Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5273
    • Pirkkala

    Ja se avaus/kiristysmomentti on niin iso että siihen tarvii rajun pulttipyssyn.

    Tekee ite vaikka isosta lattaraudasta pitkän työkalun joka kiinnittyy kampiakselin päähän niillä hihnapyörän pulteilla tai osalla niistä ja kääntää sitten sitä vasten pitkällä momenttiavaimella kiinni tai auki
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • naikou
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2010
      • 1766
      • vihti

      Itselläni ainakin lähti m52 koneesta ihan nätisti 1/2” mutterimopolla kampiakselin iso pultti auki(ehkä 15sekkaa tykittelin niin löystyi ), mutta se miten pultin takaisin siihen yli 400nm momenttiin vaatii lukitustyökalun jos sen oikein haluaa tehdä

      E:ja samalla työkalulla se pultti aukeekin tietysti kivemmin
      Last edited by naikou; 12-08-2021, 23:31.
      E39 523i Turbo

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16484
        • Asikkala

        Originally posted by naikou View Post
        Itselläni ainakin lähti m52 koneesta ihan nätisti 1/2” mutterimopolla kampiakselin iso pultti auki(ehkä 15sekkaa tykittelin niin löystyi ), mutta se miten pultin takaisin siihen yli 400nm momenttiin vaatii lukitustyökalun jos sen oikein haluaa tehdä

        E:ja samalla työkalulla se pultti aukeekin tietysti kivemmin
        Olikohan oikeassa kireydessä jos 1/2" pyssyllä lähti :think

        Comment

        • aaape
          BTCF Member
          • Aug 2009
          • 617
          • Muaninka

          Originally posted by jr66 View Post
          Olikohan oikeassa kireydessä jos 1/2" pyssyllä lähti :think
          Ite oon kanssa useamman purkanu ja kaikista on lähteny ihan helposti 1/2tuuman pyssyllä auki
          e36 328i turbo (95)
          vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
          e30 316 (m30)(87) projekti

          EX.
          e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

          Comment

          • Electroid
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 992
            • Jyväskylä

            inpa: kaasuläppä

            Minkalaisia arvoja inpasta pitäisi saada kaasuläpälle? :think

            Kaasupohjassa 3.72v ja kickdown 4.15v... m52b28 edelleen.


            edit: antaa vikakoodin -214 tachosignal unplausibel-
            Liittyykö tämä toimimattomiin abs jarruihin (nopeus tietoon) vai kierrosluku tietoon.
            Last edited by Electroid; 19-08-2021, 13:02.
            - E36 328iA Touring 4/97 -
            Myynissä:
            - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11150
              • Oulu

              Originally posted by Electroid View Post
              Minkalaisia arvoja inpasta pitäisi saada kaasuläpälle? :think

              Kaasupohjassa 3.72v ja kickdown 4.15v... m52b28 edelleen.


              edit: antaa vikakoodin -214 tachosignal unplausibel-
              Liittyykö tämä toimimattomiin abs jarruihin (nopeus tietoon) vai kierrosluku tietoon.
              Normaalilta kuulostaa. 214 on puuttuva nopeustieto.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • poke
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 3111

                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                Ja se avaus/kiristysmomentti on niin iso että siihen tarvii rajun pulttipyssyn.

                Tekee ite vaikka isosta lattaraudasta pitkän työkalun joka kiinnittyy kampiakselin päähän niillä hihnapyörän pulteilla tai osalla niistä ja kääntää sitten sitä vasten pitkällä momenttiavaimella kiinni tai auki
                Tässä on se uudempi malli missä hihnapyörät ja damper on yhtä. Mutta löysin siihen kiinnipitotyökaluun netistä kuvan. Täytyy tekaista sellainen.

                Kiitos vinkeistä.
                Kulkineet/projektit:

                530iA E39
                635 CSi E24
                518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                Comment

                • Juho_
                  BTCF Member
                  • Jul 2016
                  • 1070
                  • Suomi

                  Kylläpä osaa olla nyt omituinen juttu, mitä ei vielä tähän mennessä ole tullut vastaan.
                  Onks kellään muulla tullut vastaavanlaista vastaan??

                  M52B25TU moottori, B28TU akseli. STD, alkuperäiset +340tkm ajetut laakerit , keltaiset STD maalimerkit akselissa (kuten alkuperäisessäkin) ja laakerit myös keltaiset STD.
                  Kampiakseli narahtaa kiinni, kun runkolaakeripukkien pultit kiristää 20nm+70 astetta.

                  Mitattu plastigaugella välykset: 0,038mm ja yhdessä 0,030mm~.
                  Kampiakselin heitto alle puoli satkua kellolla mitattuna.
                  Laakeripukit on oikein päin, oikeessa järjestyksessä ja putsattu kaikki pinnat ennen kuin laakeriliuskat laitettu takas paikoilleen (jotka on myöskin samoilla paikoilla kuin ennen irroitusta).
                  Moottoriöljyä vaan laakeriliuskoille kun akselin laittanu paikoilleen.
                  Akseli pyörii tällöin tosi herkästi, kun akselin päästä pyörittelee.

                  Laakerit kiillottuneet reunoista, mikä kielii vähän siitä että vetäisi soikeaksi laakeripesän puristaen liikaa laakereita.
                  En tiedä mikä sille on oikea suomenkielinen sana, mut engl. "bearing crush" eli käytännössä siis paljonko laakeriliuskoja puristetaan tai paljonko ne tulee yli sen laakeripesän puolikkaasta.

                  Toinen mitä mietin oli, että runkolaakerilinja on kiero ja vetää jumiin sen takia. Tai sit joku/jotkut kaulat soikeita --> pitää mitata.
                  20nm kun vetää pultit, niin ei vielä jumiudu mut ei pyöri herkästi kädellä pultin päästä pyörittämällä.

                  Kuitenkin käyvä kone ollut.
                  Vanhalla akselilla (B25) en oo viittinyt kokeilla, kun on jossai tuolla nurkassa.. enkä sitä takasi laita.

                  Varmaan hankittava joku Limitin mikrometri ja mitattava nuo kaulat.. vielä kun en ollut raaskinut tilata ulkomailta omia mikrometrejä ja sylinterimittoja.
                  Pitkällä sylinterimitalla sais kyllä mitattua laakeripesät, et vetääkö se pesät kieroksi kun vetää 20nm+70ast.

                  E: ja runkolaakeripukkeja yksitellen löysäämällä tilanne ei muutu mihinkään, eli ei johdu yhdestä laakeripukista miksi vetää jumiin.
                  Sitten kun on enään 2 pukkia jäljellä, niin sit alkaa taas pyörimään. Eikä niilläkään tuntunut olevan mitään selvää logiikkaa et mitkä pukit jättää, niin alkaa pyörimään.. en enää itekkää ymmärrä.
                  Last edited by Juho_; 13-09-2021, 19:49.
                  YouTube
                  Instagram // Juhon Moottoripaja

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5273
                    • Pirkkala

                    Onko kone pukissa vp päästä? Jos on, laitappa pöydälle.

                    Vedä kansi malliksi kiinni niin muuttuuko tilanne...
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Juho_
                      BTCF Member
                      • Jul 2016
                      • 1070
                      • Suomi

                      On. Pitääkin kokeilla.
                      En tuohon oikein uskonut, kun sitäkin mietin et voisko lohko taipua pukissa ollessaan.. mut pitää tuo vaihtoehto vielä sulkea pois. :think

                      Koneistamolle kun viskaa lohkon, niin sataset senkun vilisee silmissä samantien.. pelkkä kannen tasopinnan koneistus 70-100€ niin voin vaa kuvitella mitä runkolinjan tarkastus / hoonaus maksaa.

                      Muutama kone kuitenkin pukissa ollut samalla tavalla kiinni mitkä ollu ~vastaavanlaisilla välyksillä (n. 0,04mm) , eikä tämmöistä ongelmaa ole ollut.
                      YouTube
                      Instagram // Juhon Moottoripaja

                      Comment

                      • Oksanen
                        BTCF Member
                        • Jul 2006
                        • 703
                        • Nokia

                        Originally posted by Juho_ View Post
                        Koneistamolle kun viskaa lohkon, niin sataset senkun vilisee silmissä samantien.. pelkkä kannen tasopinnan koneistus 70-100€ niin voin vaa kuvitella mitä runkolinjan tarkastus / hoonaus maksaa.
                        Laitoin M54 korsetin ja arpit runkolinjaan, olikoha kympin soikeena vai enemmän sen jälkeen, jokatapauksessa koneistamon mittauksen jälkeen sain soiton että ei se kampura siinä ainakaan meinaiskaan pyöriä jos niine hyvineen kasaisin. Vajaa 600€ oli runkolinjan mittaus ja koneistus .
                        E28 535 1985 (S38B36+K31)

                        E36 323 1996

                        E46 Compact 2001

                        Comment

                        • Juho_
                          BTCF Member
                          • Jul 2016
                          • 1070
                          • Suomi

                          Melkonen hinta kyllä, toki en tiedä millaisilla välineillä tekevät ja paljonko aikaa ottaa.. mut tuohon hintaan saa jo toisen moottorin, kun vakiokoneen pohjalta tekee
                          Se pitää vaa hankkia kaikki laitteet ja tehä ite, niin ei tarvii sit ihmetellä koneistamojen hintoja.
                          15-20k€ myöhemmin voi sit ite hoonailla ja mittailla runkolinjoja.
                          N. 3700-4000$ näytti olevan Sunnenin pelkkä linjahooni, esim. 61-69mm (muistaakseni), sit kone siihen päälle.

                          Toki kunnon diy seppä tekee itse linjahoonin tai sellasen kalvaintyyppisen.

                          Jos sitä huomen kävis neppailemassa tallilla , ja kattoo tota runkolinjaa vielä.
                          600mm teräsviivaimella kyllä katoin että tyhjässä lohkossa ois suora kun otti tasaisesti jokaisen laakeripesän kohdalta mut tarkkuus on melko olematon siihen nähden että välykset on satkuja.

                          Mittailen nyt vielä paljonko nuo laakeriliuskat tulee yli pesän, ja sit kokeilee lohko pöydällä pyöriikö se akseli.
                          YouTube
                          Instagram // Juhon Moottoripaja

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16484
                            • Asikkala

                            Originally posted by Juho_ View Post
                            600mm teräsviivaimella kyllä katoin että tyhjässä lohkossa ois suora kun otti tasaisesti jokaisen laakeripesän kohdalta mut tarkkuus on melko olematon siihen nähden että välykset on satkuja.
                            Melko epätieteellinen mittaustapa kuten sitten totesitkin.

                            Comment

                            • Juho_
                              BTCF Member
                              • Jul 2016
                              • 1070
                              • Suomi

                              Joo se on sarjassamme epätoivoiset ideat, kun loppuu ne järkevät ideat.

                              Laitoin nyt vaa pelkät runkopukit paikoillee ja oikeesee momenttiin, taas kaikki välit putsattuna ja sit sylinterimitalla mittailin sen mitä pysty.
                              Noin 6-7 satkua kierot, pystysuunnassa tiukat. :think

                              Sinäänsä erikoista, koska laakereissa ei näy niissä kohdissa mitään jälkiä..
                              Mut laakerit tulee yli n. 0,15mm runkopukin puolikkaasta, kun muistin senkin mittailla. Laakerit paikoillaan jotai vähä mittailin ja totesin etten tee sillä tiedolla mitään varsinaisesti koska uudet laakerit laitoin jo tilaukseen millä sitte kasaa kun on joko tämä lohko tai toinen riittävän suorilla pesillä.

                              Kysyn nyt kuitenkin vielä koneistamolta varovaisesti paljonko tuon koneistus/hoonaus maksaisi.. jos ylipäänsä edes (suostuu) tekee.
                              YouTube
                              Instagram // Juhon Moottoripaja

                              Comment

                              • ixuv
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2018
                                • 50
                                • EP

                                Tuli käytyä penkissä vakiolla E36 328I:llä, ihan vain mielenkiinnosta ja tällaiseksi referenssiksi jos tuota vähän yrittäisi virittää. Olisiko tuo jopa ihan kunnossa? Eikös näissä ole jonkin verran normaalistikin enemmän tehoa kuin tehdas ilmoittaa? Mutta kuinkas nuo väännöt, 280Nm pitäisi olla alle 4000rpm, olisko kuitenkin vanoksessa jotain? Toki ei ole kokemusta, miten juuri tämä penkki näyttää...





                                Ja mitäs mieltä olette, kun tällä on nyt ajettu n. 285tkm ja jos tuosta nyt talven aikana ottaisi ne "helpot" lisätehot irti sillä M50 imusarjalla, toisilla nokilla ja pakosarja/putkisto muutoksilla, niin räjähtääkö tuo heti, jos ei läpikäy koko konetta :think No eihän tuohon kukaan varmasti osa sanoa, mutta koneessa ei ulospäin näy mitään hälyttävää, käy nätisti, ei syö öljyä, ei pölläyttele jne. Osathan ei nyt hirveitä maksaisi, mutta tuo vapaa-aika tuppaa olemaan kortilla ja nyt pitää harkita ettei vain menisi ns. turha työ hukkaan... Mutta onko nämä olleet minkälaisessa kunnossa näillä kilsoilla ja onko jotain mitä ehdottomasti kannattaa tsekata? Niin ja radallahan tuolla tulee jonkin verran ajeltua...

                                - G31 520da xDrive sportline
                                - E36 328i sedan M sport
                                - W212 E200 cdi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎