Vaihtelin tuossa keväämmällä kesävehkeeseen separaattorin sekä imuputkia aikamoisen kasan. Samallakertaa meni vaihtoon myös tulpat ja ne tulppien hatut. Separaattorissa reikä ja samoin yhdessä putkessa.
Tästä seurasi mielestäni mielenkiintoinen ongelma. Kulutus nousi reilun tankillisen ajaksi vajaaseen 9litraan nätissä maantie ajossa. Ennen remonttia kuitenkin kulutus vastaavassa ajossa ollut siinä 7l hujakoilla. Myöskin vääntö tuntui karanneen. Purin välillä kaikki pois ja tarkastin mahdolliset imuvuodot, muttei mitään löytynyt.
Reilun 1000km jälkeen kuitenkin kulutus tasaantui, kulutusmittarin heiluminenkin rauhoittui ja vääntöä tuli takasin. Viime tankilla kulutus siis tuossa 7l pinnassa.
Liekkö siellä kuitenkin joku piilevä imuvuoto, vai jotkin mystiset adaptioarvot hakevat paikkaansa?
Livedatan mukaan lamdat vaihtelee normaalisti, mutta mites sitä vanosta voi testata`? Eikös Inpalla voi jotenkin pakko-ohjata sitä?
Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Oma M52B28 on alkanut humppaamaan tyhjäkäynnillä ja haisee hieman rikkaalta. Antaa vikakoodit 202 lambda bank 1 ja 203 lambda bank 2. Molempien lambdojen jännitteet pysyy 4.8V eikä heittele kuten niiden kuuluisi.
Ideoita? Imuvuodot on katsottu läpi irrottamalla kaikki imusarjaa lukuunottamatta.
Livedataa:
Last edited by 0se; 02-06-2014, 20:23.
Leave a comment:
-
elikkäs autona m50b25 nonvanos
kylmänä nykii todella terävästi pää tuulilasiin tyylillä, joskus halealla koneella vakea saada käyntiin, ja sillon tällöin saattaa yhtäkkiä hyytyä ja sammua vauhdista. toisinaan auto toimii taas moitteetta..
vikakoodeja ei ollu
vaihdettu
-kampiakselin asentotunnistin
-bensapumppu
-tulpat
-IMM johto käytetty irti nyki silloinkin
-tyhjäkäyntimoottori siivottu
kenelläkään kokemusta vastaavasta?
-ville
Leave a comment:
-
Niin kaikkihan tossa alkaa kohta olee käyty läpi niin samaan syssyy tsekkaa sit nekin
Leave a comment:
-
Originally posted by jönsse22 View PostEilen kävin mittailees taas päästöi ja oli edellee kohol. Sit kokeiltii avaa öljyn täyttö korkki nii hc laski sallittuihin. Viittaako johkuu huohotuksen tukkeeseen vai mites?
Leave a comment:
-
Eilen kävin mittailees taas päästöi ja oli edellee kohol. Sit kokeiltii avaa öljyn täyttö korkki nii hc laski sallittuihin. Viittaako johkuu huohotuksen tukkeeseen vai mites?
Leave a comment:
-
Kyllä olen käynnyt aina ennen mittausta kunnolla happea antamassa niin on kyllä katit lämmenneet kunnolla.
2 kattiahan siellä on kun on kahdella putkella.
Leave a comment:
-
Originally posted by jönsse22 View PostNyt on painittu päästöjenkaa oikee urakalla
Perkele kaikki letkut on vaihdettu eli ei ole imuvuoto.
Alkuperäis osana vaihdettu imm sekä lampda.
Vanoksen mäntäkin katottu ettei ole jumissa.
Ja 2kpl paremmin virtaavia katteja.
Eli muuten olis päästöt kohallaa mutta tyhjäkäynnin hc 200 ja kierroksilla 114 niin eikai vain vika vain nyt ole noissa kateissakoska autohan pelaa siis niinkuin pitääkin.
Kone siis m50b25vanos
Leave a comment:
-
Originally posted by jönsse22 View PostNyt on painittu päästöjen kanssa oikein urakalla.Perkele, kaikki letkut on vaihdettu, eli kyseessä ei ole imuvuoto. Alkuperäisosana vaihdettu imm sekä lambda. Vanoksen mäntäkin katsottu, ettei ole jumissa ja asennettu 2kpl paremmin virtaavia katteja.
Eli muuten olisi päästöt kohdallaan, mutta koska tyhjäkäynnin hc on 200 ja kierroksilla 114, niin ei kai vika vain nyt ole noissa kateissa?Autohan pelaa niin, kuin pitääkin.
Kone on siis M50B25 vanos
Mutta onko sulla siis autossasi kaksi katalysaattoria?
Leave a comment:
-
Nyt on painittu päästöjenkaa oikee urakalla
Perkele kaikki letkut on vaihdettu eli ei ole imuvuoto.
Alkuperäis osana vaihdettu imm sekä lampda.
Vanoksen mäntäkin katottu ettei ole jumissa.
Ja 2kpl paremmin virtaavia katteja.
Eli muuten olis päästöt kohallaa mutta tyhjäkäynnin hc 200 ja kierroksilla 114 niin eikai vain vika vain nyt ole noissa kateissakoska autohan pelaa siis niinkuin pitääkin.
Kone siis m50b25vanos
Leave a comment:
-
Originally posted by pheno View PostKyllä, olet oikeassa. Jos ihan pilkun tarkkaan puhutaan, niin kun vuotokohdasta menee polttoainetta, lambda alkaa näyttämään rikasta, (lambda ei itsessään säädä mitään, vaan ecu), ja rikkaaseen seokseen ecu reagoi vähentämällä ruiskutusaikaa
Leave a comment:
-
Originally posted by böntti View PostOon tässä pikkuhiljaa yrittänyt tutustua näihin moottoripuolen ongelmiin ja nyt on hyvä paikka kysyä. Meneekö Pheno tuo sun testi yksinkertaisesti niin että brake cleaner menee vuotokohdasta imusarjaan -> lambda heittää laihalle -> syöttöä vähennetään?
Leave a comment:
-
Oon tässä pikkuhiljaa yrittänyt tutustua näihin moottoripuolen ongelmiin ja nyt on hyvä paikka kysyä. Meneekö Pheno tuo sun testi yksinkertaisesti niin että brake cleaner menee vuotokohdasta imusarjaan -> lambda heittää laihalle -> syöttöä vähennetään?
Leave a comment:
-
Originally posted by Hemi View PostNimenomaan näin.
Kuitenkin voi sanoa niin, että joka kerran kun bemarin bensakutosissa syttyy moottorin vikavalo, on kyse nimenomaan imuvuodosta.
Imuvuotojen syytä on n.80-90% kaikista erilaisiin käyntihäiriöihin liittyvistä tapauksista(loput 10-20% mm.asentotunnistimet ja puola).
Kun imuvuodot ovat lisäksi syynä 90%:ssa päästöongelmissa, niin nämä taustat pitäisi olla jokaisen +8-vuotta vanhan bemarin omistajalla jo "äidinmaidossa".
Nyt kun ei ole, niin korjaamot käyttävät "artistia" ihan surutta hyväkseen ja maksattavat muutamien eurojen remonteista jopa tuhansia joka päivä tässä maassa.
Se on helppoa koska autojen oma vikadiagnostiikka ei osaa reagoida imuvuotoihin itsessään, vaan ilmoittaa vain siitä johtuvia oireita jotka sitten tulkitaan itse vioksi.
Näissä vianetsintä pitäisi olla AINA lähtökohtaisesti imuvuotojen etsintää/poissulkemista, mutta nyt varsinkin lama-aikana korjaamot aloittavat vianetsinnän pääsääntöisesti juuri niistä vikadiagnostiikan antamista kohteista.
Väitän että pääsääntöisesti tämä on ihan tietoista ja tarkoituksellista, jossa taustalla on saada ulosmitattua tehtyjä työtunteja mahdollisimman paljon.
Oikeastihan nämä imuvuodot ja niiden nykyinen esiintymistiheys on todella hyvin tiedossa vähänkään autojen kanssa tekemisissä olevien keskuudessa, joten mistään puuttuvasta ammattitaidosta se ei johdu.
Mielestäni BTCF voisi hieman äänekkäämminkin puuttua ko.ongelmaan, koska
se vaikuttaa joka tapauksessa meihin kaikkiin viimeistään käytettyjen vaihtoautojen arvostuksen ja sitä kautta hinnanalennusten nopeuden kautta.
Jos yleinen trendi on se että 10-vuotta vanhan BMW:n parin vuoden huoltokustannukset ovat enemmän kuin koko auton arvo, vaikuttaa se koko automerkin hinnanalennusprogressioon (vrt.mm.Ranskalaiset autot) ja sitä kautta nämä oikeasti muutamien eurojen vikojen korjaaminen tuhansilla, on meiltä kaikilta pois, vaikka ajaisimme kuinka uudella BMW:llä tahansa.
Loppujen lopuksi kuitenkin nämä bemarin bensakutoset ovat vanhemmiten todella luotettavia ja pienin huoltokustannuksin ylläpidettäviä, kunhan ne vähäiset antureihin ja kumiletkuihin tehtävät huollot kohdennetaan ihan oikein.
Tässä selvä vuoto, integrator menee miinukselle heti:
Tässä hankalampi, pienempi ja en heti löydä oikeaa "vuotokohtaa", mutta lopussa menee integraattori miinukselle.
Tosiaan, kyse on pienenpienistä vuodoista. Tässäkin huomattavaa on, että moottorin käynnistä ei pysty päättelemään vuotokohtaa.
Leave a comment:
-
Originally posted by kani View PostEi täällä forumillakaan tunnuta oikein tietävän/ymmärtävän näiden imuvuotojen merkitystä ja vaikutusta. Luetaan vaan koodeja ja vaihdetaan osia kuten korjamoillakin.
Kuitenkin voi sanoa niin, että joka kerran kun bemarin bensakutosissa syttyy moottorin vikavalo, on kyse nimenomaan imuvuodosta.
Imuvuotojen syytä on n.80-90% kaikista erilaisiin käyntihäiriöihin liittyvistä tapauksista(loput 10-20% mm.asentotunnistimet ja puola).
Kun imuvuodot ovat lisäksi syynä 90%:ssa päästöongelmissa, niin nämä taustat pitäisi olla jokaisen +8-vuotta vanhan bemarin omistajalla jo "äidinmaidossa".
Nyt kun ei ole, niin korjaamot käyttävät "artistia" ihan surutta hyväkseen ja maksattavat muutamien eurojen remonteista jopa tuhansia joka päivä tässä maassa.
Se on helppoa koska autojen oma vikadiagnostiikka ei osaa reagoida imuvuotoihin itsessään, vaan ilmoittaa vain siitä johtuvia oireita jotka sitten tulkitaan itse vioksi.
Näissä vianetsintä pitäisi olla AINA lähtökohtaisesti imuvuotojen etsintää/poissulkemista, mutta nyt varsinkin lama-aikana korjaamot aloittavat vianetsinnän pääsääntöisesti juuri niistä vikadiagnostiikan antamista kohteista.
Väitän että pääsääntöisesti tämä on ihan tietoista ja tarkoituksellista, jossa taustalla on saada ulosmitattua tehtyjä työtunteja mahdollisimman paljon.
Oikeastihan nämä imuvuodot ja niiden nykyinen esiintymistiheys on todella hyvin tiedossa vähänkään autojen kanssa tekemisissä olevien keskuudessa, joten mistään puuttuvasta ammattitaidosta se ei johdu.
Mielestäni BTCF voisi hieman äänekkäämminkin puuttua ko.ongelmaan, koska
se vaikuttaa joka tapauksessa meihin kaikkiin viimeistään käytettyjen vaihtoautojen arvostuksen ja sitä kautta hinnanalennusten nopeuden kautta.
Jos yleinen trendi on se että 10-vuotta vanhan BMW:n parin vuoden huoltokustannukset ovat enemmän kuin koko auton arvo, vaikuttaa se koko automerkin hinnanalennusprogressioon (vrt.mm.Ranskalaiset autot) ja sitä kautta nämä oikeasti muutamien eurojen vikojen korjaaminen tuhansilla, on meiltä kaikilta pois, vaikka ajaisimme kuinka uudella BMW:llä tahansa.
Loppujen lopuksi kuitenkin nämä bemarin bensakutoset ovat vanhemmiten todella luotettavia ja pienin huoltokustannuksin ylläpidettäviä, kunhan ne vähäiset antureihin ja kumiletkuihin tehtävät huollot kohdennetaan ihan oikein.
Leave a comment:
Leave a comment: