Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 vanos remontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11141
    • Oulu

    Originally posted by Smack View Post
    Testeri antaa vissii jotai hälyä riittämättömästä öljynpaineesta/vanokseen sisäistä vikakoodia. Wetterillä meinasivat ettei auta kun koko vanos-paketti uusia.


    Jo sitten vielä palaan tähän, että mitähän vikakoodia se nyt oikeasti antaa? ms43:ssa ei edes ole sellaista vikakoodia kuin riittämätön öljynpaine. Vasta uudemmissa vehkeissä. Öljyn lämpö toki on, mut ja ecu käyttää sitä tietoa vanoksen ohjaukseen, mutta tämä on ihan errilinen anturi joka on helppo ja halpa vaihtaa. Vanos voi antaa koodia esim. että se on sähköisesti rikki, eli silloin lähtee solenoidi vaan vaihtoon. Sit toki se voi kertoa että on mekaanisesti jumissa, mutta jos kerta tiivisteet on vaihdettu, niin siinä samalla pitäisi kyllä huomata jos niissä vanoksen männissä on vikaa/jumittavat. Jos ne on ok, niin vika on siinä nokkien puolella ja vanosyksikön vaihto on hukkaan heitettyä rahaa ja aikaa. Sit toki se voi kertoa että ei pääse imu taikka pako tavoite arvoihin, jolloin pitää viimestään ruveta ajamaan vanos testiä. Joista näkee että onko vanoksen asteet järkiään pielessä (jako hypänny/ketju venynyt) tai jääkö säätöalue vajaaksi. Ja jos säätöalue jää vajaaksi, niin siellä on todennäköisesti jotain mekaanista vikaa niissä rattaissa. Mitkä ei nyt edes ole älyttömän kalliita uutena.

    Eli mitä vikakoodeja se nyt oikeiasti antoi sieltä? Numerot?
    Last edited by Pazi88; 21-08-2017, 10:53.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Jesse93
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2012
      • 940
      • Mustio

      Originally posted by Smack View Post
      Itellä vaikuttas olevan suurempi vanosremontti tulossa. Tyhjäkäynti siis hyppii 400-1300rpm väliä kun painaa kytkiminen pohjaan ja auto vielä liikkuu / kun pysähtyy, kunnes tasoittuu. Auto sammunut pari kertaa risteykseen pysähdyttäessä. Joskus jää tyhjäkäyntikierrokset korkeelle kun auto liikkuu. Joskus toimii oikeinkin.

      Oikeen merkkiliikkeessä käytin kun ei ole vikaa löytynyt. Vaihtovat vanokseen tiivistesarjan vaikka se oli kerran tehty jo, ei ole imuvuotoja, bensapaineet kunnossa, lambdatestit kunnossa, imukammion säätömoottori ja tyhjäkäyntimoottori tarkistettu, öljynpaineet mitattu. Testeri antaa vissii jotai hälyä riittämättömästä öljynpaineesta/vanokseen sisäistä vikakoodia. Wetterillä meinasivat ettei auta kun koko vanos-paketti uusia.

      Oisko guruilla tähän mitään edullisempaa korjausta kun ei vanoksen tiivistesarjalle korjaantunu, tai oisko tiedossa paikkoja mistä sais inhimilliseen hintaan koko vanos paketin?
      Itellä kokemusta m54 teki samaa kierrokset humppasi aika rajustikkin laittaessa vapaalle tai kytkin pohjaan ja välillä sammui, korjaantui uudella oem ilmamassamittarilla
      E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11141
        • Oulu

        Originally posted by Jesse93 View Post
        Itellä kokemusta m54 teki samaa kierrokset humppasi aika rajustikkin laittaessa vapaalle tai kytkin pohjaan ja välillä sammui, korjaantui uudella oem ilmamassamittarilla
        Sekin toki voi olla että maf mittaa vaan väärää ilmamäärää. Mut maf aika harvoin menee niin huonoksi. Tämän toki selvittää helposti livedataa ja adaptaatiota katsomalla. Bensa-adaptaatiot ja lamda integraattorin keskiarvo prosentteina pitäs olla kaikki nollan tuntumassa ehjällä maffilla. Mitä enemmän poikkeaa, sitä kuluneempi maf.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6937
          • N/A

          Olenko mä nyt ihan hakoteillä, mutta olen ymmärtänyt että lambda integrator jos on vaikka 110% se rikastaa 10% seosta. Jos vuotaa välistä eikö se joudu silloinkin sitä korjaamaan.
          Muistakseni integratorin raja-arvo oli 128% jolloin syttyy moottorin vikavalo ja koodi oli lambda control tolerance out of range.
          Tossa vaan oli yksi 330ci mitä tutkin ja siinä oli integratori 120 luokkaa, korjasin disan imuvuodon siitä vaihtamalla uuden o-renkaan, se putosi 110% mitä seurattiin sitä. Jotain se siihen vaikutti.
          Last edited by Antti O; 21-08-2017, 14:29.

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11141
            • Oulu

            Originally posted by Antti O View Post
            Olenko mä nyt ihan hakoteillä, mutta olen ymmärtänyt että lambda integrator jos on vaikka 110% se rikastaa 10% seosta. Jos vuotaa välistä eikö se joudu silloinkin sitä korjaamaan.
            Muistakseni integratorin raja-arvo oli 128% jolloin syttyy moottorin vikavalo ja koodi oli lambda control tolerance out of range.
            Tossa vaan oli yksi 330ci mitä tutkin ja siinä oli integratori 120 luokkaa, korjasin disan imuvuodon siitä vaihtamalla uuden o-renkaan, se putosi 110% mitä seurattiin sitä. Jotain se siihen vaikutti.
            Juu kyllä oikein olet ymmärtänyt. Riippuu vähän loggerista näyttääkö se rikastus prosentin (+/- 28%) vai prosentin verrattuna peruskarttaan (tuo mitä loggasit). Jotku näyttää kertoimella esim. 1,1. Mut joo jos loggaat esim. testolla tyhjäkäynnillä lamdaintegraattoria jonkin aikaa ja avaat login megalogviewerissä ja katsot sillä keskiarvon, sen pitäisi olla aika lähellä nollaa. Käytännössä prosentin sisässä. Jos heittää, niin se kielii imuvuodosta tai kuluneesta maffista. Toki muut harvinaisemmat viat myös vaikuttaa, kuten bensanpaine.

            Myös suoraan loggeri softasta voi katsella keskiarvoa, mut se voi olla vähän hankala keskiarvoistaa "silmällä" et missä se pyörii. Mut toki jos se heittää paljon, kuten tuo 10-20% niin sen näkee selvästikkin.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Smack
              BTCF Member
              • May 2005
              • 320
              • Oulu

              Autoa ei ole muutettu manuaalista automaatiksi. Auto on ollut wetterillä savukoneessa ja imuvuodoksi nekin epäili aluksi oireiden perusteella.

              Tietenkään en mitään tarkkaa vikakoodilistaa ole saanut. Tarkemmin kuin muistelee niin tuo öljynpainehomma saattoi olla myös niin että se oli joku viantutkintapolku, että jos öljynpaineessa olisi vikaa niin sitten olisi epäilty jakopäätä. Mutta öljynpaine oli ok. Vanoksessa oli nimenomaan pakopuolella jotakin ajoitusongelmaa ainakin ennen tiivisteiden vaihtoa ja sen jälkeen vielä tuli jotakin vanoksen sisäistä vikakoodia. Pitänee kysyä voisiko vikakoodeista saada tarkkaa listaa kun muuten jää hieman epämääräiseksi.

              Mitä muuten katoin noita uudelleen rakennettuja vanospaketteja niin niissä ei tule solenoideja. Ilmeisesti minun vika ei kuitenkaan viittaa ainakaan niihin?



              Ostin talvella oem ilmamassamittarin ja se ei muuttanut mitään. Myöskin sen perässä oleva haitariputki on vaihettu kun siitä oli revenny se sivusta lähtevän letkun haarotus.

              Kiitoksia kaikille todella hyvistä vastauksista.

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6937
                • N/A

                Pyydä ihmeessä jotain Oulun harrastajaa lukemaan inpalla tai dissillä vikakoodit, ja sitten screenshotti niistä tänne. Pääset halvemmalla, ja saat ihan oikeat vikakoodit. Kun nyt ilmeisesti olet jo sinne marmorille rahaa käyttänyt eikä vika ole selvinnyt.

                Comment

                • lihakimpale
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2017
                  • 261
                  • Oulu

                  Originally posted by Antti O View Post
                  Pyydä ihmeessä jotain Oulun harrastajaa lukemaan inpalla tai dissillä vikakoodit, ja sitten screenshotti niistä tänne. Pääset halvemmalla, ja saat ihan oikeat vikakoodit. Kun nyt ilmeisesti olet jo sinne marmorille rahaa käyttänyt eikä vika ole selvinnyt.
                  Jos Linnanmaalla joku ilta käytät autoa niin voidaan lukasta vikakoodit.

                  e: Tosiaan mulla on vain OBD-2 piuha.
                  Last edited by lihakimpale; 22-08-2017, 12:12.

                  Comment

                  • Smack
                    BTCF Member
                    • May 2005
                    • 320
                    • Oulu

                    Kyllä autoa on tutkittu ja koodeja luettu myös vekkulin ja kissvesalan toimesta, joten ei ole helppo pähkinä. Siksi juuri menin lopulta wetterille. Hieman vaan yllättää itseä tuo epäilty vika, niin silläpä vielä pähkäilyä täällä.

                    Ainut vikakoodi mitä wetterillä on jäänyt ylös on tämä: 00006A. Testeri diagnosoi sen vanos yksikön sisäiseksi viaksi.

                    Vikahan on tosiaan mahdollisesti selvinnyt marmorin toimesta, mutta vain koko vanoksen vaihtamalla selviää ovatko he oikeassa vai väärässä

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11141
                      • Oulu

                      Originally posted by Smack View Post
                      Kyllä autoa on tutkittu ja koodeja luettu myös vekkulin ja kissvesalan toimesta, joten ei ole helppo pähkinä. Siksi juuri menin lopulta wetterille. Hieman vaan yllättää itseä tuo epäilty vika, niin silläpä vielä pähkäilyä täällä.

                      Ainut vikakoodi mitä wetterillä on jäänyt ylös on tämä: 00006A. Testeri diagnosoi sen vanos yksikön sisäiseksi viaksi.
                      106 VANOS Error -Position Exhaust Camshaft

                      Pakonokan asteet ei siis oo kohdillaan. Onko pakonokan anturia vaihdeltu? Tai luettu ajossa livedataa miten nokan adennon pyynti toteutuu?

                      Itse en vielää tuolla diagnoosilla vanosyksikköä vaihtas. Kattosin livedatasta että kääntyykö se nokks ollankaan ja jos ei, niin venakoppa auki ja paineilmalla ajaa edes takas. Näkee helposti onko solenoidi rikki vai mekaanista vikaa. Jos mekaanista, niin sit vanosyksikkö irti ja koittaa irrallaan liikkuuko mäntä. Jos liikkuu, niin sit nokan rattaissa on ongelmaa jne.
                      Last edited by Pazi88; 24-08-2017, 21:28.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • Smack
                        BTCF Member
                        • May 2005
                        • 320
                        • Oulu

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        106 VANOS Error -Position Exhaust Camshaft

                        Pakonokan asteet ei siis oo kohdillaan. Onko pakonokan anturia vaihdeltu? Tai luettu ajossa livedataa miten nokan adennon pyynti toteutuu?

                        Itse en vielää tuolla diagnoosilla vanosyksikköä vaihtas. Kattosin livedatasta että kääntyykö se nokks ollankaan ja jos ei, niin venakoppa auki ja paineilmalla ajaa edes takas. Näkee helposti onko solenoidi rikki vai mekaanista vikaa. Jos mekaanista, niin sit vanosyksikkö irti ja koittaa irrallaan liikkuuko mäntä. Jos liikkuu, niin sit nokan rattaissa on ongelmaa jne.
                        Pakonokan anturin osalta ei ole tiedossa tehtyjä toimenpiteitä. Ei tiedossa onko korjaamo lukenut livedataa.

                        Korjaamon kuitin kommenteissa lukee että: "Vanostestien aikana pako vanospyörän säätöalue ei ole säädöissä vaan heittää liikaa: 370ms yli maksimiarvon (maksimi 1000ms). Tarkistettava ajoitus ja vanos solenoidien säädöt". Nämä oli eka korjaamokeikalta ja seuraavalla keikalla vaihdettiin vanoksen tiivisteet mutta "pakopuolella vanoksen säätely on edelleen riittämätön". Joten ymmärtääkseni ovat nuo mainitsemansa jutut sitten tsekanneet toisella keikalla. Liittyykö tuo sinun pakonokka-kommentti tuohon vanoksen pakopuoleen = sama asia?

                        Onko nokan rattaat samat kuin vanoksen "gears"? Korjaamo suositteli semmoisen vanospaketin hommaamista missä ne tulisi mukana.

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11141
                          • Oulu

                          Originally posted by Smack View Post
                          Pakonokan anturin osalta ei ole tiedossa tehtyjä toimenpiteitä. Ei tiedossa onko korjaamo lukenut livedataa.

                          Korjaamon kuitin kommenteissa lukee että: "Vanostestien aikana pako vanospyörän säätöalue ei ole säädöissä vaan heittää liikaa: 370ms yli maksimiarvon (maksimi 1000ms). Tarkistettava ajoitus ja vanos solenoidien säädöt". Nämä oli eka korjaamokeikalta ja seuraavalla keikalla vaihdettiin vanoksen tiivisteet mutta "pakopuolella vanoksen säätely on edelleen riittämätön". Joten ymmärtääkseni ovat nuo mainitsemansa jutut sitten tsekanneet toisella keikalla. Liittyykö tuo sinun pakonokka-kommentti tuohon vanoksen pakopuoleen = sama asia?

                          Onko nokan rattaat samat kuin vanoksen "gears"? Korjaamo suositteli semmoisen vanospaketin hommaamista missä ne tulisi mukana.
                          Joo kyl eli pakopuolella ongelmaa. Ilmeisesti vanos ei siis seuraa pyydettyjä asteita tarpeeksi nopeasti, mikä on yleensä oire vuotavista vanoksen tiivisteistä. Mut jos ne kerta on vaihdettu, niin melkeen tekisin vanoksen öljykanavien putsauksen jos siellä on vaikka jotain öljytöhkää jämähtänyt kanavien tukkeeksi. Ne rattaat toki voi olla kans kuluneet ja jumittaa, mut semmosta vanosyksikköä taida ollakkaan missä ne tulee mukana. Ne toki voi ostaa erikseen eli osat 6 ja 4: http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_2182

                          Nuo kaksi on ne eniten kuluvat osat koko systeemissä. Sinkkuvanoksessa osa 6 on aina kiinteästi vanoksessa, jolloin joutuu ostamaan koko vanosyksikön uuden, mut tuplavanoksessa bmw on viisastunut ja sen saa erikseenkin ostettua. Ei tarvi turhaan koko vanosyksikköä vaihtaa.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Smack
                            BTCF Member
                            • May 2005
                            • 320
                            • Oulu

                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Joo kyl eli pakopuolella ongelmaa. Ilmeisesti vanos ei siis seuraa pyydettyjä asteita tarpeeksi nopeasti, mikä on yleensä oire vuotavista vanoksen tiivisteistä. Mut jos ne kerta on vaihdettu, niin melkeen tekisin vanoksen öljykanavien putsauksen jos siellä on vaikka jotain öljytöhkää jämähtänyt kanavien tukkeeksi. Ne rattaat toki voi olla kans kuluneet ja jumittaa, mut semmosta vanosyksikköä taida ollakkaan missä ne tulee mukana. Ne toki voi ostaa erikseen eli osat 6 ja 4: http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_2182

                            Nuo kaksi on ne eniten kuluvat osat koko systeemissä. Sinkkuvanoksessa osa 6 on aina kiinteästi vanoksessa, jolloin joutuu ostamaan koko vanosyksikön uuden, mut tuplavanoksessa bmw on viisastunut ja sen saa erikseenkin ostettua. Ei tarvi turhaan koko vanosyksikköä vaihtaa.
                            Korjaamon mukaan vanos oli ollut puhdas sisältä joten arvelivat että puhdistukselle tuskin olisi tarvetta. Solenoidien vikaa eivät poissulkeneet täysin. Voisikohan niissä sitten olla vikaa?

                            Onkohan noiden solenoidien vaihto miten pitkä työ, ja teettääkö noiden rattaiden vaihto paljon töitä?

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11141
                              • Oulu

                              Originally posted by Smack View Post
                              Korjaamon mukaan vanos oli ollut puhdas sisältä joten arvelivat että puhdistukselle tuskin olisi tarvetta. Solenoidien vikaa eivät poissulkeneet täysin. Voisikohan niissä sitten olla vikaa?

                              Onkohan noiden solenoidien vaihto miten pitkä työ, ja teettääkö noiden rattaiden vaihto paljon töitä?
                              Eipä niihin kanaviin oikeen näe sisälle ja en kyllä ole yhtäkään oikeasti puhdasta tuplavanosta irottanut. Kaikki ovat olleet enemmän tai vähemmän palaneen öljykarstan peitossa.

                              Ihan perus toiminnan voi testata esim. näin paineilmalla: https://www.youtube.com/watch?v=MVPWL-tQG2s&t=1s

                              Tuon pitäsi paljastaa mekaaniset ongelmat ja solenoidien mahdollisen toimimattomuuden. Solenoidi on helppo vaihtaa vaikka itse, kun se on vaan kierrettynä siinä ulkopuolella. Rattaiden vaihto on vähän monimutkaisempi, kun se vaatii vanoksen irrotuksen. Mikä ei nyt tuplavanos koneessa ole kovin hankalaa, mut kyllähän siihen aikaa menee.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • Antti O
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6937
                                • N/A

                                Ajattelin hieman kirjoittaa tähän topicciin tietoa kun minulle osui 135tkm ajettu 330ci kohdalle.
                                Tässä yksilössä vanos piti melko pahaa ääntä.

                                Kyseessähän siis on vanoksen mäntien laakeroinnin liiallinen välys.


                                Ennen anti-rattle kitin asennusta


                                Beisanin "anti-rattle" kit laitettuna


                                Tämä korjaus on sinänsä aika simppeli tehdä.
                                Suosittelen laittamaan nämä Beisanin rinkulat sinne jos videon kaltaista ääntä n. 2500rpm kohdalla kuuluu.
                                Pulttipyssy on hyvä olla, sekä kannattaa ostaa nuo muoviset ruuvipenkin suojat että mäntää saa pidettyä paikallaan ruuvipenkissä kun avaa niitä muttereita.
                                Last edited by Antti O; 24-04-2019, 08:26.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎