Originally posted by Pazi88
View Post
m52b28 virityshaaveiluja ja pari muuta..
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Originally posted by Vauhtivaunu View PostEikö kannattaisi vaan hommata Fordin tai Nissanin massamittarin anturi, joihin on olemassa kartat? Liian helppoa vai? Hintaa kuitenkin vain muutaman kympin.
Leave a comment:
-
Eikö kannattaisi vaan hommata Fordin tai Nissanin massamittarin anturi, joihin on olemassa kartat? Liian helppoa vai? Hintaa kuitenkin vain muutaman kympin.
Leave a comment:
-
BMW M52 BBTB enlarged big bore throttle body
Kävin tuon postista tänään hakemassa. ( postikuluineen alle 100e ) Eroa on kyllä vakioon aikalailla
Googlasin mielenkiintoisen Threadin tästä jutusta... Liekö jo täällä on, mutta tuommoinen.
http://www.bimmerforums.com/forum/sh...-Racing-w-Pics!!
Täältä mielestäni edullinen paikka ostaa tuo isompi kaasuläppä, jos ei itse väsää...
Leave a comment:
-
Jotain tuollaista siel ilmeisesti on. https://sc01.alicdn.com/kf/HTB1CpUpG...Xq6xXFXXXU.jpg
Leave a comment:
-
Jooh eipä taas paljoa tämän päivän kokeiluista viisastunut. Enemmänkin herätti vaan lisää kysymyksiä
Elikkä tämmösen viritelmän tein kokeeksi:
DME boksi on siis kytketty tuohon meikän penkki-softaus systeemiin ja lisäksi kytkin vielä vakio MAF:n kiinni moottorinohjaukseen. MAF:n läpi sitten vetää ilmaa serverituuletin jonkä jännitettä pystyy muuttamaan. Toiveissa oli että tuo sen verran sais vedettyä ilmaa läpi, että jotain tuloksia saisi. Lisäksi vielä läppärillä teston avustuksella seuraan MAF jännitettä.
No sitten havaintoja. Tuommonen tuuletin ei tahdo riittää tämmöiseen hommaan ollenkaan. 0,2 volttia sain mitattua maksimissaan. Tuon boksin ADC on ilmeisesti 8-bittinen (näin toki voinee päätellä jo 256 arvon kokoisesta MAF kartasta) joten se mittaa jännitettä n.0,02 voltin pykälissä. Mikä on tähän mittaukseen liian epätarkka, koska tuolla tuulettimella ei saa enempää jännitettä nousemaan. Jännitteen muutosta on siis mitattava yleismittarilla
Mutta sitten erikoisiin havaintoihin. Keltaisella signaalipiuhalla ei näytä tämän kokeilun perusteella olevan merkitystä mitattuun MAF jännitteeseen.Ei mitään vaikutusta, vaikka koko piuhaa ei ole edes kytketty. Toki tilanne voi olla eri auton käydessä. Niinpä vaikka siihen väliin kytki vastuksen, niin ei lukema muuttunut.
Mustalla MAF piuhalla olikin sitten odotettu vaikutus. En kylläkään tiedä mistä tuo boksi mittaa jännite-eroa, kun ei ainakaan mustan ja keltaisen piuhan välistä. Mustan ja maa-piuhan väliltä sain mitattua hyvin tarkkaan samaa jännitettä, mitä testo näytti. Tämän perusteella 1k ohmin vastus puottaisi jännitettä n.4% ja 2,2k ohmin vastus puottaa jännitettä joku 8-9%. Mutta koska saadut maksimijännitteet oli vielä niin pieniä, en pidä koko mittausta luotettavana.
Pitänee kehittää parempi tapa tehdä tämä mittaus. Niin ja lisäksi vielä semmoinen havainto, että MAF:lle ei tule mitään +12v vertailujännitettä boksille. Sille tulee vain suoraan piuha akkjännitteestä ilman mitään regulointia. Itse MAF:n sisällä on oltava siis jokin aktiivinen piiri tätä varten. Tätä tukee myös se, että MAF lämpenee käytössä ja siinä näkyy olevan sisäpuolella jäähdytinsiilikin.
Leave a comment:
-
Ei tuossa vastusarvon muuttamisessa ole mitään ongelmaa. Sen kun vaan laittaa vastuksen sinne. Ongelma on siinä, kun ei ole tarkkaa tietoa paljonko mikäkin vastusarvo muuttaa mitattua jännitettä.
Leave a comment:
-
Ihan kiinteän vastuksen tilallehan voi laittaa vaikka tuollaisen tarkkuuspotentiometrin http://www.yeint.fi/index.php?main=6...productID=2492
Sitten kun säätö on suurinpiirtein kohdalla, niin mittaa vastuksen ja laittaa tilalle lankavastuksen, joka vastaa sitä potikan säätöarvoa.
Leave a comment:
-
Joo ehdottomasti tullee juttua, kun oikeasti jotain olen saanut aikaan. Nyt on vielä ollut ihan vaan yleistä ihmettelyäTuo hanskalokeron obd porttikaan ei pelannut ollenkaan, niin en vieläkään saa logattua kunnolla. Ilmeisesti jokin kytkentävirhe sattu.
Koitin etsiä tietoa millä tuo 2,2k ohm ja 20% on saatu ja en tämän kummempaa löytänyt:
"The 2.2k resistor is based on MRFs testing where he found a 2.2k resistor dropped the voltage from 1v to 0.8v.
The resistor gets put in series (inline) on the yellow MAF signal wire."
"If you're multiplying the whole table by a single value, the curve stays the same. I believe using resistors is the cheap, crappy way out but a good rule of thumb to get things working is every 1k of resistance, add 10%.
So 1k resistor = multiply value by 1.1 (adds 10%)
So 2k resistor = multiply factory value by 1.2 (adds 20%)
So 2.2k resistor = multiply factory value by 1.22 (adds 22%)"
Äh onkai se paska ja epätarkka tyyli tehdä jos noinkin vähäiseen "tietoon" koko homma perustuu. Yksi ainut mittapiste kuka tietää millasella setupillaNo minäpä teen omat mittaukset paljonko nuo vastukset oikeasti vaikuttaa jännitteeseen, niin saa laskettua homman paljon tarkemmin.
Leave a comment:
-
Yllättävän hyvin osui. Joka tapauksessahan niitä saa vielä säätää dynossa silti kun itsellä ainakin tulee samaan aikaan S52B32 nokat kiinni.
Itse päättelin että jos 1k pudottaa 10% niin silloin pitäis loogisesti maffin langan olla kymmenen kilo ohmin luokkaa. Jännitehän tuolla on maks 5V ja se pitäisi säätää niin että vaihtelu väli on 0,5-4,7V. Jossa 0,5V on tyhjäkäynnillä ja 4,7V maksimivirtaus täyskaasu täysteho.
Voihan sen säätää tietysti eritavallakin mutta noin se on lukemani perusteella tehtaalta tullessa.
"You will be close. It depends how you set up the cam timing (retard the intake cam for high end, sacrificing torque). I have a very similar setup on my 328 and I see 4.91V max, stock cam timing using BMW timing blocks. I am on stock headers though. It's not a problem of the tube size being a restriction, but moreso a problem of no more capacity to measure correctly past 725kg/h (5.00V signal). If it's not measured, then it will not calculate the load correctly.
Best way to tell is to log a WOT run using Testo or similar."
Toivottavasti kokeilet tätä luonnossa ja sitä vastuksen lisäämistä ja otat siitä sellaiset ohjeet ja kuvat että lasisilmäinen puupääkin eli meikäläinen ymmärtää.Last edited by Remotion; 08-12-2016, 02:18.
Leave a comment:
-
Originally posted by Remotion View PostNäin on, kirjoitin sen jo kertaalleen mutta otin pois kun ajattelin että joku pahastuu tästäkin turhana knoppailuna.
Sinälläänhän ne arvot ovat jo tauluissa valmiiksi laskettujen polynomifunktioiden tuloksia joten jos ne noudattelevat logaritmista asteikkoa niin mahtaako mennä edes pahasti pieleen jos ne vain kertoo tietyllä luvulla. Periaatteessa pitäisi toimia.
Tommosia käppyröitä piirtelin:
Sininen on vakio maffin käppyrä.
Musta on exelillä tehty 4 asteen polynomifunktion trendiviiva. neljännen asteen siksi, koska sillä R-toiseen arvo oli parempi, mitä kolmannen asteen funktiolla.
Oranssi käppyrä on sit tämän funktion perusteella tehty viiva jossa X-akselia on litistetty, kuten periaatteessa tapahtuu kun MAF:n kanssa sarjaan liitetään vastus.
Ja harmaa käyrä on jossa MAF käppyrän arvoja on kerrottu vain vakiolla.
Eli ei nuo nyt paljoa heitä mutta heittää kuitenkin. Itse taidan kokeilla miten pelaa tuolla hankalammin lasketulla käppyrällä. olin jo lähdössä tinaileen vastusta tuonne, mutta tulikin vielä mieleen että mistähän ne on nyt edes keksineet että 2,2k vastus esim puottaa jännitettä 20% :think U=RI eli kun vastusta muutetaan, pitäs tietää mikä on virta, että jännitemuutoksen voi tietää. Eli pitää vissiin kaivaa jännitemittari esiin ja vielä vähän mittailla ennenkuin rupee sähläämään.
Leave a comment:
-
Originally posted by Matuh View PostMittailin nyt männän katkosvälykset m52b28 vanhoista renkaista. Oli jopa 1.5mm
Joutunee hakia marmorilta uudet renkaat tai sitten vaan ostaa sen rautalohkon :thinkjäi itseltä ostamatta
Leave a comment:
-
Originally posted by Pazi88 View PostMAF muunnoskäppyrä noudattaa kolmannen asteen polynomifunktiota.
Sinälläänhän ne arvot ovat jo tauluissa valmiiksi laskettujen polynomifunktioiden tuloksia joten jos ne noudattelevat logaritmista asteikkoa niin mahtaako mennä edes pahasti pieleen jos ne vain kertoo tietyllä luvulla. Periaatteessa pitäisi toimia.Last edited by Remotion; 07-12-2016, 02:17.
Leave a comment:
Leave a comment: