Eli itsellä m54b22 moottorilla oleva 320i..
VIKA:
Alkoi joskus reilu vuosi takaperin, todella satunnaisesti sammui valoihin kytkintä painettaessa.
Myöhemmin alkoi oire että lämpimänä kun sammutti, starttaus parhaillaan about 5-6sek normaalia pidempi ennen kuin käyntiin lähti.
Sen jälkeen auto meni aina ns "save modeen" ja tehot hävis varmasti puolella. Korjaantui vasta kun auto jäähtyi kokonaan ja starttasi normaalisti.
Noh tässä talvi meni samalla tavalla, pari viikkoa sitten auto alkoi kakoa kylmäkäynnistyksissä: vasta kolmannella tai useammalla käynnistyksellä jaksoi jäädä pyörimään ja sen aikaa ennen kuin aina sammui, rynkytti tosi oudosti ja jotain kolinan kaltaista myös kuului. Kun se lopulta jäi pyörimään (joka kerta) tyhjäkäynti aivan normaali.
Nyt vika on jo niin radikaali että tehot ovat kadoksissa oli kone kylmä tai lämmin, kylmänä varsinkin kaasua ei kärsi painaa AJOSSA 50% enempää kun muuten laukasee putkessa ja meno on todella tahmeaa ja tukehtuu.
3-vaihteella esim 40km vauhdista ei tapahdu käytännössä muuta kun lopsaus putkessa jos painaa kaasua "liikaa".
Eikä jaksa kiertää edes loppuun asti (myöskään paikallaan).
Disan kohdilta kuuluu mielestäni voimakasta imuääntä.
luokkaa tämä:https://www.youtube.com/watch?v=useQu1AobkY
Imusarja käytetty pois eikä siellä silmään ottanu mikkää

Todettua:
-Kaasuläpän jälkeen ensimmäinen imuputki oli halki lisäilmaventtiilin juuresta. EI isompaa muutosta.
DISA:n toiminta tarkistettu ja tiivistys kohtaan liimat vielä väliin (en tarkastanut kummemmin aukeamis ajankohtaa mutta noin 2500-3500rpm, ei vaikuttane tähän).
-Imusarjan takaa kumi tulpat vaihdettu, Yksi rikki. EI muutosta.
-INPA:lla antaa vikakoodin NV_E Error. (imupuolen asentoanturi?
-Pidemmän ajon jälkeen tyypilliset: Lambda bank1 ja 2 korjaus alue ylitetty.
-Syttykatkos kerran (1) ollut kahdessa sylinterissä.
-Adaptiot nollattu, ei muutosta.
-Anturin johtoja käytelty irti muttei nyt tuohon nykytilaan parantavaa tekijää ole tullu vastaan.
Aiemmin (noin kk takaperin) alaväännöt aivan normaalit ja vetoja ihan yläs asti.
Vanos tiivisteitä ei tietääkseen ole vaihdettu.
Rankka imuvuoto jossai vai tuo asentoanturi? :think
Olisiko iisalmessa testi osia kun ei duunari kaikkea kehtaa ostaa

Tässä vielä tuo vikakoodi:

EDIT: Voiko kaasuläpän kalibroida INPA:lla jotenkin? Mietin kun adabtaatiot on nollattu ettei sekin sotke soppaa lisää :think
EDIT2:Tänään mittailin ja testailin niin imupuolen asentoanturista ei saa mitään vastus arvoa. Sökö siis taitaapi olla.
IISALMESSA TESTI ANTURIA?
Myöskin lisäilmaluisti tukittu ja ei vaikutusta, myös liikkuu normaalisti käynnissä ollessa.
DISA luisti liikkuu itelläkin tuossa 2400rpm niinkuin monella muulla täällä..hmm onko eri koneissa eri aukeamis ajankohta?
Leave a comment: