Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 viritys ja rakennus topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11131
    • Oulu

    Naukkis nyt puhuikin cruising alueen ennakosta. Ei täyskaasu ennakosta. Täysin eri asia. Cruisin alueella vakiot ruiskulla varustetut autot käy 30-40 asteen ennakolla järkiään. M10:n palotila/kanavat on niin vanhanaikaiset että varmaati vaatii vielä enemmän.

    Mut sitten miten jakajalla ja sen alipaine kellolla saadaan järkevästi toimivat ennakot, menee täysin yli mun ymmärryksestä. Niissähän taitaa kierrostenkin mukaan muuttua ennakko
    Last edited by Pazi88; 23-10-2017, 07:06.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Dille_
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2010
      • 226
      • Järvenpää

      Originally posted by Pazi88 View Post
      Naukkis nyt puhuikin cruising alueen ennakosta. Ei täyskaasu ennakosta. Täysin eri asia. Cruisin alueella vakiot ruiskulla varustetut autot käy 30-40 asteen ennakolla järkiään.
      Juu niin varmaan käykin, niinkun totesinkin mutta enpä sen enempää laittaisi näppituntumalla ja mainitsin varuiksi että aloittelijan hyvä tietää mihin kohtaan jo tommosiakin lukemia laittaa.
      Omakin tosiaan on aavistuksen myöhäisellä mutta se johtuu osittain hieman ongelmallisen suuresta map kpa:sta osakaasu alueella.
      E30 -90 M20 Turbo
      sigpic

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5272
        • Pirkkala

        Kipinällä sytytys=palaminen+hidas paineen nousu

        Nakutus=räjähdys+nopea paineen nousu
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          Originally posted by Dille_ View Post
          Miten on siis mahdollista ennakkoa lisäämällä saada seos syttymään ennen nakutusta sen välttämiseksi?? Eihän tuossa ole päätä eikä häntää
          Nakutus johtuu siitä että puristuva kaasu on paineessa/lämpötilassa jossa syttyy itsestään, detonoinnissa koko satsi palaa kerralla jokapuolelta. Nakutus saadaan jokatilanteessa eliminoitua riittävän aikaisella sytkäennakolla, ts poltetaan seos jo ennenkuin palotilan paine on noussut nakutusalueelle. Täyskaasulla toki männän lämpökuorma ja painerasitukset estävät em. keinon käyttöä mutta osakaasualueella aivan mahdollinen toimintatapa.

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            Originally posted by Dille_ View Post
            En ole juurikaan säätänyt / perehtynyt vapari + jakaja yhdistelmään mutta oman käsitykseni mukaan siinäkin on perjaatteena kääntää tyhjäkäynnillä tuo enakko n. 14-20 väliiin missä tuo omanikin käy hyvin tyhjää, josta sitten alipainekello kääntää kuorman mukaan ennakkoa lisää tuon mainitsemasi 10-15 astetta (niinkun tapahtuu omassakin sytkäkartassa). Ei suinkaan runtata kaasua pohjaan ja alkaa käsin kääntelemään sinne kolmeakymmentä astetta? :think
            Jakajassa on perusennakko, keskipakoennakko ja alipaine-ennakko. Perusennakko on se mikä laitetaan tyhjäkäynnillä jakajaa kääntämällä, sen päälle tulee jakajasta riippuen yleensä noin 15-20 astetta keskipakoennakkoa joka tulee siis kierrosten mukana, vakiokoneissa kaikki ennakot on pelissä jossain 3000 rpm ylöspäin. Normaali täyskaasuennakko on siis 30-40 asteen välillä. Tämän päälle tulee sitten vielä alipaine-ennakko, eli joko imusarjan tai kaasarin kurkun alipaine lisää vielä osakaasulla ennakkoa, 15 astetta on suht normaali alipaine-ennakko. Imusarjasta otettu ap on mukana tyhjäkäynnillä, ns ported vacuum kaasarista tulee mukaan vasta kun kaasuläppä on auki jonkun verran, lähinnä tyhjäkäyntipäästöjen takia, pienemmällä ennakolla saadaan tyhjäkäynnin hiilivetypäästöjä kuriin.

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              Ja sitä syttyennakkoa osakuormalla on ihan turha pelätä, sylinterissä kun on vain vähän painetta mahdollinen seoksen nakuttaminenkin on vain murto-osa täyskaasun voimasta, ei se mitään hajota. Ja kun ei ole sylinterinpainetta niin nakutusta tuskin saa edes esiintymään. Sen sijaan liian vähäinen osakaasun ennakko saa palotahtuman niin hitaaksi että pakovenojen lämpötila on jatkuvasti tarpeettoman suuri - pakovenat on kovilla ja ainakin välykset tuppaa pienenemään.

              Comment

              • mikkomaa
                BTCF Member
                • Apr 2007
                • 336
                • Tuusula

                Moi! Nyt kun osia alkaa vihdoin löytyä niin uskaltaa jo kyselläkin. Minkälaisilla männillä olette stroukkikoneita koonneet?

                Itsellä on m10b18i peräisin e28 mallista ja m10b20 kampiakseli ja nämä nykyiset männät ei taida käydä, vai käykö venttiilikoloja suurentamalla?

                Puristukset saisi olla 10-10,5. Vapari konetta rakentamassa.. Vanhoja triidejä aiemmin lukenut mutta täytyy ottaa uudestaan lukuun..

                Kiitos!

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16465
                  • Asikkala

                  Originally posted by mikkomaa View Post
                  Moi! Nyt kun osia alkaa vihdoin löytyä niin uskaltaa jo kyselläkin. Minkälaisilla männillä olette stroukkikoneita koonneet?

                  Itsellä on m10b18i peräisin e28 mallista ja m10b20 kampiakseli ja nämä nykyiset männät ei taida käydä, vai käykö venttiilikoloja suurentamalla?

                  Puristukset saisi olla 10-10,5. Vapari konetta rakentamassa.. Vanhoja triidejä aiemmin lukenut mutta täytyy ottaa uudestaan lukuun..

                  Kiitos!
                  1 pykälä lisää ruttuja niin rupee paukkua löytymään.

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    Originally posted by mikkomaa View Post
                    Moi! Nyt kun osia alkaa vihdoin löytyä niin uskaltaa jo kyselläkin. Minkälaisilla männillä olette stroukkikoneita koonneet?

                    Itsellä on m10b18i peräisin e28 mallista ja m10b20 kampiakseli ja nämä nykyiset männät ei taida käydä, vai käykö venttiilikoloja suurentamalla?

                    Puristukset saisi olla 10-10,5. Vapari konetta rakentamassa.. Vanhoja triidejä aiemmin lukenut mutta täytyy ottaa uudestaan lukuun..

                    Kiitos!
                    Joskus laskin että vakionokallakin puristukset sais olla ~11 että dynaaminen puristussuhde on tarpeeksi korkea. M10:ssä kun on lyhyet veivit ja paljon asteita jo vakiokepissä.
                    Omaan koneeseen hankin Wössnerit. En tiedä äkkiseltään sen parempaa mäntää poislukien jotkut kustommukit. Nekin toki maksaa paljon jos haluu viimesenpäälle materiaalista.

                    Ei tasan käy 1,8n mukit 2-litraiseen. Mäntä käy 2-litrasessa 4,5mm korkeemmalla joten tarvittavat mukit on about sitä luokkaa matalammat.
                    Last edited by petrolhead; 29-10-2017, 23:03.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • mikkomaa
                      BTCF Member
                      • Apr 2007
                      • 336
                      • Tuusula

                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Joskus laskin että vakionokallakin puristukset sais olla ~11 että dynaaminen puristussuhde on tarpeeksi korkea. M10:ssä kun on lyhyet veivit ja paljon asteita jo vakiokepissä.
                      Omaan koneeseen hankin Wössnerit. En tiedä äkkiseltään sen parempaa mäntää poislukien jotkut kustommukit. Nekin toki maksaa paljon jos haluu viimesenpäälle materiaalista.

                      Ei tasan käy 1,8n mukit 2-litraiseen. Mäntä käy 2-litrasessa 4,5mm korkeemmalla joten tarvittavat mukit on about sitä luokkaa matalammat.
                      Kiitos! Modificars myy esim noita wössner mäntiä ja siellä olisi https://www.modificars.fi/tuotteet/w...ja-BMW-2002TII

                      Tarkoitettu 2002TII malliin jossa m10b20. Mutta miten tuo puristus-suhde noissa kun männistä sanotaan puristus 9,5 ja asennuksen jälkeen: 11.8.. Väärää tietoa tiedoissa vai?

                      Tulisiko näiden kanssa ongelmia kannen kanssa? Nokka on vielä hommaamatta mutta saattaa tulla aluksi vakio, myöhemmin jotain muuta.

                      Comment

                      • T3
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 8530
                        • Karhe

                        Originally posted by mikkomaa View Post
                        Kiitos! Modificars myy esim noita wössner mäntiä ja siellä olisi https://www.modificars.fi/tuotteet/w...ja-BMW-2002TII

                        Tarkoitettu 2002TII malliin jossa m10b20. Mutta miten tuo puristus-suhde noissa kun männistä sanotaan puristus 9,5 ja asennuksen jälkeen: 11.8.. Väärää tietoa tiedoissa vai?

                        Tulisiko näiden kanssa ongelmia kannen kanssa? Nokka on vielä hommaamatta mutta saattaa tulla aluksi vakio, myöhemmin jotain muuta.
                        Ei ole väärää tietoa, mutta ei myöskään koko totuutta. Vanhemmissa 2002tii malleissa oli kansi merkinnällä 121 TI, jolloin palotilan muoto ja männän patti olivat erilaiset, kuin 9/72 tulleen E12-kannella olevan 2002tii:n. Tarkoittaa sitä, että vanhemmassa (pienempi palotila) oli puristussuhde 10:1, kun taas tuossa uudemmassa (isompi palotila) oli puristussuhde 9,5:1.
                        Eli tuon ilmoituksen 9,5:1 puristussuhde on E12-kannella olevan vakiomoottorin ja jos siihen vaihtaa nuo Wössnerin männät, niin puristussuhde nousee tasolle 11,8:1.
                        Pitää sitten muistaa, että 121-palotilalla olevan ja E12-palotilalla olevien moottoreiden kansia/mäntiä ei pidä mennä sekoittelemaan keskenään, sillä muuten mäntä osuu kanteen.
                        .

                        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                        Comment

                        • mikkomaa
                          BTCF Member
                          • Apr 2007
                          • 336
                          • Tuusula

                          Kiitos! Eli täytyy ottaa ensi tallireissulla lohkon ja kannen merkinnät vielä ylös ja kokeilla googlen kans. Onhan näitä varmaan iät ja ajat rakennettu niin tietoa on pakko löytyä.

                          Kyllä tuosta vielä joku päivä toimiva kone saadaan. Vinkkejä otetaan vastaan!

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            Originally posted by mikkomaa View Post
                            Kiitos! Modificars myy esim noita wössner mäntiä ja siellä olisi https://www.modificars.fi/tuotteet/w...ja-BMW-2002TII

                            Tarkoitettu 2002TII malliin jossa m10b20. Mutta miten tuo puristus-suhde noissa kun männistä sanotaan puristus 9,5 ja asennuksen jälkeen: 11.8.. Väärää tietoa tiedoissa vai?

                            Tulisiko näiden kanssa ongelmia kannen kanssa? Nokka on vielä hommaamatta mutta saattaa tulla aluksi vakio, myöhemmin jotain muuta.
                            Noi Wössnerin männät ei ole sen enempää sopivat TI-palotilaan kuin mihinkään muuhunkaan. Patti niissä on v....llisen kokoinen kartio ja puristuskorkeuskin on about millin enemmän kuin tavan kakslitrasen männissä. Tai no 1,5mm enemmän kuin vaikka kasipuristeisen. Palotilan joutuu jyrsimään samallalailla kartioksi. Ja en tiedä mistä ihmeestä valmistaja tai jälleenmyyjät repii tuon 11,8:1. Mun mukeista hivastiin puristuskorkeutta inan alaspäin, männän pattia kavennettiin ja palotilat avarrettiin. Silti, melkein 1,7 paksulla pahvilla ruttu oli paljon enemmän kuin 11,8:1. Ja kansi oli E30:n isovenainen jossa on palotilan tilavuuskin alkujaan paljon enemmän kuin TI:ssä. Mun projektitopikissa on moottorin nakertelusta enemmän juttua.
                            Kuulostaa paljolta työltä mutta mitään muuta järkikonstia en tiedä että sinne saa kunnon rutut. Laita privaa jos huomaat tarviivas uudet 46mm imuvenat.

                            Ostin omani Tommi Koivulalta paljon halvemmalla kuin tuo Modificarsin hinta. Asiallinen toimittaja kokemukseni mukaan.

                            Vakionokka kannattaa sitten noin kovien puristusten kanssa unohtaa alkuunsa. Eikä sillä muutenkaan tee yhtään mitään.
                            Mulla on 300 asteinen keppi ja en havainnu negatiivista minkään puuttuvan alaväännön suhteen tmv. Hyvin vetää alhaalta asti.
                            Last edited by petrolhead; 30-10-2017, 21:31.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • mikkomaa
                              BTCF Member
                              • Apr 2007
                              • 336
                              • Tuusula

                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Noi Wössnerin männät ei ole sen enempää sopivat TI-palotilaan kuin mihinkään muuhunkaan. Patti niissä on v....llisen kokoinen kartio ja puristuskorkeuskin on about millin enemmän kuin tavan kakslitrasen männissä. Tai no 1,5mm enemmän kuin vaikka kasipuristeisen. Palotilan joutuu jyrsimään samallalailla kartioksi. Ja en tiedä mistä ihmeestä valmistaja tai jälleenmyyjät repii tuon 11,8:1. Mun mukeista hivastiin puristuskorkeutta inan alaspäin, männän pattia kavennettiin ja palotilat avarrettiin. Silti, melkein 1,7 paksulla pahvilla ruttu oli paljon enemmän kuin 11,8:1. Ja kansi oli E30:n isovenainen jossa on palotilan tilavuuskin alkujaan paljon enemmän kuin TI:ssä. Mun projektitopikissa on moottorin nakertelusta enemmän juttua.
                              Kuulostaa paljolta työltä mutta mitään muuta järkikonstia en tiedä että sinne saa kunnon rutut. Laita privaa jos huomaat tarviivas uudet 46mm imuvenat.

                              Ostin omani Tommi Koivulalta paljon halvemmalla kuin tuo Modificarsin hinta. Asiallinen toimittaja kokemukseni mukaan.

                              Vakionokka kannattaa sitten noin kovien puristusten kanssa unohtaa alkuunsa. Eikä sillä muutenkaan tee yhtään mitään.
                              Mulla on 300 asteinen keppi ja en havainnu negatiivista minkään puuttuvan alaväännön suhteen tmv. Hyvin vetää alhaalta asti.
                              Moi! Kiitos kun jaksat jakaa infoa vaikka näitä kyselyitä oot varmaan saanut ennenkin katsella!

                              Paljon tässä joutuu vielä tietoa kalastelemaan mutta tarkoitus olisi saada toimiva m10.

                              Jos nuo wössner männät joutuisi noin suurelle sovitukselle niin osaatko sanoa miten nämä voisi toimia? Sama homma? http://janicolracing.fi/tuote/wiseco...m-42-44mm-6827

                              Unohdan sen vakio nokka-akselin aluksi nyt suoraan, männät kun saa selville niin tietää mitä seuraavaksi rupeaa hommaamaan. Laitan lukuun sun projekti topicin!

                              Kiitos!

                              Comment

                              • aisi316
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2006
                                • 409
                                • Suomi

                                Itteki tilasin wössnerit koivulalta nopee toimitus hyvä hinta, suosittelen.
                                1502 turbo -77

                                316 m10 2.0 NA -88

                                316i original -90

                                525i touring -03

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎