Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 Imuvuoto ja Livedata topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Exhautisti
    Newbiemmer
    • Sep 2014
    • 5
    • Pori

    Sammuminen

    Voisko olla imuvuodon aikaansaannosta, että kierrosten laskiessa meinaa kone sammua kokonaan? Muuten kaikki ongelmat täsmää tohon imuvuotoon.

    Comment

    • magilainen
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 1023
      • Iisalmi

      Itse taistelen jälleen m54b22 kanssa käyntiongelmiem kanssa.

      Kylmänä autoa käynnistäessä auto jää pyörimään vasta about 5-6 startin jälkeen. Aiemminkin jos liputtelee kaasua. Käynti todella kankeaa ekat pari sek,jonka jälkeen tasaantuu.
      heti jos ajamaan lähtee,booaa auto todella paljon ja paukuttaa korvakuulolla imusarjaan JOS kaasua painaa yli 10%. LämmetLämmettyään sinisen alueen yli vika poistuu ja toimii kulutusta lukuunottamatta normaalisti (yhdistetty 17l/km )
      Auto herjasi termostaattia,joka poistui kun sen vaihdoin. Jälkelle jäi imupuolen asentoanturi,joka vaihdettu kertaalleen sekä perus lambdan säätöarvot ylitetty jne.+toki moottorin vikavalo syttyy satunnaisesti kuumalla koneella.

      Vaihettuja osia:imm ja kaasuläpän väliset imuputket,imupuolen anturi,termari,kumitulpat.

      Auton katsastin kuukausi takaperin huomautuksitta ja päästöt sekä obd oli ok vikojen nollauksen jälkeen ja toimi taas kuumana normaalisti.

      Voisiko kyseessä olla aivan tajuton imuvuoto?
      Disa tarkistettu ym. Vuosi sitten imusarja purettu ja silloin kaikki ok,ei vikaakaan toisaalta sen jälkeen,kuin vasta nyt.

      Auto myös satunnaisesti jää nilkutus modiin kuumana eli starttaa normaalia pidempään käyntiin sekä tehojen puolittuminen.

      Vatuttaa jo hiukan. Eli jos joku vinkki löytyisi ennenkö alan taas pajottamaan

      Sekä paljon m54b22 koneella tuon maf testin kuuluisi näyttää?
      ..ja voinko inpalla muuta tietoa kaivaa teille?


      edit:pahoittelut surkeasta kieliasusta ja puhelimen ennakoivasta kirjoitustyylistä terveisin samsung..
      Last edited by magilainen; 28-04-2015, 18:27.
      Bmw e91 330xd -06 msport
      Bmw e30 316 -88 m20t 2D Sedan
      Bmw e30 318i -93 Cabriolet design edition


      Freude am Fahren

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8972
        • Kellokoski

        Tutulla oli vastaava e46 johon oli kone vaihdettu, samassa yhteydessä oli onnistuttu laittamaan precat lambdojen johdot ristiin ja käynti sekosi melkein heti adaptaatioiden nollaamisen jölkeen. Se koneenvaihto nyt oli muutenkin tehty vähän sinne päi.. Tuskin on samaa vikaa mutta kannattaa nyt tarkastaa kaikki.
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • magilainen
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 1023
          • Iisalmi

          Originally posted by _nixu_ View Post
          Tutulla oli vastaava e46 johon oli kone vaihdettu, samassa yhteydessä oli onnistuttu laittamaan precat lambdojen johdot ristiin ja käynti sekosi melkein heti adaptaatioiden nollaamisen jölkeen. Se koneenvaihto nyt oli muutenkin tehty vähän sinne päi.. Tuskin on samaa vikaa mutta kannattaa nyt tarkastaa kaikki.
          Ei oo lambdoja irroteltu ja liittimet mitä irroteltu on rasvailtu ja puhdisteltu asianmukaisesti eikä vika myöskään ilmentynyt minkään remontin jälkestä vaan ikäänkuin vaivihkaa joskus vaivasemmin käyntiin lähti ja ekan imusarja paukun jälkeen paheni mielestäni. vissiin losahtanu huohottimen putket kappaleiks

          325tkm mittarissa....eikä tunnu missää ai ei vai
          Bmw e91 330xd -06 msport
          Bmw e30 316 -88 m20t 2D Sedan
          Bmw e30 318i -93 Cabriolet design edition


          Freude am Fahren

          Comment

          • biltema
            Bimmer Rookie
            • May 2006
            • 93
            • Jyväskylä

            Bmw E60

            Moikka, apua kaivataan!!

            Eli auto on M54 520i

            Auto lähtee käyntiin hyvin mutta toimii ainoastaan pintakaasulla. Kaasun kun painaa pohjaan häviää tehot täysin.

            Disa venttiilin otin irti ja käänsin läpän kiinni ja painoin sormen siihen alalla olevaan reikään
            läppä kääntyi ehkä noin. 2cm auki ja jäi siihen. Eli disa vissii ok?

            imusarjan takana olevat kumi tulpat 3kpl kaikki ehjiä.

            Haitari putki ok.

            Venttiilikopan tiiviste vaihdettu Viikko sitten....

            Maf testiä en ole vielä tehnyt.
            sigpic-BMW 330e M-Sport-

            Ex: 2x E30, 1x E34, 9X E36, 2X E39 3x E46, 1xE60, 1xE91

            Comment

            • S.P.R
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2003
              • 1009
              • Oulu area

              Originally posted by biltema View Post
              Moikka, apua kaivataan!!

              Eli auto on M54 520i

              Auto lähtee käyntiin hyvin mutta toimii ainoastaan pintakaasulla. Kaasun kun painaa pohjaan häviää tehot täysin.

              Disa venttiilin otin irti ja käänsin läpän kiinni ja painoin sormen siihen alalla olevaan reikään
              läppä kääntyi ehkä noin. 2cm auki ja jäi siihen. Eli disa vissii ok?

              imusarjan takana olevat kumi tulpat 3kpl kaikki ehjiä.

              Haitari putki ok.

              Venttiilikopan tiiviste vaihdettu Viikko sitten....

              Maf testiä en ole vielä tehnyt.
              Disa venttiilin tarkastus https://www.youtube.com/watch?v=UWyW5rSCByc

              Comment

              • biltema
                Bimmer Rookie
                • May 2006
                • 93
                • Jyväskylä

                Pitää vielä toi disa irrottaa ja tsekata.

                tein Maf testin eli siis 3.vaihteella täyskiihdytys rajottimen nurkille
                antoi tuloksen 35-37L . Mitä tästä voi päätellä ?
                sigpic-BMW 330e M-Sport-

                Ex: 2x E30, 1x E34, 9X E36, 2X E39 3x E46, 1xE60, 1xE91

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7435
                  • Oulu

                  Originally posted by biltema View Post
                  tein Maf testin eli siis 3.vaihteella täyskiihdytys rajottimen nurkille
                  antoi tuloksen 35-37L . Mitä tästä voi päätellä ?
                  En tiiä mitä voi päätellä, mutta lukema kuulostaa pieneltä. Ite sain sigun autolla 57-58l tuloksia kun joskus testailin. Toki mulla on 0,3l isompi kone, mutta tehothan näissä on ilmoitettu samaksi eli 125kW jos sulla oli M54B22 siinä, eli samaa luokkaa karkeasti luulis tuloksenkin olevan.
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 06-05-2015, 20:05.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • biltema
                    Bimmer Rookie
                    • May 2006
                    • 93
                    • Jyväskylä

                    Okei, eli jää hiukka alhaiseksi lukemat. Ja auton on tosiaan toi m54b22.

                    Disan tarkastin ja tuntuisi pelittävän, mutta tyhjäkäynnillä kun ottaa piuhan irti
                    niin käynnissä ei tapahdu mitään muutosta. En tiedä kuuluukokaan?

                    Maffin piuhan käytin irti ja samoten siinäkään ei tapahdu tyhjäkäynnissä muutosta?
                    sigpic-BMW 330e M-Sport-

                    Ex: 2x E30, 1x E34, 9X E36, 2X E39 3x E46, 1xE60, 1xE91

                    Comment

                    • Warra
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2005
                      • 483

                      Originally posted by Hemi View Post
                      m52TU/m54 moottoreissa ei enään ole vikaantuvaa kampiakselintunnistinta, vaan tämä vikaantuva konstruktio jäi m52 moottoreihin.
                      Se m52TU/m54 moottorien muovinen haitarihuohotinputki usein halkeaa ko.haitarin juuresta kun sitä joudutaan irroittamaan tuon imupuolen asentotunnistimen vaihdossa.
                      Originally posted by Cunttory View Post
                      Tuossahan se piirretyn renkulan yläpuolella

                      Toisesta threadista tuli mieleen..

                      Onkos kuinka hankala tuo huohottimen ns. haitariletku vaihtaa? Yltääkö alhaalta räpläämällä poistamaan vanhan letkun, vai pitääkö tätä varten huohotinta irroittaa tai muuta purkaa edestä?

                      Edit. Kyllä sen vaihtaa sokkona jos on sirot kädet ja tietää missä letkun pää on. Vanhan pois irroitus hankalampaa, pitkillä pihdeillä sain puristettua letkun pitimistä että sai irtoamaan. Sormin ei onnistunut kun oli niin ahdasta. Ilmanputsari pois ja homman mahtui tekemään, jonkun piuhan joutui myös irroittamaan.
                      Last edited by Warra; 10-07-2015, 21:10.
                      E46 320i Facelift Touring M54b22
                      exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                      Comment

                      • maukka86
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 490
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Sama ääni kuuluu minullakin ja on vaihdettu imusarja, disa, tiivisteitä, letkuja, tyhjäkäyntiventtiili, kaasuläppä, separaattori ja vaikka mitä (romanttista ylihuoltoa ja eBayn syytä, ei siis tuon äänen takia). Tosin jarrutehostimelle menevät letkut on vielä vaihtamatta...

                        Kaasun niiausta esiintyy/esiintyi myös, siis paikallaan sopivasti nopeasti kaasuttamalla ja löysäämällä kaasun saa kierrokset putoamaan hetkeksi 550 tienoille ja sitten kohoamaan 800 ja taas palautumaan siitä 700. En tosin ole tänä kesänä testannut.

                        Kierrosten päällejäämistä ei ole esiintynyt, tosin muistelen, että sitä joskus kauan sitten satunnaisesti esiintyi. Ilmeisesti joku ylihuollon kohde korjasi sen. Luultavasti kaasuläppä.

                        Mutta edelleen esiintyy auton satunnaista hurjaa tehokkuutta/vääntävyyttä, sille ei vaan löydy selitystä/korjausta. Siis korjausta, jolla sen saisi jatkuvasti päälle. Mutta uusi erä osia on kohta saapumassa...
                        Löytyikö tälle ongelmalle ratkaisua? Mun auto tekee aivan samaa, toisinaan kierrokset tippuu kaasun noston jälkeen liian alas hetkeksi, kunnes nousevat takaisin noin 700rpm tienoille (autossa m52tu-kone).

                        Ideat alkaa olemaan loppu. Vikakoodeja ei ole ja kaikki arvot on inpalla katottuna vihreällä alueella. Imuvuotoja on etsitty ja myös löydetty ja tukittu. Rikkinäinen disa on vaihdettu uuteen, imusarjan haljennut kumitulppa vaihdettu uuteen, huohotinjärjestelmä uusittu (alipaineletku separaattorilta bensanpaineen säätimelle oli kokonaan poikki), tyhjäkäyntiventtiili ja kaasuläppä puhdistettu. Nämä kaikki korjaukset toivat ehkä hieman alavääntöä takaisin ja kone reagoi paremmin kierroksilla, mutta tyhjäkäyntiongelmaan näillä ei kuitenkaan ollut juuri mitään vaikutusta.

                        Sellainen lisähuomio myös, että kytkettäessä ilmastointi päälle, käy kierrokset pari kertaa melko matalalla, ennenkuin korjaantuvat normaalille tasolle.
                        f22 220i

                        Comment

                        • Ringali
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 91
                          • Oulu

                          Tässä jonkinaikaa ihmetellyt auton käytöstä. M54b25 stepillä kun rullaa risteykseen esim kakkosvaihteella kierrokset nokkii siellä 1000rpm molemmin aika nopealla tempolla ja rauhoittuu vasta kun pysähtyy. Jos vauhdista heittää N.lle humppaaminen huomattavasti maltillisempaa mutta tasaantuu vasta auton pysähtyessä. Parkissa kun antaa kierroksia, niin kierrokset laskee normaalisti ilman humppailuja. Kulutus on kohtuu kova verrattuna muihin mitä näitä vastaavia nyt on ollut jo useita. Maantiellä ei pääse edes nätisti 8l vaan lähellä 9 ollaan. Nätisti pitäs olla alle 8 jos kaikki pelaa eikä pitäisi olla temppu eikä mikään.

                          vikakoodeja ei ole, ja imm haitariputket ulkoisesti ehjät, samoin imusarjan päädyn tulpat. Tilasin toki uudet kun eipä niistä silti tiedä..

                          Disan toiminta eniten ihmetyttää: Käytin sen irti ja tein sormitestin ja vaikutti olevan kunnossa mutta startatessa tämä tappi ei kuitenkaan liiku mihinkään, värisee vain vähän ja kierroksia nostettaessa tasaisesti aina 4000rpm ei tapahdu mitään. Kun nopeasti polkaisee n.5000rpm asti niin tappi liikahtaa kuskin suuntaan päähän saakka. Kaasuttaessa kuuluu suhahdus hetken heti alakierroksilta, ei kuitenkaan vastaava kuin topicin alussa kuvailtu imurin ääni. Tämä ei ns vislaa samallailla..

                          Voiko tuo disan ja imusarjan välinen oranssi tiiviste falskata ja aiheuttaa tän ettei toimi kunnolla mutta mekaanisesti pöydällä testatessa vaikuttaa ok? En oikein ole ymmärtänyt tän osan toimintaa kunnolla. Ekaa kertaa epäilen viallista disaa kun ennen käyntihäiriöt selvinneet imupuolet letkuista..

                          olisko ideoita?
                          F10 520d ja e36 328i turbo

                          Comment

                          • Kissvesala
                            Moderator
                            • Jun 2010
                            • 3110
                            • Liminka

                            Mites vanokset?
                            Oireet vois viitata sinne.
                            Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                            Kissvesala.fi
                            Priva tai o443424479

                            Comment

                            • Ringali
                              BTCF Member
                              • Feb 2007
                              • 91
                              • Oulu

                              Vanoksen tiivisteitä ei ole vaihdettu.. toki kävi mielessä jos nekin vaihtaisi kun ne on mitä on. Mutta ajattelin nyt lähteä täältä helpommasta päästä hommaa selvittämään. Osaatko tohon Disan toimintaan heittää mitään?
                              F10 520d ja e36 328i turbo

                              Comment

                              • Bomb5
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 726
                                • Kivijärvi

                                Kun olette noita Disoja uusineet, onko kokemusta Vaico-merkkisestä Disasta? Löytyy esim. ebaysta n. 149 e hintaan vs. merkkiliikkeen nykyhinta n. 300e. Jossain sivustoilla arvelivat, että Vaico on ainoa joka noita valmistaa ja tekisi myös tuon orkkisosan, kun taas joku oli saanut rikkinäisen Vaicon, joka ei pitänyt alipainetta sormella painaen siihen reikään.

                                Tällä hetkellä tuntuu siltä, että auto haluaa uuden Disan. Hento räpätys kuuluu jossain 3-5k paikkeilla kiihdyttäessä. Tyhjäkäynnillä tosin ei räpätä mitenkään. Pitää olla kunnolla kuormitusta, että saa äänen esiin. Vaicoa saa esim. ebaysta: http://www.ebay.co.uk/itm/VAICO-Luft...item5421dc72d8 (tämä M54B30:lle).

                                Tai, saako jostain ulkomailta alkuperäisen Disan järkihintaan? En ole vielä kysynyt hintaa esim. Pielmeieriltä.
                                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎