m52b28 virityshaaveiluja ja pari muuta..

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pazi88
    replied
    MAF muunnoskäppyrä noudattaa kolmannen asteen polynomifunktiota, jolloin sen muokkaaminen ei ole niin yksinkertaista, kuin vain kertoa sitä jollain vakiolla. Toki sinnepäin sen saa. Tähän oli joku excelikin olemassa, mutta en saa sitä kännykällä tähän liitettyä. Ja itsellä on tämän excelin osalta testailut kesken, niin en osaa varmaksi sanoa onko sekään ok käyttää.

    Monet näyttää lisäksi jättäneen tekemättä koko MAF käyrän muokkauksen ja kertoneet suoraan bensakarttaa. Niinkin kyllä saa seoksen kohdilleen, mutta kuorman laskentaa käytetään monessa muussakin paikkaa ja tämä sekottaa ne ihan kokonaan.

    Sitä alpinan softan maf käppyrää ei voi käyttää hyväksi vastushommissa, koska sen käppyrän muoto on ihan eri, mitä vakio maffin. Mutta koska alpina käyttää s50 maffia, voi sen käppyrän ottaa käyttöön sellaisenaan s50 maffia käytettäessä ja ei tarvi sen kummemmin hienosäätää.
    Last edited by Pazi88; 06-12-2016, 08:55.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Olen ennakoinut tätä vakio MAFin loppumista kesken ja koska siitä ei ollut paljoa täällä vielä juttua niin tässä ehkä jotain.
    Ei oma keksimää mutta käännän vastauksia suomeksi. Ja omalla vastuulla ja en todellakaan tiedä paikkaansapitävyydestä.

    Hyvänä peukalosääntönä MAF-taulukon muokkaukseen:
    1k vastus = kerro arvot 1,1 (lisää 10%)
    2k vastus = kerro arvot 1,2 (lisää 20%)
    2.2k vastus = kerro arvot 1,22 (lisää 22%)
    Sitten loggaus hienosäätöä varten bensakarttoja varten, tms.

    Ja vastus yhden ja ainoan saamani tiedon mukaan tulee sarjaan keltaiseen MAF-piuhaan.

    Itse purkaisin ainakin johtosarjaa ja juottaisin laadukkaan vastuksen väliin ja sitten kutistesukat päälle ensin yksittäiseen kaapeliin ja sitten koko helahoito hyvällä teipillä pakettiin.

    Romraiderilla paljon asiaa sivuten:
    http://www.romraider.com/forum/viewt...=bmw&start=600
    http://www.romraider.com/forum/viewt...p?f=42&t=12090
    Ilmeisesti sitä Alpinan rikastuskarttaa tai muunnoskarttaa tms arvoja voi käyttää hyväksi lähtökohtana tietyn kokoisella vastuksella.
    Siitähän joku täällä jo mainitsikin.

    Muistaa vaan että ilmamäärä ei lisäänny samaa tahtia jännitteen kanssa vaan eksponentiaalisesti.
    Last edited by Remotion; 06-12-2016, 01:38.

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Mittailin nyt männän katkosvälykset m52b28 vanhoista renkaista. Oli jopa 1.5mm
    Joutunee hakia marmorilta uudet renkaat tai sitten vaan ostaa sen rautalohkon :think

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Bemu Z3 View Post
    Ootko Naukkis AIKUUSTEEN oikeesti varma, että näillä nokilla ei ota mäntiin kiinni...

    imu 270 astetta 1mm. pako 260 astetta 1mm. nostoo molemmissa 11.7mm. ajotukset imu 4.5mm pako 3.6mm ja muokatut nokkapukit.

    En nyt muuten kysy, vaan jos olet varma, niin turhaan lähden mäntIin jyrsimään koloja.
    No ei niitä kannata lähteä jyrsimään jos ei ole tarvetta. Vakiona venttiilillä on kannessa tasoon pari milliä, vakio pahvi on 1,75mm, männät jää 0.45mm tason alle ja b28 männissä on venttiilin koloa pari milliä. Ja vakionakin vanos aikaisella imuventtiili on auki melkein yhtä paljon kuin tuolla nokalla, vanosta tosin ei tuosta ajoituksesta voi päästää kääntämään aikaisemmalle mutta ei ole tarvettakaan.

    Mutta ei tolla nokalla toimi vakiopuristuksilla, litistyksiä tarvii nostaa ihan reilusti ja arvatenkin tila venttiilin ja männän välillä pienenee.

    Leave a comment:


  • Bemu Z3
    replied
    Ootko Naukkis AIKUUSTEEN oikeesti varma, että näillä nokilla ei ota mäntiin kiinni...

    imu 270 astetta 1mm. pako 260 astetta 1mm. nostoo molemmissa 11.7mm. ajotukset imu 4.5mm pako 3.6mm ja muokatut nokkapukit.

    En nyt muuten kysy, vaan jos olet varma, niin turhaan lähden mäntIin jyrsimään koloja.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Bemu Z3 View Post
    Kellä varmaa tietoa mikä on tuon B28 koneen vakiomäntien lakipaksuus. EI varmaan googlettamalla löydy. Pitäisi tietää, että paljo voi jyrsiä venttiili koloja syvemmiksi. Noilla jyrkillä nokilla pitäisi syventää koloja 2 - 3mm
    Parempi upottaa seetejä kanteen tarvittaessa jos kansi muutenkin menee työn alle. Mutta muista muutoksista riippuu kuinka paljon tilaa tarvii ylipäätään tehdä, vakiomosassa venttiilit mahtuvat helposti olemaan tuon sun valkkaaman nokan verran auki ykk:ssä tekemättä mitään. Imuventtiilihän on auki ykk:ssa vanos aikaisella ihan vakionakin noin 3,5mm. Vakiokoneet on suurilla toleransseilla, vakiona venat mahtuu oleen jotain 6-7mm auki ykk:ssa, vähän suuremmilla koloilla olisi tullut ihan vapaasti pyörivä kone.....
    Last edited by naukkis; 03-12-2016, 13:15.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Olen monelta muultakin kuullut, että se konehuoneen pyöreä pistoke on ongelmallinen paikka loggaukseen ajon aikana.
    Ainakin oma kiinanadapteri lakkaa toimimasta konehuoneen kuumuudessa, jatko obd-piuhalla palikka kabiiniin pelaa ok.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Sait privaa.

    EDIT siitä helppoa lisätehoa m52 koneeseen: https://www.turnermotorsport.com/p-1...-325i-328i-m3/

    EDIT2 aiempien säätöhommien ihmettely on vielä edelleenkin kesken, kun on ollut tärkeämpää korjattavaa ko. autossa. Mutta väsäsin siinä samalla obd portin auton sisälle, jos vaikka tuolla sais loggauksen pelaamaan luotettavasti:


    Olen monelta muultakin kuullut, että se konehuoneen pyöreä pistoke on ongelmallinen paikka loggaukseen ajon aikana.
    Last edited by Pazi88; 02-12-2016, 07:59.

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Mitäs se Pazi ottaa jos laitat minun vakio ecuun softan m54 imunokalle ja nv pakonokalle? Tietenki himo oos tuo obd 2 samalla.

    Leave a comment:


  • Bemu Z3
    replied
    Kiitoksia tiedosta.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Bemu Z3 View Post
    Eiks kellään tietoa.
    M54B30 männät mittailin itse. En tosin sahannut halki, vaan mittasin männän korkeuden ja alapuolisen syvyyden, joiden erotukseksi sain 7 mm. Välineenä perus tönäri ja laskettu useammasta mittauksesta, joten tarkkuus ei ole välttämättä ihan 0,1mm luokkaa. B28tu -männistä taas löytyi netistä tällainen tieto:

    They are actually about 6.2mm.

    Edit - went and grabbed a photo. This is a tu b28 piston and all of the latter non diesel ones I have seen are similar in thickness. Bmw tend to find a good base design and stick with it.

    Sopii varmaan olettaa, että B28 single vanos koneen männät ovat vastaavalla laenpaksuudella, eli 6-7mm, todennäköisesti tuo 6,2. Jos oikein reippaita venttiilikoloja tekee, niin tarvii tietysti huomioida myös ylin rengasura. M54 männissä etäisyys ylimmästä rengasurasta männän lakeen on 4,0 mm. B28 männässä taitaa olla vähän enemmän. 2-3 mm venttiilikolojen ei siis pitäisi vielä aiheuttaa mitään ongelmaa sen suhteen.
    Last edited by Skarpa; 28-11-2016, 10:25.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Bemu Z3 View Post
    Eiks kellään tietoa.
    Eri moottori, mutta omien mäntien kohdalla; mittasin paksuudet. Oli kevennelty vähän joka nurkasta ja päitä piti työstää enemmän ja vähemmän.

    Leave a comment:


  • Suh0
    replied
    Quote:
    Originally Posted by Bemu Z3
    Onx tästä muuhun ku verkon painoksi

    http://www.ebay.com/itm/BMW-E36-325i...o6VKBg&vxp=mtr



    Aihioksi toimii hyvin, ruotsista tilasin saman kotelon pikkasen päälle 200e kotiin toimitettuna. itse kotelo lentää romukoppaan mutta saa käytettyä runnerit sekä laipan ja säästyy vaivalta tehdä suuttimen paikkoja. Hiukan joutuu vinguttelemaan runneriputkien sisältä noita suuttimien holkkeja pois ja laipasta pykälän putken sisäpuolelta. Noi kun tehdään koneella ilman että ihminen itse niitä kohdistaa ja sen huomaa... Mutta sinänsä en pitänyt kalliina hankintana kun pelkkä laippa maksaa sen 100e eikä nuo alumiiniset käyrät mitään halpoja nekään...
    Last edited by Suh0; 28-11-2016, 09:00.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Bemu Z3 View Post
    Suuttimet ebaysta puolet halvemmalla ( kuluineen ) kuin Suomesta 59e kpl

    http://www.ebay.com/itm/142075594798...%3AMEBIDX%3AIT
    Nykyään suuttimistakin liikkuu markkinoilla piraatteja. Tämän tason koneeseen suosittelen kyllä aitoa ja alkuperäistä laatutavaraa.

    E: eiväthän nuo edes väitä että olisi bosch

    Leave a comment:


  • Bemu Z3
    replied
    Suuttimet ebaysta puolet halvemmalla ( kuluineen ) kuin Suomesta 59e kpl

    Leave a comment:

Working...
X