Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 ylikoko-topic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kwame
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 322
    • Ylöjärvi

    Kaikki vaihtoehdot on tervetulleita. Paljonko tuosta lohkosta sitten arvaisi ottaa pois? Vois vilkasta jos noita mäntiä sattuis löytyyn jostain.
    e60 530d -04

    e38 740iA -96, e39 540iA -96, e34 525TDS -94, e34 540iA -92, e39 520i -97, e34 525iA 24v touring -93, e36 325i coupe -92, e34 520i Turbo IC -89, e34 525i 24v -92,
    e36 320i coupe M-sport -94,
    e34 535iA shadowline -89, e30 325 Turbo IC -84,
    e30 325i cabriolet -89, e36 325i coupe M-optik -92, e30 320i coupe M-tech -88

    Comment

    • Jasu
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 2110
      • Tampere / Isojoki

      Originally posted by Kwame View Post
      Kaikki vaihtoehdot on tervetulleita. Paljonko tuosta lohkosta sitten arvaisi ottaa pois? Vois vilkasta jos noita mäntiä sattuis löytyyn jostain.
      Riippuu niin tapauksesta. (esim. mikä on lohkon korkeus, kannen paksuus, tiivisteen paksuus jne...) Taisi olla n.2mm mitä pitää poistaa. Itse en tiedä paljonko lohkosta on turvallista ottaa pois, mutta varmasti 2mm siitä voi ottaa.
      Volvo S80 V8
      Mercedes C250d
      M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

      Comment

      • Kwame
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 322
        • Ylöjärvi

        Ok, asia selvä. Yritän nyt kuitenkin etsiä vielä noita 11:1-mäntiä. Uusi setti tulisi varmaan turhan kalliiksi, joten sen voi oikeastaan unohtaa laskuista.
        e60 530d -04

        e38 740iA -96, e39 540iA -96, e34 525TDS -94, e34 540iA -92, e39 520i -97, e34 525iA 24v touring -93, e36 325i coupe -92, e34 520i Turbo IC -89, e34 525i 24v -92,
        e36 320i coupe M-sport -94,
        e34 535iA shadowline -89, e30 325 Turbo IC -84,
        e30 325i cabriolet -89, e36 325i coupe M-optik -92, e30 320i coupe M-tech -88

        Comment

        • 325E
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1227
          • LAHTI

          Pakko selventää...ASIAA

          Originally posted by Jamppa1983 View Post
          etan akseli uutena noin 1400€ (merkkiliikkeen hinta) eli kannattaa etsiä käytetty ja koneistaa. Koneistus noin 100-200 (joko kiilloisus tai hionta)ja nitraus noin 150 (ei tarpeellinen) ja nitrauksen jälkeen kaulojen kiilloitus ja suoruuden tarkistus noin 150egee. kampura noin150-300 riippuu mistä ostaa... ps... muista että kiisselissä m21 2,4 sama isku 81mm jos etsit kyseistä kampuraa.

          Itse käytin koneistajalla ja kaulojen kiilloitus riitti ja sanoivat että ei tarvitse nitrata. Ilman nitrausta kestää hyvin, 500-600hv koneetkin toimineet. Liike oli tammer diesel. Kunhan pitää osat vaan puhtaana kun kasaa. Koska pienetkin epäpuhtaudet luonnollisesti saa pahaa aikaan. No saa nähdä miten kestää, mut pakkohan se on testata.

          Tuon esille, että jos Kampiakseli vaan kiilloitetaan se tapahtuu koneistamossa ns. sorvissa akseli kiinni ja sitä kauloja hiotaan moottoroidulla nauhahiomakonellla jossa on
          P400:nen nauhahiomakoneen paperi kiinni se on ns. kiilloitus...
          ja jos taas hiotaan se hiotaan kivellä ja se vie ns. "Nitrauksen" POIS kampiakselin kaulasta ja AINA SILLOIN PITÄÄ NITRATA KAMPIAKSELI...perusteet koska BMW käyttää esim. Orggis laakereina punametalli laakereita ja se vaatii nitratut kaulat...kun menet nitrattuun akseliin lyömään vakio valkometallilaakerit se ei kestä kun hetken ja välykset ovat isot ja öljynpaineet katoaa yms. seuraamukset alkaa. Neuvo "Älkää koskaan ja missään BMW:ssä käyttäkö muita kuin punaletallisia laakeri seoksosisia liukulaakereita...hullu saa olla muttei tyhmä.
          Jos on aisiasta kysyttävää laittakaa minulle postia soittakaa tai mitä vaan neuvon mielelläni. On tosi kauheata lukea kun te jotkut pilaatte koneenne ja levitätte väärää tietoa tekniikasta, tämä minun on tietoa ei arvailua..tarkoitus ei ole vittuilla vaan auttaa teitä tekemään oikein...

          OHJE: Nitrattukampiakseli tarvii AINA Punametallilaakerit.

          Terveisin 325E

          Comment

          • Muumi
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 1702
            • Rovaniemi

            Originally posted by 325E View Post
            Tuon esille, että jos Kampiakseli vaan kiilloitetaan se tapahtuu koneistamossa ns. sorvissa akseli kiinni ja sitä kauloja hiotaan moottoroidulla nauhahiomakonellla jossa on
            P400:nen nauhahiomakoneen paperi kiinni se on ns. kiilloitus...
            ja jos taas hiotaan se hiotaan kivellä ja se vie ns. "Nitrauksen" POIS kampiakselin kaulasta ja AINA SILLOIN PITÄÄ NITRATA KAMPIAKSELI...perusteet koska BMW käyttää esim. Orggis laakereina punametalli laakereita ja se vaatii nitratut kaulat...kun menet nitrattuun akseliin lyömään vakio valkometallilaakerit se ei kestä kun hetken ja välykset ovat isot ja öljynpaineet katoaa yms. seuraamukset alkaa. Neuvo "Älkää koskaan ja missään BMW:ssä käyttäkö muita kuin punaletallisia laakeri seoksosisia liukulaakereita...hullu saa olla muttei tyhmä.
            Jos on aisiasta kysyttävää laittakaa minulle postia soittakaa tai mitä vaan neuvon mielelläni. On tosi kauheata lukea kun te jotkut pilaatte koneenne ja levitätte väärää tietoa tekniikasta, tämä minun on tietoa ei arvailua..tarkoitus ei ole vittuilla vaan auttaa teitä tekemään oikein...

            OHJE: Nitrattukampiakseli tarvii AINA Punametallilaakerit.

            Terveisin 325E
            Siinä olet oikeassa että jos bemarin kampiakseli hiotaan, niin se pitää aina nitrata!

            Mutta noista laakereista. Nitraamaton akseli kuluu "silmissä" vaikka käyttäisi mitä laakereita.

            Olen käyttänyt nitrattujen akseleiden kanssa monenlaisia tarvikelaakereita, ja hyvin ovat kestäneet. Testattu jopa ahdinkoneessa.
            Tai, sitten kaikki tarvikelaakeritkin ovat punametallilaakereita...
            E24 635csi

            Comment

            • Supra^
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 5150
              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

              Originally posted by Muumi View Post
              Siinä olet oikeassa että jos bemarin kampiakseli hiotaan, niin se pitää aina nitrata!

              Mutta noista laakereista. Nitraamaton akseli kuluu "silmissä" vaikka käyttäisi mitä laakereita.

              Olen käyttänyt nitrattujen akseleiden kanssa monenlaisia tarvikelaakereita, ja hyvin ovat kestäneet. Testattu jopa ahdinkoneessa.
              Tai, sitten kaikki tarvikelaakeritkin ovat punametallilaakereita...

              Tästä haluisin faktaa.. Itekki rakentanu pari M20 konetta ja tarvike-laakereilla aina laitettu nippuun. Enpä oo ainakaan huomannu että ois enempää kulunu, mutta enhän mä niillä oo 200tkm ajanukkaan... Elikkä uskaltaako tarvikelaakereita laittaa kalliiseen koneeseen?
              Musti 8HP
              Nokivasara M47
              TeiniCoupé DCT
              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

              Ex:
              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                Uskaltaa, vähän liioiteltu tuo 325E:n postaus Kyllä se totta on että kestävyyseroa on taatusti, mutta että räjähtäisi samantien... Nojoo, pitääpä kysellä tuosta tribologiaan perehtyneiltä neroilta mitenkä suuret erot tosiasiassa on.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • -vellu-
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2007
                  • 145
                  • Laukaa

                  vein juuri oman kampiaselin keski-suomen koneistamolle jyväskylään ja sanoivat että ei tarvi nitrata jos ei hiota yli olikohan se 0.25mm vai peräti 0.50mm. tiedä sitten. punametalli laakerit olisivat tulossa siihen. sieltä saisi laakerit hintaan kkl.srj 72€ ja rkl.srj 146€ ja m20b25 koneeseen siis.tiedä sitten tuosta nitrauksesta uskoakko niitä jeppejä vai veisikö nitrattavaks:think
                  E30 320i -86 r.i.p
                  E30 325i -89 projekti

                  "Vauhti on jumala, autoni on kirkkoni ja BMW on uskontoni jonka moottori soittelee jatkossakin saatanallisia säkeitä teille kaikille iikenteen pakanoille ja vääräoppisille"

                  Comment

                  • Kwame
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 322
                    • Ylöjärvi

                    Originally posted by -vellu- View Post
                    vein juuri oman kampiaselin keski-suomen koneistamolle jyväskylään ja sanoivat että ei tarvi nitrata jos ei hiota yli olikohan se 0.25mm vai peräti 0.50mm. tiedä sitten. punametalli laakerit olisivat tulossa siihen. sieltä saisi laakerit hintaan kkl.srj 72€ ja rkl.srj 146€ ja m20b25 koneeseen siis.tiedä sitten tuosta nitrauksesta uskoakko niitä jeppejä vai veisikö nitrattavaks:think
                    0.25mm se mun muistaakseni oli. Mikä tän paikan nimi on, noi laakerit saattais kiinnostaa?

                    Mitäs nää kannen koneistukset on yleensä pojilla tullu maksaan? Tarttis ainakin yks katkennu keinu vaihtaa. En ehtinyt tarkastanut muita missä kunnossa olivat. Tosiaan palotiloja pitäis avarrella, ottaa vähän pintaa pois ja muuten peruskunnostaa. Venttiileitä, ohjurit..
                    e60 530d -04

                    e38 740iA -96, e39 540iA -96, e34 525TDS -94, e34 540iA -92, e39 520i -97, e34 525iA 24v touring -93, e36 325i coupe -92, e34 520i Turbo IC -89, e34 525i 24v -92,
                    e36 320i coupe M-sport -94,
                    e34 535iA shadowline -89, e30 325 Turbo IC -84,
                    e30 325i cabriolet -89, e36 325i coupe M-optik -92, e30 320i coupe M-tech -88

                    Comment

                    • JJT
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6694
                      • .......

                      Originally posted by Kwame View Post
                      0.25mm se mun muistaakseni oli. Mikä tän paikan nimi on, noi laakerit saattais kiinnostaa?

                      Mitäs nää kannen koneistukset on yleensä pojilla tullu maksaan? Tarttis ainakin yks katkennu keinu vaihtaa. En ehtinyt tarkastanut muita missä kunnossa olivat. Tosiaan palotiloja pitäis avarrella, ottaa vähän pintaa pois ja muuten peruskunnostaa. Venttiileitä, ohjurit..
                      Eikös se lue jo tuossa? Keski-Suomen koneistamo
                      Myyn:
                      M10/20/52 E30-E36 osia

                      Comment

                      • Jasu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 2110
                        • Tampere / Isojoki

                        Onkos kukaan punninnut noita M20 ja M50 kampuroita? Tai löytyykö niiden painoja jostain?
                        Volvo S80 V8
                        Mercedes C250d
                        M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                        Comment

                        • Racink
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2004
                          • 840
                          • Jkl

                          Originally posted by Jasu View Post
                          Onkos kukaan punninnut noita M20 ja M50 kampuroita? Tai löytyykö niiden painoja jostain?
                          Sen muistan että m52b28:sin taottu kampura oli noin kilon painavampi kuin m20b25:sen..
                          Painothan löytyy etk:sta ---> http://bmwfans.info/original/
                          Last edited by Racink; 26-10-2007, 19:38.

                          Comment

                          • -vellu-
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2007
                            • 145
                            • Laukaa

                            Originally posted by Kwame View Post
                            0.25mm se mun muistaakseni oli. Mikä tän paikan nimi on, noi laakerit saattais kiinnostaa?

                            Mitäs nää kannen koneistukset on yleensä pojilla tullu maksaan? Tarttis ainakin yks katkennu keinu vaihtaa. En ehtinyt tarkastanut muita missä kunnossa olivat. Tosiaan palotiloja pitäis avarrella, ottaa vähän pintaa pois ja muuten peruskunnostaa. Venttiileitä, ohjurit..
                            paikka tosiaan se Keski-Suomen koneistamo niinkun lukeekin ja sivut ois tässä http://www.kskoneistamo.com/ks-kone.htm
                            E30 320i -86 r.i.p
                            E30 325i -89 projekti

                            "Vauhti on jumala, autoni on kirkkoni ja BMW on uskontoni jonka moottori soittelee jatkossakin saatanallisia säkeitä teille kaikille iikenteen pakanoille ja vääräoppisille"

                            Comment

                            • Jasu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2002
                              • 2110
                              • Tampere / Isojoki

                              Pistetään nyt ne kampuroiden painot tännekin.

                              m20b20 20.74kg
                              m50b20 21.12kg
                              m20b23 24.00kg
                              m20b25 24.00kg
                              m50b25 21.94kg
                              m20b27 24.00kg
                              m52b28 24.85kg
                              m21d24 24.90kg
                              m51d25 23.98kg

                              Ja painot otettu täältä.
                              Last edited by Jasu; 24-12-2009, 21:08.
                              Volvo S80 V8
                              Mercedes C250d
                              M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                              Comment

                              • Supra^
                                BTCF Member
                                • Jul 2005
                                • 5150
                                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                                ai noita pystyy hiomaan vielä rajumpaan alikokoon ku toi 0.25mm? mistä niille sit löytyy laakerit jossei teetä? Tammerdieselillä mulle kerrottiin ettei noita M20 akseleita ainakaan voi muuta ku 0.25mm hioa ku ei löydy laakereita millekkään muulle koolle. Ja tehkööt jokainen miten parhaaks näkee mutta oma akseli ainakin kävi nitrauksessa tuon hionnan jälkeen. Eikä se nitraus mitenkään pahan hintastakaan ole, jos vertaa siihen että tuhoo sen kampiakselin...
                                Musti 8HP
                                Nokivasara M47
                                TeiniCoupé DCT
                                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                                Ex:
                                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎