Onko osaajilla jotain arviota paljonko voi ennakkoa nostaa vaihdettaessa 98->85? Noin niinkun suunilleen, mistä lähteä hakemaan uusia säätöjä? Vakio M20 siis kyseessä.
Sen takia kysyn ettei tarvis niin hirveän montaa kertaa prommailla, vaan olis joku suunta tiedossa. Jotkut myös sanoo että laske ennakkoa? Wtf.
Ei valmista vastausta tietysti olekaan.. Nyt on sitten säädetty ja ajettu, säädetty ja ajettu, toistettu kymmeniä kertoja. Ensimmäinen kunnolla toimiva re85-lastu täysin vakioon M20B25 koneeseen tehty. Suuttimet riittää, hilkulla kyllä on, muttei missään vaiheessa ole auki 100% tahdista. Tehot eivät ainakaan laskeneet. Kokeilu jatkuu.
Normiajossa kannattaa näköjään pitää seokset stoikiometristä laihemmalla, siinä parhaan taloudellisuuden kohdalla, sillä toisin kuin bensa, e85 ei sulata mäntiin reikiä käydessään laihalla. Niinpä kulutus ei välttämättä nouse bensaan verrattuna kuin 10-20%. Täyskaasulla sitten reilusti soppaa.
Normiajossa kannattaa näköjään pitää seokset stoikiometristä laihemmalla, siinä parhaan taloudellisuuden kohdalla, sillä toisin kuin bensa, e85 ei sulata mäntiin reikiä käydessään laihalla. Niinpä kulutus ei välttämättä nouse bensaan verrattuna kuin 10-20%. Täyskaasulla sitten reilusti soppaa.
Osakaasulla voi bensallakin vetää seokset aivan huoletta just niin laihalle kuin vain saa käymään ilman mitään pelkoa mäntien sulamisesta. Näinhän kaikki pre-kattiajan vehkeet olikin säädetty, stoikiometrinen seos on vain päästöjen takia valittuna kattipeleissä.
Joku ihme mörkö laihasta seoksesta tullut ihmisille, M20:ssä ei ehkä mutta nykyaikaisissa palotiloissa voi täyskaasullakin polttaa ihan huoletta laihoja seoksia kunhan nakutus pysyy kurissa. Palonopeushan varsinkin viinalla nousee reilusti seosta rikastettaessa eli seosta laihennettaessa täytyy ennakkoakin lisätä, E85:llä tosin korkean oktaaniluvun ansioista säätöikkkuna on aika laaja.....
Joo en ole kans itse kuullut ikinä että nykymoottorissa joku saisi männät sulatettua liian laihalla seoksella, otin kuitenkin varman päälle tuon M20 kanssa, onhan se sentään 70-luvulta se moottori.
Miten ennakko perstuntumalla, seossuhde alkaa olla 90%+?
1) Niin aikaiselle että just lähtee käyntiin ilman takapotkua?
2) Kun ei kylmällä käynnisty olen ruutannut imusarjaan bensaa - vertaa kohta 1)?
Muutoin kone toimii loistavasti, mutta nykii juuri havaittavasti aivan pintakaasulla
- olisiko säätövihjettä...
- kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
- E28 528i, 528i+, M5
En nyt suoranaisesti searchilla löytänyt mitään kommentointia tämän toimittajan bokseista bemarissa. Laitoin kyselyn firmaan ja sanoivat, että toimii pelkän boksin vaihdolla tuohon sigun e36 toukan m52b20 mottiin. Vastaus oli täynnä kovaa myyntipuhetta, ilman mitään sen suurempaa teknistä tietoutta, joten käännyn teidän puoleen.
Onko tosiaan vaihto noin helppoa? Riittääkö vakio suuttimet/syöttö pumpulta? Kokemuksia kyseistä boksista?
Lisää suuttmien aukioloaikaa --> lisää polttoainetta, käytännössä toimii. Vastaa sitä, että vaihtaisit isommat suuttimet, mutta tuolla voi ilmeisesti säätää sitä aukioloa... Eli voit helposti ajaa myös bensalla, ilman että tarvitsee taas suuttimia vaihtaa pienempiin. Laite ei säädä ennakkoa minnekään.
Itselläni on kokemusta bioadapterista, eli vastaavasta purkista.
Lisää suuttmien aukioloaikaa --> lisää polttoainetta, käytännössä toimii. Vastaa sitä, että vaihtaisit isommat suuttimet, mutta tuolla voi ilmeisesti säätää sitä aukioloa... Eli voit helposti ajaa myös bensalla, ilman että tarvitsee taas suuttimia vaihtaa pienempiin. Laite ei säädä ennakkoa minnekään.
Itselläni on kokemusta bioadapterista, eli vastaavasta purkista.
Lisää infoa bioboxista suoraan kauppiaalta:
"Laite asennetaan ruiskun väliin. Toiminta perustuu happianturin
(lambda-anturin) sekä nakutuksentunnistimen yhteistoimintaan, joka säätää
sytytystä ja polttoaineen syöttömäärää/seosta.
Lämpötila-anturi tunnistaa rikastuksen tarpeen,mikä vähentää polttoaineen
kulutusta."
Eli tuon perusteella pitäisi olla ihan toimiva purkki... :think
"Laite asennetaan ruiskun väliin. Toiminta perustuu happianturin
(lambda-anturin) sekä nakutuksentunnistimen yhteistoimintaan, joka säätää
sytytystä ja polttoaineen syöttömäärää/seosta.
Lämpötila-anturi tunnistaa rikastuksen tarpeen,mikä vähentää polttoaineen
kulutusta."
Eli tuon perusteella pitäisi olla ihan toimiva purkki... :think
Tuossa asennusohjeen kuvassa näyttäisi, että pääsee kyllä itse säätöjä tekemään, ei se ihan lambdan voimalla säädä... Siihen ei asennettu videossakaan mitään johtoa - Kuljettajan on vissiin itse haettava optimisäädöt kohdilleen - persdynolla ja nollattava moottorinvikavalo tarvitaessa, jos ja kun laihalle vetää
- Monella voi jo kaatua siihen ettei saa ohjelmaa toimimaan windowsissa
Nuo seikat huomioiden, kuitenkin ihan ok purkki halvempiin nähden - jos askartelu kiinnostaa
Noniin, nyt viimein tulee ihan kohta tänne rovaniemelle ensimmäiselle shellille myyntiin re85. Tätä topicia oon lukenu, mutta kysyn kuitenki.
Eli autona mulla on e36 325 (m50b25), aivan vakio. Joskus taisin lukea että joillakin on toiminut kyseinen moottori aivan hyvin 50% re85 ja 50% normibensaa seoksella. Mutta ilmeisesti pelkällä re85 ei enää toimi kovin hyvin vaan pitäisi olla isommat suuttimet? Jos jollakin on kokemuksia m50b25 moottorilla re85:sta, niin olis jees kuulla Mitä muutoksia on tehny, vai onko mitään, millä seoksilla, miten toiminut, onko ollu ongelmia jne.
Yksi juttu kans mitä mietin, on että miten nuo polttoaineletkut on muilla kestäny, jos on isommalla etanolimäärällä ajanu?
Eilen tuli ekaa kertaa mitattua mitä oma e34 535(m30) kuluttaa matkaajossa.
260km matkalla keskinopeus 90km/h (2000rpm) 14l Etanolia,samalla rahalla e98 saisi 9l.
Comment