Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 viritys ja rakennus topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Originally posted by basso72 View Post
    Mihin tuota tietoa tarvit?
    Vakion seetipaine kiinnostaa sekä paljonko jousivoima on about nostolla. Laittamasi arvot on käyttökelpoisia. Kiitos.

    Jarno
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Onko kukaan punninnu noita Schrickin tuplajousia? Jos jollain on numeroita tallessa niin kiinnostaisi. Yhdet tuplavieterit on tossa, vois verrata onko arvot lähellekkään.

      -Jarno
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        Originally posted by petrolhead View Post
        Onko kukaan punninnu noita Schrickin tuplajousia? Jos jollain on numeroita tallessa niin kiinnostaisi. Yhdet tuplavieterit on tossa, vois verrata onko arvot lähellekkään.

        -Jarno
        Katsoitko jo arvot Schrick luettelosta? Vai mitä arvoja noista etsit?
        Aprilia RSV4

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Originally posted by jannmann View Post
          Katsoitko jo arvot Schrick luettelosta? Vai mitä arvoja noista etsit?
          En katsonut. Toki ilmoitetut arvot voi olla vähä sinnepäin, joten myös porukan tekemät mittaukset kiinnostaa. Ja tai jos on arvoja muista M10 virijousista mitannut. Siinä kohtaa kiinnostaisi myös tietää millä nokalla, kierroksilla jne. ne ovat olleet käytössä.

          Pitääpä kattoa toi kataloki.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Mäki
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2009
            • 370
            • Vaasa

            Onko saatavilla 12.9 ruuvvia mistään M10b20 vanhan mallin kangelle? Tai jotain muuta vaihtoehtoa?



            Ebaysta näyttää löytyvän jotain vakion kopiota, mutta olen lukenut että nämä vakiot eivät oikein kestä yli 6000rpm.
            Harley Davidson Sportster 1200
            Mercedes-Benz C 200 CDI S204

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              Originally posted by Mäki View Post
              Onko saatavilla 12.9 ruuvvia mistään M10b20 vanhan mallin kangelle? Tai jotain muuta vaihtoehtoa?



              Ebaysta näyttää löytyvän jotain vakion kopiota, mutta olen lukenut että nämä vakiot eivät oikein kestä yli 6000rpm.
              Vakion rajoittimen ollessa 6400 esim. E30:ssä
              Jos ne kuudessa tonnissa menis rikki niin olisin varmaan särkenyt aika läjän niitä. Jos voit laittaa linkkiä siihen mistä olet näin lukenut niin kiinnostaa tietysti.

              Mitäs eroa vanhanmallin kangissa ja uudemmissa on? Pyörittelin käsissä M05-moottorista kaivamiani veivejä ja 10B18L-moottorin veivejä, huomaamatta niissä mitään eroa. Painokin oli 5 gramman sisään molemmissa satseissa. Toki, mistä sitä tietää mitä veivejä koneeseen on 60- tai 80-luvun jälkeen vaihtunut.
              Last edited by petrolhead; 19-11-2013, 20:52.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Mäki
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2009
                • 370
                • Vaasa

                bmw2002faq forumilla näin luin, voin katsoa myöhemmin jos löydän keskustelun.

                Sieltä myös luin että "vanhemmat veivit" tulivat näillä:
                03 Connecting rod bolt 8 11240618111 ENDED
                Ja n.s uudet näillä:
                03 Connecting rod bolt 8 11241719991 $6.32

                Voi hyvinkin olla että veivit ei ole muuttunut yhtään,ainostaan ruuvvit, tähän minulla ei ole faktaa..

                Onko proukka kuitenkin käyttänyt oem ruuvvi + mutteria?
                Harley Davidson Sportster 1200
                Mercedes-Benz C 200 CDI S204

                Comment

                • Mäki
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2009
                  • 370
                  • Vaasa

                  Osaako kukaan kertoa onko olemassa 89mm mäntiä joilla saisi puristuksia nostettua yli 10:1, jotka vielä sopisi m10 koneseen?
                  Tilattuna tiedän että saa vaikka mitä, nämä tulee ihan testailu tarkoitukseen niin kovin paljon rahaa en haluaisi investoida.
                  Harley Davidson Sportster 1200
                  Mercedes-Benz C 200 CDI S204

                  Comment

                  • pazq
                    BTCF Member
                    • Jan 2008
                    • 3175
                    • 47200

                    Oletko selannut mahlen katalogia? Siellä on aika usein ollut vastaus odottamassa löytäjää.. http://catalog.mahle-aftermarket.com...or/index.xhtml
                    tossa jotain 89mm mukeja nopeesti

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      Originally posted by Mäki View Post
                      Osaako kukaan kertoa onko olemassa 89mm mäntiä joilla saisi puristuksia nostettua yli 10:1, jotka vielä sopisi m10 koneseen?
                      Tilattuna tiedän että saa vaikka mitä, nämä tulee ihan testailu tarkoitukseen niin kovin paljon rahaa en haluaisi investoida.
                      2 litrasessa kombo TII-muki ja 121TI kansi antaa ton 10:1. Sitä en tiedä/muista oliko tisassa enemmän ruttuja ja minkänäkönen patti/palotila lienee ollut. edit: vai oliko tisa 84 porauksella...

                      Puhutaanko nyt 80 vai 71 iskuisesta tai jostain muusta koneesta. 80 iskulla ja vakioveiveillä mukin pitäs olla about 42,5 puristuskorkeudelta ja 71 iskulla vastaavasti jotain 47,x . Sinänsä aika laaja toi sinun kysymys.
                      Itellä on noi 10:1 puristeiset mukit mutta E30 kantta kun käyttää niin rutut putookin johonkin 9,5 tietämille muistaakseni (ilman plaanauksia).
                      Last edited by petrolhead; 25-11-2013, 21:51.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • Mäki
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2009
                        • 370
                        • Vaasa

                        Originally posted by petrolhead View Post
                        2 litrasessa kombo TII-muki ja 121TI kansi antaa ton 10:1. Sitä en tiedä/muista oliko tisassa enemmän ruttuja ja minkänäkönen patti/palotila lienee ollut. edit: vai oliko tisa 84 porauksella...

                        Puhutaanko nyt 80 vai 71 iskuisesta tai jostain muusta koneesta. 80 iskulla ja vakioveiveillä mukin pitäs olla about 42,5 puristuskorkeudelta ja 71 iskulla vastaavasti jotain 47,x . Sinänsä aika laaja toi sinun kysymys.
                        Itellä on noi 10:1 puristeiset mukit mutta E30 kantta kun käyttää niin rutut putookin johonkin 9,5 tietämille muistaakseni (ilman plaanauksia).
                        71 iskuisesta. Kyseessä siis M10B18 e30sta.
                        Haluasin päästä ainakin tuohon 10:1, ja kokeilla miten teho/vääntö käyrä eroaa 9:1 verrattuna. Eli hakusessa männänt joilla saa korkein mahdollinen puristussuhde ilman muita muutoksia kun männät.
                        Harley Davidson Sportster 1200
                        Mercedes-Benz C 200 CDI S204

                        Comment

                        • Maikkeli
                          BTCF Member
                          • Aug 2010
                          • 1301
                          • Nousiainen

                          Originally posted by Mäki View Post
                          71 iskuisesta. Kyseessä siis M10B18 e30sta.
                          Haluasin päästä ainakin tuohon 10:1, ja kokeilla miten teho/vääntö käyrä eroaa 9:1 verrattuna. Eli hakusessa männänt joilla saa korkein mahdollinen puristussuhde ilman muita muutoksia kun männät.
                          Lue tämän topikin pari ekaa sivua. Omaan b18 laitoin silloin nuo kys. e21 318i männät.
                          E30 316 M42TBO -87
                          BMW 1502 Turbo -77

                          ''It's a bit laggy, but comes on like a shower of shit.''

                          Comment

                          • Mäki
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2009
                            • 370
                            • Vaasa

                            Originally posted by Maikkeli View Post
                            Lue tämän topikin pari ekaa sivua. Omaan b18 laitoin silloin nuo kys. e21 318i männät.
                            Jep, tuli luettua eilen jo. Tuo näyttäisi olevan myös paras "bolt on" resepti tähän. Pitää kokeilla!
                            Last edited by Mäki; 26-11-2013, 18:25.
                            Harley Davidson Sportster 1200
                            Mercedes-Benz C 200 CDI S204

                            Comment

                            • racing02
                              BTCF Member
                              • Nov 2004
                              • 2048
                              • Riihimäki

                              Originally posted by petrolhead View Post
                              En katsonut. Toki ilmoitetut arvot voi olla vähä sinnepäin, joten myös porukan tekemät mittaukset kiinnostaa. Ja tai jos on arvoja muista M10 virijousista mitannut. Siinä kohtaa kiinnostaisi myös tietää millä nokalla, kierroksilla jne. ne ovat olleet käytössä.

                              Pitääpä kattoa toi kataloki.
                              Nyt jo muistin kaivella mittauksia mitä joskus on tullut tehtyä.

                              Voima venttiili kiinni, eli @installed height:

                              Vakio 260N
                              Schrick single 310N
                              Cranen singlejousi 300N (tää oli joku mikä kai käy m10:iin)

                              Päädyin asentamaan Schrickit millä sitten ajettiin monta vuotta kilpaa. Maksimikierroslukuna pidin 7200, ehkä 7400 lopussa. Nokka oli Schrick 292 ja vakiokeinut kiillotettuna. Tuplajousta ei ole tullut punnittua.

                              Edit. Myös vakioveivit on menestyneet tässä moottorissa vallan hyvin. Käytetyt veivit kyllä särötarkastettiin - muistaakseni.
                              80mm isku, tii männät... Eikä veiveissä tai vakiopulteissa ole mitään ongelmaa kierrättää enemmänkin.
                              Last edited by racing02; 27-11-2013, 16:32.

                              Comment

                              • Neppo
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2006
                                • 721
                                • Laihia

                                Pitäisi omaan 2.0 konstruktioon ettiä 90mm takomäntiä. 80mm isku, 144mm H-profiiliveivit.

                                Olis hyvä jos saisi valmiina pienillä ventiilien koloilla. Tulossa Schrick 304.

                                Eli mistä kandeis kysellä? Mistä näitä on yleensä ostettu?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎