Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 viritys ja rakennus topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #61
    Nokkaratas

    Kokeilin tuossa vanhaan nokkarattaaseen ruuvinreikien kairaamista. Pylväsporaan käpyterä kiinni ja sitten "laakeroi" rattaan esim soppelin kokoisella hylsyllä alustaan. Tehdessä hoksasin että reikien muoto ei ole satkulleen tarkkaa kun rattaan keskireikä kumminkin keskittää sen akseliin.

    Jos oikein laskin niin rattaalla on 36 hammasta eli jos siirtäs vaan hampaan verran aikaselle niin se olis jo 10 astetta nokalta eli 20 kampuran astetta.

    Sitä säätöähän ei kaiketi kumminkaan tarvii tehdä muuta kuin orkkisrei'istä myötäpäivään päin, koska plaanatessa nokka myöhästyy. Ajattelin semmosta että kun nokkaa ajoittaa, niin mahtaisko yksinkertaisimman nokan lukittimen saada kun ottaa pitkän M6 ruuvin joka menee kepin läpi kannen kylkeen asti. Sitte vetää nokka-akselin muut ruuvit momenttiin ja viimeisenä tuon "lukittimen" tilalle ruuvi. Luulis että jos käyttää uusia leveelaippaisia 10.9 ruuveja niin ei tuo liiku ajossa mihinkään. Ja jos liikkuisi niin säätö pääsee siihen alkuperäiseen ja nokka on karvan myöhäsellä, eli mitään täystuhoa ei tule. Idean saa ihan vapaasti dumata, mutta en mä nää miksi toi ei toimisi.
    Last edited by petrolhead; 09-02-2013, 11:11.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16465
      • Asikkala

      #62
      Originally posted by petrolhead View Post
      niin mahtaisko yksinkertaisimman nokan lukittimen saada kun ottaa pitkän M6 ruuvin joka menee kepin läpi kannen kylkeen asti.
      Ei kyllä ihan heti avaudu että mihin tuo ruuvi on tark. laittaa :think

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #63
        Originally posted by jr66 View Post
        Ei kyllä ihan heti avaudu että mihin tuo ruuvi on tark. laittaa :think
        Osan 7 tilalle, siksi aikaa kun asentaessa kampi ja keppi pitää olla lukittuna YKK:hon. Sen verran pidempi että ruuvin pää ottaa kannenpäätyyn kiinni mutta laippa ei vielä tapaa rattaan pintaan. Nokka-akseli ei silloin pääse pyörimään mutta ratas on käänneltävissä.

        Osa #6 tietysti lyödään rattaasta pois ja pannaan metallinkeräykseen.


        Filmi kertoo että ne on alunperin 8.8 ruuveja..
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16465
          • Asikkala

          #64
          No niin, näinhän se menee.

          Comment

          • racing02
            BTCF Member
            • Nov 2004
            • 2044
            • Riihimäki

            #65
            Ei siinä kyllä mitään lukitusvirityksiä tarvita. Nokka ei pyöri mitenkään itsestään vaan sitä saa ihan voimalla vääntää jotta saa pyörimään.

            Minä olen muotoillut reikiä moottorisahaviilalla. Ei kovinkaan raskasta viilattavaa tuo valurauta. Sitten kun säätö on kohdallaan sille aluperäiselle lukitustapille voi porata uuden reiän jos se on vielä tallella.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #66
              Onko kukaan koittanut koskaan ottaa päästöjä 304 asteisella nokalla olevasta moottorista?
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Eepo
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 5388
                • Tampere

                #67
                Originally posted by petrolhead View Post
                Onko kukaan koittanut koskaan ottaa päästöjä 304 asteisella nokalla olevasta moottorista?
                en ole, mutta muistan parinkin tyypin mainostaneen että läpi menneet heilahtaen.
                -Harley Davidson Sportster - 89-
                -Harley Davidson softail -89-
                -Suzuki PV50 -86-

                Comment

                • uho-matti
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2010
                  • 290
                  • kaustinen

                  #68
                  toivottavasti. itelle tulossa m10b20, kantta laskettu ja kanavia viimeistelty, 304 kopio nokka, säädettävä nokkapyörä, peltisarja 4-1, megasquirt? ruiskun imusarjalla, ja 315 vauhtipyörä.
                  bmw e61 - 535da

                  POHJANMAA CONNECTION

                  Comment

                  • pazq
                    BTCF Member
                    • Jan 2008
                    • 3167
                    • 47200

                    #69
                    no mulla on schrikin 304 keppi, läppärungot, dta:n boxi yms eikä mitään toivoa ollut saada läpi -87vm koppaa. Sano karalakin silloin aikanaan että päästöistä et sitte tuota läpi tuu saamaan tolla nokalla ja muilla palikoilla

                    e. Kun virityksestä puhutaan M10 käyttämällä, niin eihän näitä kannata käyttää kun ruotsissakin ottaa vaan sellasta +700hp reilut 2litrasena
                    Last edited by pazq; 15-02-2013, 00:53.

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #70
                      Originally posted by pazq View Post
                      no mulla on schrikin 304 keppi, läppärungot, dta:n boxi yms eikä mitään toivoa ollut saada läpi -87vm koppaa. Sano karalakin silloin aikanaan että päästöistä et sitte tuota läpi tuu saamaan tolla nokalla ja muilla palikoilla
                      Paljonko se vehje pukkaa HC:ta ja CO:ta?
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • pazq
                        BTCF Member
                        • Jan 2008
                        • 3167
                        • 47200

                        #71
                        sori mut en kuollaksenikaan muista. Oon leimannu tuon muistaakseni 2010 viimeks ja silloin otin kaverin corollasta laput kun meinas mennä mittarit tukkoon kun löi bemarin siihen mutta sen muistan että naurettii melkoisesti kun ei ollu arvot edes sielläpäin. Seosmittarin mukaan kyllä meni vedossa ihan mukavasti muttei tyhjäkäynnillä polttanu kaikkea millään

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16465
                          • Asikkala

                          #72
                          Originally posted by pazq View Post
                          no mulla on schrikin 304 keppi, läppärungot, dta:n boxi yms eikä mitään toivoa ollut saada läpi -87vm koppaa. Sano karalakin silloin aikanaan että päästöistä et sitte tuota läpi tuu saamaan tolla nokalla ja muilla palikoilla

                          e. Kun virityksestä puhutaan M10 käyttämällä, niin eihän näitä kannata käyttää kun ruotsissakin ottaa vaan sellasta +700hp reilut 2litrasena
                          En ymmärrä tuosta viim. lauseesta mitään

                          Comment

                          • pazq
                            BTCF Member
                            • Jan 2008
                            • 3167
                            • 47200

                            #73
                            Originally posted by jr66 View Post
                            En ymmärrä tuosta viim. lauseesta mitään
                            siis tuosta editistä? Niin että sarkasmia ihan kevyesti vaan kun suht "helposti" on noita lukemia ottaneet. Toki joskus otettu puoltoistalitrasena sitä 1500kaakkia mutta että kestäiskin vielä kauemminkin kun sen pyhättömän viikon..

                            Comment

                            • JJT
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6694
                              • .......

                              #74
                              Originally posted by pazq View Post
                              no mulla on schrikin 304 keppi, läppärungot, dta:n boxi yms eikä mitään toivoa ollut saada läpi -87vm koppaa. Sano karalakin silloin aikanaan että päästöistä et sitte tuota läpi tuu saamaan tolla nokalla ja muilla palikoilla
                              Mikä kansi, puristukset ja ootko käyttäny penkissä?
                              Myyn:
                              M10/20/52 E30-E36 osia

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                #75
                                Originally posted by pazq View Post
                                sori mut en kuollaksenikaan muista. Oon leimannu tuon muistaakseni 2010 viimeks ja silloin otin kaverin corollasta laput kun meinas mennä mittarit tukkoon kun löi bemarin siihen mutta sen muistan että naurettii melkoisesti kun ei ollu arvot edes sielläpäin. Seosmittarin mukaan kyllä meni vedossa ihan mukavasti muttei tyhjäkäynnillä polttanu kaikkea millään
                                Okei. Minkäslainen moottorin setuppi oli kaikenkaikkiaan kun koititte päästöjä. Polttoainelaitteet, ahdettu? Ilmeisesti alle tonnin saa käymään joutokäyntiä kummiskin?
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎