lokarista ulos?
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • bmw89
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2010
              • 565
              • Ulvila

              Itellä tulee nyt ainakin alkuun 3" ränni ahtimelta taakse, tosin eipä tossa 35- holsetissa ole tuo pakosiipikään, kuin 60mm ja samalla halkaisijalla lähtö, niin turha siihen perään on isompaa varmaan laittaakaan.
              -E30 "316i"

              ex. e46 328i,

              Comment

              • Miuge
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 630
                • Tampere

                En tiedä, mutta aavistelen, että turbiinisiiven kokokin voi vaikuttaa miten pitkälle putkikoko riittää, esim. Tonixin linkin turbon 66mm jättöpäälle 3" putki on kuitenkin 30% alaltaan isompi eli siivellä säilyy virtausnopeus suurempana kuin putkessa.
                Faktojakin olisi mukava kuulla..
                Webshop - MRT Engineering
                Facebook - MRT Engineering
                Instagram - mrtengineering
                YouTube - miugemrt

                Comment

                • Maza
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 4321
                  • Kannus/Kokkola

                  Originally posted by Miuge View Post
                  En tiedä, mutta aavistelen, että turbiinisiiven kokokin voi vaikuttaa miten pitkälle putkikoko riittää, esim. Tonixin linkin turbon 66mm jättöpäälle 3" putki on kuitenkin 30% alaltaan isompi eli siivellä säilyy virtausnopeus suurempana kuin putkessa.
                  Faktojakin olisi mukava kuulla..
                  Mä taas haluaisin väittää et teho on se mitä pitää tuijottaa putkikokoa valittaessa. Sitten pitää myös muistaa, että eri moottorit tuottaa tehon erillaisilla hyötysuhteilla - yleistäen 2v moottori tarvii enemmän ilmaa tuottaakseen saman tehon kuin 4v moottori.

                  Faktaa on esim se, että ~450hv 2v m20 tekee 3" putkella n. 0,35bar vastapainetta. ~saman paineen eräs toinen 4v moottori tekee 550hv teholla. Molemmissa esimerkeissä hukkaportti puhaltaa pakoputkeen.

                  Moottorikohtaista on myös se, että paljonko vastapaine häiritsee moottorin toimintaa, joten ei voi sanoa että tietty putkikoko riittää johonki hv määrään asti.

                  Henk. koht. olen sitä mieltä, että pakoputkeen on turha hukata yhtään hevosvoimaa, joten go big or go home. Varsinkin racevehkeissä, joissa äänimaailmalla ei ole mitään merkitystä. Sivistyneissä siviilivehkeissä kannattaa asialle sitten uhrata hiukan ajatustakin, koska isompi putkikoko on yleensä hankalampi vaimentaa sivistyneelle tasolle.

                  Tuossa ppf esimerkissä takuulla isompi pakoputki tuottaisi enemmän tehoa. Jos jostain syystä tuo 3" putki on maksimi mitä voi käyttää niin sitten vaan pitää hyväksyä se tosiasia et putkeen hukataan +100hv tehoa. Kuten sanottua - mun ymmärrykseen tuo ei mahdu.
                  Last edited by Maza; 17-02-2015, 17:16.

                  Comment

                  • *makke*
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 884
                    • Klaukkala

                    Mazan kanssa samoilla linjoilla, älytöntä lyödä hirvee kasa rahaa moottoriin ja sitten hukata hevoset pakoputkeen.

                    Taidan tehdä vaan kylmästi downpipestä suoraan ulostulon auton alle, sähkösellä läpällä ecun ohjaamana, tai halutessa napista Haarottaa siitä sitten jonkun mehupillin vakioputkistolle.

                    Normiajoon saa hiljaseks, ettei koko naapuristo herää. Mutta ei myöskään ahdoilla ahdista

                    http://www.superstreetonline.com/how...ust-test-tech/ , +103hp, 3"->3,5"
                    Last edited by *makke*; 17-02-2015, 21:06.

                    Comment

                    • Miuge
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 630
                      • Tampere

                      Se on fakta, että mitä suurempi paine ennen siipeä suhteessa siiven jälkeiseen paineeseen, sitä tehokkaammin turbiini toimii. Sillon "isompi on parempi" pätee, koska kaasut pääsee laajeneen heti siiven jälkeen ja muodostuu suurempi paine-ero.
                      Lähtökohtaisesti kuitenkin putkikoko ropellin jättöpäätä isommaksi ja tilan mukaan kasvattaa kuten mainittu
                      Kai joku osais esittää hienoja laskutoimituksiakin aiheesta...
                      Webshop - MRT Engineering
                      Facebook - MRT Engineering
                      Instagram - mrtengineering
                      YouTube - miugemrt

                      Comment

                      • Supra^
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 5150
                        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                        Mahtuuko kolmekutosessa 3,5" tai 4" dp ilman paikkojen leikkelyä?
                        Musti 8HP
                        Nokivasara M47
                        TeiniCoupé DCT
                        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                        Ex:
                        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                        Comment

                        • *makke*
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 884
                          • Klaukkala

                          4" mahtuu komeasti siihen laatikon nurkalle asti, mulla tosin vakiosta poiketen moottori suorassa.

                          Comment

                          • Vinki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 1048
                            • Seinäjoki

                            Väittäisin, että 4" ei m50:n kera oikein helpolla mahdu. Pakosarjan ja runkopalkin väli on aika ahdas. Mulla supistuu 3,5" downpipe 3tuumaiseksi juuri ennen runkopalkkia.. Pakosarjan malli toki vähän vaikuttaa asiaan..
                            F31 320i

                            e36 325tic

                            e30 330tic

                            Comment

                            • bmw89
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2010
                              • 565
                              • Ulvila

                              Onkos porukka käyttänyt launch controllia näissä?
                              Jostain olin lukevinani, ettei ainakaan vakio m50 männät kestäis pidemmän päälle?:think
                              -E30 "316i"

                              ex. e46 328i,

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11131
                                • Oulu

                                Originally posted by bmw89 View Post
                                Onkos porukka käyttänyt launch controllia näissä?
                                Jostain olin lukevinani, ettei ainakaan vakio m50 männät kestäis pidemmän päälle?:think
                                Vähemmänkai se launchi rasittaa mäntiä, kun normaalisti veto päällä, koska bensan syttyminen tapahtuu osaksi siellä pakokanavan puolella. Voisin kuvitella, että pakoventtilit ja turbon pakosiivet on ennemmin kovilla :think
                                Last edited by Pazi88; 24-02-2015, 13:58.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎