Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 ylikokotopic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Osku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2005
    • 3324
    • Kouvola,Pilkanmaa

    Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
    Juu eihän se nostaja rajoitinta itsessään tarvii mutta siksi kysyinkin, että onko joku poistanut nokkapukista ne nostajan rajoittimet. Ja jos on niin millä tavalla? Vakionostajistahan kyllä pystyy tekemään ihan mekaaniset, se ei ole ongelma.
    Eiks noi nostajien "rajottimet" oo siinä nokka akselin "laakerin" kohdalla just niin tuskin pystyy paljoa ottamaan pois ennenkun ottaa liukupinnastakin ois tavaraa.

    Sain eilen hankittua pari irtokantta ja nokkapukit ni tarvinee tänään tutkiskella minkälainen tuo liikevara tossa pukissa on mihinkin suuntaan.

    Mitenkäs nuo asteet tossa nokan hiomisessa ?
    Jos nostoa tulis se 1mm lisää niin eikös se perusympyrän pienentäminen muuta myös sit missä kohdassa nousu alkaa ?
    E30 24V 5D "Vakio"

    Originally posted by ///Make
    1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

    Comment

    • HeiSy
      BTCF Member
      • Oct 2009
      • 260
      • Suomi

      Originally posted by Osku View Post
      Eiks noi nostajien "rajottimet" oo siinä nokka akselin "laakerin" kohdalla just niin tuskin pystyy paljoa ottamaan pois ennenkun ottaa liukupinnastakin ois tavaraa.

      Sain eilen hankittua pari irtokantta ja nokkapukit ni tarvinee tänään tutkiskella minkälainen tuo liikevara tossa pukissa on mihinkin suuntaan.

      Mitenkäs nuo asteet tossa nokan hiomisessa ?
      Jos nostoa tulis se 1mm lisää niin eikös se perusympyrän pienentäminen muuta myös sit missä kohdassa nousu alkaa ?
      Juu se nostaja taitaa kulkee laakeripintojen alla, mutta jos jollain laitteella sais sitä pintaa hiottua tms niin sais aika rajunki nokan ilman täyttöä. Tietty jos koittais tehä vanhasta nostajasta ns. Jyrsimen samaan tyyliin ku venttiileistä porukka tekee männän kalvamisee ;D

      kylmäkoskella hiottu imunokka tais olla mulla 10.4mm nostolla ja 260asteinen
      Last edited by HeiSy; 06-02-2014, 09:21.

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
        Juu se nostaja taitaa kulkee laakeripintojen alla, mutta jos jollain laitteella sais sitä pintaa hiottua tms niin sais aika rajunki nokan ilman täyttöä. Tietty jos koittais tehä vanhasta nostajasta ns. Jyrsimen samaan tyyliin ku venttiileistä porukka tekee männän kalvamisee ;D
        No ei kai siinä tarvitse hifistellä, vingulla vaan kuppi auki nokkalaakeriin asti jos öljykanavat pysyvät kiinni. Kaikissa kanteen suoraan koneistetuissa paininkuppikoneissa nostajakuppien pesät on auki nokkalaakeriin asti ja nokan hiontaa rajoittaa juuri se nostinkupin osuminen nokka-akselin laakereihin.

        Sen nostajan pitää liikkua vapaasti siinä pesässään joten jos ei koneista koko pesää alusta loppuun uusiksi ja alkuperäistä suuremmaksi tuskin mitenkään saa kovin siistiä lopputulosta aikaiseksi. Ja toimivuuden kannalta ei tarvitsekaan, ainoa ongelma on tuo nokan laakerille tuleva öljykanava, tosin öljy suurinpiirtein oikeaan paikkaan menee vaikka ko. kanava puhkeaakin.

        Vähänhän tuon cam trayn rakenne tuossa heikkenee mutta ei siihen mitään älyttömiä rasituksia kohdistu. Ei tuon modifiointi nyt kovin vaikeaa ole, kumma kun ei ole budjettivirittäjät enemmän noita nyplänneet.
        Last edited by naukkis; 06-02-2014, 11:45.

        Comment

        • Osku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2005
          • 3324
          • Kouvola,Pilkanmaa

          Tuo vois toi tilantekeminen onnistua orkkis nostimella ja venan läppäys tökötillä ehkä,riskinä on se että mönjä pääsee tekee tosta pukista väljän jos se karkaa väärään paikkaan.

          Oliko johtajan nokka kumman mallisesta imunokasta tehty ?

          Muutama mielenkiintonen kuva tosta Naukkiksen tarkoittamasta palotila modista ja kanavan muodosta.



          Reilu 3k€ toi kansi




          Sitte tommonen "kotiviritys" imukanava,tuolla saattais olla jotain pientä positiivista vaikutusta VS.orkkis

          Last edited by Osku; 07-02-2014, 15:51.
          E30 24V 5D "Vakio"

          Originally posted by ///Make
          1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

          Comment

          • HeiSy
            BTCF Member
            • Oct 2009
            • 260
            • Suomi

            Non vanos imunokasta hiottu. Ja saishan siitä vähän isompi asteisen ja nostoisen teoriassa mutta tuo on sellane turvallinen kaikinpuolin, että toimii normi nostajilla eikä ota nostaja pukkiin kiinni.

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              Originally posted by Osku View Post
              Muutama mielenkiintonen kuva tosta Naukkiksen tarkoittamasta palotila modista ja kanavan muodosta.

              No itseasiassa tarkoitin kyllä tälläistä :



              Eli palotilan malli joka nykyään on useimmissa korkeavireisissä koneissa. Hitsaamalla saa tehtyä optimaalisen, jonkilaisen version saa aikaiseksi myös pelkästään koneistamalla jos upottaa venttiileitä ja laskee tasopintaa.

              Eli siis palotilan pohja ei ole koneisettu tasaiseksi vaan kanava ikäänkuin jatkuu venttiilin ohi palotilan puolelle. Tuossa kuvassa vaikka on hitsattu niin on tehty pakopuoli samannäköiseksi kuin imupuoli - ei ole tarpeen vaan pakopuolen venttiilien väli voidaan tehdä niin korkeaksi että se koneistetaan tasopintaan jolloin saadaan vielä vähän lisää paljealuetta.

              Eli vaikka kuten BMW:n s1000rr:ssä

              Last edited by naukkis; 07-02-2014, 20:39.

              Comment

              • Osku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2005
                • 3324
                • Kouvola,Pilkanmaa

                No nyt mä vasta sitte hoksasin mitä hait takaa

                Tänää tutkittiin tallilla tota cam trayn rakennetta ja siinä tönäril vähä mittailin niin ei kyllä paljon milliä enempää saa siitä nokkalaakerin alapuolelta otettua turhia pois ennenku riski siitä että osuu "laakeriin" on lähellä,ja tässähän olisi jo muutoslistalla tän lisäksi venttiilien nostaminen tai nokkapukkien madallus.

                Öljyhän tossa nokan laakerille tulee pienestä reiästä,eli semmosta erillistä uraa tms öljylle ei ole,teoriassa ja mitä luultavammin käytännössäkin jos menee se liukupinta puhki niin öljy pääsee karkaamaan ja toinen "puolikas" jolla ei ole omaa "öljylähdettä" ainakin leikkaisi kiinni.

                Omaan projektiin en ainakaa uskalla alkaa ronkkimaan noita nokkapukkeja sen toivossa että saisi hiottaa nokasta vielä lisää tavaraa pois,tietty joku 0.5mm siit nokasta sais otettuakin koska jotenki tuntuu että pitää jonkunlainen "vara" sinne jättää,et on varmaa että se toimii niinku kuuluukin.

                Taidan suosiolla luovuttaa tässä vaiheessa ja tehdä vaan vakio setupilla vaihtaen nokat Imupuolella Schrick ja pakopuolella NV imu hiottuna.

                Tämmöset löytyis schrickiltä
                Imu - 264, 11.2mm (tätä ei pysty ilman täyttöä tekemään vanoskoneen vakionokasta)
                Pako - 256, 10.6mm (näihin spekseihin ton vakion varmaan saa hiottua ja toimii viel muilla vakiokamoilla)
                E30 24V 5D "Vakio"

                Originally posted by ///Make
                1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Osku View Post
                  No nyt mä vasta sitte hoksasin mitä hait takaa

                  Tänää tutkittiin tallilla tota cam trayn rakennetta ja siinä tönäril vähä mittailin niin ei kyllä paljon milliä enempää saa siitä nokkalaakerin alapuolelta otettua turhia pois ennenku riski siitä että osuu "laakeriin" on lähellä,ja tässähän olisi jo muutoslistalla tän lisäksi venttiilien nostaminen tai nokkapukkien madallus.

                  Öljyhän tossa nokan laakerille tulee pienestä reiästä,eli semmosta erillistä uraa tms öljylle ei ole,teoriassa ja mitä luultavammin käytännössäkin jos menee se liukupinta puhki niin öljy pääsee karkaamaan ja toinen "puolikas" jolla ei ole omaa "öljylähdettä" ainakin leikkaisi kiinni.

                  Omaan projektiin en ainakaa uskalla alkaa ronkkimaan noita nokkapukkeja sen toivossa että saisi hiottaa nokasta vielä lisää tavaraa pois,tietty joku 0.5mm siit nokasta sais otettuakin koska jotenki tuntuu että pitää jonkunlainen "vara" sinne jättää,et on varmaa että se toimii niinku kuuluukin.
                  Siis kylmästi vaan laakeriin auki tuo nostajan reikä. Voiteluongelmia tuskin tulee, aina siihen laakeripintaan voi koneistaa öljyuran jos kokee tarpeelliseksi mutta tuskin sille on tarvetta.

                  Tuo bemarin erilliset cam-trayt systeemihän on erittäin harvinainen, ei sitä oikeastaan ole kuin kilpakoneiden pienissä erikoissarjoissa muuten käytetty. Normaalissa paininkuppikoneessa nokan laakeripinnat on koneistettu kanteen ja niissä paininkupin reiät on koneistettu nokan laakeripesien läpi. Laakerin kaventaminen alapuolelta ei voitelua yleensä huononna, pikemminkin päinvastoin.

                  Mikä voi olla ongelma niin tuon cam trayn liika heikkeneminen, tosin laakerikannet paikalleen kiristettynä luulis riittävän tukeva olevan paininkuppien pesät avattunakin.

                  Ite täytyy kokeilla, nokat ei niinkään ole se ongelma vaan likistysten ylössaanti ja palotilan muotoilu, toinen vaihtoehto on hitsaus mutta jos koneistamalla pääsee tavoitteeseen niin työ helpottuu 99%.

                  Comment

                  • Osku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2005
                    • 3324
                    • Kouvola,Pilkanmaa

                    Noniin lyötiin sitte koko koneen paletti uusiks kun purkasin ton M50TU:n ja mittailin hetken aikaa niin lohko pitäis porata ylikokoon---> muutos suunnitelmiin,otan M52 lohkon käyttöön.

                    M52 osilla tehdään sitten vaikka painon säästämiseksi.
                    Alakerta.
                    B28 lohko(onko tämä ihan samoilla mitoilla kun rautalohko?)
                    B28 kampi
                    B28 veivit
                    B25 männät

                    Kansi M50TU,raakakansi on sama mutta onko venttiilijouset erilaiset M50TU-M52 kansissa ?

                    Nostin on M52 koneessa 33mm ja M50TU:ssa 35mm onko retainerit ja jouset erilaiset ?

                    Ei taida mahtua ton 33mm nostimen sisälle M50TU venttiilikamat fiksusti..

                    Joudun varmaankin siis hankkimaan M52 kannen että saisin jouset ja retainerit+nokkapukit siromman malliset/kevyemmät.

                    Pelaako noi M52 kamat 33mm nostimet/venajouset 10-11mm nostoilla olevilla nokilla?

                    Ja sit tarvis selvennystä että käykö M50NV imunokka tohon M52 pukkiin ?

                    Ja nokat ois nyt hankittuna,tarvinee nuo hiottaa sitten vähä ärtsymmiksi.
                    -M54B30 Vanos imunokka (240/9,7)
                    -M50NV imujostatulee pakonokka(240/9,7).

                    Menee kyl taas ikä ja terveys kun joutuu ettimään/miettimää kaiken uusiks
                    E30 24V 5D "Vakio"

                    Originally posted by ///Make
                    1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                    Comment

                    • Osku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2005
                      • 3324
                      • Kouvola,Pilkanmaa

                      Laitetaan nyt jakoon ite kerätyt tiedot noista koneen alkuperäisistä osista.
                      Tossa kun oli noita joka moottorin osia niin huvikseen puntaroin niitä samalla kun laittelin varastoon,jos jollekin joka pelkää osien painomuutosta eri komboja tehdessä ois näistä jotain apua :think

                      256S1
                      Mäntä:390gr
                      PK: 38.22mm

                      KK:593gr 135mm

                      256S2
                      Mäntä:341gr
                      PK: 32.55mm

                      KK:641gr 140mm

                      286S1
                      Mäntä:308gr
                      PK: 31.82mm

                      KK:580gr 135mm Tako

                      Männät ilman renkaita ja tappia.
                      KK:t luonnollisesti ilman laakeria ja pulttien kanssa.

                      Voin vielä kattoa samat tiedot 256S3 koneen osista,noi kaikki varmaan kyllä löytyy fanssistakin mutta nämä on "todettuja" painoja.
                      Last edited by Osku; 03-03-2014, 06:21.
                      E30 24V 5D "Vakio"

                      Originally posted by ///Make
                      1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                      Comment

                      • jarin
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2010
                        • 27
                        • turku

                        Tuli bongattua Ebaysta vapari Supran mäntäsarja, 2jz-ge, halkaisija 86mm, tappi 22mm ja puristuskorkeus 34mm.



                        Valmistaja NPR, pitäis olla japsitekeleet, jotkut jenkkien Suprafoorumilla turbottaneetkin noilla.Eivät ole taotut.

                        Laitoin tilaukseen, ei oo hinnan kiroissa, rahteineen n. 180ee, sis. renkaat ja tapit.Alvit melko varmaan tulee päähän, kun jenkeistä tulee.

                        Sovitan tohon M50 stroukkiprojektiin, jos ei käy, laitan töihin tuhkakupeiksi

                        M50b25 vanosmännillä puristukseksi tulisi (M52B28 akseli) ymmärtääkseni 11:1,
                        uskaltaako nostaa 12,5:1 tienoille vaparina, tarkoitus ajaa 98E:llä?
                        Last edited by jarin; 06-03-2014, 23:07. Reason: Linkki korjattu oikeaksi.

                        Comment

                        • Osku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2005
                          • 3324
                          • Kouvola,Pilkanmaa

                          Originally posted by jarin View Post
                          Tuli bongattua Ebaysta vapari Supran mäntäsarja, 2jz-ge, halkaisija 86mm, tappi 22mm ja puristuskorkeus 34mm.



                          Valmistaja NPR, pitäis olla japsitekeleet, jotkut jenkkien Suprafoorumilla turbottaneetkin noilla.Eivät ole taotut.

                          Laitoin tilaukseen, ei oo hinnan kiroissa, rahteineen n. 180ee, sis. renkaat ja tapit.Alvit melko varmaan tulee päähän, kun jenkeistä tulee.

                          Sovitan tohon M50 stroukkiprojektiin, jos ei käy, laitan töihin tuhkakupeiksi

                          M50b25 vanosmännillä puristukseksi tulisi (M52B28 akseli) ymmärtääkseni 11:1,
                          uskaltaako nostaa 12,5:1 tienoille vaparina, tarkoitus ajaa 98E:llä?
                          Kyllä meilläpäin ainaki jätkät ajaa prätkillä pumppu 98:lla 13 purkkareillakin

                          Meinasitko jos ottais supran männät yli dekkitason ?
                          Vai matalempaa peltitiivistettä ?

                          Tulee 86 porauksella just kolmelitraseks :think


                          Kysytään nyt viel täälläkin ku alko vaivaa.

                          Purkasin ton M52 koneen ja siellä oli peltinen loiskelevy koneen takapäässä.

                          Sitten putsailin tota E30:issä ollutta Ö-pohjaa ja siihen ei tullut minkäänlaista "ylemmäs" tulevaa peltiä aikonaan laitettua koska ö-pohja on suora ja lähellä kampikoneistoa tosta takaosasta.
                          Ja tallikaverilta sitä sillon vielä varmistelin niin sanoi "se kolmenepan pohja toimii ite lotinalevynä",olisko meillä ollut keskenään erilaiset noi öljypohjat.

                          Eli mulla oli koneessa tän mallinen öljypohja kiinni ilman peltistä levyä.




                          Mulla on toinen ö-pohjakin E34:sta ja siinä on taas integroitu "loiskelevy".



                          Onko tolla puutteella ollut paljonkin vaikutusta öljypumpun toimintaan?
                          Edelleen yritän etsiä syypäätä koneen metelille..
                          Last edited by Osku; 07-03-2014, 06:25.
                          E30 24V 5D "Vakio"

                          Originally posted by ///Make
                          1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                          Comment

                          • jarin
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2010
                            • 27
                            • turku

                            Täytyy mittailla missä puristusten kanssa mennään, kun saa ne männät käteen...vähän pitäis tulla dekkitasosta yli. Vaan näkyis olevan vähän kuoppaa laessa, sekä reiluhkot venan kolot.

                            Eiks sulla ollu se öljypumpun venttiili aika skraapuilla, se on voinu jumittaa toisinaan tyhjäkäynnillä raolleen, niin paineet karkaa ja nostajat rapisee.

                            Ei toi loiskelevy oo tuolla kun siksi, että kovassa kaarreajossa tai kiihdyttäessä/ jarruttaessa öljy ei ottaisi limppuihin kiinni sekä pysyisi paremmin imuputken ulottuvilla. Paikallaan käydessä ei vaikuta mitään.

                            Comment

                            • liha_ville
                              BTCF Member
                              • Feb 2009
                              • 1417
                              • Karstula/JKL

                              Olis seuraavanlainene kysymys, olis tohon avoon tulossa m52b28 tuplavanos alakerta ja kanneksi m50b25 non vanos. Sopivatko keskenään ihan bolt on vai joutuuko tekemään jotain pikku muokkauksia että sopivat yhteen:think
                              e60 M5 Supercharger

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11171
                                • Oulu

                                Originally posted by liha_ville View Post
                                Olis seuraavanlainene kysymys, olis tohon avoon tulossa m52b28 tuplavanos alakerta ja kanneksi m50b25 non vanos. Sopivatko keskenään ihan bolt on vai joutuuko tekemään jotain pikku muokkauksia että sopivat yhteen:think
                                Siis lohko kamoineen vai pelkät liikkuvat? Jos lohko+liikkuvat, niin voit sää sen kannen siihen pultata päälle kiinni, mutta tuplavanoksellisessa on erilainen vesikierto, mitä sinkkuvanos m52:ssa ja m50:ssä. Mää en nyt muista tarkkaan miten se periaatteeltaan eroaa. Mutta ensinnäkin se näkyy siinä, että tuplavanos lohkossa on iso vesikanava lohkon kyljessä ja sinkkuvanoksellisessa se puuttuu kokonaan. Lisäksi sinkkuvanoksellisessa on kannentiivisteessä etupäässä pienemmät reijät vesikierrolle, mitä takapäässä. Täten vesi saadaan kiertämään paremmin koneen takaosassa. Tuplavanoksellisen kannentiivisteessä ne kaikki reijät on isoja ja samankokoisia. Ilmeisesti veden kierto koneen takapäätyyn on tehty eri tavalla. En tiedä miten sekaisin vesikierto menee näiden ristisiitoksessa. Lisäksi kaikki vesikanavat on hieman eri kohdissa tuplavanos ja sinkkuvanos koneissa.

                                TU kannentiiviste:


                                sinkkuvanos tiiviste:


                                Tuplavanoksen liikkuvien sijoituksessa sinkkuvanos kannen ja lohkon kanssa ei pitäs olla ongelmaa. Kampuran takapäässä on se triggeripyörä, mutta antaa olla. Ei taida haitata siellä sisällä.
                                Last edited by Pazi88; 12-03-2014, 21:08.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎