Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 ylikoko-topic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    Kiinnostais tietää vähän mielipiteitä, elikkä mul ois kaks vaihtoehtoo rakentaa kone tällä hetkellä.

    kone1:
    -M20B25 lohko
    -B25 8.8:1 männät
    -B23 kampiakseli --> "2.6"
    -B20/B23 130mm kanget
    -B20 kansi

    kone2:
    Sama kuin edellämainittu, paitsi B25 kanget (135mm)

    Kone1 ois tietysti turbokäyttöön tulossa, mutta oisko tossa puristukset noilla kangilla jo liian matalat? Entäs kone2, vaparina varmaankin aika kisakiree, mutta taitaa taas joutua mäntiä sorvailemaan, vai joutuuko sittenkään? :think
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • timpa
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2006
      • 257
      • Akaa

      Pura se pata ja sorvaa siihen männät vaikka jostain muusta autosta.Mulle tehtiin 2.7 eta koneeseen männät hiivapatin 1.6 tappikoneen männistä.2.3 on 1.6 mm pidempi isku joten sen verran varmaan joudut mäntiä "höylään"
      speed limits are for pussies

      Comment

      • JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6689
        • .......

        Originally posted by timpa View Post
        Pura se pata ja sorvaa siihen männät vaikka jostain muusta autosta.Mulle tehtiin 2.7 eta koneeseen männät hiivapatin 1.6 tappikoneen männistä.2.3 on 1.6 mm pidempi isku joten sen verran varmaan joudut mäntiä "höylään"
        Mistä löyty noita fiiatin mäntiä? Oliko minkä hintasia?
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

        Comment

        • timpa
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2006
          • 257
          • Akaa

          Originally posted by machine_head View Post
          Mistä löyty noita fiiatin mäntiä? Oliko minkä hintasia?
          Kävi tuuri kun yhel kaveril oli niitä koneita purettuna jokkis käyttöön.Kyl noita mäntiä saa koneistamojen kautta ja on paljon halvempia kun bemun omat 11 puristeiset etan männät.Kysyin niitä ja ne oli jotain 160e kpl.....siis ne etan männät.Iten maksoin kaverille männistä sorvattuna ja venttiiliin kolot tehtyinä 200e....
          speed limits are for pussies

          Comment

          • Freak
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 2497

            Originally posted by timpa View Post
            2.3 on 1.6 mm pidempi isku joten sen verran varmaan joudut mäntiä "höylään"
            M20B23-koneen isku on 76,8mm ja m20b25-koneen 75mm. Ero on siis 1,8mm ja sorvattava osuus siitä puolet eli 0,9mm. Tämä 0,9mm männän puristuskorkeudesta pitäsi saada pois eli - männäntapin keskeltä männänrenkaiden yläpuolella olevaan "kulmaan" - välisestä alueesta.

            Yleensä kun näitä "M20B26"-koneita on tehty, niin ne ovat olleet 2,0/2,3 -koneiden kansilla, joissa on pienemmät palotilat. Tällöin männät on voitu sorvata tasalakisiksi ilman pelkoa, että puristukset tippuu liiaksi. Nimimerkki T3 tällaisen koneen on tehnyt ja sitä täällä monesti epätoivoisesti mainostanut. Josko hän haluaisi kertoa salaisuuksiaan ja mittoja koneesta. Kannattaa ainakin kysyä.

            Jos kuitenkin haluat M20B25-koneen kantta käyttää, yksi mielestäni varteenotettava vaihtoehto olisi seuraava. Vie mäntäsi, olikos se nyt sitten M-sportin Puukkalle, jolla on sopivan muotoinen terä millä saa otettua M20B25-koneen männän patista tavaraa pois sen muodon kuitenkaan muuttumatta. Eli männän muoto pysyy sopivana kannen palotilaan. Näin ovat köyhät tehneet Endurance-bemareihin, kun on pitänyt lisää puristuksia saada eikä ole ollut rahaa uusiin mäntiin. Lohkosta höylätty tavaraa pois ja saman verran männästä.

            Täytyy vielä tarkistaa eräältä lajia harrastavalta kaverilta kuinka he sen tekivät ja oliko se sitten Puukka, joka homman hoiti.
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • Magirus
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 875
              • Keski-Suomi und Sawo

              Kertaalleen jo luin joskus tämän alusta loppuun läpi mutten kyllä muista että oisko seuraaviin kysymyksiin vastausta. Elikkä kuinka pitkät veivit tuossa ETA:ssa on? Ja soveltuuko ne miten hyvin käyttöön esim tuon b23 kampuran/mäntien kanssa b20 koneessa? Kuulin vaan tutulta semmosta että hällä ois ollu tuo b23 männät + kampura ETA:n veiveillä. Ja milläköhän on sitten parasta lisätä syöttöjä tuon L-jetin kanssa, jossei nyt alkuunsa ala viritellä tuota Megaruuttaa(kuullu että tuota ilmamäärämittaria jotenki sorkitaan mutta miten)? Ois tarkotus ennen fööniä lisätä tuohon vaparina tehoja hiukkasen ja rakentaa sitten suoraan tuohon 2.0l/2.3l kylkeen fööni eikä alkaa vaihtaa koko mottia 2.5 litraseen...

              M47TU E61 520D FamilyWagon -06
              M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
              M20 E30 320i/323i Rooflost -86
              M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


              O: E24 osasia

              Comment

              • Bessi
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2002
                • 697
                • Kitee

                Eta:ssa on samat veivit ku B20, eli 130mm pitkät.
                Bmw E30
                Audi RS4 B7
                Vw TIGUAN
                Mb W201

                Comment

                • Freak
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 2497

                  Originally posted by Bessi View Post
                  Eta:ssa on samat veivit ku B20, eli 130mm pitkät.
                  Ja samat 130mm veivit on myös M20B23:ssa.
                  Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                  Vanha Uuden liiton mies...

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    Originally posted by Magirus View Post
                    Ja milläköhän on sitten parasta lisätä syöttöjä tuon L-jetin kanssa, jossei nyt alkuunsa ala viritellä tuota Megaruuttaa(kuullu että tuota ilmamäärämittaria jotenki sorkitaan mutta miten)? Ois tarkotus ennen fööniä lisätä tuohon vaparina tehoja hiukkasen ja rakentaa sitten suoraan tuohon 2.0l/2.3l kylkeen fööni eikä alkaa vaihtaa koko mottia 2.5 litraseen...
                    Kyllä se B25 ois syytä alusta asti hommata, samoin megaruutta. Vaikka toi megasquirt tuntuu tekohetkellä ihan perseestä ja ongelmien kanssa saa tapella enemmän tai vähemmän ni kyllä se loppujen lopuks toimii paljon paremmin ku alkup. ruisku, ahdetussa koneessa siis. Itselläni B23 sorvatuilla männillä, liekkirenkailla, ahtimella, ruutalla etcetc, ja ei toi mitään oo verrattuna B25/B"27" koneisiin joissa sitä vääntöä on aikuisten oikeesti.

                    Vaparinahan on mahollista rakentaa ainakin pari eri variaatiota jotka on ihan toimivia, B22 ja B26.

                    B22:
                    -B20/B23 lohko
                    -B25 kampura
                    -B20/B23 kanget (130mm)
                    -B20/B23 männät pikkasen työstettynä

                    B26:
                    -mainittu tuossa edellä jossain vaiheessa (B25 lohko johon B23 kampi jne.)


                    Oma kysymys tähän väliin... Tosta B26-koneesta sais vissiin aika oivan budjettiturbo-aihion jos käyttäis tällasta reseptiä:

                    -B25 lohko
                    -B23 kampura
                    -B20/B23 kanget (130mm)

                    Tosta tulis se ~2.6L mutta oisko puristukset jo liian alhaiset.

                    ...Tällaisia ajatuksia SA-INT-gineksessä... :think
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • Pode
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2005
                      • 437
                      • Muurame

                      Kun olen tämmöinen tollo mille pitää kaikki vääntää rautalangasta, niin viitsisikö joku auttaa miestä mäessä ja laittaa mulle vaikka privaan tiedot että miten saan ton 2.7:n toteutettua kaikkein parhaiten. itsellä on jo b20 ja kaikki siitä käypäset osat tuohon b27:aan?

                      Lelu: "315" -83 "THE RACER"
                      EX: Astra 2.0 sport -00
                      EX: 320i Touring -89"Emma"
                      EX: 528i -84 "IGOR"
                      EX:Vectra -93 "IKE"
                      EX: 518i -87 "WanhaHerra"
                      EX:316 -88 "ruttureplica"
                      EX:316 -86


                      -MME connection-

                      -BTCF absolutistit team-

                      Comment

                      • Supra^
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 5150
                        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                        Originally posted by Pode View Post
                        Kun olen tämmöinen tollo mille pitää kaikki vääntää rautalangasta, niin viitsisikö joku auttaa miestä mäessä ja laittaa mulle vaikka privaan tiedot että miten saan ton 2.7:n toteutettua kaikkein parhaiten. itsellä on jo b20 ja kaikki siitä käypäset osat tuohon b27:aan?
                        B27 tehdään yleensä B25 lohkoon, ilman 84mm porausta on tietääkseni mahdotonta saavuttaa noin isoa kuutiotilavuutta. B20 lohkoa voi tietysti porata 84mm ja aikoinaan M-sport on näitä tehnyt, tieto toimivuudesta tosin on ollut ristiriitaista (ainakin täällä foorumilla). Itse ainakin käyttäisin seuraavanlaista reseptiä:

                        -B25 lohko
                        -ETA/D24(Diesel) kampiakseli (84mm isku)
                        -ETA männät

                        noilla saa aikaiseksi B27.

                        Muuta infoa en tähän hätään pysty antamaan.
                        Musti 8HP
                        Nokivasara M47
                        TeiniCoupé DCT
                        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                        Ex:
                        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                        Comment

                        • Pode
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2005
                          • 437
                          • Muurame

                          Originally posted by Supra^ View Post
                          B27 tehdään yleensä B25 lohkoon, ilman 84mm porausta on tietääkseni mahdotonta saavuttaa noin isoa kuutiotilavuutta. B20 lohkoa voi tietysti porata 84mm ja aikoinaan M-sport on näitä tehnyt, tieto toimivuudesta tosin on ollut ristiriitaista (ainakin täällä foorumilla). Itse ainakin käyttäisin seuraavanlaista reseptiä:

                          -B25 lohko
                          -ETA/D24(Diesel) kampiakseli (84mm isku)
                          -ETA männät

                          noilla saa aikaiseksi B27.

                          Muuta infoa en tähän hätään pysty antamaan.
                          Kiitoksia oikein paljon! Meni juuri niin kuin muistelinkin, paitsi että eikös joku ole puhunut jotai semmosta et joillain toisilla männillä saa ruttua vähän parempaan suuntaan kuin noilla etan männillä? ja b20 kansi "paras" aihio??

                          Lelu: "315" -83 "THE RACER"
                          EX: Astra 2.0 sport -00
                          EX: 320i Touring -89"Emma"
                          EX: 528i -84 "IGOR"
                          EX:Vectra -93 "IKE"
                          EX: 518i -87 "WanhaHerra"
                          EX:316 -88 "ruttureplica"
                          EX:316 -86


                          -MME connection-

                          -BTCF absolutistit team-

                          Comment

                          • Kyytsis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 3472
                            • Helsinki

                            Originally posted by Pode View Post
                            Kiitoksia oikein paljon! Meni juuri niin kuin muistelinkin, paitsi että eikös joku ole puhunut jotai semmosta et joillain toisilla männillä saa ruttua vähän parempaan suuntaan kuin noilla etan männillä? ja b20 kansi "paras" aihio??
                            Etan mäntiä löytyy 11 puristuksiin saakka eli eipä varmaan sen kovemmiksi taida olla tarvis. Silloin sen männän pää on tasainen ja se taas ei liene optimi mm. nakutuksen takia.

                            Comment

                            • timpa
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2006
                              • 257
                              • Akaa

                              Originally posted by Kyytsis View Post
                              Etan mäntiä löytyy 11 puristuksiin saakka eli eipä varmaan sen kovemmiksi taida olla tarvis. Silloin sen männän pää on tasainen ja se taas ei liene optimi mm. nakutuksen takia.
                              Ja muuten siinä 11 puristeisen männässä on 0.65mm korkee patti.Ne männät mitkä teetin fipatin männistä sorvattiin millin patilla koska kansi on 2.5 joten se palotilahan on suurempi kun etan
                              speed limits are for pussies

                              Comment

                              • Miika Tissari
                                BTCF Member
                                • Aug 2002
                                • 1802
                                • Varkaus

                                Nostellaas ylikoko ylös...

                                On tuossa pientä näpräystä tullu tehtyä ja ehkä tästä on jotain vinkkiä jollekkin muulle rakentelialle. Eli kone on vakio M20B25 9.7 puristuksilla josta pitäs pari heppaa lisää saada ja ihan vaparina.

                                Eli 2.7 muutos:
                                Dieselin kampiakselilla isku 75mm -> 81mm.
                                135mm kiertokanget olan yli pusikkoon ja 130mm kanget vaikka 2.0 tai 2.3 koneesta.
                                Lohkon kansipinnasta 2mm pois jolloin 9.7 männillä tulee puristukset 10.3
                                8.8 puristeisilla männillä tulee 9.4

                                Puristus tulee siinä suhteessa että 0.1mm lohkosta on 0.1 puristusta lisää.
                                Jos ottaa lohkosta yli 2mm on venttiilikoloja vakiomännistä suurennettava.
                                Etan 11 puristeisilla männillä jos käyttää vakio 2.5 kantta tulee himpun yli 10 puristukset. Siinäpä noita vaihtoehtoja...

                                Ei kannata vielä innostua, kun ei tämä nyt ihan näin yksinkertaista ole että osat sisään ja menoks.

                                Vakio mäntä ei mahdu pyörimään 81 kampiakselissa 130mm kangella eli helmasta pitää otta siivu pois.





                                Otin 7.5mm niin jää vielä vähän varaakin. Nuo pienet helmat on pakko jättää koska muuten mäntä rupeaa keinumaan. Männät ovat hyvin kartioita ja männän suurin halkaisia on juuri tuolta helmasta, laesta jopa 0.5mm pienempi.

                                Homma on sinäällää erittäin helppo kun piirroittaa poistettavan alueen tarkasti. Leikkaus joko lankasahalla, nauhahiomakoneella tai ihan millä on omastamielestä helpoin tehdä. Minä käytin nauhakonetta ja 80 nauhaa. Menee ku paskaan, mutta vaatii vakaata kättä...

                                Seuraava ongelma. Jos lohkoa plaanaa 2mm niin jakohihnan jako ei käy alkuunkaan paikalleen. Kone ei varmasti toimi järkevästi, eli säädettävä hihnapyörä on pakollinen. Saa joko kaupasta tai tekee itse vakiosta.

                                Värkksin ite:



                                Siinäpä olis ne pakolliset muutokset tuohon 2.7 koneeseen ja noin ei tule edes mitenkään älyttömän kalliiksi.

                                Tosin kannattaa samalla uusia koneeseen kaikki kuluneet osat.
                                Tahän koneeseen tuli uusi 280 schrick nokka, uudet keinut, ohjurit, tiivisteet ja laakerit.

                                Ohjurien vaihtokin onnistuu itse tekemällä eikä tarvitse koneistamolle rahojaan syytää. Kansi vain kuumaksi ja lyö vanhat ohjurit veks. Sit vaan tarkka mitta ohjureista jaa uusia tilaamaan. Uudet olis hyvä olla pari satasta isommat. Uusia laittaessa kansi kuumaksi ja ohjurit kylmäksi vaikka pakastimella. Viimeiset lyönnit ovat aika tiukkoja, mut kyllä ne sinne asettuu.

                                Esimerkki työkalulle millä ohjurit vaihdetaan. Tehty kannenpultista, mutterista ja vanhasta venttiilistä. Kaikki ohjurit meni onnistuneesti paikalleen.



                                Jatkuu joskus...
                                E28 ///M-tech V8 -83
                                E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎