Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 ylikoko-topic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Magirus
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 875
    • Keski-Suomi und Sawo

    Kysytäänpäs täällä ennen kun mennään perse edellä puuhun..

    Sigun cabrioon siis "rakenteilla" M20B23 kone. Kone on siis purettu atomeiksi ja tarkoitus nyt kasata uusilla laakereilla ja männänrenkailla. Kesällä hankin jo kaikki projektiin tarvittavat osat sekä käytin kampuran ja kiertokanget tarkastettavana kannen plaanauksen ohessa.

    Ennen joululomia käytin lohkon hoonauksessa ja nyt olisikin sitten kaikki valmiina kasausta varten. Ennen kun kerkesin kovinkaan pitkälle, tuli heti muutama muuttuja matkaan:

    Männät alkup. 79.98 mm. Vanhat renkaat tarkoitus vaihtaa uusiin M20 renkaisiin jotka kesällä ostettu. Uusien m-renkaiden paketin kyljessä merkintä 80.00 mm. Tuli sitten rakotulkilla mielenkiinnosta mitattua paljonko jää rakoa vanhalla sekä uudella ylemmällä männänrenkaalla (sylinteriputkessa ilman mäntää tietenkin.)

    Vanhalla renkaalla rakotulkilla mitattuna jäi välystä noin .75 mm kun taas uudella noin .55 mm. Onko uutta rengasta syytä viilata vai meneekö tuollaisenaan vaikka rako pieneneekin 0.20 mm?

    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


    O: E24 osasia

    Comment

    • Coooper
      BTCF Member
      • Apr 2007
      • 1623
      • Lahti

      Originally posted by Magirus View Post
      Kysytäänpäs täällä ennen kun mennään perse edellä puuhun..

      Sigun cabrioon siis "rakenteilla" M20B23 kone. Kone on siis purettu atomeiksi ja tarkoitus nyt kasata uusilla laakereilla ja männänrenkailla. Kesällä hankin jo kaikki projektiin tarvittavat osat sekä käytin kampuran ja kiertokanget tarkastettavana kannen plaanauksen ohessa.

      Ennen joululomia käytin lohkon hoonauksessa ja nyt olisikin sitten kaikki valmiina kasausta varten. Ennen kun kerkesin kovinkaan pitkälle, tuli heti muutama muuttuja matkaan:

      Männät alkup. 79.98 mm. Vanhat renkaat tarkoitus vaihtaa uusiin M20 renkaisiin jotka kesällä ostettu. Uusien m-renkaiden paketin kyljessä merkintä 80.00 mm. Tuli sitten rakotulkilla mielenkiinnosta mitattua paljonko jää rakoa vanhalla sekä uudella ylemmällä männänrenkaalla (sylinteriputkessa ilman mäntää tietenkin.)

      Vanhalla renkaalla rakotulkilla mitattuna jäi välystä noin .75 mm kun taas uudella noin .55 mm. Onko uutta rengasta syytä viilata vai meneekö tuollaisenaan vaikka rako pieneneekin 0.20 mm?
      Eli männänrenkaan katkosvälystä meinaat. 0.20-0.50 ohjearvo. Eli älä mene viilaamaan.
      E61 525DA - 09
      EX: E90 325IA -06
      EX: E46 328i 4d -00
      Ex: E30 318i 2d -89


      ~M20 STROKER CLUB LAHTI~

      Comment

      • Magirus
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 875
        • Keski-Suomi und Sawo

        Originally posted by Coooper View Post
        Eli männänrenkaan katkosvälystä meinaat. 0.20-0.50 ohjearvo. Eli älä mene viilaamaan.
        Rooger, kiitoksia tästä! Täytynee puljuta uudet renkaat paikoilleen ja tiputtaa mukit lohkoon siinä tapauksessa.

        M47TU E61 520D FamilyWagon -06
        M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
        M20 E30 320i/323i Rooflost -86
        M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


        O: E24 osasia

        Comment

        • tuRbo
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2005
          • 292

          Millä puristus suhteella m20b27 männät on?
          e30 325i M-tech II

          Comment

          • Jasu
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 2110
            • Tampere / Isojoki

            Originally posted by tuRbo View Post
            Millä puristus suhteella m20b27 männät on?

            Jos tarkoitat etaa, niin niistä löytyy neljää erilaista.
            - 8.5:1
            - 9.0:1
            - 10.2:1
            - 11.0:1

            edit. ja jos en paljoa valehtele, niin tuo 8.5:1 on ainoa joka käyttää -885 kantta
            Last edited by Jasu; 29-12-2013, 12:51.
            Volvo S80 V8
            Mercedes C250d
            M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

            Comment

            • tuRbo
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2005
              • 292

              .......
              Last edited by tuRbo; 01-01-2014, 11:28.
              e30 325i M-tech II

              Comment

              • Magirus
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 875
                • Keski-Suomi und Sawo

                Kysynpäs täällä kuitenkin ennen kun jälkikäteen jännitän.. Kuitenkin pieni epävarmuus koko ajan mukana kun ei ole aiemmin moottoria täysin purkanut/kasannut (vaikkei se varmasti mitään rakettitiedettä olekaan).

                Tällä hetkellä siis alakerta niputeltu muttei kiristetty momenttiin, eli paikallaan kampiakseli, k-kanget sekä männät uusilla m-renkailla. Kaikki kasattu uusilla laakereilla (STD koossa, kampiakseli sekä k-kanget tarkastettu ammattilaisella).

                TIS:stä yritinkin etsiä mutta siinä ei tuota alakerran purkamista/kasaamista käsitellä ollenkaan? Onko noissa kampiakselin laakerien kiristyksissä joku tietty järjestys miten edetään? Momentit on toki selvillä. Taitaa olla turhaa jännittämistä mutta eipähän mene yöunet kun kysyy

                M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                O: E24 osasia

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16419
                  • Asikkala

                  Originally posted by Magirus View Post
                  Onko noissa kampiakselin laakerien kiristyksissä joku tietty järjestys miten edetään?
                  En tiedä mutta keskimmäinen ensin ja siitä vuorotellen reunimmaisiin päin.

                  Comment

                  • tuRbo
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2005
                    • 292

                    Onko m52b25 männät vastaavat kui m50b25 vanos männät?
                    e30 325i M-tech II

                    Comment

                    • Jasu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2002
                      • 2110
                      • Tampere / Isojoki

                      Originally posted by tuRbo View Post
                      Onko m52b25 männät vastaavat kui m50b25 vanos männät?
                      Ei ole.
                      Volvo S80 V8
                      Mercedes C250d
                      M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                      Comment

                      • tuRbo
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2005
                        • 292

                        Originally posted by Jasu View Post
                        Ei ole.
                        Millä tavalla eroaa toisistaan?
                        käykö m52b25 männät m20 lohkoo ja käykö m52b25 kanget m20 kampuraan?

                        Kummalla männällä saa paremman puristus suhteen m20 lohkossa, m52b25 vai m50b25 vanos männällä, b20 kannella, b23 kampuralla, 135mm kangella?
                        Last edited by tuRbo; 01-01-2014, 11:18.
                        e30 325i M-tech II

                        Comment

                        • Jasu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2002
                          • 2110
                          • Tampere / Isojoki

                          M50B25 puristus korkeus 32.55mm, männän pituus 50.05mm
                          M52B52 puristus korkeus 32.7mm, männän pituus 52.7mm, tässä syvemmät venakolot.

                          Käy ja käy.

                          Loput voit laskea helposti itse.
                          Volvo S80 V8
                          Mercedes C250d
                          M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                          Comment

                          • tuRbo
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2005
                            • 292

                            Originally posted by Jasu View Post
                            M50B25 puristus korkeus 32.55mm, männän pituus 50.05mm
                            M52B52 puristus korkeus 32.7mm, männän pituus 52.7mm, tässä syvemmät venakolot.

                            Käy ja käy.

                            Loput voit laskea helposti itse.
                            Kiitos! Käykö molempiin mäntiin m20 männän renkaat?
                            e30 325i M-tech II

                            Comment

                            • Jasu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2002
                              • 2110
                              • Tampere / Isojoki

                              Originally posted by tuRbo View Post
                              Kiitos! Käykö molempiin mäntiin m20 männän renkaat?
                              Ei kumpaankaan.
                              Volvo S80 V8
                              Mercedes C250d
                              M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                              Comment

                              • tuRbo
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2005
                                • 292

                                Originally posted by Jasu View Post
                                Ei kumpaankaan.
                                eks noissa sama osa numero ainakin oo m50b25 ja m20b25 männän renkaissa.
                                e30 325i M-tech II

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎