Milläs tuo M52b25 on kuristettu vrt m50b25, kun tehot ovat laskenee 192->170?
Tuli luettua topikki läpi, mutta ehkä liianmonta muutakin topikkia, nii pää aivan pyörällä.
Muistelisin että jollain oli ongelmia b28 koneella saada noilla m3 nokilla tyhjäkäyntiä kuntoon/katsastus lailliseksi päästöt.
Nyt vähän mietinnässä etttä ostaako m54b30 imunokan tuohon vai m3sen hieman rajumman.
Koneena olisi m52b25.
m52b28 virityshaaveiluja ja pari muuta..
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Niin tossa kuvassa oli molempien autojen dynovedot, sinisessä oli pelkkä imusarja vaihdettu ja ihan kivasti pelasi. Keltaisen virittelystä löytyy tästäkin ketjusta lisää..
Leave a comment:
-
Voisiko m52b25 koneessa toimia paremmin tuo m50 imusarja? Ainakin kun nixun dynokäppyröitä kattoo niin käyrät näyttää ihan hyvältä?
Edit: nuo käyrät olikin eri autoista, eli voi olla autokohtaisia eroja.
Leave a comment:
-
Originally posted by naukkis View PostEi tule mitään säätöongelmaa jos vaparissa MAF-menee tappiin kierroslukualueen viimeisen 10% aikana, esimerkiksi just S52B32 vetää sen MAF:in tappiin ihan vakiona ja asia on hanskattu parinkymmenen prosentin täyskaasurikastuksella. Täyskaasuseossuhteet saisi ihan riittävällä tarkkuudella alueelle ilman koko ilmamassamittariakin.
Leave a comment:
-
Originally posted by Pazi88 View PostEttä ei tuo MAF:n loppuminen kesken koske minua pelkästään. Toki kyseisellä henkilöllä ei ole ongelmaa pätkimisen kanssa, mut tuohan nyt aiheuttaa silti seoksen vetämisen laihalle.
Leave a comment:
-
Originally posted by EMP View PostNoista supa:n penkityksistä voi hyvin todeta miten se m50 imusarjalla saatava tehopiikki hyötykin häviää jyrkemmillä nokilla.
Tuossahan oli usa m3 nokat.
http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=618
Tuossa vielä yksi logista tehty käppyrä, jonka löysin olevan samalla setupilla mitä mulla:
Että ei tuo MAF:n loppuminen kesken koske minua pelkästään. Toki kyseisellä henkilöllä ei ole ongelmaa pätkimisen kanssa, mut tuohan nyt aiheuttaa silti seoksen vetämisen laihalle.
Leave a comment:
-
Noista supa:n penkityksistä voi hyvin todeta miten se m50 imusarjalla saatava tehopiikki hyötykin häviää jyrkemmillä nokilla.
Tuossahan oli usa m3 nokat.
Leave a comment:
-
Originally posted by Remotion View PostSe on totta että M50-sarja on sekä liian lyhyt että iso. Omaan ajoon hyödyt kuitenkin voittaa haitat. Valitettavasti sekä AC Schnitzer että Alpina imusarjat ovat jo kauan olleet unobtainiumia.
Leave a comment:
-
Se on totta että M50-sarja on sekä liian lyhyt että iso. Omaan ajoon hyödyt kuitenkin voittaa haitat. Valitettavasti sekä AC Schnitzer että Alpina imusarjat ovat jo kauan olleet unobtainiumia.
Leave a comment:
-
Siis järjestään dynokäyristä näkee että M50-imusarja ei vaan toimi oikeastaan missään kombinaatiossa, kanavat on tarpeettoman suuret ja virtausnopeus ei nouse halutulle tasolle missään vaiheessa. M52-imusarjan kanssa 100% tuntumassa oleva VE-arvo pysyy yleensä useamman tuhannen kierroksen alueen, M50:llä korkeintaan muutama sata kierrosta. M50-imusarjassa on myös lyhyemmät runnerit kuin M52:ssa mikä antaa korkeilla kierroksilla lisää täyttöaikaa mutta jos kanavat olisivat pienemmät käyrä olisi parempi läpi rekisterin.
Ja nokkia ajoittamalla voidaan koko käyrästöä siirtää, eli imunokkaa myöhäistämällä saadaan ylärekisteriä ylös ala ja keskirekisterin kustannuksella. M50-imusarjalla tulee yleensä hittiä liki 10% keskialueella eli jos halutaan niin nokkaa voi myöhäistää/vaihtaa kireämpää imunokkaa M52-imusarjan kanssa aika reilusti ja kombinaatiolla jolla keskirekisteri menee tasoihin ylärekisteri laulaa paremmin. M52:n imusarjan runnerit virtaavat noin 50hp per kanava ja ylisuurien runnerien käyttäminen ei ole kuin huonoa virittämistä.
Leave a comment:
-
Originally posted by naukkis View PostTuossa itseasiassa näkyy M52 vs M50 imusarjan ero iskutilavuuden lisäksi, eli myös B28 olisi piikkiväännöillään 4000rpm ylöspäin M52-imusarjalla. M52:n imusarjan runnerit virtaa noin 300hp asti ja crossover missä M50-imusarja on parempi on vasta tuolla paikkeilla, noilla tehoilla M50-imusarja on vain haitaksi vaikka piikkitehoa muutama kaakki lisää tuleekin.
Ja piikkitehonkin voinee M52:n imusarjan kanssa kompensoida ajoittamalla imunokan muutaman asteen myöhäisemmälle jolloin koko käyrä kulkee M50-imusarjaisen yläpuolella......
Avasin vakaissa aikomuksissa olla kommentoimatta mitään tänne kuten joka kerta teen tämän topikin kanssa koska helppo postata turhaa jorinaa.
En ole ikinä nähnyt 52-sarjan konetta S tai M jossa olisi vaparina 300hp vakio imusarjalla. Se varmaan virtaa 300hp jos nokkana olisi jokin freevalven sähköhydraulinen aktuaattori joka pystyy siis tekemään kanttiaaltoisen nokkaprofiilin eli avaamaan nokan hetkessä auki ja pitämään sen siellä koko aukioloajan ja sitten salamana kiinni. En usko että virtaa ikimaailmassa 300hp perinteisillä pyörivillä nokka-akseleilla.
Eikä varsinkaan nokilla jotka ovat edes jossain määrin käytännölliset kadulle.
Missään tapauksessa riippumatta tehoista ei koko käyrä kulje ikinä M50:n yläpuolella koko matkaa jos rajoitin on edes vakio 6500 saati suurempi.
Käänteisiä esimerkkejä taas on tuhansia. Olen mielellään tässä väärässä mutta enpä usko ennenkuin näen.
Tuo käyrähän jälleen kerran todistaa kuinka M/S52-imusarja rajoittaa vääntöä jo 5400rpm kohdalta eteenpäin ja M50, vaikka onkin huonompaa suunnittelua, eikä tuota vääntöpiikiä keskialueelle, niin toimii rajoittamatta hyvin virtaavana käytännössä niin pitkälle kuin konetta voi koskaan pyörittää. Nokkien vaikutuksen käppyrässä voi unohtaa koska ne on kummassakin samat S52 nokat. Ainoa ero siis M50 imusarja jolla otetaan 0,4l tilavuus ja pikkaisen parempi kansi kiinni ja mennään vähän ohikin.
Syy miksi M52:sesta saa M50 imusarjalla etua kunnolla vasta pikkaisen vakiota jyrkemmillä nokilla on se että virtaus ei resonoi M52-imusarjan malliin alakeskialueella ja sylinterin täytös jää vaillinaiseksi, toisaalta vakio nokilla myös aukiolo on korkeilla kierroksilla ajallisesti niin pieni ettei sylinteri ehdi täyttyä myöskään vaikka M50 imusarja on jo edellä siinä. Mutta kun laitetaan kireämpää nokkaa kaveriksi, ja minusta myös pakosarja on tärkeä tässä, niin eroja tulee todella nätisti.Last edited by Remotion; 29-10-2016, 19:41.
Leave a comment:
-
Originally posted by Pazi88 View PostSit toinen mielenkiintoinen käppyrä, eli s52US ja samaisen m52 koneen kuorma-käppyrät. Kuorma = vääntö:
Eli isommasta iskutilavuudesta on hyötyä 6k alapuolella. Aika reilustikkin, mutta sen jälkeen mennään yllättävänkin tasoissa :think
Ja piikkitehonkin voinee M52:n imusarjan kanssa kompensoida ajoittamalla imunokan muutaman asteen myöhäisemmälle jolloin koko käyrä kulkee M50-imusarjaisen yläpuolella......Last edited by naukkis; 29-10-2016, 12:45.
Leave a comment:
-
Originally posted by Pazi88 View PostBensapumppu vaihettu ja häröilyt poistu sillä lukuunottamatta yläpään pätkimistä. Eli kohta päästään säätämään, kunhan on ylimäärästä aikaa jossain välissä.
Silläaikaa vähän tutkin ja tässä on netistä löydetty logi, jossa kyseessä on m52b28 m50 imusarjalla ja s52 nokilla. Eroa meikäläisen koneeseen on et mulla on BBTB ja eri pakosarjat:
Tuossakin näkyy, että MAF loppuu kesken (punanen käyrä), mutta sen verran vähän vaan leikkaa, että ei kerkeä vaikuttamaan mihinkään. Tuo on myös vanhalla romraiderin määrityksillä tehty, että absoluuttista ilmanmäärää ei kannata tuijottaa ja osa käyristä on vähän jiirissä kans.
Sit toinen mielenkiintoinen käppyrä, eli s52US ja samaisen m52 koneen kuorma-käppyrät. Kuorma = vääntö:
Eli isommasta iskutilavuudesta on hyötyä 6k alapuolella. Aika reilustikkin, mutta sen jälkeen mennään yllättävänkin tasoissa :think
Leave a comment:
-
Bensapumppu vaihettu ja häröilyt poistu sillä lukuunottamatta yläpään pätkimistä. Eli kohta päästään säätämään, kunhan on ylimäärästä aikaa jossain välissä.
Silläaikaa vähän tutkin ja tässä on netistä löydetty logi, jossa kyseessä on m52b28 m50 imusarjalla ja s52 nokilla. Eroa meikäläisen koneeseen on et mulla on BBTB ja eri pakosarjat:
Tuossakin näkyy, että MAF loppuu kesken (punanen käyrä), mutta sen verran vähän vaan leikkaa, että ei kerkeä vaikuttamaan mihinkään. Tuo on myös vanhalla romraiderin määrityksillä tehty, että absoluuttista ilmanmäärää ei kannata tuijottaa ja osa käyristä on vähän jiirissä kans.
Sit toinen mielenkiintoinen käppyrä, eli s52US ja samaisen m52 koneen kuorma-käppyrät. Kuorma = vääntö:
Eli isommasta iskutilavuudesta on hyötyä 6k alapuolella. Aika reilustikkin, mutta sen jälkeen mennään yllättävänkin tasoissa :thinkLast edited by Pazi88; 28-10-2016, 16:19.
Leave a comment:
-
Joo ei pitäs muuhun tarvis puuttua. Tohon rikastukseen piti jo koskea pikkuisen pelkän BBTB:n kanssa, koska siinä ilmaa menee koneeseen huomattavasti enemmän samalla avautumalla, mitä vakio kaasuläpällä.
Leave a comment:
Leave a comment: