Announcement

Collapse
No announcement yet.

M62B44 viritystä(dynolappu #73)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3599
    • Raisio

    Onks kukaan kokeillut mitä vaikuttais b44tu koneeseen pelkän pakonokan vaihtaminen tai hiominen hiukan äksympään versioon? Tämä vaihtoehtona paremmalle ( lue kalliille ) aftermarket pakosarjalle.

    Vakiona pakosarja ahdistaa ja tälleen sais sinne jotain lisää. Ajatus tehdä isomman imusarjan kanssa ja ohjelmointi päälle.

    Ei innostais enempää satsata b44tu ennen( tai koskaan ) b46tu löytymistä.
    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

    Comment

    • suppari
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4049
      • Turku

      Jos pakosarja ahdistaa niin sinne kaasun/paineen lisääminen ei varmasti ainakaan asiaa paranna.
      sigpic
      P:0409699000

      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
      huollot/korjaukset!

      BMW E&F sarjaan.
      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

      Comment

      • ritariässä
        BTCF Member
        • Jan 2006
        • 3599
        • Raisio

        Kummasti erilaisilla nokilla b46 ja s62 kiertävät korkeemmalle ja antavat enemmän litratehoa vaikka noissakin ns paskat pakosarjat. Toki muitakin erojä löytyy.

        Tästä se ajatus lähti ja palotilasta se paine pitää saada alta pois
        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5272
          • Pirkkala

          Ei ne pakosarjat ahdista lievästi viritetyssä. Hyvin hönkii 466hv 650Nm. Tuskin jää paljon pajosarjojen takia pois kun 0.5 paineella ja 5300 kierroksella tulee tuo teho.

          Ne on rumat mutta imho ei ollenkaan niin huonot kun puhutaan.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • bemmeri
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4181

            S62 ja non-vanos m62 sekä kaikissa Alpinan e34/e32/e31/e39/(e36 )V8:ssa on ns. paremmat pakosarjat ja katit on ainoastaan auton alla kauempana, rättinivelen takapuolella, eli nämä:


            e39/e38 vanosmoottoreissa on melkein samanlaiset sarjat kuin esim. mainitussa X5 4.6IS:ssä, erona on että 4.6IS-sarjoissa ei ole katteja pakosarjassa, vaan ne on hieman kauempana heti rintapellin alapuolella ja myös 4,4l X5:ssä on tämmöiset:




            e39/e38 vanos-mallien pakosarjat, on samanlaiset jotka löytyy myös Ritariässän autosta, niin näissä on katit heti pakosarjassa ja myös auton alla on katit samassa paikassa kuin ylimpänä mainituissa malleissa:







            Ite näkisin kaikista "ahdistavimpina" nuo viimeisessä kuvassa olevat pakosarjat. Toimivat varmasti hyvin sillä kokoonpanolla mihin ovat suunniteltu, mutta jos huuhtelua lisätään, niin pakokaasut saattaa alkaa virtaamaan enemmän takaisin sylinteriin päin, eli täytös puhtaalla ilma-/bensaseoksella huononee kun enemmän auki olevasta venttiilistä voisi tulla väärään suuntaan jo palaneita kaasuja.
            Tällä voisi olla yhteyttä myös 4.4l vanos imusarjaan, joka on pienireikäisempi kuin muissa. Pienemmässä reiässä ilman virtaus on nopeampi ja kaasut menee myös overlap-vaiheessa suunnitellulla tavalla sylinteriin. Kun vaihdetaan isompi reikäinen imusarja, niin alemmilla kierroksilla vääntö laskee, kun kaasun virtausnopeus on hitaampi ja overlapin takia pakopuoli "jarruttaa" ilman virtausta. Korkeilla kierroksilla isompi reikäinen imusarja toimii paremmin, kun overlappia ei ole ja ilma virtaa "vapaasti" sylinteriin.

            Ite lähtisin ensimmäisenä parantamaan pakosarjoja vanosmallisesta e39/38 V8:sta jos meinaa enemmän tehoa ottaa ulos. Halvin ratkaisu on laittaa non-vanosmallin putkisto, menee melkein bolt-on (lambdan johdot ei yllä ja toiset lambdat koodattava pois, tai huijauspalikat niille). Jos hitsihommat käy, niin sitten riittää pelkät non-vanos pakosarjat ja siihen kohti liitos autossa olevaan putkistoon, missä kohdassa molemmat puolet yhtyy yhdelle putkelle (ylimmässä kuvassa niille paikkeille jossa on nuo "kiinnityspannat"). Nämä sarjat riittää e39 M5:lle jossa 400hp, niin eivät ensimmäisenä ole sitten ahdistamassa jos tekee jotain muita muutoksia moottorille.

            Todellisuudessa ylimmässä kuvassa olevisa pakosarjoissa on pieniä eroja eri vuosimallien ja mallien lisäksi RHD-mallit sitten erikseen. Mutta varaosana myytävät uudet pakosarjan osat käy e34/e32/e31 -->e39 M5:een. Tehon tai väännön kannalta tuskin merkittävää eroa on noiden pienien erojen kesken.
            Last edited by bemmeri; 25-03-2017, 07:51.
            EVERYTHING | WORKS

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4181

              Mutuilua editoitu pois
              Last edited by bemmeri; 09-09-2020, 23:08.
              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11131
                • Oulu

                Sun pitäs tehdä ohjelma missä vanos on täysin myöhäsellä ja sit toinen täysin aikasella. Ajaa kummallakin testiveto loggaus päällä ja vertailla miten kuorma vs. RPM käyttäytyy. Ja sen perusteella tehdä uudet vanos kartat. Ainakin siis täyskaasualue on helppo säätää noin. Osakaasu alueet menee jo haastavimmiksi.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4181

                  Flashaykset ja ohjelmat on tehty etänä. En ite uskalla kokeilla kun oon niin käsi noiden koneiden kanssa.
                  Varmaan pitemmän päälle kannattaisi opetella nuo, kun ei ilmaista ole ulkopuolisen hoitaa tuota.

                  Nyt toimii hyvin pienellä kuormalla ja kylmänä. Pitää seuraavaan kertaan pyytää että muokkaa tuota täyskaasun karttaa ja katsoa mitä vaikuttaa.
                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    M52:ssa vanoksen ohjaus on päällä tai pois, tuossahan vanosta ohjataan kokoajan 2000-5000 kierroksen välissä eli vanoksen säätämiseksi optimaaliseksi pitäisi koko alue mapata läpi eli millä vanoksen kääntökulmalla saadaan paras vääntö ulos. Säätöalue on 40 astetta ja noilla kireillä nokilla vanosta ei kannata kääntää täysin myöhäiselle maksimikierroksillakaan, varmaan joku 20 astetta täysillä kierroksilla olis hyvä lähtökohta, mutta tosiaan hyvään lopputulokseen tarvii testata.

                    Tehtaan imuvenan sulkukohtaa voi tietysti pitää referenssinä, ovat varmasti aikalähellä optimia virinokillakin, eli jos virinokan ajoitus sama kuin vakion ja asteita +40 niin vanoksen ajoitus miinus kakskyt astetta alkuperäisestä niin imuventtiilit sulkeutuvat samoilla asteilla kuin vakionokallakin.
                    Last edited by naukkis; 05-06-2017, 22:01.

                    Comment

                    • bemmeri
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4181

                      Herätellään tätä välillä.

                      Jyväskylässä poikkesin, niin samalla kävin Karalalla.



                      Lukemista viis, mutta hyvinhän tuo ylhäällä vetää. Lopetti vedon hyvissä ajoin ennen rajoitinta, en tiiä oisko muutama hp vielä noussut. Ei ole säädetty vielä. Ennakot on pienemmät kuin vakio b44tu kartalla ja seoksen oon säätänyt vaan bensanpainetta nostamalla ja laajakaistaa katsomalla.
                      EVERYTHING | WORKS

                      Comment

                      • Rale
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 1482
                        • Porvoo

                        Hyvältä näyttää.
                        Käythän vielä säädön jälkeen kokeilemassa uuden penkityksen.

                        Comment

                        • ^Tonix^
                          BTCF Member
                          • Sep 2005
                          • 641
                          • Vaasa

                          Originally posted by bemmeri View Post
                          Herätellään tätä välillä.

                          Jyväskylässä poikkesin, niin samalla kävin Karalalla.

                          Lukemista viis, mutta hyvinhän tuo ylhäällä vetää. Lopetti vedon hyvissä ajoin ennen rajoitinta, en tiiä oisko muutama hp vielä noussut. Ei ole säädetty vielä. Ennakot on pienemmät kuin vakio b44tu kartalla ja seoksen oon säätänyt vaan bensanpainetta nostamalla ja laajakaistaa katsomalla.
                          Mitkähän on koneen specsit? Hyvin näyttäis olevan voimaa.
                          Tänne laittaa niin moni specsejä ja dynolappuja + kaikki spekulointi niin ei millään pysy mukana että mitä tehty millekkin moottorille..
                          e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                          E30 318is
                          E36 M3 Coupe

                          Comment

                          • bemmeri
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4181

                            Originally posted by Rale View Post
                            Hyvältä näyttää.
                            Käythän vielä säädön jälkeen kokeilemassa uuden penkityksen.
                            Säätö saattaa mennä ens talven hommiksi. Piti hoitaa nyt kesälomalla, mutta muuta hommaa oli niin paljon kotona ja muiden vehkeiden parissa, että tämä on vähän jääny.


                            Originally posted by ^Tonix^ View Post
                            Mitkähän on koneen specsit? Hyvin näyttäis olevan voimaa.
                            Tänne laittaa niin moni specsejä ja dynolappuja + kaikki spekulointi niin ei millään pysy mukana että mitä tehty millekkin moottorille..
                            4.6l ja nokissa asteita 240 1mm-1mm (jotain 275 kokonaisasteet), yms. perusjutut.
                            EVERYTHING | WORKS

                            Comment

                            • Gemmi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2010
                              • 3355
                              • Espoo

                              Originally posted by bemmeri View Post
                              Säätö saattaa mennä ens talven hommiksi. Piti hoitaa nyt kesälomalla, mutta muuta hommaa oli niin paljon kotona ja muiden vehkeiden parissa, että tämä on vähän jääny.




                              4.6l ja nokissa asteita 240 1mm-1mm (jotain 275 kokonaisasteet), yms. perusjutut.
                              Mill kokoonpanol alakerta tehty?:think

                              Comment

                              • bemmeri
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4181

                                Originally posted by Gemmi View Post
                                Mill kokoonpanol alakerta tehty?:think
                                4.6IS lohko ja saman moottorin nokat hieman hiottuna.
                                EVERYTHING | WORKS

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎