Originally posted by naukkis
View Post
m52b28 virityshaaveiluja ja pari muuta..
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Originally posted by Juho_ View PostOnko kukaan muuten kokeillut E85:sta, isompien suuttimien (ja ainakin ruiskun säädön) kanssa?
Omien kokemuksien mukaan hyöty verrattuna E98 bensaan ollut yllättävän suuri.
Arviolta jopa 4-8% luokkaa tehollinen hyöty korkeammilla kierroksilla (ei varmuutta, koska omaan autoon (ei BMW, valitettavasti - mutta moottorin puolesta hyvin samankaltainen) samalla kerralla kun vaihdoin isommat suuttimetkin, tein myös ilmanputsarikoteloon pieniä muutoksia.. että sai vain viileää ilmaa..)
Oon myös kiinnittänyt huomiota hyvin tyypilliseen kannen porttaamiseen.
Usein putsataan kanavien valujälki, tehdään hyvin minimaalisia muutoksia (tosin myös merkittäviä; esim. seetit hiotaan myötäilemään kanavaa), sitten kun mennään pidemmälle - usein kairataan kanavia vielä isommiksi ja sormella tunnustellaan kanavan muotoa.
Vaikka 4-tahtisen virityksestä on erittäin huonosti saatavilla nykyaikaista tietoa, silti jotain pieniä vihjeitä löytyy.
Esimerkiksi kanavan koko seetirenkaalta mitattuna, venttiilin kokoon verrattuna (75-90% venttiilin koosta, riippuen käyttötarkoituksesta) , imukanavan koko (venttiilin koosta 65%, siitä kohtaa kun imukanava alkaa supistumaan..eli karkeasti kanavan keskikohdalla)
Ja se, mitä lyhyesti sanottuna oli tarkoitus vain mainita tuosta kanavien muutostöistä.. että tosi harvoin oikeasti tarkistetaan kanavia.
Ei virtausmittauksella; vaan muotteja ottamalla.
Muottiainetta (esim. vinamold, erittäin kätevä, myöskin edullinen aine) on helposti saatavilla, on nopeaa ottaa kanavista muotit.. mutta silti niitä tosi harvoin käytetään?
Itse pidän ainakin erityisen tärkeänä itse kanavien muotoa.
Ja sormilla tunnustelemalla, lampun kanssa tähystelemällä.. jää yllättävän paljon huomaamatta, ja käsitys kanavan muodosta voi vääristyä paljon.
Tarkoitus ei ole ketään moittia, tai kyseenalaistaa kenenkään osaamista.. vaan antaa toisenlaista näkökulmaa moottorin viritykseen, jos noista miun jutuista jollekkin sattuu olemaan jotain apua.
M52-imukanavat on aika anaalista ja hyvään lopputulokseen tarvii reippaasti alkuperäistä suuremmat venttiilit tai kanavien reilua täyttämistä. B20-kantta kannattaa käyttää aihiona, itellä on se B25:ssä ihan vakiokokoisten venojen kanssa käytössä eikä varsinaisesti ahdista, paremmin tehdyillä imukanavilla saisi kuitenkin lisää vääntöä läpi rekisterin.
Leave a comment:
-
Originally posted by Pazi88 View Postms41.0:n osalta tilanne on kehittynyt parempaan suuntaan, että eipä oikeestaa tuu mieleen mitä siihen tarvis lisää säädettävää. Ihan hyvin tulee toimeen nykysellään.
E85:llä kun leikin niin 41.0:ssa ei ollut vielä joku aika sitten avattu mm. intial shoot-arvoja käynnistykseen, nyt tosin taitaa jo olla.
Leave a comment:
-
Onko kukaan muuten kokeillut E85:sta, isompien suuttimien (ja ainakin ruiskun säädön) kanssa?
Omien kokemuksien mukaan hyöty verrattuna E98 bensaan ollut yllättävän suuri.
Arviolta jopa 4-8% luokkaa tehollinen hyöty korkeammilla kierroksilla (ei varmuutta, koska omaan autoon (ei BMW, valitettavasti - mutta moottorin puolesta hyvin samankaltainen) samalla kerralla kun vaihdoin isommat suuttimetkin, tein myös ilmanputsarikoteloon pieniä muutoksia.. että sai vain viileää ilmaa..)
n. 15% nousi huipputeho niiden muutoksien jälkeen, ja kiihtyvyys alunperin 0-100km/h n. 9s, jälkeen n. 7s (varttimaili 14.6-14.8s luokkaa @ 155km/h).
Ja lisää voimaa saa toki sytkäennakkokäyrään puuttumalla, ruiskutusaikoja muuttamalla (että saa seossuhteen varmasti kohdilleen).. sekä kantta muokkaamalla (palotilaa voi pienentää merkittävästi).
--
Oon myös kiinnittänyt huomiota hyvin tyypilliseen kannen porttaamiseen.
Usein putsataan kanavien valujälki, tehdään hyvin minimaalisia muutoksia (tosin myös merkittäviä; esim. seetit hiotaan myötäilemään kanavaa), sitten kun mennään pidemmälle - usein kairataan kanavia vielä isommiksi ja sormella tunnustellaan kanavan muotoa.
Vaikka 4-tahtisen virityksestä on erittäin huonosti saatavilla nykyaikaista tietoa, silti jotain pieniä vihjeitä löytyy.
Esimerkiksi kanavan koko seetirenkaalta mitattuna, venttiilin kokoon verrattuna (75-90% venttiilin koosta, riippuen käyttötarkoituksesta) , imukanavan koko (venttiilin koosta 65%, siitä kohtaa kun imukanava alkaa supistumaan..eli karkeasti kanavan keskikohdalla)
Ja se, mitä lyhyesti sanottuna oli tarkoitus vain mainita tuosta kanavien muutostöistä.. että tosi harvoin oikeasti tarkistetaan kanavia.
Ei virtausmittauksella; vaan muotteja ottamalla.
Muottiainetta (esim. vinamold, erittäin kätevä, myöskin edullinen aine) on helposti saatavilla, on nopeaa ottaa kanavista muotit.. mutta silti niitä tosi harvoin käytetään?
Itse pidän ainakin erityisen tärkeänä itse kanavien muotoa.
Ja sormilla tunnustelemalla, lampun kanssa tähystelemällä.. jää yllättävän paljon huomaamatta, ja käsitys kanavan muodosta voi vääristyä paljon.
Tarkoitus ei ole ketään moittia, tai kyseenalaistaa kenenkään osaamista.. vaan antaa toisenlaista näkökulmaa moottorin viritykseen, jos noista miun jutuista jollekkin sattuu olemaan jotain apua.
Leave a comment:
-
Originally posted by Baas 009 View PostKunhan aikanaan saat vehkeen säätöihin niin voin vaikka sponsoroida osan penkityksen hinnasta, kiinnostaa meinaan enemmän kun paljon sekä lukemat että ennenkaikkea teho- ja vääntökäyrän muoto..
Tuo MAFin pohjaaminen kuulostaa kyllä aika hurjalta, koska se tosiaan tarkoittaisi sellaista ilmamäärää että voimaakin pitää sitten jo olla. Hyvin kaukaa haettu epäilys on että tulisiko just maffin kohdalle ns. seisova aalto ylärekisterissä missä kone alkaa rätkäämään. Jolloin ilma liikkuisi hyvin nopeasti edestakaisin maffin ohi, sehän ei näe mihin suuntaan se ilma siellä liikkuu, jolloin maf voisi pohjata ja seokset yms luonnollisesti sekoaa ja kone ei tietenkään toimi kunnolla.
Mitäs tässä nyt oli vakiosta poikkeavaa? Imunokka S50, pakonokka S50b20nv, peltisarjat ja ohjelma. Olikos tämä M50 imusarjalla?
Mutta erittäin mielenkiintoista värkkäämistä, myös tuon MS41:n kanssa...
Juchelius:lla on aika samat modin ratamuovissaan ja siitä irtosi 240 heppaa jollain random eBay softalla: https://youtu.be/2zii7XymPWg?t=4m45s
Softaa optimoimalla ja ajotuksia muokkaamalla tuotakin lukeemaa varmasti sais ylöspäin. Käyrä kun näyttää tippuvan aika aikasin (6k), mutta mulla ei ainakaan persedynon perusteella noin käy. Toki tuo rykiminen hämää. Tehosta en osaa sanoa persedynon perusteella mitään, koska kesän oon ajanut tolla mun 500 heppasella turbo e30:llä, niin onhan tämä aivan hirviä mopo siihen verrattuna
Leave a comment:
-
Originally posted by Pazi88 View PostKoska tuo MAF kerta loppuu kesken, niin tuo 250 hp ei nyt mahdottomuus luulis olevan. Kunhan kaiken saa optimoitua kunnolla. Nyt tällähetkellä jää varmasti saamatta 240 hp lukematkin, kun tuo vielä suht vakiokunnossa oleva softa sekoaa parhaan tehon alueella. Mut eiköhän tämä pikkuhiljaa selviä, niin sit vois käydä penkissäkin tarkistaa mitä sieltä löytyy.
Jorinoidaan lisää sit, kun oikeasti jotain oon saanut aikaankin
Tuo MAFin pohjaaminen kuulostaa kyllä aika hurjalta, koska se tosiaan tarkoittaisi sellaista ilmamäärää että voimaakin pitää sitten jo olla. Hyvin kaukaa haettu epäilys on että tulisiko just maffin kohdalle ns. seisova aalto ylärekisterissä missä kone alkaa rätkäämään. Jolloin ilma liikkuisi hyvin nopeasti edestakaisin maffin ohi, sehän ei näe mihin suuntaan se ilma siellä liikkuu, jolloin maf voisi pohjata ja seokset yms luonnollisesti sekoaa ja kone ei tietenkään toimi kunnolla.
Mitäs tässä nyt oli vakiosta poikkeavaa? Imunokka S50, pakonokka S50b20nv, peltisarjat ja ohjelma. Olikos tämä M50 imusarjalla?
Mutta erittäin mielenkiintoista värkkäämistä, myös tuon MS41:n kanssa...
Leave a comment:
-
Originally posted by naukkis View PostTai fläshäät purkkiin hyvin romraiderissa tuetun firmiksen. Omassa purkissa ollut 41.0 toimi romraiderin loggerin kanssakin mutta 41.2 tuo ison kasan säädettävää jota 41.0:sta ei ole avattu/ole ylipäätään. Tosin tulee mukana turhaa saastetauhkaakin mutta suurimman osan saa disaboitua helposti.
Mutta mutta taidan silti kokeilla ms41.2 softaa, koska tuon romraiderin loggerin saaminen pelaamaan ms41.0:ssa ei ookkaan ihan niin helppo homma mitä luulin. Tuo mun purkki näyttää käyttävän DS3 protokollaa, mille kyllä kutsut on samat kuin DS2:ssakin jota romraider loggeri tukee. Eli luulin et sen sais pelaamaan deffi-failia käpälöimällä, mutta näköjään vastaus viestit on lyhkäsempiä tossa DS3:ssa. Ja viestin pituus on ilmeisesti hardkoodattu loggeriin
Nyt ekana pitäs vaan saada yhteysongelmat selvitettyä, että sais tehtyä logeja ms41.0 softalla. Sit ms41.2 sisään ja samat uudet logit, että varmistuu ettei mikään muuttunut softanvaihdossa. (mulla on jo valmiina modattu bin ms41.0 kartoilla ja saaste tauhka poistetuna). Sit kun tämä pelaa, niin vastus MAF:n piuhaan, ja muokattu softa sisään ja taas logataan, ettei ikään muuttunut. Tämän jälkeen pääsee sit vasta optimoinaan softan kohdalleen loggerin avulla. Lisäksi pitää vielä laajakaista lisätä autoon, että bensakartan saa katsottua.
Originally posted by Axe27 View PostMielenkiintoista luettavaa, pitää talvella itsekin perehtyä loggaukseen omassa harrastevehkeessä.
Tällainen softa tullut jossain vaiheessa vastaan, tosin maksullinen kylläkin...
Itse olen käyttänyt tuota bmwfash softaa samalta tekijältä.
Originally posted by Remotion View Post
Jos MAF-loppuu sinulla nyt kesken niin sehän lupailee sitten todella hyvää tehojen suhteen!
Omat unelmani tehotavoitteessa liikkuu nokkien jälkeen 240hp -> tyytyväinen, 250 -> todella liekeissä.
Jorinoidaan lisää sit, kun oikeasti jotain oon saanut aikaankin
Leave a comment:
-
Originally posted by Remotion View PostSamat kiitokset täältäkin. Nämä voi tulla arvoon arvaamattomaan kun puolin ja toivottavasti toisinkin voidaan auttaa toisiamme. Eli onko S50 MAF fyysisesti halkaisijaltaan isompi? Itse en orkkisairboksista kyllä hevillä luovu. Että sitten voidaankin suunnitella sitä vastuksen järkevintä kotelointia ja niitä simuloituja arvoja karttaan.
Leave a comment:
-
Originally posted by Skarpa View PostKiitoksia, kun jaksat perehtyä ja erityisesti siitä, että jaat tietoa seikkaperäisesti. Itse pääsee sitten poimimaan työn hedelmiä valmiiksi pöytään kannettuna, kun oma projekti alkaa olla avaimen kääntöä vaille. Mulla on vähän kahden vaiheilla tuon MAFIn kanssa, kun vakiota MAFia käyttäessä joutuisi joka tapauksessa ostamaan Z3 haitarikumin, että pääsee ASC -läpästä eroon. Toki Z3 kumi ja letku nyt ei maksa paljon verrattuna noihin "virityssilikoneihin".
Jos MAF-loppuu sinulla nyt kesken niin sehän lupailee sitten todella hyvää tehojen suhteen!
Omat unelmani tehotavoitteessa liikkuu nokkien jälkeen 240hp -> tyytyväinen, 250 -> todella liekeissä.
Toivottavasti joskus vuosien jälkeen pääsisi vaparina 280hp ja 300Nm tai karvan yli moottorilla joka kestää silti ajamista ilman suurempia huoltoja. Siihen varmaan tarvitaan kansityöt, ns lopullinen pakoputkisto ja paljon varmaan muutakin.
ps. Hauska juttu liittyen muuten haitarikumin muuttamisesta "virityssilikoniin". Kaverini kehitti silikonit Murcielago:n imusarjoihin haitareiden tilalle ja nettosi 12heppaa sillä. Ei jättänyt siihen vaan teki viipaleista hitsatut titaaniset sitten vielä lopulta. No se siitä...
Leave a comment:
-
Originally posted by Skarpa View PostKiitoksia, kun jaksat perehtyä ja erityisesti siitä, että jaat tietoa seikkaperäisesti. Itse pääsee sitten poimimaan työn hedelmiä valmiiksi pöytään kannettuna, kun oma projekti alkaa olla avaimen kääntöä vaille. Mulla on vähän kahden vaiheilla tuon MAFIn kanssa, kun vakiota MAFia käyttäessä joutuisi joka tapauksessa ostamaan Z3 haitarikumin, että pääsee ASC -läpästä eroon. Toki Z3 kumi ja letku nyt ei maksa paljon verrattuna noihin "virityssilikoneihin".
Leave a comment:
-
Mielenkiintoista luettavaa, pitää talvella itsekin perehtyä loggaukseen omassa harrastevehkeessä.
Tällainen softa tullut jossain vaiheessa vastaan, tosin maksullinen kylläkin...
Itse olen käyttänyt tuota bmwfash softaa samalta tekijältä.
Leave a comment:
Leave a comment: