Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 viritys ja rakennus topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Originally posted by Muumi View Post
    :think Ilmeisesti laskit B23:sen veiveillä, et B20:sen?
    En minä muista enää.
    lohko on jotain 217mm? Taisin vaan googlettaa että S14B23 veivit olis 144. B23:ssa on 84mm isku, ja noi kysytyt B18 mukit on puristuskorkeudeltaan 46,9-47,1mm riippuen valmistajasta, mallista, tietolähteestä ja kuun vaiheista.

    Ehkä oikeammin olis ollut kirjoittaa että laske mitkä mukit sinne tarviit, paljonko halutaan että muki tulee lohkosta yli ja millaisella patilla (riippuen mikä kansi ja ahdettu vai vapari).
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • mikkomaa
      BTCF Member
      • Apr 2007
      • 336
      • Tuusula

      No eipähän nuo tietty käykään nuo männät, helmoistahan se ottaa jo kiinni.. Olishan sen voinu kattoa aiemminkin mutta eipähän tässä kiire ole suunnitella kuitenkaan.

      Comment

      • GOOFY
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 4139
        • .

        Dcoe 40 tuplat m10:ssä. Hieman avarrettu kaasari kansi, isommilla venttiileillä ja alkuperäisestä hiotulla 292 nokalla.

        1500 ja 2500 kierroksen kohdalla hyytyy. 3000 kierroksen jälkeen vetää todella hyvin. Nokkahan voi tehdä tommosta hyytymistä pienillä kierroksilla mutta että kahdessa eri kohdassa. Jotain eri piireille siirtymisestä johtuvaa tässä voi olla mutta kun vain tietäs että mitä.

        kaasareissa nyt paikoillaan:
        125 F11pääsuutin (130 tuntu jo liian isolta)
        200 ilma (kokeilin 180 ja 190)
        45 F9 tyhjäkäynti (55 ei toiminut)
        40 kiihdytyspumpunsuutin (45 toimi huonommin)
        30mm kurkut ( en oo kokeillu muita)
        F11 seosputket (en oo kokeillu muita)

        vai tuleekohan nämä hyytymiset sytkäpuolelta kun alipaine ennakko ei käytössä...
        Last edited by GOOFY; 19-07-2014, 21:02.
        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

        Comment

        • KingOnTheRoad
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2005
          • 573
          • Kemijärvi

          Mitenkähän saisin vedenkierron ILMAN vesipumppua turbolle? Alavesiletkusta ylävesiletkuunko? Lämpöhän siellä kierron tekee ilmeisesti:think
          E21 315 m10b20 TIC 420hp/500Nm @1.9bar
          E36 328i coupe -95 "UXI"
          Polaris RMK 800 Nordic edition-15
          Yamaha yz250 -02

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            Originally posted by GOOFY View Post
            Dcoe 40 tuplat m10:ssä. Hieman avarrettu kaasari kansi, isommilla venttiileillä ja alkuperäisestä hiotulla 292 nokalla.

            1500 ja 2500 kierroksen kohdalla hyytyy. 3000 kierroksen jälkeen vetää todella hyvin. Nokkahan voi tehdä tommosta hyytymistä pienillä kierroksilla mutta että kahdessa eri kohdassa. Jotain eri piireille siirtymisestä johtuvaa tässä voi olla mutta kun vain tietäs että mitä.

            kaasareissa nyt paikoillaan:
            125 F11pääsuutin (130 tuntu jo liian isolta)
            200 ilma (kokeilin 180 ja 190)
            45 F9 tyhjäkäynti (55 ei toiminut)
            40 kiihdytyspumpunsuutin (45 toimi huonommin)
            30mm kurkut ( en oo kokeillu muita)
            F11 seosputket (en oo kokeillu muita)

            vai tuleekohan nämä hyytymiset sytkäpuolelta kun alipaine ennakko ei käytössä...
            Melko varmasti menee tolkuttoman rikkkaalle pienillä kierroksilla kun seos sahaa vähän eestakasin. Eli 125 suutin on jo aika suuri 30mm kurkuille, reippaasti pienemmät pääsuuttimet ja lisäilmasuuttimia pienemmiksi jos ylärekisteri menee liian laihalle.

            Ja isommat kurkut vaan kehiin, tuplalortoilla ei kannata edes yrittää saada täyskaasutoimivuutta tyhjäkäynniltä lähtien vaan säätää täyskaasuseokset vasta ~3000rpm ylöspäin ja jättää alakierrosten käytön osakaasulle/kiihdytyspumpun varaan. Kireillä nokilla täyskaasulla seos siis liikkuu kurkkujen läpi edestakaisin ja em. rikastumisen vaikutuksen eliminointi säädöissä on likipitäen mahdotonta, tai no ei vaan kuskin on avattava kaasua vain sen verran että seos ei liiku edestakaisin ja suurien läppäavautumien seos alhaalle laihalle ja kiihdytyspumppurikastus estämään stallauksen heti kaasua avatessa.....

            Comment

            • GOOFY
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 4139
              • .

              Pienemmillä (115) pääsuuttimilla kiihty paljon paremmin mutta sit joka alueella meni laihalle tasakaasu ajossa. Nyt kiihtyy huonommin 125:lla mutta tasakaasu ajossa satasen vauhdissa seokset ihan ok 3000 kierroksen paikkeilla mutta hiljempaa ajettaessa seokset menee laihalle tai heiluvat siinä rajoilla. Ihmetyttää vain että seosruuvit vaikuttavat vielä päälle 3000 kierroksen seoksiin vaikka ei pitäisi.

              [/B]
              Originally posted by naukkis View Post
              Melko varmasti menee tolkuttoman rikkkaalle pienillä kierroksilla kun seos sahaa vähän eestakasin. Eli 125 suutin on jo aika suuri 30mm kurkuille, reippaasti pienemmät pääsuuttimet ja lisäilmasuuttimia pienemmiksi jos ylärekisteri menee liian laihalle.

              Ja isommat kurkut vaan kehiin, tuplalortoilla ei kannata edes yrittää saada täyskaasutoimivuutta tyhjäkäynniltä lähtien vaan säätää täyskaasuseokset vasta ~3000rpm ylöspäin ja jättää alakierrosten käytön osakaasulle/kiihdytyspumpun varaan. Kireillä nokilla täyskaasulla seos siis liikkuu kurkkujen läpi edestakaisin ja em. rikastumisen vaikutuksen eliminointi säädöissä on likipitäen mahdotonta, tai no ei vaan kuskin on avattava kaasua vain sen verran että seos ei liiku edestakaisin ja suurien läppäavautumien seos alhaalle laihalle ja kiihdytyspumppurikastus estämään stallauksen heti kaasua avatessa.....
              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                Originally posted by GOOFY View Post
                Pienemmillä (115) pääsuuttimilla kiihty paljon paremmin mutta sit joka alueella meni laihalle tasakaasu ajossa. Nyt kiihtyy huonommin 125:lla mutta tasakaasu ajossa satasen vauhdissa seokset ihan ok 3000 kierroksen paikkeilla mutta hiljempaa ajettaessa seokset menee laihalle tai heiluvat siinä rajoilla. Ihmetyttää vain että seosruuvit vaikuttavat vielä päälle 3000 kierroksen seoksiin vaikka ei pitäisi.
                Niin meni liian laihalle ja tuli käyntihäiriöitä? Tottakai tasakaasun seokset kuuluu laihalle mennäkin..... Jos meni liian laihalle että ei enää käy niin tarkistaa bensan pinnan että on riittävän korkealla ja aikaisemmin rikastavia suutinputkia voi kokeilla. Mutta oletusseossuhde osakaasulle on 16-17 AFR eli siihen pitäisi päästä ja jos sillä vielä tulee käyntihäiriöitä niin sytty/ruttupuolella on jotakin pielessä.

                Ja toki sekä tyhjäkäyntisuuttimet että seosruuvit vaikuttavat osakaasun seoksiin, pääosa seoksesta kun tulee niiden kautta kaasuläpän ollessa vain vähän auki. Täyskaasun seoksiin ne eivät sen sijaan juurikaan vaikuta.

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  Niin eli alle 3000rpm pintakaasu-seoksiin vaikuttaa eniten ne tyhjäkäyntisuuttimet, siinä vasta noin puolikaasulla aletaan olemaan pelkästään pääsuutinpiiriin varassa.

                  Eli vois suositella niitä pienempiä pääsuuttimia ja suurempia tyhjäkäyntisuuttimia jos ongelma on pintakaasun laihat seokset.

                  Comment

                  • GOOFY
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 4139
                    • .

                    Seosmittari näyttää satasen vauhdissa 2-3 vihreää samoin tyhjäkäynnillä. Tulpat hyvän väriset ja ei pauku putkessa eikä kaasareissa. Alle satastaku ajelee niin punaset ja oranssit hyppelee ja menee liian laihalle kun alkaa poksumaan kaasarissa. Pitää ajaa silleen koko ajan hieman kiihdyttäen ja sit taas jarruttaa moottorilla. Mittari pysyy vihreellä koko kierros alueen täys kiihdytyksessä. 3000 kierroksen jälkeen toimii alhaalla huonommin.

                    Täytyy kokeilla 50:stä tyhjäkäyntisuutinta kun 55:t olivat liian isot. Pitää tilata jatkossa suuttimet jostain muualta kun moposportilta. Kaikki heidän suuttimet olivat ihan paskoja. Liian pieniä etteivät pysy putkissa kiinni tai sit niin isoja että eivät mahtuneet paikoillee. Eikä ole tullu reköamaatio sähköpostiin vastausta. Onneksi freetekniks palaa kohta lesälomalta.
                    Last edited by GOOFY; 28-07-2014, 19:26.
                    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                    Comment

                    • basso72
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2004
                      • 1837
                      • Ylä-Pinsiö

                      F11 putket laihentaa seosta "pääsuutinalueen" alapäässä. Jos ei tyhjäkäyntejä isontamalla (tai saman kokoisilla,mutta "rikkaammilla" 45 F6) saa mieleisiä säätöjä,vaihtaisin esim. F16 seosputket ja säädöt alusta.
                      sigpic
                      Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                      320i -77

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by GOOFY View Post
                        Pitää tilata jatkossa suuttimet jostain muualta kun moposportilta. Kaikki heidän suuttimet olivat ihan paskoja. Liian pieniä etteivät pysy putkissa kiinni tai sit niin isoja että eivät mahtuneet paikoillee. Eikä ole tullu reköamaatio sähköpostiin vastausta. Onneksi freetekniks palaa kohta lesälomalta.
                        Webereissähän kaikki osat on noilla toleransseilla DHLA:t on seoksenmuodostukselta ja osien yleiseltä laadulta huomattavasti parempia, eli jos tuplien kanssa jaksaa puuhastella niin suosittelen kyllä kaasarimerkin vaihtoa. Tiuha tyhjäkäyntiseosruuvin jenka kylläkin myös tarkoittaa että ne pirun seosruuvit on aina vanhemmiten jumissa.....

                        Jenkkimiesten kiusaksi on tehnyt jo pitempään mieli ostaa vanha avo-vette ja ruuvata risti-imusarjan perään neljät DHLA:t, on jo niin seksikkään näköinen paketti imuäänistä puhumattakaan että ei voi tajuta miksei niitä jenkkirasseissa näy, kuulemma liian vaikea sätää, höh

                        Comment

                        • GOOFY
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 4139
                          • .

                          Originally posted by basso72 View Post
                          F11 putket laihentaa seosta "pääsuutinalueen" alapäässä. Jos ei tyhjäkäyntejä isontamalla (tai saman kokoisilla,mutta "rikkaammilla" 45 F6) saa mieleisiä säätöjä,vaihtaisin esim. F16 seosputket ja säädöt alusta.
                          F16 seosputkethan ovat laihemmat kuin F11:t ja sit taas F6:t ovat rikkaimmat?
                          E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                          Comment

                          • basso72
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2004
                            • 1837
                            • Ylä-Pinsiö

                            Originally posted by GOOFY View Post
                            F16 seosputkethan ovat laihemmat kuin F11:t ja sit taas F6:t ovat rikkaimmat?
                            Ei seosputkia voi luokitella laihasta rikkaaseen.
                            sigpic
                            Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                            320i -77

                            Comment

                            • GOOFY
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 4139
                              • .

                              Vaihdoin F9 seosputket. Näiden kanssa toimii paremmin 50 ja 55 tyhjäkäynti suuttimilla. Pitää ny vain vielä ajaa pidemmät testi ajot kummallakin että tietää kummat on paremmat.
                              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                Originally posted by GOOFY View Post
                                Vaihdoin F9 seosputket. Näiden kanssa toimii paremmin 50 ja 55 tyhjäkäynti suuttimilla. Pitää ny vain vielä ajaa pidemmät testi ajot kummallakin että tietää kummat on paremmat.
                                penkkiin nyt sen vehkeen kanssa
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎