Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 vanos remontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alupallo
    BTCF Member
    • Oct 2012
    • 72
    • Hämeenlinna

    Pari viikkoa sitten vaihdoin Z4 3.0i -05 vanoksen tiivisteet ja törmäsin juuri samaan ongelmaan.
    Raudan poistaminen keulalta on järjetön homma, vanosyksikkö on hilkulla et tulisi siitä välistä pois. Hetken mietittyä siihen löytyi lääke: irroita siitä raudasta kaikki pultit mitkä siitä saa helposti pois varsinkin yläkulmasta.
    Ota puinen keppi ja laita kannen/lohkon alakulmaan ja kampea tätä front panelia vasten, toinen voi kikkailla vanoksen siitä välistä pois.
    Siihen tulee juuri tarvittavat millit, mutta onnistuu. Samalla kaavalla takaisin.Harmi kun ottanut kuvaa, mutta toivottavasti sait jotakin selvää.
    Alavesiletkua ei tarvitse irrottaa.
    E36 328iA & E36 M3 3,2
    Instagram

    Comment

    • Doni
      Moderator
      • Sep 2004
      • 2842
      • Kyrsälä

      Originally posted by Alupallo View Post
      Pari viikkoa sitten vaihdoin Z4 3.0i -05 vanoksen tiivisteet ja törmäsin juuri samaan ongelmaan.
      Raudan poistaminen keulalta on järjetön homma, vanosyksikkö on hilkulla et tulisi siitä välistä pois. Hetken mietittyä siihen löytyi lääke: irroita siitä raudasta kaikki pultit mitkä siitä saa helposti pois varsinkin yläkulmasta.
      Ota puinen keppi ja laita kannen/lohkon alakulmaan ja kampea tätä front panelia vasten, toinen voi kikkailla vanoksen siitä välistä pois.
      Siihen tulee juuri tarvittavat millit, mutta onnistuu. Samalla kaavalla takaisin.Harmi kun ottanut kuvaa, mutta toivottavasti sait jotakin selvää.
      Alavesiletkua ei tarvitse irrottaa.
      Hyvä tietää että onnistuu kun hieman vääntää. En lähtenyt edes kokeilemaan irroitusta, koska peltitiiviste olisi jäänyt vanhaksi jos yksikköä ei olisikaan saanut irti.

      Originally posted by Cell View Post
      Ota se yksi (vai olikohan kaksi) pinnapultti pois, ei kannata koko autoa purkaa
      Ei taida tuplamutteriviritykselle eikä pinnapultin irroittamiseen tarkoitetulle avaimelle riittää kierre. Tietysti jollain lukkopihdeillä voisi saada kierteestä kiinni jos vetää vanos-yksikön eka ulos.
      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        Originally posted by Doni View Post
        Ei taida tuplamutteriviritykselle eikä pinnapultin irroittamiseen tarkoitetulle avaimelle riittää kierre. Tietysti jollain lukkopihdeillä voisi saada kierteestä kiinni jos vetää vanos-yksikön eka ulos.
        Muistelin miten tuli viimeksi tehtyä, tosiaan vanosyksikkö ulos ja papukaijoilla kiinni pinnapultin käyttämättömästä osuudesta. Ei toiminnallista merkitystä pultille mutta kosmeettinen virhehän tuosta tulee.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • JJ
          Bimmer Rookie
          • Oct 2002
          • 94
          • Juva



          2.5 litrasen coupen 217000 ajetut vanostiivisteet. aika finaalissa kuten videolla näkyy. vaihdon jälkee hävis sammumiset ja väännöt palasi alakierroksille
          E46 325

          Comment

          • Bomb5
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 726
            • Kivijärvi

            Kestääkö vuoden vanhaa marmorilta ostettua venakopantiivistettä käyttää uudelleen, jos avaan kopan muuta hypistelyä varten, vai jääkö vuotamaan? Vanoksen tiivisteet tuli vaihdettua viime kesänä, jolloin vaihdoin tuon venakopan tiivisteenkin.
            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              Pitäisi kestää ihan hyvin kunhan laittaa uudet tiivisteainetäpät niihin kohtiin mihin kuuluukin.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • ripatsu
                Bimmer Rookie
                • Jul 2012
                • 144
                • Suomi Finland

                No niin täälläkin onnistunut vanosremontti takana. Kiitokset Donille. Loistavaa työtä.

                Ainakin käyntiääni tasoittui...

                Comment

                • J-Beat
                  Aluevastaava
                  • Jun 2005
                  • 3059
                  • Jyväskylä

                  Meinasin alkaa tulevana vkloppuna operoimaan, mitäs kaikkea mä tarviin.

                  -Beisanilta tuli tiivistesatsi ja anti-rattlekitti
                  -Venttiilikopan kannen tiiviste
                  -Vanoksen ja koneen väliin tuleva tiiiviste
                  -Kierrelukitetta
                  -Öljyt / suodatin (vaihdan samalla)
                  -Sytytys tulpat (vaihdan samalla)

                  Beisanin ohjeessa oli lueteltu myös optional osat:
                  Optional Parts

                  M52TU & M54:
                  Valve cover gasket replacement parts: valve cover gasket set (< 09/02 11-12-9-070-990, >= 09/02 11-12-0-030-496) $34.26/each,
                  15 x valve cover bolt grommet (11-12-1-437-395) $1.73/each,
                  oil fill neck gasket (11-12-7-526-447) 2.29/each
                  Easily breakable parts: 2 x vanos piston bolt (11-36-1-748-745) $1.42/each,
                  4 x engine cover bolt/nut cap (11-12-1-726-089) 3.27/each, (E39 2 x, E46 1 x)
                  fan shroud rivet (17-11-1-712-963) $.27/each,

                  Mitä osia työ homman tehneet olette tähän varanneet? :think

                  Edit: Niin ja mihin kohtiin sitä tiivisteainetta tuli laittaa?
                  Last edited by J-Beat; 05-06-2013, 11:39.
                  Myydään:
                  Uutta ja käytettyä osaa! e21, e30, e31, e32, e36, e34, e38, e46

                  K-S Connection
                  Ajossa: e46 330ci -00 "SemiCamo", e91 330xd Touring

                  Comment

                  • suppari
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4049
                    • Turku

                    15 x valve cover bolt grommet (11-12-1-437-395) $1.73/each,

                    Noi on "pakolliset" ainakin.
                    sigpic
                    P:0409699000

                    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                    huollot/korjaukset!

                    BMW E&F sarjaan.
                    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Originally posted by J-Beat View Post
                      -Venttiilikopankansi
                      Mikä tuo on? Venttiilikopan päälle tuleva muovilevy? Miksi se pitää vaihtaa?

                      Comment

                      • J-Beat
                        Aluevastaava
                        • Jun 2005
                        • 3059
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Mikä tuo on? Venttiilikopan päälle tuleva muovilevy? Miksi se pitää vaihtaa?
                        No sanoppa se

                        Perkele ku pää pehmenee täällä toimistossa. Lämmintä varmaan +30C.. tosiaan kirjotusvirhe korjattu. Meinasin siis luonnollisesti tota venttiilikopan kannen tiivistettä
                        Myydään:
                        Uutta ja käytettyä osaa! e21, e30, e31, e32, e36, e34, e38, e46

                        K-S Connection
                        Ajossa: e46 330ci -00 "SemiCamo", e91 330xd Touring

                        Comment

                        • tonkka alpina b3 3.3
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2012
                          • 103
                          • espoo

                          se on alpinaan tehtävä kyseinen remontti meinaa rallattaa vanos siihen malliin muutenkin ollu ton käynninkanssa ongelmia.

                          Comment

                          • Renholt
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2008
                            • 77
                            • Etelä-Savo

                            e39 523i -96.
                            Vanosremppa on tekeillä, vanoskoppa on irti, ja uudet tiivisterinkulat paikallaan.
                            Kysymys olis:
                            Vanoskopan vanha tiiviste vaikuttaa ehjältä, eikäpä mulla uutta olekaan, joten taidan jättää vanhan tiivisteen paikalleen. Tarviiko tiivisteen ja vanoskopan liitokseen/kosketuspintaan laittaa jotain tiivistetahnaa/massaa/mömmöä/liimaa? Vai voiko vanoskopan ruuvata kiinni ihan kylmiltään vanhaan tiivisteeseen?
                            Venttiilikopan tiivisteessä ei ainakaan liimaa ollut, kun lähti ehjänä irti, samoin tulppien tiivisteet.
                            Beisanin ohjeet on niin sankkaa enkkua, ettei ihan nyt selvinnyt sieltä.
                            Ennen en ole moottoria näin availlut, eikä siis ole tuttuja nämä kuviot.
                            Last edited by Renholt; 08-07-2013, 16:06.
                            540i -98
                            -------------
                            ex: e28 518i -87, e39 520i -97, e39 530dA -03, e21 315 -83, e39 523i -96, e34 520i -91

                            Comment

                            • Supra^
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 5150
                              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                              Originally posted by Renholt View Post
                              e39 523i -96.
                              Vanosremppa on tekeillä, vanoskoppa on irti, ja uudet tiivisterinkulat paikallaan.
                              Kysymys olis:
                              Vanoskopan vanha tiiviste vaikuttaa ehjältä, eikäpä mulla uutta olekaan, joten taidan jättää vanhan tiivisteen paikalleen. Tarviiko tiivisteen ja vanoskopan liitokseen/kosketuspintaan laittaa jotain tiivistetahnaa/massaa/mömmöä/liimaa? Vai voiko vanoskopan ruuvata kiinni ihan kylmiltään vanhaan tiivisteeseen?
                              Venttiilikopan tiivisteessä ei ainakaan liimaa ollut, kun lähti ehjänä irti, samoin tulppien tiivisteet.
                              Beisanin ohjeet on niin sankkaa enkkua, ettei ihan nyt selvinnyt sieltä.
                              Ennen en ole moottoria näin availlut, eikä siis ole tuttuja nämä kuviot.
                              Kumpaa tarkoitat?

                              Osa #19

                              Tuon Vanos-yksikön ja sylinterikannen välisen tiivisteen vaihtaisin suosiolla uuteen, mahtaa vituttaa jos jää vuotamaan ja joutuu uudestaan purkamaan puoli konetta.

                              vai näitä vanoksen kansia?


                              Vanoksen kansiin ei tarvitse mitään, vanhoilla tiivisteillä vaan kiinni.
                              Musti 8HP
                              Nokivasara M47
                              TeiniCoupé DCT
                              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                              Ex:
                              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                              Comment

                              • Renholt
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2008
                                • 77
                                • Etelä-Savo

                                Tuo ylempi eli #19 on kyseessä. Mutta single vanos-mallinen. tällanen. Laitoin tilaukseen Karikon Autotalosta, ja torstaina jatkuu puuhastelu vanoksen parissa. Kiitos vaan vinkistä. Eipähän sitä huvita kahteen kertaan tätä urakkaa tehdä ihan vaan tyhmyyttään
                                Tiivisteen kiinnittämiseen tarvitaan ilmeisesti tiivisteliimaa, mutta tuleeko se molemmille puolille tiivistettä ?
                                540i -98
                                -------------
                                ex: e28 518i -87, e39 520i -97, e39 530dA -03, e21 315 -83, e39 523i -96, e34 520i -91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎