Nokkaratas
Kokeilin tuossa vanhaan nokkarattaaseen ruuvinreikien kairaamista. Pylväsporaan käpyterä kiinni ja sitten "laakeroi" rattaan esim soppelin kokoisella hylsyllä alustaan. Tehdessä hoksasin että reikien muoto ei ole satkulleen tarkkaa kun rattaan keskireikä kumminkin keskittää sen akseliin.
Jos oikein laskin niin rattaalla on 36 hammasta eli jos siirtäs vaan hampaan verran aikaselle niin se olis jo 10 astetta nokalta eli 20 kampuran astetta.
Sitä säätöähän ei kaiketi kumminkaan tarvii tehdä muuta kuin orkkisrei'istä myötäpäivään päin, koska plaanatessa nokka myöhästyy. Ajattelin semmosta että kun nokkaa ajoittaa, niin mahtaisko yksinkertaisimman nokan lukittimen saada kun ottaa pitkän M6 ruuvin joka menee kepin läpi kannen kylkeen asti. Sitte vetää nokka-akselin muut ruuvit momenttiin ja viimeisenä tuon "lukittimen" tilalle ruuvi. Luulis että jos käyttää uusia leveelaippaisia 10.9 ruuveja niin ei tuo liiku ajossa mihinkään. Ja jos liikkuisi niin säätö pääsee siihen alkuperäiseen ja nokka on karvan myöhäsellä, eli mitään täystuhoa ei tule. Idean saa ihan vapaasti dumata, mutta en mä nää miksi toi ei toimisi.
Kokeilin tuossa vanhaan nokkarattaaseen ruuvinreikien kairaamista. Pylväsporaan käpyterä kiinni ja sitten "laakeroi" rattaan esim soppelin kokoisella hylsyllä alustaan. Tehdessä hoksasin että reikien muoto ei ole satkulleen tarkkaa kun rattaan keskireikä kumminkin keskittää sen akseliin.
Jos oikein laskin niin rattaalla on 36 hammasta eli jos siirtäs vaan hampaan verran aikaselle niin se olis jo 10 astetta nokalta eli 20 kampuran astetta.
Sitä säätöähän ei kaiketi kumminkaan tarvii tehdä muuta kuin orkkisrei'istä myötäpäivään päin, koska plaanatessa nokka myöhästyy. Ajattelin semmosta että kun nokkaa ajoittaa, niin mahtaisko yksinkertaisimman nokan lukittimen saada kun ottaa pitkän M6 ruuvin joka menee kepin läpi kannen kylkeen asti. Sitte vetää nokka-akselin muut ruuvit momenttiin ja viimeisenä tuon "lukittimen" tilalle ruuvi. Luulis että jos käyttää uusia leveelaippaisia 10.9 ruuveja niin ei tuo liiku ajossa mihinkään. Ja jos liikkuisi niin säätö pääsee siihen alkuperäiseen ja nokka on karvan myöhäsellä, eli mitään täystuhoa ei tule. Idean saa ihan vapaasti dumata, mutta en mä nää miksi toi ei toimisi.
Comment