Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pazi88
    replied
    Eikäkön nyt puhutaan b25 koneesta missä on 140mm veivit, ellen nyt aivan väärin muista. Eli m50 vanos koneesta pitäs ottaa jämymmät.

    Leave a comment:


  • Leinoo
    replied
    Originally posted by Biimersson View Post
    Minkäs pituiset M50 kiertokanget menee M52B25 moottoriin "heittämällä"? oonko ymmärtänyt oikein että vanosmallin M50:ssä on saman mittaiset kiertokanget.
    Syksyllä auto sylkäs penkistä 501nm vääntöä ja alkaa hirvittää että voi M52 vakioveivi antautua
    M50 vanoksettoman veivit on saman pituiset ja aika huomattavasti jämymmät.

    Leave a comment:


  • Biimersson
    replied
    Minkäs pituiset M50 kiertokanget menee M52B25 moottoriin "heittämällä"? oonko ymmärtänyt oikein että vanosmallin M50:ssä on saman mittaiset kiertokanget.
    Syksyllä auto sylkäs penkistä 501nm vääntöä ja alkaa hirvittää että voi M52 vakioveivi antautua

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Originally posted by snaytserie View Post
    e39 1996 528ia, miten saa automaattilootan vapaalle ilman virtoja?
    Löytyykö nahkapussin alta joku salpa yms vastaava?
    Kyllä kai se nuin vanhassa menee vapaalle vaikka ilman avainta virtalukossa.

    EDIT: Eikun joo, lukko tuleekin juuri 9/96. Oma on vielä 7/96.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by snaytserie View Post
    e39 1996 528ia, miten saa automaattilootan vapaalle ilman virtoja?
    Löytyykö nahkapussin alta joku salpa yms vastaava?

    Löytyy, nosta ruuvarilla sitä lukon salpaa niin keppiä voi liikuttaa.

    Leave a comment:


  • snaytserie
    replied
    e39 1996 528ia, miten saa automaattilootan vapaalle ilman virtoja?
    Löytyykö nahkapussin alta joku salpa yms vastaava?

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Ranep View Post
    Nyt pääsin lukemaan koodit, 75 ja 79 oli, ja tulivat takaisinkin nollauksen jälkeen. 75 vissiin lambda sensor voltage ja 79 cam position sensor. Mitäs tuo 75 oikeen tarkottaa, ja vaikuttaako käynnistymiseen? Nokan asentoanturi on otettu toimivana puretusta m52b25, niin ei luulis senkään rikki olevan:think
    Laihalla tai rikkaalla lähtökohtaisesti.

    Myös tolle nokan anturille on monta eri koodia. Esim huono signaali, oikosulku, ja nämä pysyvänä tai välillä jne

    Suosittelen koodien lukua kunnon vehkeillä ja mielellään ammattitaitoisin silmin livedata.

    Leave a comment:


  • Ranep
    replied
    Originally posted by Ranep View Post
    M50 vanos taitaa olla aika lähellä m52, niin laitoin tänne. -95 e34 520iA ois semmonen ongelma, että kylmänä pitää startata kauan, että lähtee käyntiin. Lämpimänä kestää ehkä hieman kauemmin kuin pitäisi. Tuossa vielä video. Kuvattu kun oli vielä plussan puolella, 4 asteen pakkasessa piti vielä kauemmin starttailla. Pitäisikö kiekkamittarin nousta kun startti pyörii? Ei näy nousevan ennen kun kone vähän hörähtää. Bensapumppu laitettu pyörimään aina kun virrat päällä, koska moottorinohjaus maadoitti releen viiveellä kun starttasi. Ennen tätä piti sahata lämpimänäkin. Mitähän osia tuosta kannattais lähtee vaihtelemaan?
    E: lisäyksenä vielä, että tupruttaa valkoista savua kylmänä
    Nyt pääsin lukemaan koodit, 75 ja 79 oli, ja tulivat takaisinkin nollauksen jälkeen. 75 vissiin lambda sensor voltage ja 79 cam position sensor. Mitäs tuo 75 oikeen tarkottaa, ja vaikuttaako käynnistymiseen? Nokan asentoanturi on otettu toimivana puretusta m52b25, niin ei luulis senkään rikki olevan:think

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Pitäisikö flektin kytkimen kuitenkin olla kuumemmalla arvolla kuin termari :think
    Samaa mietein itse. Niin päin ei ainakaan saa olla, että flekti hyrrää koko ajan. Pitääpä vielä tarkistaa toi flektin kytkin.

    Edit: Kiitoksi taas asiantuntevista kommenteista, Pasi. Pitää varmaan alkuun panna 92-asteinen termari ja toi 88/80 -asteinen kytkin ja testata käytössä, kun ne tosta hyllystä jo löytyy
    Last edited by Skarpa; 30-10-2018, 13:16.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Pitäisikö flektin kytkimen kuitenkin olla kuumemmalla arvolla kuin termari :think
    Jos se on koneessa. Mutta koneen lämpötila on vähän huono ohjaamaan flektiä. Se siis joko käynnistää flektin liian myöhään, kun koneen lämmöt on vähän koholla, jos lämpötilakytkin on korkeemmalla arvolla kun termari. Tai sitten flekti huutaa koko ajan koneen ollessa käyntilämpötilassa jos se on about samalla lämpöarvolla mitä termari.

    Oikea tapa on nuuskia veden lämpötilaa syylärissä taikka syyläristä ulos tulevasta letkusta. Siellä olen todennut joku 60-70 asteisen lämpötilakytkimen olevan sopiva, jolloin flekti puuttuu peliin hyvissä ajoin ennenkuin syyläristä palaava neste on liian kuumaa jäähdyttämään moottoria. Pitäen koneen lämpötilan vakaana. Ja tällöin flekti ei myöskään turhaan puhise vaikka kone oiskin lämmin, mutta syylärissä kylmät nesteet. Tommonen 88-asteinenkin lämpötilakytkin puuttuu peliin vähän turhan myöhään jolloin koneen lämpötila kerkeää nousta normaalista ylöspäin.

    Originally posted by Skarpa View Post
    Kiitoksia, Armostahan tässä on kyse. Seuraava kysymys: M52 vaparivirikone katukäytössä E85:llä. Kumpaa termaria suosittelet: 88- vai 92-asteista? Varmaan 88-asteinen. Se rajahan mulla on sähköflektin kytkimessäkin.
    Mutta tämä kyssäri, niin kuumempi termari on e85 käytössä parempi, koska korkeampi koneen lämpötila saa öljyn sekaan huuhtoutuneen viinan haihtumaan sieltä nopeammin pois. Negatiivisia vaikutuksia sillä ei oikeestaan ole, jos flektin ohjaus on tuollainen syylärin lämpötilaan perustuva tarpeeksi kylmällä kytkimellä, mikä ei anna koneen lämpöjen nousta normaali käyttölämpötilaa korkeammiksi.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Kiitoksia, Armostahan tässä on kyse. Seuraava kysymys: M52 vaparivirikone katukäytössä E85:llä. Kumpaa termaria suosittelet: 88- vai 92-asteista? Varmaan 88-asteinen. Se rajahan mulla on sähköflektin kytkimessäkin.
    Pitäisikö flektin kytkimen kuitenkin olla kuumemmalla arvolla kuin termari :think

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Ohan nuo pelannu hyvin ilmakin. Mut varmaan riippuu paljon siellä on kuormaa perässä. Eli jos tämä liittyy sun e30 prokkikseen, niin ei paljo ole laturille kuormaa joku e39 onkin jo aivan eri asia. Pikkusen eri malliin kuormaa mitä e30:ssä, missä lähinnä valot ja moottorinohjaus vie virtaa

    Kiitoksia, Armostahan tässä on kyse. Seuraava kysymys: M52 vaparivirikone katukäytössä E85:llä. Kumpaa termaria suosittelet: 88- vai 92-asteista? Varmaan 88-asteinen. Se rajahan mulla on sähköflektin kytkimessäkin.
    Last edited by Skarpa; 30-10-2018, 10:01.

    Leave a comment:


  • walther91
    replied
    Originally posted by Ranep View Post
    M50 vanos taitaa olla aika lähellä m52, niin laitoin tänne. -95 e34 520iA ois semmonen ongelma, että kylmänä pitää startata kauan, että lähtee käyntiin. Lämpimänä kestää ehkä hieman kauemmin kuin pitäisi. Tuossa vielä video. Kuvattu kun oli vielä plussan puolella, 4 asteen pakkasessa piti vielä kauemmin starttailla. Pitäisikö kiekkamittarin nousta kun startti pyörii? Ei näy nousevan ennen kun kone vähän hörähtää. Bensapumppu laitettu pyörimään aina kun virrat päällä, koska moottorinohjaus maadoitti releen viiveellä kun starttasi. Ennen tätä piti sahata lämpimänäkin. Mitähän osia tuosta kannattais lähtee vaihtelemaan?
    Vikakoodin luvulla ehkä vois selvitä jotain. Noin vanha auto tosin vaatii ads interface kaapelin, jotta inpalla saa koodit luettua. Pitkät starttaukset voivat viitata risaan kampiakselin asentotunnistimeen, tai sitten bensansaannissa edelleen häiriötä.

    Leave a comment:


  • Ranep
    replied
    M50 kylmäkäynnistys

    M50 vanos taitaa olla aika lähellä m52, niin laitoin tänne. -95 e34 520iA ois semmonen ongelma, että kylmänä pitää startata kauan, että lähtee käyntiin. Lämpimänä kestää ehkä hieman kauemmin kuin pitäisi. Tuossa vielä video. Kuvattu kun oli vielä plussan puolella, 4 asteen pakkasessa piti vielä kauemmin starttailla. Pitäisikö kiekkamittarin nousta kun startti pyörii? Ei näy nousevan ennen kun kone vähän hörähtää. Bensapumppu laitettu pyörimään aina kun virrat päällä, koska moottorinohjaus maadoitti releen viiveellä kun starttasi. Ennen tätä piti sahata lämpimänäkin. Mitähän osia tuosta kannattais lähtee vaihtelemaan?
    E: lisäyksenä vielä, että tupruttaa valkoista savua kylmänä
    Last edited by Ranep; 29-10-2018, 20:51.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Tarviiko M5X laturit jäähdytystä - Mielipiteitä puolesta/vastaan? Osassa malleista on jäähdytyskanava, oaassa ei.
    Ohan nuo pelannu hyvin ilmakin. Mut varmaan riippuu paljon siellä on kuormaa perässä. Eli jos tämä liittyy sun e30 prokkikseen, niin ei paljo ole laturille kuormaa joku e39 onkin jo aivan eri asia. Pikkusen eri malliin kuormaa mitä e30:ssä, missä lähinnä valot ja moottorinohjaus vie virtaa
    Last edited by Pazi88; 26-10-2018, 11:50.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎