Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    Originally posted by Lep1 View Post
    mikähän on vikana ku m50b25 vanos ei lähe käyntii ku kauon sahaamalla ja antaa kipinän pelkille 2 ja 5 puolille mut käynnistyesssään toimii hyvi?
    puolia tulppia, kaikki anturit paitsi naku anturit ja ecun ,moottorinjohtosarja vaihettu.
    (naku anturit vaihettu ja kampiakselin pyörä ja ei vaikutusta)
    Nuohan on 360 asteen erolla olevat pytyt eli ecu ei saa kunnon asentotietoa startatessa.

    Comment

    • Lep1
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 396
      • Keminmaa

      Originally posted by naukkis View Post
      Nuohan on 360 asteen erolla olevat pytyt eli ecu ei saa kunnon asentotietoa startatessa.
      pitääköhä sitä tunnistimen paikkaa viilaila et menis lähemmäs sitä pyörää tai jotai? Eilen kokeilin nii välillä anto heikosti muillekki pytyillekki kipinän ku 2 ja 5
      e46 330xia 00
      e3 3.0Sa 77
      e30 325i 89 cabrio
      e30 320i 88
      e32 735iL 88
      e30 318is 90
      e28 520i 86
      e30 320i 89

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        Originally posted by Lep1 View Post
        pitääköhä sitä tunnistimen paikkaa viilaila et menis lähemmäs sitä pyörää tai jotai? Eilen kokeilin nii välillä anto heikosti muillekki pytyillekki kipinän ku 2 ja 5
        Mahdollisesti, mutta epäilen että vika on anturille tulevien johtojen huonoissa liitoksissa jolloin anturilta tuleva signaali on liian heikko pienillä kierroksilla.

        Comment

        • Lep1
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 396
          • Keminmaa

          Originally posted by naukkis View Post
          Mahdollisesti, mutta epäilen että vika on anturille tulevien johtojen huonoissa liitoksissa jolloin anturilta tuleva signaali on liian heikko pienillä kierroksilla.
          anturin paikkan muuttaminen ei vaikuttanu ja liitimet on puhdistettu ja anturi toimii toisessa moottorissa
          e46 330xia 00
          e3 3.0Sa 77
          e30 325i 89 cabrio
          e30 320i 88
          e32 735iL 88
          e30 318is 90
          e28 520i 86
          e30 320i 89

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            Originally posted by Lep1 View Post
            anturin paikkan muuttaminen ei vaikuttanu ja liitimet on puhdistettu ja anturi toimii toisessa moottorissa
            Tsekkaa vielä mikä jännite tulee anturille, jos syöttö on 5V se reguloidaan boksissa ja vanhemmiten voi olla mitäsattuu.

            Jos on kaikki ok niin vika on sitten jossain muualla, heti ei kyllä tule mieleen mikä muu aiheuttaisi kipinän esiintymisen vain kahdella samanasteisella kammenkaulalla.

            Comment

            • Lartsa
              Bimmer Rookie
              • Aug 2009
              • 50
              • Sotkamo

              E36 328i lievää käyntihäiriötä. Syksyllä alkoi kun talvisäilöön vein ja viikon päästä piti siirtää autoa. Kuulosti viidellä pytyllä käyvän. Imuvuotoaki jossain kun suhinaa tuntuu kuuluvan.

              Tulpat vaihdoin muutama pv sitten ja välillä kävi jo niinkun kuuluukin mutta välillä tippui joku muki pois vissiin pelistä. Vikakoodit ja livedataa tutkittu ja pelkästään lambdan vikakoodia antoi. Lambdojen jännitteet ei muuttuneet vaikka reilu 80 asteiseksi kone kävi. Liittimet irti koneen käydessä eikä vaikutusta.

              Mitäpä väki mieltä että tilataanko lambdat suoraan vai ensin imuvuodot kuntoon? Jos ei jännitteet vaihdellu niin onko mykkänä vai voiko nuissa joku vikatila ettei lambdat ole käytössä ollenkaan ja siksi ei vaikuta toimivan?

              Niin ja voiko joku puola oikutella ja tuommosia vikoja aijeuttaa ilman vikakoodeja? Niissähän jotain arvoja pystyy mittaamaan että nekin voisi tietysti tarkistaa..
              Last edited by Lartsa; 06-03-2016, 07:42.

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9990
                • KVLA

                Originally posted by Lartsa View Post
                Kuulosti viidellä pytyllä käyvän. Imuvuotoaki jossain kun suhinaa tuntuu kuuluvan.

                Mitäpä väki mieltä että tilataanko lambdat suoraan vai ensin imuvuodot kuntoon?
                Ei kai tässä pitäisi olla mitään epäselvää.Tietenkin ensin auto mekaanisesti kuntoon (imuvuodot) ja sitten vasta tutkimaan muita vaihtoehtoja,jos ei sillä korjaannu.

                Saahan niitä turhia osia vaihdella,jos haluaa ylimääräisistä rahoistaan eroon.

                Comment

                • Pekka_L
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2012
                  • 97
                  • Vantaa

                  Originally posted by Lartsa View Post
                  E36 328i lievää käyntihäiriötä. Syksyllä alkoi kun talvisäilöön vein ja viikon päästä piti siirtää autoa. Kuulosti viidellä pytyllä käyvän. Imuvuotoaki jossain kun suhinaa tuntuu kuuluvan.

                  Tulpat vaihdoin muutama pv sitten ja välillä kävi jo niinkun kuuluukin mutta välillä tippui joku muki pois vissiin pelistä. Vikakoodit ja livedataa tutkittu ja pelkästään lambdan vikakoodia antoi. Lambdojen jännitteet ei muuttuneet vaikka reilu 80 asteiseksi kone kävi. Liittimet irti koneen käydessä eikä vaikutusta.

                  Mitäpä väki mieltä että tilataanko lambdat suoraan vai ensin imuvuodot kuntoon? Jos ei jännitteet vaihdellu niin onko mykkänä vai voiko nuissa joku vikatila ettei lambdat ole käytössä ollenkaan ja siksi ei vaikuta toimivan?

                  Niin ja voiko joku puola oikutella ja tuommosia vikoja aijeuttaa ilman vikakoodeja? Niissähän jotain arvoja pystyy mittaamaan että nekin voisi tietysti tarkistaa..
                  Multa löytyisi kouvolasta ehjät lambdat sekä 6kpl puolia m52:een jos on tarvetta.

                  Comment

                  • Lartsa
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2009
                    • 50
                    • Sotkamo

                    Tulipahan vaihdettua muutama tiiviste ja putki tuonne imupuolelle jos sieltä ilmoja repi. Tyhjäkäynti nyt pysytellyt tasaisena mutta nuo lambdojen jännitteet ei vaihtele ja vikakoodi niiden lämmityksestä edelleen tulee. Päästöjä kävin varsin kokeilemassa niin hc ja co koholla ja lambda pyöri 0,93 paikkeilla. Ajatuksena oli thermoshokkia lambdoille kokeilla josko heräisi eloon
                    Ehdotuksia?

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11079
                      • Oulu

                      Originally posted by Lartsa View Post
                      Tulipahan vaihdettua muutama tiiviste ja putki tuonne imupuolelle jos sieltä ilmoja repi. Tyhjäkäynti nyt pysytellyt tasaisena mutta nuo lambdojen jännitteet ei vaihtele ja vikakoodi niiden lämmityksestä edelleen tulee. Päästöjä kävin varsin kokeilemassa niin hc ja co koholla ja lambda pyöri 0,93 paikkeilla. Ajatuksena oli thermoshokkia lambdoille kokeilla josko heräisi eloon
                      Ehdotuksia?
                      Jos lamdojen lämmitys ei pelaa, niin ei sitä ajamalla saa pelaamaan. Muistaakseni mulla oli toisessa lamdassa lämmitys rikki, niin se ei pelannu kunnolla tyhjäkäynnillä. Vasta kun lähti ajelemaan, alko jännitteet seilaamaan.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • RiZ3*
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2005
                        • 353
                        • Helsinki

                        M50b25 vanoksella puutuu vähän ennen 6krpm ja pätkäisee menon, ihan kuin sytys katkeaisi,saman tekee jos nopeasti vaihtaa vaihdetta.
                        Muuten toimii hyvin ja päästötkin oli katsastuksessa hyvät.
                        Alipaine letkut vaihdettu, uusi bensapumppu, uusi lambda jne.

                        Oma veikkaus olisi nakutus anturit, voiko niitä mitenkään mitata rikkinäisiksi/ehjiksi ?
                        The will to do - the soul to dare

                        E93 M3

                        Comment

                        • Playpig
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2006
                          • 888
                          • Iisalmi

                          Originally posted by RiZ3* View Post
                          M50b25 vanoksella puutuu vähän ennen 6krpm ja pätkäisee menon, ihan kuin sytys katkeaisi,saman tekee jos nopeasti vaihtaa vaihdetta.
                          Muuten toimii hyvin ja päästötkin oli katsastuksessa hyvät.
                          Alipaine letkut vaihdettu, uusi bensapumppu, uusi lambda jne.

                          Oma veikkaus olisi nakutus anturit, voiko niitä mitenkään mitata rikkinäisiksi/ehjiksi ?
                          Mittaamisesta en tiedä mutta silmämääräisellä tarkastelulla voi todeta rikkinäiseksi. Jos muovikuori on yhtään halki tms niin vaihtoon meni. Kiristysmomentti 25nm.
                          Nyt: E39 530DA Touring -98

                          ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                          Comment

                          • RiZ3*
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2005
                            • 353
                            • Helsinki

                            Originally posted by Playpig View Post
                            Mittaamisesta en tiedä mutta silmämääräisellä tarkastelulla voi todeta rikkinäiseksi. Jos muovikuori on yhtään halki tms niin vaihtoon meni. Kiristysmomentti 25nm.
                            Etummainen oli kyllä halki kuoresta, takimmaista en nähnyt kun en jaksanut purkaa imusarjaa pois. Pitääpä tilata molemmat uudet ja imusarjan tiivisteet samalla.
                            The will to do - the soul to dare

                            E93 M3

                            Comment

                            • Samu_93
                              BTCF Member
                              • Jun 2012
                              • 155
                              • Espoo

                              M50B25 vuodelta 1992 ilman vanosta.

                              Tyhjäkäynnillä tärinää, kierrokset n. 700rpm, satunnaisesti käy hieman korkeammalla. Vapaalla kierrättäessä tuntuu sytytyskatkoksia 600-2000rpm ja siitä eteenpäin kiertää hyvin rajoittimelle asti. Kun kaasun päästää ja antaa kierrosten laskea alle 3000rpm ja polkaisee kaasun pohjaan, huomaa sytytyskatkokset parhaiten. Ajossa aivan pintakaasulla ajaessa ei pätki, mutta heti kun kaasua painaa enemmän alkaa pätkiminen. Sama homma kun vapaalla kierrättäessä, 4000rpm ylöspäin toimii hyvin tai ainakin kohtuullisen hyvin. Satunnaisesti tuntuu heräävän aikaisemminkin mutta sitten taas pätkii välillä 600-4000rpm.

                              Vaihdettu tulpat (NGK BKR6EK) sekä venttiilikopan tiivistesarja.

                              Lambda mitattu yleismittarilla, signaalijännite vaihtelee 0,1-0,8V ja lämmitys 12V
                              ->kunnossa

                              Imupuolelta purettu imuputki maffilta kaasuläppään ja siitä lähtevät 2 putkea sekä tyhjäkäyntisäätimeltä imusarjaan tuleva putki, kaikki kunnossa ja putket istuvat hyvin. Myös tyhjäkäyntisäädin putsattu. Jos tämän testaamiseen on jotain kikkaa niin kokeilen vielä sen kunnon.

                              Moottorin mekaaninen vikakin toki on mahdollinen, mutta kiertää kuitenkin 4000 jälkeen ja vetoja tuntuu olevan kohtuu hyvin, joten kokeillaan ensin muita.


                              Pakokaasupäästöt tyhjäkäynnillä:

                              Lambda 0,93
                              HC 2200
                              CO 0,67
                              O2 0,64
                              CO2 14,7

                              Onko näissä mitään tyypillistä anturivikaa joka voisi aiheuttaa moista vai lähdenkö seuraavaksi mittaamaan ohivuodot ja/tai alan vaihtamaan puolia arpomalla? Vikakoodeistahan näissä ei käsittääkseni puolaviat selviä, ei ainakaan saatu niitä pihalle.

                              Kiitoksia avuista!
                              e36 328 Cabriolet -95
                              e36 318iS Coupe -92
                              e36 325 Coupe -92

                              Comment

                              • jr66
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 16419
                                • Asikkala

                                Taitaa olla tämä kone vielä niillä vanhemmilla joskus ongelmia aiheuttavilla puolilla ? Niiden lähemmällä tarkastelulla voisi aloittaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎