Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KasTrolli
    BTCF Member
    • Dec 2007
    • 762
    • Tampere

    Kiitokset vastauksista!

    Homma vaikuttaa pääpiirteittäin simppelihköltä, mutta kysymysmerkkejä on vielä jokunen

    Originally posted by Oksanen View Post
    Itse kyllä tekisin tuon swapin sen koneen omalla
    imusarjalla ja moottorinohjauksella ja johtosarjalla, ja koodaisin sen ews pois käytöstä ja samalla purkkiin manuaalilaatikkoisen ohjelma. .... Johtosarjaa joutuu varmastikin pitelemään myös vaihteiston johtosarjan osalta jos kerran on automaatti, että saa pakkianturin johdotettua. Oletan ettei se ole samanlaisella liitoksella kuin manuaalissa.

    Moottorin johtosarjan kytkentä E36 korisähköihin on sitten vielä oma lukunsa. Äkkivilkaisulla E39 sähkökaavioista siellä ei EHKÄ mene mitään supertärkeää väylän kautta vaan nopeussignaali, suuttimien aukiolosignaali menee omilla piuhoillaan DME:ltä mittaristolle, ja TUB koneessa on tuplalämpötila-anturi joista toinen DME:lle ja toinen mittaristolle. Eli pitäisi olla ihan tehtävissä ja pitäisi olla mahdollista saada toimimaankin.
    Nämä vielä mietityttää: Eli mitä tarvitsee tehdä, jotta nopeus- ja lämpötiedot saadaan E36 mittaristoon ja moottorin toimimaan kuten kuuluukin?

    Pakkianturin kytkentä selvinnee jostain kytkiksestä tai kysymällä täältä. Onks tietoo?

    Originally posted by Pazi88 View Post
    M52tu on sähköisellä kaasuläpällä, mutta kaasupolkimen potentiometri on siellä kaasuläppä hässäkässä itsessään. Sinne menee siis vaijeri ihan perinteiseen tapaan. Vaijeri myös pystyy avaamaan läppää jos läpän moottori ei toimi.

    Itse laittaisin m52tu omalla imusarjallaan ja e39 johtosarjalla. Loota menee koneeseen bolt-on.
    Homma pitäis kaikkinensa olla siis tehtävissä näin, kunhan koodaa EWS veks, koneen + lootan softat sopiviksi.

    Koodausasioissa tarvitsen apua, kun ei käytännön osaamista ole.

    Sopiiko M52B28 orkkis peltipakosarjat? Entä koneen korvat ja -tukikumit?

    B28:ssa on paikallaan kova teräksinen vauhtipyörä, onko tästä mitään iloa?

    Missasinko vielä jotain?
    Last edited by KasTrolli; 05-01-2023, 15:21.
    sigpic

    Comment

    • aae30
      BTCF Member
      • May 2010
      • 2724
      • .fi

      Originally posted by KasTrolli View Post
      Pakkianturin kytkentä selvinnee jostain kytkiksestä tai kysymällä täältä. Onks tietoo?
      e39:seissä se on tyhmästi moottorin johtosarjassa, mutta kun sulla kait se jo manuaali on,
      eli anturi on jo johonkin kytketty, niin ei kait siinä ole muuta, kuin katsoa, että seuraavassa
      johtosarjassa se tulee samaan johtoon korin puolelle.

      pakkianturin johdotus kulkee e39:seissä siis latauksen ja öljynpaineen merkkivalojen lailla
      suoraan läpi dme:n, eikä dme edes huomaa, jos jätät sitä kautta kytkemättä.
      Sorry I'm Not Sorry
      E34 540iA 93 sedan
      E34 540iA 93 sedan
      E39 530iA 00 touring

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16484
        • Asikkala

        Originally posted by KasTrolli View Post
        B28:ssa on paikallaan kova teräksinen vauhtipyörä, onko tästä mitään iloa?
        En tiedä ilosta mutta tarvitsee kaveriksi jousitetun levyn, asetelma saattanee käydä tuplamassasta :think

        Comment

        • Remotion
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 15259
          • Ajamisen Iloa

          Originally posted by KasTrolli View Post
          B28:ssa on paikallaan kova teräksinen vauhtipyörä, onko tästä mitään iloa?
          Ainakin E36/8 sopii tuommoisen kaveriksi E28 M535i jousitettu kytkinlevy. Autodogista kattoo ni löytyy paketti missä asetelma samassa hyvin huokeasti.
          Z3 coupé individual

          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16484
            • Asikkala

            Originally posted by jr66 View Post
            En tiedä ilosta mutta tarvitsee kaveriksi jousitetun levyn, asetelma saattanee käydä tuplamassasta :think
            Originally posted by Remotion View Post
            Ainakin E36/8 sopii tuommoisen kaveriksi E28 M535i jousitettu kytkinlevy. Autodogista kattoo ni löytyy paketti missä asetelma samassa hyvin huokeasti.
            Tosiaan niin taitaa olla eri asetelma kovan vauhtiksen kaverina.

            Comment

            • asis
              BTCF Member
              • Mar 2009
              • 1140
              • Joensuu

              Näyttäs Boschin sivu että F7LDCR tulpan valmistus on lopetettu ja korvaajaksi ehdottaa FR7LDC+. Eikös tuo korvaava nyt lähtökohtaisesti ole väärä tulppa?



              Äkikseltään näyttäs F7LDCR tulppa olevan pikkuhiljaa myyty loppuun.
              E39 540iA M-Sport Imolarot II
              E36 323i touring
              Volvo V70 2.4D mk3
              Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
              Honda Civic 1.4 4d ES
              Chevy Caprice Classic
              ex:
              E32 730iA
              E39 528i Calypsorot metallic
              E36 325i x2

              Comment

              • Vauhtivaunu
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 2714
                • P-Karjala

                Originally posted by asis View Post
                Näyttäs Boschin sivu että F7LDCR tulpan valmistus on lopetettu ja korvaajaksi ehdottaa FR7LDC+. Eikös tuo korvaava nyt lähtökohtaisesti ole väärä tulppa?



                Äkikseltään näyttäs F7LDCR tulppa olevan pikkuhiljaa myyty loppuun.

                Minkä vuoksi NGK ei kelpaa?
                sigpic


                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11150
                  • Oulu

                  Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                  Minkä vuoksi NGK ei kelpaa?
                  Samaa itsekkin ihmettelen :think Muutenkin NGK:t tuntuu toimivan paremmin m5x myllyissä, mitä boschin tulpat.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • asis
                    BTCF Member
                    • Mar 2009
                    • 1140
                    • Joensuu

                    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                    Minkä vuoksi NGK ei kelpaa?
                    En tiedä, jotenkin tuntuu luontevammalta laittaa Eurooppalainen tulppa

                    Boschia kaiketi tulee marmorilta BMW leimoin, vai?
                    E39 540iA M-Sport Imolarot II
                    E36 323i touring
                    Volvo V70 2.4D mk3
                    Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
                    Honda Civic 1.4 4d ES
                    Chevy Caprice Classic
                    ex:
                    E32 730iA
                    E39 528i Calypsorot metallic
                    E36 325i x2

                    Comment

                    • aae30
                      BTCF Member
                      • May 2010
                      • 2724
                      • .fi

                      Originally posted by asis View Post
                      En tiedä, jotenkin tuntuu luontevammalta laittaa Eurooppalainen tulppa

                      Boschia kaiketi tulee marmorilta BMW leimoin, vai?
                      NGK:t on kyllä parempi tulppa niin m5x, kuin myös m6x. ja molempia saa BMW-leimoin ovat omilla osanumeroillaan.
                      Sorry I'm Not Sorry
                      E34 540iA 93 sedan
                      E34 540iA 93 sedan
                      E39 530iA 00 touring

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16484
                        • Asikkala

                        Originally posted by asis View Post
                        En tiedä, jotenkin tuntuu luontevammalta laittaa Eurooppalainen tulppa

                        Boschia kaiketi tulee marmorilta BMW leimoin, vai?
                        Nyt valot päälle, mitä väliä niillä bmw-leimoilla ?

                        Comment

                        • Baas 009
                          BTCF Member
                          • Oct 2007
                          • 302
                          • Varsinainen Suomi

                          Enpäs edes muista mitkä tulpat laitoin, mutta tähän liittyen tuli mieleen pieni anekdootti.

                          NGK:n tulpat valmistetaan suurimmalta osin nykyään ranskassa eikä japanissa. Jotkut ovat väittäneet laadun heikenneen, ittellä ei havaintoja kun en omista mitään kireitä moottoreita. NGK:n tulpilla olen toki ajanut varmaan 200000km...

                          Comment

                          • hakala-
                            BTCF Member
                            • Sep 2011
                            • 459
                            • Tampere

                            Just laitoin M52B28 pataan NGK BKR6EK tulpat ja kone käy kuin kello. Eikä maksa kuin 3e/kpl.
                            F15 M50D
                            E36 328 turbo
                            E34 535 turbo

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16484
                              • Asikkala

                              Originally posted by hakala- View Post
                              Just laitoin M52B28 pataan NGK BKR6EK tulpat ja kone käy kuin kello. Eikä maksa kuin 3e/kpl.
                              Ulkomailta tuolla hinnalla ?

                              Comment

                              • Wespa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2016
                                • 1848
                                • Karjaa

                                Originally posted by Baas 009 View Post
                                Enpäs edes muista mitkä tulpat laitoin, mutta tähän liittyen tuli mieleen pieni anekdootti.

                                NGK:n tulpat valmistetaan suurimmalta osin nykyään ranskassa eikä japanissa. Jotkut ovat väittäneet laadun heikenneen, ittellä ei havaintoja kun en omista mitään kireitä moottoreita. NGK:n tulpilla olen toki ajanut varmaan 200000km...
                                Viimeisen kerran kun itse ostin Boschin tulppia (tosin vääränmerkkiseen) niin ne olivat puolestaan Made in Russia. Yksi katkesikin sitten momenttiin kiristettäessä, onneksi tuli talttaruuvarilla ulos suht helposti.
                                E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                                Porsche 944 -86 (DE)
                                Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎