Originally posted by Jax_KiBez
					
						
						
							
							
							
							
								
								
								
								
								
									View Post
								
							
						
					
				
				
			
		M52 kysymyksiä ja vastauksia II
				
					Collapse
				
			
		
	X
- 
	
	
	
	
 Puuttumatta asiaan mitenkään muuten niin onko nuo lukemat todellakin litraa tunnissa ?? Ei ?
 
- 
	
	
	
	
 Joo, toki tuohon ~200€ hintaan kelpais vaikka kannentiiviste vikainen m52b28 varaosiksi.
 Tai katkennu jakoketju ja juurikin m52b28 = 100-150€.
 Tällöin tietty alle kampiakselin hinnalla...mut useimmat ymmärtää mite paljo noista 2,8/3l kampiakseleista saa (tai ainakin pyydetään)
 
 Itelle vaa tuntuu kovin vastenmieliseltä ajatukselta ostaa käytetty moottori ja pistää suoraan kiinni huoltamatta (laakerit, tiivisteet, jakoketju...yms. mitä näkee tarpeelliseksi), jolloin on lähes yks ja sama paljonko ajettu se on tai miksi päätynyt purkuun jos itelle tärkeimmät osat käyttökelposia ja hinta kohdillaan.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 No toki itse nähnyt suht ajettuja koneita, mutta kyllä noita tullut vastaa ihan tällä foorumilla reilusti 500€ ja halvemmallakin nähnyt. Halvimmat nettivaraosan moottorit olleet luokkaa 200€, mutta silloin tosiaan 400tkm ajettu ilman mitään apulaitteita.Originally posted by Juho_ View PostMistä löytyy M50/M52 koneita tuossa hintaluokassa?
 Ite nähny vaa +500€ koneita, jos yli 2,5l puhutaan..
 
 M52B28 ja M54B30 kampiakseleita näkyy olevan +250-300€ hintapyynnöillä.
 
 Saa olla kyl tosi mint-kuntoinen kone jos siitä tonnin maksaa.
 
 Asiasta kymppiin, osaako kukaan ottaa tohon MAF-juttuun kantaa omien testausten muodossa tai faktatiedolla? :think
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Joo joku 1000-500 sanoisin minä hinnaksi kunnosta riippuen. Tonnin kone kyl pitää olla jo lähes uutta vastaava.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Samaa vähän mietin. Ehjästä irtokannestakin saa sen pari sataa maksaa että jos joku kokonaista B28 konetta myy siihen niin sitten on jotain mätää.Originally posted by Juho_ View PostMistä löytyy M50/M52 koneita tuossa hintaluokassa?
 Ite nähny vaa +500€ koneita, jos yli 2,5l puhutaan..
 
 M52B28 ja M54B30 kampiakseleita näkyy olevan +250-300€ hintapyynnöillä.
 Olishan se tietty mukavaa jos saisi toimivan moottorin vaikka satasella asennettuna.  
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Mistä löytyy M50/M52 koneita tuossa hintaluokassa?Originally posted by Jax_KiBez View PostSamoilla linjoilla, koneita tuntuis olevan myynnissä 200-500€ yleisimmillään. Kaikki ei edes välttämättä tahdo mukaansa mitään ylimääräisiä purkkeja, vaan raakakoneen + apulaitteet.
 
 Toki hyvästä yksilöstä joku voisi enemmin maksaa, mene ja tiedä. 
 Ite nähny vaa +500€ koneita, jos yli 2,5l puhutaan..
 
 M52B28 ja M54B30 kampiakseleita näkyy olevan +250-300€ hintapyynnöillä.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Mä kävin vielä testaa ton omani ja keskiarvo oli n. 68-69l/h ja kovin lukema mikä kävi näytöllä oli 71-72l/h. Vetelin 2. vaihteen rajoittajaan jotta edes vähän pysyttiin laillisilla kantimilla nopeuden suhteen.Originally posted by Electroid View PostJoo niinhän tuo tuntuu tekevän. Nyt kokeilu uudella ja vanhalla maffilla obc 3.testiä niin antaa max. 54-55.xx l/h.
 
 Mitähän sen pitäis olla... ei enää muista vanhoja lukuja vuosien takaa. 
 
 En tosiaan tiedä miten paljon tuo osittainen etanolin käyttö tohon lukemaan vaikuttaa, tällä hetkellä tankissa 99E40 abouttiarallaa.
 
 Tämmöinen löytyi Bimmerforumilta.Here is the thread: How to test the MAFs yourself and How MAFs work
 
 Post L/H for Other E39 Models
 528 1997-1998: 0.35 x 190 HP = 67 L/H
 528 1999-2000: 0.35 x 193 HP = 68 L/H
 525 2001-2002: 0.35 x 184 HP = 64 L/H
 530 2001-2002: 0.35 x 225 HP = 79 L/H
 540 1997-2002: 0.35 x 282 HP = 99 L/HLast edited by Jax_KiBez; 18-09-2017, 17:07.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Joo niinhän tuo tuntuu tekevän. Nyt kokeilu uudella ja vanhalla maffilla obc 3.testiä niin antaa max. 54-55.xx l/h.Originally posted by Pazi88 View PostÄkkiseltään näyttäs että MAF mittaa liian vähän ilmaa...
 
 Mitähän sen pitäis olla... ei enää muista vanhoja lukuja vuosien takaa.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Samoilla linjoilla, koneita tuntuis olevan myynnissä 200-500€ yleisimmillään. Kaikki ei edes välttämättä tahdo mukaansa mitään ylimääräisiä purkkeja, vaan raakakoneen + apulaitteet.Originally posted by jr66 View PostTonni !! 600 max. irrotettuna.
 
 Toki hyvästä yksilöstä joku voisi enemmin maksaa, mene ja tiedä.  
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Originally posted by bimmer145 View Postmoro, osaisko joku sanoa mitä vois pyytää 230tkm ajetusta m52b28 moottoristä? Hyvin huollettu ja kone käy kuin uusi (koekäyttö mahdollisuus). Moottoriin sisältyy kaikki apulaitteet, suuttimet, moottorinohjaus, ajoneston hilut ym. Eli siis koko paketti. Jotain suuntaa antavaa hintaa minkä vois paketille laittaa hinnaksi? Ja siis e36 -97 autosta peräisin.
 700-1000€?
 Onko sekin aika paljon ehkä?
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Moro, osaisko joku sanoa mitä vois pyytää 230tkm ajetusta m52b28 moottoristä? Hyvin huollettu ja kone käy kuin uusi (koekäyttö mahdollisuus). Moottoriin sisältyy kaikki apulaitteet, suuttimet, moottorinohjaus, ajoneston hilut ym. Eli siis koko paketti. Jotain suuntaa antavaa hintaa minkä vois paketille laittaa hinnaksi? Ja siis e36 -97 autosta peräisin.Last edited by Bimmer145; 09-09-2017, 19:41.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Ne on samat kummassakin ja prosentteja. Mut en nyt muista millään pitikö ne jakaa vai kertoa kahdella et saa oikean % arvon. Mut jokatapauksessa jos siellä näkyy tyyliin 14% niin se on liikaa pielessä.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Kokeilin tuota sisukumi patenttia ja oli vähän hankala saada tiiviiks (maffiin sain jo pienen halkeaman tehtyä) ja fillarin pumpulla laitoin ilmaa. Ihan minimaalinen suhina/pihinä kuuluu imusarjan alapuolelta 5-6 pytyn nurkilta.
 
 Täytyy napata imusatsi irti jossain välissä, kun pääsee sisätiloihin askartelemaan. Samalla vaihtaa huvikseen ja urheilun kannalta bp-säätimen...
 
 Laitoin nyt testimielessä vanhan maffin paikoilleen ja katson sit meneekö yhtä paljon miinukselle multiply:t. Onko nuo inpa arvot % vai testoako rupeen kyttäämään.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Varmin tapa löytää imuvuodot on laittaa painetta imupuollelle. Esim. leikkaa polkupyörän sisuskumista sellaisen mahdollisimma ison palasen jossa on venttiili keskellä. Laittaa sen maf:n imupuolelle klemmarilla ja joku 0,5 bar painetta systeemiin. Paine pitäisi laskea suht hitaasti jos kaikki ok. Jos vuotaa, niin sen kuulee helposti. Viimestään kun ruiskii saippuavettä suhinaa päin.Originally posted by Electroid View PostTestolla ja starttisuihkeella koitin ettii imuvuotoja mut ei löytynyt mitään mullistavaa.
 
 Nollasin adaptiot ja käyntiin. Heti kun kone rupee lämpiämään adaptiot alkaa laskemaan (multiply).
 
 Nakuarvoja katselin kanssa testolla ja semmosia satunnaisia piikkejä näkyi käppyröissä eli nakuttaa (jostain syystä x)? :think
 
 Joko rupeen kattelee "uutta" mottia? 
 
 Adaptaatiot pitäsi pysyä alle parissa prosentissa multiplyllä ja alle 0,2ms additivellä. Niitä voi vetää pieleen esim. se imuvuoto, huono MAF tai vaikka väärä bensanpaine.
 
 Ne teston loggaamat nakuanturin arvot on aika turhia, koska ne päivittyy liian hitaasti. Niistä ei voi päätellä oikein mitään.
 Leave a comment:
Leave a comment: