Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mäki
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2009
    • 370
    • Vaasa

    Originally posted by hencca89 View Post
    ....eikä pahasta tosiaan vaihtaa bensalinjat yms. re85 kestäviin....
    Joo, tuossa hencca'n e30'ssa vaihdoin koska alkoi vuotamaan n. vuoden etanolin ajon jälkeen. Letku oli mennyt kovasta pehmoseksi. Eli selvästin letku joka oli sielä ei ollut yhteensopiva etanolin kanssa. Alkuperäisyydestä en teidä, voi olla että oli tarvike letku.

    Ja että sylinteriseininen huuhtelu olisi ongelma? Pitää kyllä olla todella pielessä asetukset... Ja etanoli ei ole yhtä herkkä nakutukselle, ei välttämättä helpompi.
    Last edited by Mäki; 15-08-2014, 07:21.
    Harley Davidson Sportster 1200
    Mercedes-Benz C 200 CDI S204

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11203
      • Oulu

      Kyllähän se viina aika hyvin huuhtelee öljyt pois, että ihan aiheellinen varoitus.

      Mut mikähän ois hyvä seossuhde re85:lle matka-ajossa, että pysyis kulutus järkevänä? Tuossa koitin tavoite afr karttaa tehdä, niin ois mukava tietää arvo mihin pyrkiä.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Ardi00
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2011
        • 1518
        • Spain/Valencia

        Originally posted by Pazi88 View Post
        Kyllähän se viina aika hyvin huuhtelee öljyt pois, että ihan aiheellinen varoitus.

        Mut mikähän ois hyvä seossuhde re85:lle matka-ajossa, että pysyis kulutus järkevänä? Tuossa koitin tavoite afr karttaa tehdä, niin ois mukava tietää arvo mihin pyrkiä.
        Mulla on säädetty target olikohan 14.7 ja kuulemma 16 voisi kans ajaa? :think
        e36 Fijigrün 328i
        e46 Stalhgrau 325ci

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11203
          • Oulu

          Originally posted by Ardi00 View Post
          Mulla on säädetty target olikohan 14.7 ja kuulemma 16 voisi kans ajaa? :think
          Laitoin nyt alkuun vähän päälle 15, mutta en tiedä kuinka lähellä totuutta se on. Bensallahan se ilmeisesti kannattaa laittaa laihan puolelle, niin kaippa sama toimii e85:llekkin :think

          Bensa afr:stä kyse siis, kun en keksiny miten tunerstudio asetetaan näyttämään eri polttoaineiden afr:iä.

          EDIT bensalle siis näin. Re85:lle ois kiva tietää sama käppyrä.
          Last edited by Pazi88; 15-08-2014, 11:39.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Mäki
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2009
            • 370
            • Vaasa

            Tuossa yksi luvuilla
            Harley Davidson Sportster 1200
            Mercedes-Benz C 200 CDI S204

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11203
              • Oulu

              Juu tiiän tuon, mutta vähän ihmeellisesti on merkattu nuo pisteet. Ja muutenkin ristiriidassa kaiken muun löytyvän tiedon kanssa. Esim. Miksi tyhäjäyntikin pitäs olla noin rikkaalla muka? Ei taida vanhaakaan romua saada päästöistä läpi, jos lamda-arvo huitelee tyhjäkäynnillä 0,8 tuntumassa.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Osakuormalla lambda-arvo 0,95-1,00 ja maksimi täyden kuorman lambda max.0.85 (huom.mittarit pitää kalibroida E85:lle).
                Paras löyly ja laulu löytyy 0.80-0.90 väliltä.
                Tästä rikkaammalla alkaa viina huuhtoutumaan seinämille ja varsin nopeasti on tiedossa moottoriremonttia.

                Comment

                • Ydinlaskeuma
                  Newbiemmer
                  • Aug 2012
                  • 2
                  • Vantaa

                  E85-testausohje

                  Ettei E85-tietous olisi pirstaleina ympäri internetiä jokaisen itse etsittävänä, tein suomenkielisen ohjeen E85:lle muuntamiseen.
                  Tarkoitus on sanoa mahdollisimman tiiviisti kaikki oleellinen yleisten ajoneuvojen kannalta. 25 sivua.



                  Kuvan Google Docs-wiki:
                  20.fi/12974
                  Sinne voi panna kommentteja ja muokkausehdotuksia, ja Google-tunnuksilla muokkausominaisuudet paranevat.

                  PDF-tiedostona:
                  https://www.dropbox.com/s/26advw1ire721nl/E85-polttoaine_bensiinikäyttöiseen_ajoneuvoon_2015.08. 13-1856.pdf?dl=0
                  Vain luku, päivittyy harvemmin.
                  Attached Files
                  Last edited by Ydinlaskeuma; 16-08-2015, 06:58.

                  Comment

                  • Muurahainen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    Originally posted by Ydinlaskeuma View Post
                    Suomenkielinen ohje E85:n toimivuuden testaamiseen vakiokuntoisessa autossa: http://20.fi/12974 (Google Docs)
                    Rikas seos on turvallinen lukee tuolla...
                    Mitenkäs sylinterin öljykalvo voi silloin?

                    Comment

                    • Ydinlaskeuma
                      Newbiemmer
                      • Aug 2012
                      • 2
                      • Vantaa

                      Originally posted by Muurahainen View Post
                      Rikas seos on turvallinen lukee tuolla...
                      Mitenkäs sylinterin öljykalvo voi silloin?
                      Lisäsin varoituksen liiallisen rikkauden aiheuttamasta moottoriöljyn katoamisesta kohtaan "Muutosten vaikutukset, oireet, vaarat ja korjaukset".

                      Kuitenkin tuossa asiayhteydessä, E85:llä kuormitustestissä bensa-autolla vakiona, laihuus on ainoa mahdollinen akuutti ongelma.

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        Useinhan suositella korkeita ruttuja 85:sen kanssa, mutta jos ajatellaan näitä 700-1000 hv laitoksia, niin vaikuttaako korkeammat puristukset esim. sylinteripaineisiin tai muulla tavoin negatiivisesti suuria huipputehoja haettaessa? Vai onko 85:sen kanssa korkeista puristuksista vain ja ainoastaan hyötyjä?
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Thuppu View Post
                          Useinhan suositella korkeita ruttuja 85:sen kanssa, mutta jos ajatellaan näitä 700-1000 hv laitoksia, niin vaikuttaako korkeammat puristukset esim. sylinteripaineisiin tai muulla tavoin negatiivisesti suuria huipputehoja haettaessa? Vai onko 85:sen kanssa korkeista puristuksista vain ja ainoastaan hyötyjä?
                          Vain ja ainoastaan hyötyjä.

                          Comment

                          • Vauhtivaunu
                            BTCF Member
                            • Jun 2008
                            • 2714
                            • P-Karjala

                            Originally posted by Thuppu View Post
                            Useinhan suositella korkeita ruttuja 85:sen kanssa, mutta jos ajatellaan näitä 700-1000 hv laitoksia, niin vaikuttaako korkeammat puristukset esim. sylinteripaineisiin tai muulla tavoin negatiivisesti suuria huipputehoja haettaessa? Vai onko 85:sen kanssa korkeista puristuksista vain ja ainoastaan hyötyjä?
                            Polttoaineesta riippumatta on olemassa kaksi eri puristus-suhdetta: dynaaminen ja staattinen. Ahdetussa koneessa dynaaminen vaikuttaa enemmän koska kaasuvaihto tapahtuu ahtimen avustamana. Jos dynaaminen puristus ylittää polttoaineen nakutuskestävyyden eli oktaani-arvosta riippuvan itsesyttymispisteen niin romua tulee.

                            Toisinsanoen aina on olemassa raja staattiselle eli lasketulle puristus-suhteelle joka määrää kuinka paljon konetta voi lopulta ahtaa. Jottei asia olisi liian yksinkertainen niin tuohon dynaamiseen puristukseen vaikuttaa kaikki moottorin imu- ja pakopuolella olevat osat.

                            Seikkaperäinen selostus (tosin englanniksi): http://en.wikipedia.org/wiki/Compression_ratio
                            sigpic


                            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                              Polttoaineesta riippumatta on olemassa kaksi eri puristus-suhdetta: dynaaminen ja staattinen. Ahdetussa koneessa dynaaminen vaikuttaa enemmän koska kaasuvaihto tapahtuu ahtimen avustamana. Jos dynaaminen puristus ylittää polttoaineen nakutuskestävyyden eli oktaani-arvosta riippuvan itsesyttymispisteen niin romua tulee.

                              Toisinsanoen aina on olemassa raja staattiselle eli lasketulle puristus-suhteelle joka määrää kuinka paljon konetta voi lopulta ahtaa. Jottei asia olisi liian yksinkertainen niin tuohon dynaamiseen puristukseen vaikuttaa kaikki moottorin imu- ja pakopuolella olevat osat.

                              Seikkaperäinen selostus (tosin englanniksi): http://en.wikipedia.org/wiki/Compression_ratio
                              E85 on 106 oktaanista "ready race" tavaraa joka itsessään siis kestää todella koviakin staattisia ja dynaamisia puristuksia, mutta toki rajansa silläkin.
                              Mitä korkeampi puristussuhde, sitä parempaa hyötysuhdetta moottori tuottaa, jolloin E85:lla kannattaa pyrkiä hyödyntämään tuo kaikki 106-oktaanisen oktaanisen potentiaali valittaessa puristussuhdetta.
                              Se on myös polttoaineena siitä mukavaa että se palaa "viileämpänä" kuin bensa, eikä nokea, jolloin detonointiraja on hyvinkin vakio ja näin ollen voidaan puristussuhde valita lähempää maksimia kuin bensiinillä.

                              Comment

                              • Vauhtivaunu
                                BTCF Member
                                • Jun 2008
                                • 2714
                                • P-Karjala

                                Originally posted by Hemi View Post
                                E85 on 106 oktaanista "ready race" tavaraa joka itsessään siis kestää todella koviakin staattisia ja dynaamisia puristuksia, mutta toki rajansa silläkin.
                                Tässä pitää ymmärtää että myös muu moottorin kuormitus kasvaa kun nostetaan ns. tehollista keskipainetta. Vaikka polttoaine kestää kovaa puristus-suhdetta niin muut osat tulee mitoittaa aiottua tehoa ja vääntöä kestäviksi.
                                sigpic


                                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                                Comment

                                Working...
                                X