Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    Originally posted by jukkae View Post
    En oo ihan varma mutta muistaakseni ei heilu. Mitä pienimmillä kierroksilla ja mitä enemmän kaasua niin sitä enemmän heiluu, parhaimmillaan varmaan jotain 4-5 litran liikettä.

    Ehkä hivenen suuri kulutus jos vertaa edelliseen m52b28 koneiseen..
    m52b25:ssa mullakin tietyissä tilanteissa osakaasulla kiihdyttäessä heilui viisari.
    Mut ei siinä mitään vikaa ollut.
    Toki jos bensaa menee normaalia enemmän niin sittenhän sulla jotain on.

    Ainakin m50 jossa oli lambda vikaa, heilutti tasakaasulla ajettaessa kulutusmittarin viisaria.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

      Originally posted by jukkae View Post
      Hitto, m52b28 kyseessä ja ongelmana toi kulutusmittarin viisarin heiluminen kiihdyttäessä.
      Ettei kyseessä olisi ihan normaali asia, koska kulutus muuttuu ihan oikeastikin kiihdytyksen aikana auton nopeuden, moottorin kierrosluvun, vanoksen ja moottorinohjaiuksen karttojen vuoksi?
      Kokeilemalla se selviää...

      Comment

      • Korpraali
        BTCF Member
        • Nov 2009
        • 524
        • Turku

        Tuossa lähipäivinä aloittelen vanoksen tiivisteen vaihtoa sun muuta pientä huoltoa autolle, niin samalla voisi puhdistaa sen tyhjäkänyti "moottorin" tai mikälie venttiili onkaan. Mutta kysymys kuuluu, että miten puhdistan sen? Tarkoitan tällä tuota osanumero 17: http://www.realoem.com/bmw/showparts...09&hg=13&fg=15 Vai onko tuo se kyseinen tyhjäkänti"moottori" ja kone on M52B28
        Last edited by Korpraali; 18-10-2011, 22:29.
        BMW F30 335i xDrive ///M-Sport Individual

        Ex: BMW E60 535d LCI ///M-Sport Individual, BMW E60 535d ///M-Sport, E39 535i ///M-Sport, E39 528i

        Comment

        • jukkae
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3506
          • 70800

          Originally posted by kaol View Post
          Ettei kyseessä olisi ihan normaali asia, koska kulutus muuttuu ihan oikeastikin kiihdytyksen aikana auton nopeuden, moottorin kierrosluvun, vanoksen ja moottorinohjaiuksen karttojen vuoksi?
          Eikai se muuten ihmetyttäs jos entisissä autoissa ei ole tommosta ollu. Edellinen vielä samalla koneella.

          Comment

          • Haju69
            Administrator
            • Nov 2005
            • 16344
            • Leppävirta

            Originally posted by Korpraali View Post
            Tuossa lähipäivinä aloittelen vanoksen tiivisteen vaihtoa sun muuta pientä huoltoa autolle, niin samalla voisi puhdistaa sen tyhjäkänyti "moottorin" tai mikälie venttiili onkaan. Mutta kysymys kuuluu, että miten puhdistan sen? Tarkoitan tällä tuota osanumero 17: http://www.realoem.com/bmw/showparts...09&hg=13&fg=15 Vai onko tuo se kyseinen tyhjäkänti"moottori" ja kone on M52B28
            Sehän se, otat irti, runsaasti puhastus ainetta (esim.brake cleaner), ravistelet aineet sisässä ja vaikka paineilmaa varovasti tarjoat. Niin että paska irtoaa. Ja sen kuuluu sitten pitää sellaista kalisevaa ääntä kun sitä ravistaa edestakas.
            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

            Comment

            • spottti
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 596
              • Valkeakoski

              Originally posted by Korpraali View Post
              Tuossa lähipäivinä aloittelen vanoksen tiivisteen vaihtoa sun muuta pientä huoltoa autolle, niin samalla voisi puhdistaa sen tyhjäkänyti "moottorin" tai mikälie venttiili onkaan. Mutta kysymys kuuluu, että miten puhdistan sen? Tarkoitan tällä tuota osanumero 17: http://www.realoem.com/bmw/showparts...09&hg=13&fg=15 Vai onko tuo se kyseinen tyhjäkänti"moottori" ja kone on M52B28
              Juurikin tuo.
              Bensalla ite oon putsannut sigun toukasta tuon moottorin. Eli esim purkkiin bensaa, ja moottori sinne likoamaan. Ja niinkuin haju tuossa jo mainitsikin, puhtaana moottorin pitäisi lonksua pyöriteltäessä.
              Tarkastaisin myös, että imuilman lämpötunnistin on ehjä(ainakin ulkoisesti), jos ja kun siitä niitä putkia purkaa. Tunnistin on ilmanputsarilta-tulon vasemmalla puolella imusarjan "pohjassa".
              F11 530DA X-drive M-sport -12
              Jeep Cherokee 4.0 Ltd -89 :think

              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

              Comment

              • pablo
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 732
                • Pirkanmaa

                Onkos kellään tietoa m52 nelipinnisen vedenlämpöanturin pinnijärjestystä. Elikkäs mikä pinni menee mihinkin?



                Vastaanpa ittelleni, elikkäs kytkentäkaavion mukaan 1,2 pinnit ois mittarille ja 3,4 pinnit Boksille.

                Kun kyse on E30 mittaristolle/tatechille tulevasta sopasta niin pitäsköhän toi toimia niin että tatechista laittaa signaalin/anturimaan 3,4 pinniin ja mittarin yhden johdon 1 tai kakkos pinniin? Yks pinni jää kyllä ilman ja mittari ilmeisesti toimii, kun alunperinkin tulee yhdellä johdolla E30:ssä? vai?

                -Anssi
                Last edited by pablo; 19-10-2011, 21:47.

                Comment

                • Oratow
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2006
                  • 117

                  Mikäs voisi olla ropleeman ydin, kun nyt viileämmillä keleillä tuo E36 328iA on ruvennut "puolikylmänä" ravistamaan tyhjäkäyntiä, välillä niin että näkyy rundikellossakin ja välillä vain siten että tärinä tuntuu korissa/ratissa. Käynnistyksen jälkeen käy siis normaalisti mutta ekaan risteykseen tultaessa n. puolen kilsan jälkeen tutinat alkaa. Tuosta kun vähänkin lämpiää niin käy taas hyvin.

                  Imuvuodosta tuskin on kyse kun noin säännöllinen on tuo oire. Pitäisköhän tässä kohtaa kohdistaa epäilykset lambdavikaan, vanoksen tiivisteisiin vaiko tyhjäkäyntivenaan?

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11085
                    • Oulu

                    En tiiä, onko oikee paikka, mut mistä kannattais lähtä hommaamaan laakereita ja männänrenkaita m52:een? Marmorilta saa tottakai, mutta hinta on melkoinen, niin vähän halvempikin vaihtoehto kävis. esim. uskaltaakotällasia ostaa?

                    Ja samalla kysytään, että millä keinoin saa lohkosta kannepulttien kierteet korkkaamaan? Vähän väliä kun tulee luettua juttuja lohkoista, missä kierteet on vittuna, niin ei huvittais hajottaa omasta niitä...
                    Last edited by Pazi88; 21-11-2011, 23:04.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • kaol
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 5007
                      • Ilmajoki

                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      En tiiä, onko oikee paikka, mut mistä kannattais lähtä hommaamaan laakereita ja männänrenkaita m52:een? Marmorilta saa tottakai, mutta hinta on melkoinen, niin vähän halvempikin vaihtoehto kävis.

                      Ja samalla kysytään, että millä keinoin saa lohkosta kannepulttien kierteet korkkaamaan? Vähän väliä kun tulee luettua juttuja lohkoista, missä kierteet on vittuna, niin ei huvittais hajottaa omasta niitä...
                      Paikallisesta moottorihiomosta vois kysyä tuollaisia osia...

                      Kierteet tapaa antautua, jos moottori pääsee keittämään pahasti. Jos kannen purkaa toimivasta moottorista, niin kierteiden puolesta ei tarvitse pelätä.
                      Kokeilemalla se selviää...

                      Comment

                      • ttw
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 1016
                        • Vantaa

                        M52B28, käy kylmänä huonosti.
                        Ihan kun viidellä kävis ekat parikytä sekkaa, sitten tasaantuu.
                        Ei häiritse niin paljoa ettei sen enempää ole kerinnyt vilkuilemaan.
                        Vikavalo ei pala yms.

                        Kellään hyviä arvauksia, puola, tulpat, joku anturi, kansi paskana yms.

                        Edit:
                        Eli kristallipallon omistajaa ei haeta vaan onko kellään ollut samanlaista häikkää, voisin joku viikonloppu tutkia paremmalla ajalla.
                        Last edited by ttw; 24-11-2011, 10:54.
                        728iA -97 "FABULOUS" Navarraviolet & Lavendergrau
                        Harrasteproggis E9 3.0 CS -72 JDM
                        MB 280SE Kompressorilahna "kilosta alkaa ilo" -77

                        Comment

                        • spottti
                          BTCF Member
                          • Sep 2005
                          • 596
                          • Valkeakoski

                          Originally posted by ttw View Post
                          M52B28, käy kylmänä huonosti.
                          Ihan kun viidellä kävis ekat parikytä sekkaa, sitten tasaantuu.
                          Ei häiritse niin paljoa ettei sen enempää ole kerinnyt vilkuilemaan.
                          Vikavalo ei pala yms.

                          Kellään hyviä arvauksia, puola, tulpat, joku anturi, kansi paskana yms.

                          Edit:
                          Eli kristallipallon omistajaa ei haeta vaan onko kellään ollut samanlaista häikkää, voisin joku viikonloppu tutkia paremmalla ajalla.
                          Omassa toukassa oli samanmoista vikaa aina välillä. Kiristin tulpat, joista pari oli melkein sormin aukaistavissa.
                          Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia tuon kanssa...
                          F11 530DA X-drive M-sport -12
                          Jeep Cherokee 4.0 Ltd -89 :think

                          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            Originally posted by ttw View Post
                            M52B28, käy kylmänä huonosti.
                            Ihan kun viidellä kävis ekat parikytä sekkaa, sitten tasaantuu.
                            Ei häiritse niin paljoa ettei sen enempää ole kerinnyt vilkuilemaan.
                            Vikavalo ei pala yms.

                            Kellään hyviä arvauksia, puola, tulpat, joku anturi, kansi paskana yms.

                            Edit:
                            Eli kristallipallon omistajaa ei haeta vaan onko kellään ollut samanlaista häikkää, voisin joku viikonloppu tutkia paremmalla ajalla.
                            Jos kaikki muu tuntuu olevan ok, suuttimien putsaus voi auttaa. Omassa oli yhdessä suuttimessa likaa, ja lähti käyntiin viidellä kylmänä. Toinen suutinsarja paikalleen ja alppilan autohuollon kautta auton orkkissuuttimet, taas käynnistyi normaalisti.

                            Tosiaan kuitenkin moni muukin vika voi aiheuttaa ongelmaa, mutta tukkoiset suuttimet ei olis mitenkään uusi juttu. Sitähän voi kokeilla vaikka töräyttämällä hieman tujumman seoksen suutinputsausainetta tankkiin. Ihmeitä ne ei kuitenkaan tee vrt. kunnollinen pesu.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Havis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1835
                              • Kotona/Poissa

                              Originally posted by ttw View Post
                              M52B28, käy kylmänä huonosti.
                              Ihan kun viidellä kävis ekat parikytä sekkaa, sitten tasaantuu.
                              Ei häiritse niin paljoa ettei sen enempää ole kerinnyt vilkuilemaan.
                              Vikavalo ei pala yms.

                              Kellään hyviä arvauksia, puola, tulpat, joku anturi, kansi paskana yms.

                              Edit:
                              Eli kristallipallon omistajaa ei haeta vaan onko kellään ollut samanlaista häikkää, voisin joku viikonloppu tutkia paremmalla ajalla.
                              Oma E39 (ajettu 380000km) teki taannoin vähän samaa, joskus kylmäkäynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti hytkyi hetken ennenkuin asettui, ja saattoi myöhemminkin nykäistä satunnaisesti ajon aikana kertaalleen aina silloin tällöin. Sytytystulpat oli tosi karstaiset , ja niiden puhdistus / uusiminen auttoi hetkeksi. Lopullinen korjaus oli uusia venttiilinvarren kumit. Pieneni öljyn kulutuskin melkoisesti samalla.

                              Eli tarkista sytytystulppien kunto ja tarvittaessa kokeile uusilla tulpilla. Jos ongelma poistuu vähäksi aikaa mutta uusiutuu, tarkista tulpat uudestaan. Jos niihin kertyy paljon karstaa lyhyessä ajassa syyllinen todennäköisesti löytynyt.
                              Last edited by Havis; 24-11-2011, 17:22.
                              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                              E60 523iA -08

                              Comment

                              • pablo
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2005
                                • 732
                                • Pirkanmaa

                                Osaako kukaan kertoa m52:sen nokka-akselin anturin piuhojen merkitykset eli mikä väri/numero on +,- ja signaali?

                                Kytkentäkaavio sanoo näin:

                                pinni 41= Ground, Shield camshaft position sensor
                                pinni 43= Camshaft position, Camshaft position sensor ja input
                                pinni 64= Ground, Shield camshaft position sensor
                                pinni 65= Camshaft position, Camshaft position sensor ja input.

                                Oikeesti tuommosella tiedolla ei kukaan kyllä tee yhtään mitään. Googlettamalla ei löydy aiheesta mitään tietoa. Kampiakselin anturille löyty tosta kaaviosta sentään selitykset. Niin ja nokka-akselin anturi on kyllä kans 3 napainen niinkuin kampuranki anturi.

                                Anturi on Siemens 5wk96011 ja silläkään tiedolla ei löydy kuin ulkomaisia verkkokauppoja. AAttakee

                                -Anssi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎