^^samanlaiset on oireet. non-vanos M50 ei käy. Ihan kuin saisi liikaa bensaa.
Onko arvot ok?
- nokka-akselin tunnistin 968 ohm
- kampiakselin tunnistin 505ohm
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Löytysköhän tätä kautta tuohon mun ongelmaan ratkaisua: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=256409
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jr66 View PostOlen antanut kertoa itselleni että ko. anturin ollessa rikki kone ei käy, ei edes lupaa :think
Leave a comment:
-
-
Kampuran tunnistimesta lähtisin liikkeelle, mut perinteisesti vikakoodien luvulla sais varmempaa tietoa.
Leave a comment:
-
-
M52 kylmäkäynnistys
No nyt meinasi M52 E36 328i tehdä tenän, osaisikohan foorumin asiantuntijat kommentoida tähän jottain?
Olen ollut huomaavinani kesän loppua kohden, että kylmäkäynnistyksessä kone yskähtää pari kertaa ennenkuin pyörähtää kunnolla käyntiin. Tämän jälkeen ei mitään ongelmaa, käynti on tasaista niin tyhjäkäynnillä kuin kierroksilla ja vedot on tallella. Heti kun on tuon kerran käyntiin saanut niin lähtee aina avainta näyttämällä saman tien just niinkuin pitääkin.
No tänään kun oli äsken 11 astetta pihalla lämmintä ja lähdin kaupassa käymään, niin mosa pyörähti käyntiin jonka jälkeen kierrokset putosi heti lähes nollaan. Siinä se yskähteli ja ravisteli pari-kolme sekuntia juuri ja juuri käynnissä joulukuusi mittaristossa kunnes pomppasi laakista normaaliin tyhjäkäyntiin. Eli ilmeisimmin kylmät kelit alkaa tehdä tepposia, kannattanee tehdä jotain ennenkuin jää lähtemättä ollenkaan...
Voineekohan tuo häröily juontaa juurtaan kampuran/nokkien asentotunnistimiin? Tuntuisi että ei oikein bensapumppukaan noin ns. äkkinäisesti toimi/ei toimi. Jos imuvuotoja olisi, niin eikös tuo aika raaka jo saisi olla että sekoittaa tuota kylmäkäynnistystä noin paljon? Kun mitään muita oireita ei ole niin vähän epäilyttää tuo vaihtoehto.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by arska84 View PostM50B25 "humppaa" tyhjäkäynnillä. Haitarikumi uusittu ja siitä lähtevät ohuemmat putket tarkastettu ja väännelty eikä halkeamia löytynyt. Myös tyhjäkäyntimoottorilta imusarjaan menevä käyrä putki tarkastettu, mutta on hieman löysä kiinnitykseltään imusarjaan, tiedä sitten onko vaikutusta. Jätin tyhjäkäyntimoottorin bensaan likoomaan yön ajaksi, mutta se ei kyllä ollut jumissa. Ongelmana on ainakin että O2 arvo on 4 ja lambda-arvo on 1,06. Onko muita mitä pitäis tehdä?
Leave a comment:
-
-
M50B25 "humppaa" tyhjäkäynnillä. Haitarikumi uusittu ja siitä lähtevät ohuemmat putket tarkastettu ja väännelty eikä halkeamia löytynyt. Myös tyhjäkäyntimoottorilta imusarjaan menevä käyrä putki tarkastettu, mutta on hieman löysä kiinnitykseltään imusarjaan, tiedä sitten onko vaikutusta. Jätin tyhjäkäyntimoottorin bensaan likoomaan yön ajaksi, mutta se ei kyllä ollut jumissa. Ongelmana on ainakin että O2 arvo on 4 ja lambda-arvo on 1,06. Onko muita mitä pitäis tehdä?
Leave a comment:
-
-
tää keskustelu lähti paremmin käyntiin täsä topicissa http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=252827
mut joo tulpat vaihdettu, puolat vaikuttavat ok:lta ne ovat alkuperäsiä, IMM kunnossa, toinen lambda vaihdettu ei vaikutusta... ei tule enään vikakoodeja.
joo kokeillaan tota kuuntelu hommaa. ilmotan sitte tosa toises topicis mite kävi.
Leave a comment:
-
-
Onko vaihdetut osat (tulpat, imm/maf, lamdat) alkuperäisiä? Tarvikkeet tunnetusti vain pahentaa oireita. maf:n ja lamdojen jälkeen pitäis adaptaatiot nollata ja antaa reilusti kenkää ennen katsastusta, jos ovat olleet oikeesti rikki. (ecu oppii uusiin osiin). Imuvuotohan se voi olla. M52 sinkkuvanoksessa imuvuoto on helppo tarkistaa -> aja kone lämpimäksi -> aukaise konepelti ja mene kuuntelemaan siihen kaasuläpän tienoille -> kaveri sammuttaa koneen -> koneen pysähtymisen jälkeen ei pitäisi kuulua mitään suhinaa, vinkunaa tai pihinää ja 5 sekuniin päästä kuuluu sellainen *soooh! ääni kun imusarjasta löysääntyy alipaine. Jos näin ei tapahdu, niin jossain imusarjan tiivisteessä/siihen liittyvässä osassa on imuvuoto -> vaiha kaikki. Lisäksi imuvuoto voi olla myös kaasuläpälle menevässä haitariputkessa tai tästä haitariputkesta tyhjäkäyntiventtiilille menevässä letkussa. Nämä on helppo tarkistaa käyttämällä irti.
Leave a comment:
-
-
morjesta. moottori m52b28 -97vuosimalli , ja päästöt todella korkeat varsinkin joutokäynnillä, oli 170/100 0,90/0,50 mutta yli 2000 1/min olivat vain vähän yli rajojen. antoi lambdoihin viittaavat vikakoodit ja ne mittarilla todettiin huonoiksi, toinen ihan selkeästi p***a. lämpimänä paikalla ollessaan kone edelleen välillä kuulostaa käyvän epätasaseti ja tuntuu tärisevän, mutta kierrosluku mittäri ei näytä liikkuvan(n.600 rpm) ajossa ei tunnu olevan tehon puutetta tai bensankulutuksen kasvua (sekaajo 8-9l/100km) epätasainen käynti lähtee myös jos sammuttaa ja käynistää uudelleen, mutta saattaa jonku ajan pääst palata. nyt ei näytä mitään vikakoodia joten mistä pitäisi vikaa etsiä? olen tarkistanut jo letkut, ilmaputsarin, aion myös tulpat, puolat ja virranjakajan tarkistaa. ent. omistaja oli vaihtanut sen ilmamassa mittarin,suodattimet,tulpat vähä ennekuin ostin. nyt olen ajellut melkei 10tkm niin muutenkin jokku pitäis kohta vaihtaa. ent.omistaja oli sitä mieltä että katit lämpenevät huonosti eli ankaraa kengän antoa jotai tunni aja pyöritellä kyläl ja sit konttoril. ois vähä niinku b suunitelma... mut saisko huudatuksella noin isot arvot alas?, onhan nyt uudet labdatkin, mut toi epätasenän käynti epäilyttää... apua kaivattais nopeesti. ps. se reissu kun kävin konttorilla kun oli ne huonot lambdat vielä kiinni en tiennyt... niin sillon ku katsuri mittas päästöt niin ei käynnyt epätasaisesti(tuuria..), mut silti arvot olivat ylhääl mnt.Last edited by Jaszka; 16-07-2012, 18:18.
Leave a comment:
-
-
Onpi sellainen pieni ongelma, että E39 523i M52TUB25 käy joskus sillä kuuluisalla kengurubensalla. Eli kone käy nätisti tyhjäkäyntiä, tehot tuntuu olevan tallella, viimeisellä leimalla päästöt oli todella mallikkaat, ei vikakoodeja, eikä pirssi kuluta paljoa bensaa, mutta hyvin usein kun lähtee kiihdyttämään pienillä kierroksilla, esim alle 1500 rpm kolmosella risteyksestä, niin kone nykäisee voimakkaasti yleensä yhden kerran melko pian kaasun painamisen jälkeen, sitten veto on taas tasaisen oloista. Korkeammilla kierroksilla kiihdytettäessä ei ongelmaa, mutta aika usein hyödynnän tupla-vanos koneen alavääntöä rauhallisessa ajossa, ja tuo nykäisy alkaa ärsyttämään.
Öljyt vaihdettu, moottorin ilmansuodatin vaihdettu, tulpat vaihdettu (ne kalliit 100tkm vaihtovälillä) eikä mitään vaikutusta.
Imuvuotoja olen etsinyt turhaan, mutta se ei tarkoita ettei niitä olisi. Kysymys olisikin, että onko vinkkejä suuntaan tai toiseen?
Toinen kysymys, mitä INPA:lla näkee koneesta? Kertooko se imuvuotoja? Entä niiden kuuluisien Vanosten kunnon? Kun mittari alkaa lähestyä sitä 200tkm, niin moni suosittelee harkitsemaan Vanoksen tiivisteiden vaihtamista, mutta moni on myös kirjoittanut ettei tunne mitään eroa. Ei viitsisi vaihtaa turhan takia. INPA kertoo vanoksista kaikenlaista:
Siellä on "actual position" ja "target position", josta maalaisjärki sanoisi, että jos ne on samat, niin Vanokset toimii. Mutta mikä on tuo "ref. position"?
Minulla näyttää ne pyörivän suurinpiirtein samoissa lukemissa, kuten näkyy ajonaikaisista videotallennuksista:
Ja mitä ihmettä nuo "Adaption"-jutut ovat? Niitä löytyy monesta paikasta.
Tässä olikin paljon kysymyksiä, tyhmä kysyy enemmän kuin aika moni viisas ehtii vastaamaan, mutta olisin kiitollinen selventävistä vastauksista
Leave a comment:
-
-
Ei sitä mielestäni tartte irrottaa, imulämpöanturi on suoraan sen läpän kohdalla imusarjan alapinnassa, kiinni pikakiinikkeellä.
Mahtuu mielestäni nyppäämään välistä pois.
Leave a comment:
-
-
Katso topicin alku imuvuodoista ja kaasuläpän irroitukseen menee n. 45s aikaa kun haitariputki on irti.
Leave a comment:
-
Leave a comment: