Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aki T
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 193
    • Tampere

    Potilas e39 523iA -00, ajettu 166tkm. Kylmänä pintakaasulla nykii ihan selvästi, sitten kun lämmöt normaalit niin toimii normaalisti. Tai tuntuu, että auto on melko laiska. Ei ole kokemusta vastaavista, mutta kesäautoon verrattuna (e36 328i) ero kuin yö ja päivä. Myös kiihdyttäessä matalemmilla kierroksilla(alle 3000) on kiihtyvyys aaltomaista. Menee, ei mee, menee, ei mee.

    Ei vikakoodeja, uusittu tulpat, imm, ilmansuodatin, bensasuodatin ja separaattorilta öljytikkuun menevä letku. Livedataa inpalla kattelin ja kaikki näytti normaalilta, lambdat säätää ja vanokset toimii. Disa venttiili oli myös kädessä ja tuntui normaalilta, ei väljä.

    Juuri tuli pidempi pätkä motaria ajettua ja vakkarissa noin 126km/h, keskikulutus 7,2l/100km ajotietokoneen mukaan. En tiedä onko vika nyt siis laatikossa vai koneessa. Voiko huohotin aiheuttaa tällaista? Se on tarkoitus vaihtaa kaikkine letkuineen.
    BMW 328i -95, BMW 523i -00

    Comment

    • naikou
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2010
      • 1766
      • vihti

      Ääni vanos tiivisteille
      E39 523i Turbo

      Comment

      • aaape
        BTCF Member
        • Aug 2009
        • 617
        • Muaninka

        Onko m52tu/m54 koneisiin saatavana viileämpää termostaattia kuin 97 astetta? Kesä autoon turbomoottori tulossa niin vähän viileämpikin riittäis.
        e36 328i turbo (95)
        vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
        e30 316 (m30)(87) projekti

        EX.
        e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

        Comment

        • poke
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 3111

          Originally posted by aaape View Post
          Onko m52tu/m54 koneisiin saatavana viileämpää termostaattia kuin 97 astetta? Kesä autoon turbomoottori tulossa niin vähän viileämpikin riittäis.
          Jos orggis ecu, niin sitä säätämällä saa termarin aukeamaan aiemmin. sähkölämmitteinen termari.

          jos after market ecu niin sitten varmaan M52 termarikoppa ja termari. 88 tai 92. tai sitten taitaa olla jopa 80:kin myynnissä.
          Kulkineet/projektit:

          530iA E39
          635 CSi E24
          518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
          1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

          Comment

          • aaape
            BTCF Member
            • Aug 2009
            • 617
            • Muaninka

            Originally posted by poke View Post
            Jos orggis ecu, niin sitä säätämällä saa termarin aukeamaan aiemmin. sähkölämmitteinen termari.

            jos after market ecu niin sitten varmaan M52 termarikoppa ja termari. 88 tai 92. tai sitten taitaa olla jopa 80:kin myynnissä.
            Aftermarket ecu ja turbo käyttöön tulossa. Omien mittailujen mukaan m52 termari on matalampi mitä TU/m54 koneen ja kannesta puuttuu termarin upotus eli ei ihan suoraan käy.
            Ps. 71asteinen on kylmin mitä m50/52 löytyy
            e36 328i turbo (95)
            vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
            e30 316 (m30)(87) projekti

            EX.
            e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

            Comment

            • poke
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 3111

              Originally posted by aaape View Post
              Aftermarket ecu ja turbo käyttöön tulossa. Omien mittailujen mukaan m52 termari on matalampi mitä TU/m54 koneen ja kannesta puuttuu termarin upotus eli ei ihan suoraan käy.
              Ps. 71asteinen on kylmin mitä m50/52 löytyy
              Minkähänlaista jännitettä se m54 termari mahtaa käyttää lämmitykseen.
              Tuli vaan mieleen että voisiko siihen rakentaa stand alone systeemin millä sen saisi säädettyä halutuksi. tai mitä tapahtuu jos siinä on kokoajan jännite apuna.
              Kulkineet/projektit:

              530iA E39
              635 CSi E24
              518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
              1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

              Comment

              • aae30
                BTCF Member
                • May 2010
                • 2727
                • .fi

                Originally posted by poke View Post
                Minkähänlaista jännitettä se m54 termari mahtaa käyttää lämmitykseen.
                Tuli vaan mieleen että voisiko siihen rakentaa stand alone systeemin millä sen saisi säädettyä halutuksi. tai mitä tapahtuu jos siinä on kokoajan jännite apuna.
                Saatat haluta tämän lukea:
                https://www.ms4x.net/index.php?title...rature_Control
                Sorry I'm Not Sorry
                E34 540iA 93 sedan
                E34 540iA 93 sedan
                E39 530iA 00 touring

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11150
                  • Oulu

                  Se käyttää vaan 12v jännitettä suoraan. Helppo viilentää konetta tekemällä ecuun sääntö että esim. termarin ohjauksen lähtö on päällä yli 80c lämpötilassa, niin tällöin koneen lämpö pyörii siinä tuntumassa. Jos oikeen vakaan lämpötilan haluaa, niin PWM PID ohjaus on tarpeen. Vakio ecu taitaa käyttää PI ohjausta ilman D:tä. Toki ko. termari ei pitkään kestä jatkuvaa lämmitystä. Vakio ecu viilentää konetta vain kovemmassa rasituksessa. Ja tämäkin viilennys on lähinnä siksi että öljyn lämpö ei nouse liian kuumaksi. Ei siksi että kone tarvis olla viileämpi.
                  Last edited by Pazi88; 08-08-2021, 22:56.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Oksanen
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 703
                    • Nokia

                    Ite aattelin laittaa M54 termariohjauksen PMU-16 kautta. Sen saa ajaan suoraan PWM:llä ulostuloja ja saa jonkunlaisia funktioita siihen yhdistettyä. Täytyy varmaan kokeilla millä pwm:llä se asettuu mihinkin lämpötilaan. Käytännössä varmaankin normi osakuormalla saa olla vähä lämpösempi ja heti ku alkaa hapettamaan niin tiputtaa se lämpö alemmas.
                    E28 535 1985 (S38B36+K31)

                    E36 323 1996

                    E46 Compact 2001

                    Comment

                    • poke
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 3111

                      Tälläinenkin löytyi guuggelilla:


                      en ehkä laittais kuitenkaan 70ast termaria m54een...
                      Kulkineet/projektit:

                      530iA E39
                      635 CSi E24
                      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11150
                        • Oulu

                        Ja muutenkin kertokaas mulle miksi sitä koneen lämpötilaa pitäs laskea?? Joo koneen lämmöt laskee, mut se profit? Itse oon aina ajellu vakio teemarilla ja koneen lämpö on siinä 100 asteen tienoilla.
                        Last edited by Pazi88; 09-08-2021, 09:05.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Electroid
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 992
                          • Jyväskylä

                          polttoainepumppu päivitys

                          Moro.


                          Tuleekohan ongelmia tehokkaamman bensapumpun kanssa vakioauton kanssa? Kyseessä walbro 255l/h pumppu... tai aiheuttaako vakio bensapaineensäädin ongelmia eli virtaako paluupuoli tarpeeksi.


                          (Piti olla vähän tehokkaampi mut taitaa olla reilusti tehokkaampi kuin on tarve :think).
                          - E36 328iA Touring 4/97 -
                          Myynissä:
                          - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

                          Comment

                          • aaape
                            BTCF Member
                            • Aug 2009
                            • 617
                            • Muaninka

                            Originally posted by Electroid View Post
                            Moro.


                            Tuleekohan ongelmia tehokkaamman bensapumpun kanssa vakioauton kanssa? Kyseessä walbro 255l/h pumppu... tai aiheuttaako vakio bensapaineensäädin ongelmia eli virtaako paluupuoli tarpeeksi.


                            (Piti olla vähän tehokkaampi mut taitaa olla reilusti tehokkaampi kuin on tarve :think).
                            Ei aiheuta ongelmia. Mulla on 450l/h pumppu vakio säätimellä ja linjoilla.
                            e36 328i turbo (95)
                            vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
                            e30 316 (m30)(87) projekti

                            EX.
                            e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

                            Comment

                            • poke
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 3111

                              Vinkkejä kampiakselin dämpperin vaihtoon?
                              Moottori kiinni autossa. Manuaalivaihteisto ja orggis 2-massa vauhtipyörällä.

                              Onko riskiä, että jakoketju hyppää, kun pulttipyssyllä avaa/kiinnittää kampiakselin pultin?

                              Kyseessä M54 moottori.
                              Kulkineet/projektit:

                              530iA E39
                              635 CSi E24
                              518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                              1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                              Comment

                              • Arde92
                                BTCF Member
                                • Aug 2010
                                • 1330
                                • Lohtaja/keski-pohjanmaa

                                Originally posted by poke View Post
                                Vinkkejä kampiakselin dämpperin vaihtoon?
                                Moottori kiinni autossa. Manuaalivaihteisto ja orggis 2-massa vauhtipyörällä.

                                Onko riskiä, että jakoketju hyppää, kun pulttipyssyllä avaa/kiinnittää kampiakselin pultin?

                                Kyseessä M54 moottori.
                                En kyllä suosittele kiristään pulttipyssyllä kun et voi tietää että meneekö mihin momenttiin + hakkaavaa isku ei oikein oo hyväks liuskoille
                                E39 M5 Titansilber<------
                                F11 530D Spacegray
                                E36 323i M-sport Med Hölsteri
                                Ex :E61 525D Lci Carboni
                                Ex :E34 M5 3.6 Macaoblau metallic
                                Ex :E61 530XD Monacoblau<------
                                Ex: E39 530D individual Carbon/Cinnamon
                                Ex: E34 540 6-Gang Mtech <------

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎