Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 ylikokotopic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    Pistäns tänne kun oman threadin avaus ei pelittänyt.

    Tässä pitäis vähän yrittää saada tuota M52B20:n kantta virtaamaan johonkin kun on tarkoitus laittaa se B25:n kannen tilalle.

    Imukanava:



    BMW oli vielä 90-luvulle tultaessa niin hukassa kansien teossa että ei tiedä itkeäkö vai nauraa. Suzuki patentoi 70-luvulla virtaustekniikan nimellä TSCC, twin swirl combustion chamber ja joissain kirjoituksissa sen ominaisuuksiin kerrottiin kuuluvan muodostaa palotilaan kaksi vastakkaisiin suuntiin pyörivää pyörrettä. Aikanaan ihmettelin että eikö oo vitun typerää kun ne kaksi swirliä törmää väkisin pytyssä toisiinsa.

    Väärinymmärrys asiasta, Suzukin patenttikuva palotilasta:



    Eli Suzukin TSCC on itseasiassa tumble-virtaus joka tehdään tuomalla virtaus pienessä tai suuremmassa kulmassa imuventtiilin taakse irroittaen virtaus kanavan pohjasta suurilla virtausnopeuksila ja kohdistaen lähes koko virtaus kohti pakoventtiiliä, palotilan muoto vielä ohjaa virtausta lisää pyörivään suuntaan.

    Sitten se BMW:n toteutus, se tosiaan on kaksi toisiaan vastaan pyörivää swirliä, palotila:



    Eli karstajäljistä näkee mihin kanavan nopea virtaus ohjataan. Samaten se nopea virtaus on tosiaan tehty tuosta kanavan katon ja jakajan muotoilusta ja em. muotoilu ohjaa virtaukset kanavan sisällä toisiaan päin, tää imukanava ei voi virrata kuin aivan paskasti......

    Sitten suurin ideahan tuossa Suzukin TSCC:ssä on että palotilassa pyörivä virtaus sekoittaa seoksen hyvin palotilassa ja sytytystulpan ympärille muodostuu rikas seos -nopea palotapahtuma ja voidaan polttaa hyvin laihojakin seoksia tehokkaasti.

    Mitäs tuo BMW:n twin swirli tekee, no virtaus pysähtyy törmäyskohtaan eli polttoaineseos rikastuu palotilassa pakopuolelle ja alas liikkuva mäntä saa vielä seoksen kerrostumaan männän laen päälle - ei muuten tarvii ihmetellä miksi M50/M52 alaväännöt on ihan hanurista....

    Mitäs tuolle sitten tekis? Helpoin vaihtoehtohan on nostaa kanavan kattoa eli ohjurin pahkat pois ja muotoilee jakajan vähemmän virtausta ohjaavaksi - muuten hyvä mutta ohjurin kohdalta kanava tulisi sen jälkeen älyttömän suureksi ja virtaukset sen myötä sangen huonoksi. Eli kanavan pohjaa pitäisi täyttää, en vaan oikein luota epokseihin ja hitsauksen jälkeen tuppaaa kannet oleen aika korkkiruuveja.

    Ja jos täyttämään lähtee niin sitten siitä voisi tehdä sen tumble-kannenkin eli katon ylälaita ohjureiden pahkojen mukaan täyteen ja kanavan katto ohjurin jälkeen loivalla kulmalla seetille asti. Virtaa penkissä hiukan vähemmän kuin korotettu kanava mutta kanavan jyrkän kulman takia korotetusta kanavastakaan ei saa kovin kaksisesti virtaavaa joten todennäköisesti olisi kuitenkin ylivoimaisesti paras vaihtoehto.

    Onkos täällä joku nyplännyt näitä ja sattumoisin jopa tuohon jälkimmäiseen vaihtoehtoon päätynyt?

    Comment

    • Calypsocoupe
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 2932
      • EFNU

      Originally posted by naukkis View Post
      Onkos täällä joku nyplännyt näitä ja sattumoisin jopa tuohon jälkimmäiseen vaihtoehtoon päätynyt?
      Asia läppää. Siitä on jokunen vuosi kun tuli ihmeteltyä noiden sielunelämää, muistaakseni virtaus käyttäytyi tuohon malliin mitä sukisukin inssit on suunnitelleet. Palotilojen karstattomat alueet voivat johtua virtauksen suunnasta pienillä venttiilin nostoilla, palotilan muoto kun ohjaa silloin rajusti virtausta.

      Vanos-kansi ilmeisesti? Näyttääkö siltä että tuollaista voisi käyttää aihiona B25/28/30/32 venttiilikoolla?
      Last edited by Calypsocoupe; 11-07-2014, 06:59. Reason: Liian lyhyet yöunet...
      - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        Originally posted by Calypsocoupe View Post
        Asia läppää. Siitä on jokunen vuosi kun tuli ihmeteltyä noiden sielunelämää, muistaakseni virtaus käyttäytyi tuohon malliin mitä sukisukin inssit on suunnitelleet. Palotilojen karstattomat alueet voivat johtua virtauksen suunnasta pienillä venttiilin nostoilla, palotilan muoto kun ohjaa silloin rajusti virtausta.
        Polttoainesuihkusta suurin osa kulkee tuossa kannen katossa joten swirlikanavan virtauksessa on suurin osa polttoaineesta joka selittää karstajälkiä. Swirlikynnet imukanavissa oli suosittuja 70-80 lukujen taitteessa jenkeillä ja japseilla, BMW oli vain kymmenen vuotta muita jäljessä kun 8-venttiiliversiot taisivat moisilta ideoilta välttyä.

        Epoksit eivät sitten toimi viinan kanssa joten täytyy kanavan täyttäminen unohtaa kokonaan, noh kanavan jakajan kun muotoilee suoremmaksi ja leikkaa pikkuisen ohjurin pahkaa niin virtaus suoristunee ainakin jossain määrin ilman että tarvii aukaista koko kanavaa.

        Vanos-kansi ilmeisesti? Näyttääkö siltä että tuollaista voisi käyttää aihiona B25/28/30/32 venttiilikoolla?
        Juu. Valussa näyttää olevan ihan paksusti tavaraa joka puolella joten luulis siihen kolme milliä isomman seetin saavan upotettua. Ja luulen että se myös kestää plaanata ihan reilun viipaleen tasosta pois, ei vaikuttais olevan heikkoja kohtia missään.

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          Mittailin vähän tuota kanavaa :



          Eli 80% venturikoolla joka on ihan maksimi noin jyrkässä kanavassa venttiilinohjaimen pahkurat ovat itseasiassa kanavan katto ja nuo swirlikanavat on tehty kaivamalla kattoon. Eli kanavasta saa hyvän tosi helposti täyttämällä, venttiilinohjaimien linjan mukaan kanavan katto täyteen aina sinne asti minne se sillä linjalla menee. Kanavan ylä ja alalaidat menis sen jälkeen nätisti samaa sädettä.

          Kanava on myöskin liiian leveä tuossa mihin kanavan jakaja loppuu eli sitä voisi samalla pidentää noin sentin verran jonka jälkeen sen voi muotoilla teräväksikin.

          Tossa kuvassa swirlikanava on vain muotoiltu ohjaamaan virtaus suoraan, haittapuolena että jo tuolla pikku muotoilulla kanava on tuolta kohdalta 4mm turhan leveä.

          Jos taas kairaa tuon kanavan swirlikanavan mukaan auki imuventtiili pitäisi suurentaa ainakin 36 milliseksi...... siis tässä B20-kannessa jossa alkuperäinen imuventtiili on 30-millinen.

          Comment

          • turbobliz
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1013
            • e-suomi

            Paljonko m50 kannet virtaa vakiona?

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              Originally posted by turbobliz View Post
              Paljonko m50 kannet virtaa vakiona?
              Niin virtauspenkin tulosten mukaan tuo 33mm imuventtiiliversio virtaa ~230cfm 28" eli noin 60 kaakkia sylinteri. Aika hyvin eikä tarvii heti kannelle tehdä mitään?

              No ei vaan kun kattoo sitä kantta ja näkee että siinä on swirlikanava eli kannessa tärkeimmässä virtausalueessa tarkoituksella ajetaan virtauksia toisiaan vastaan tietää heti että ko. kansi ei todellisuudessa virtaa kuin ehkä 70% siitä mitä virtauspenkki näyttää, kovemmilla virtausnopeuksilla imukanava sakkaa.

              Mutta tuosta imukanavasta ei saa hyvää mitenkään muuten kuin täyttämällä ja muotoilemalla uudestaan, mutta jos sen tekee niin hyötyä saa todella paljon vs. vakiokansi.

              Comment

              • turbobliz
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 1013
                • e-suomi

                Ilmeisesti jotain loppuun asti viilattua kisakonetta tekeillä?

                Comment

                • Busch
                  BTCF Member
                  • Sep 2011
                  • 271
                  • Seinäjoki/Lapua

                  Ollu rakenteilla tollanen m50b25tu stroker m52b28 kampiakselilla ja nonvanos kangilla ja vanos männillä.
                  Tuossa mittailin puristuspainetta ja tulokseksi tuli 14bar mitä mieltä olette tosta puristuspaineesta? onko vähä liian kova paine?

                  Comment

                  • Make H.
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 1278
                    • Kokkola

                    Originally posted by Busch View Post
                    Ollu rakenteilla tollanen m50b25tu stroker m52b28 kampiakselilla ja nonvanos kangilla ja vanos männillä.
                    Tuossa mittailin puristuspainetta ja tulokseksi tuli 14bar mitä mieltä olette tosta puristuspaineesta? onko vähä liian kova paine?
                    Aivan terveeltä kuulostaa, ite mittasin omasta talven (puol vuotta) seisoneena 14,5 bar ja ajon jälkeen 14,9 bar. 2 baria sai muistaakseni maksimiero olla sylintereiden välillä ja minimi puristuspaine 10-11 bar. Ja itellä siis iha vakio m50b25 non vanos...

                    Comment

                    • pazq
                      BTCF Member
                      • Jan 2008
                      • 3176
                      • 47200

                      Joo ei todellakaan ole normaalia kovempi. Kaverilta mittailtiin 18-20bar ja ne oli jo aika tapissaan Sittemmin kyllä männät antautui.. (stroukki 2.8)

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        M52b20 kansi 1,5mm laskettuna, imuventtiilit 3 ja pakoventtiilit 2mm upotettuina. Heti on huomattavasti aggressiivisemman oloiset palotilat:



                        3mm venttiilin upotus huonontaa virtauksia joten pari tuntia piti leikkiä hammaslääkäriä :



                        Pressure recovery rampeista tuli suorastaan hyvät, vieläkun saisi noista imukanavista säälliset....

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          Originally posted by naukkis View Post
                          M52b20 kansi 1,5mm laskettuna, imuventtiilit 3 ja pakoventtiilit 2mm upotettuina. Heti on huomattavasti aggressiivisemman oloiset palotilat:



                          3mm venttiilin upotus huonontaa virtauksia joten pari tuntia piti leikkiä hammaslääkäriä :



                          Pressure recovery rampeista tuli suorastaan hyvät, vieläkun saisi noista imukanavista säälliset....
                          Ilmeisesti otat mallia hivenen siitä bemarin 1000s kannesta?
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by jannmann View Post
                            Ilmeisesti otat mallia hivenen siitä bemarin 1000s kannesta?
                            Suzukin TSCC-kansista, tuo olisi hyvin lähellä sellaista jos imukanavat saisi täytettyä järkevän muotoisiksi.

                            Paljealueita on nyt noin tuplasti alkuperäiseen verrattuna ja vieläkin voisi millin sheivata tasosta mutta puristukset alkaa olemaan jo nyt aika korkealla....

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              Dodii, mistäs sais M52-koneeseen venajousen shimmejä Suomesta? Mikään tavallinen prikkakoko ei tietysti käy kun on vähän ahas rakonen ja mokomien smirklauskaan ei innosta.

                              Ulkomailta löytyis mutta kai näitä nyt joku Suomeenkin tuo?

                              Comment

                              • O-Peksi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2007
                                • 2775
                                • Joensuu

                                Originally posted by naukkis View Post
                                Dodii, mistäs sais M52-koneeseen venajousen shimmejä Suomesta? Mikään tavallinen prikkakoko ei tietysti käy kun on vähän ahas rakonen ja mokomien smirklauskaan ei innosta.

                                Ulkomailta löytyis mutta kai näitä nyt joku Suomeenkin tuo?
                                Ihan M52 omille jousille vai? Jos lisäshimmiä laitat, niin eikös toi M50 non-vanos ulomman jousen shimmi mene sinne M52-vakioshimmin alle? Varmaks en kyllä muista.
                                ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎