Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14484
    • Oulu

    Nousee kyllä puoleen väliin ja lämpimällä kelillä nopeemmin...
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • jape06
      Bimmer Rookie
      • Jun 2006
      • 96
      • N/A

      Originally posted by zener View Post
      M52... 14km ajoa kylmiltää ja ei muka mittarin mukaan normilämmössä. Lämmintä tuntus puhaltavan. Voiko anturi mennä rikki, että herää laiskasti?

      Jotenki ouvolta tuntuu silti. Termari, vesipumppu, syyläri uutta.
      Tuulettimen viskokytkin jämähtänyt kiinni?

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14484
        • Oulu

        Originally posted by jape06 View Post
        Tuulettimen viskokytkin jämähtänyt kiinni?
        Se on ollu irti jo muutaman viikon.
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA (2.8l) '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          Originally posted by jape06 View Post
          Tuulettimen viskokytkin jämähtänyt kiinni?
          Eikä kovin paljon vaikuta jos termostaatti toimii.

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15262
            • Ajamisen Iloa

            Onko noista jäähdyttimistä kokemuksia? Mietin olisiko järkevää vaihtaa orkkis syylärin tilalle esim tuollainen Nissens alumiinijäähdytin.

            Omassa Z3:ssa lämmöt ovat mittarin mukaan hieman koholla, vaikka kaikki muu järjestelmään liittyvä on vaihdettu. Tosin lämpeneminen johtunee siitä että ei ole viskoa pyörimässä vaan vedenlämmöllä ohjattu Spal-sähköflekti. Ja siitä että en ole vielä peltipakosarjaa ehtinyt käsittelemään keraamisella eristeellä.

            Mutta, saisiko tuollaisella jäähdyttimen vaihdolla jotain järkevää hyötyä, orkkis kuitenkin jo 17v vanha, joskin ulkoisesti täysin kunnossa kun ei ole ikinä talvella ajettu. Ja onko kenties myös painonsäästöä saatavissa vaihdolla, entä kannattaisiko lisätä öljynjäähdytin samaan syssyyn? Sopiiko esim S54 koneisen jäähdytin bolt on?
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11150
              • Oulu

              Originally posted by Remotion View Post
              Onko noista jäähdyttimistä kokemuksia? Mietin olisiko järkevää vaihtaa orkkis syylärin tilalle esim tuollainen Nissens alumiinijäähdytin.

              Omassa Z3:ssa lämmöt ovat mittarin mukaan hieman koholla, vaikka kaikki muu järjestelmään liittyvä on vaihdettu. Tosin lämpeneminen johtunee siitä että ei ole viskoa pyörimässä vaan vedenlämmöllä ohjattu Spal-sähköflekti. Ja siitä että en ole vielä peltipakosarjaa ehtinyt käsittelemään keraamisella eristeellä.

              Mutta, saisiko tuollaisella jäähdyttimen vaihdolla jotain järkevää hyötyä, orkkis kuitenkin jo 17v vanha, joskin ulkoisesti täysin kunnossa kun ei ole ikinä talvella ajettu. Ja onko kenties myös painonsäästöä saatavissa vaihdolla, entä kannattaisiko lisätä öljynjäähdytin samaan syssyyn? Sopiiko esim S54 koneisen jäähdytin bolt on?
              Nouseeko viisari kohti punarajaa, vai onko se tasaisesti vähän yli keskiviivan? Jos vähän yli keskiviivan koko ajan, niin pykälää kylmempi termari auttaa. En näkis järkeä vaihtaa mitään syyläreitä, jos kummempaa ongelmaa ei ole. Ellei sit taskut polttelee täynnä ylimääräsiä euroja. Öljynlauhduttimesta ei nyt suurta iloa ole normaali ajossa. Vaatii radalla käyntiä tai muuten reilummin konetta rasittavaa ajoa, että öljynlämmöt alkaa nousta. S54 suodatin jalka menee bolt-on ja toki itte lauhduttimessa joutuu vititteleen paikalleen parhaaksi näkemällään tavalla. Tai toki m-mallista saanee bolt-on kamat sillekkin kun lyö euroja tiskiin. Ainoastaan vanoksen öljynpainelähtöä ei ole s54 öljynsuodatinjalassa. Mut ainakin itseltä löyty ylimääräinen m12 kierre siitä, eli siihen voi teettää uuden vanoksen öljyletkun, jossa on toisessa päässä m12 banjo tai pyöräyttää m14*1.5 kierteen tilalle:

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8264
                • Järvikylä (Nakkila)

                Originally posted by Pazi88 View Post
                Nouseeko viisari kohti punarajaa, vai onko se tasaisesti vähän yli keskiviivan? Jos vähän yli keskiviivan koko ajan, niin pykälää kylmempi termari auttaa. En näkis järkeä vaihtaa mitään syyläreitä, jos kummempaa ongelmaa ei ole. Ellei sit taskut polttelee täynnä ylimääräsiä euroja.
                Turha tuossa tilanteessa vaihdella mitään, ongelma on sähköinen ja lämmöissä ei ole mitään vikaa.

                Mittarin pitäisi näyttää puoliväliä välillä 75-115°C mutta vanhuuttaan väsähtäneet komponentit saavat viisarin nousemaan baut leveytensä verran yli.
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11150
                  • Oulu

                  Originally posted by peto2 View Post
                  Turha tuossa tilanteessa vaihdella mitään, ongelma on sähköinen ja lämmöissä ei ole mitään vikaa.

                  Mittarin pitäisi näyttää puoliväliä välillä 75-115°C mutta vanhuuttaan väsähtäneet komponentit saavat viisarin nousemaan baut leveytensä verran yli.
                  Jep oli tarkoitus tuohon vielä lisätä, että vika voi olla mittaristossakin (tai miksei vaikka anturissakin). Mut kuhan se viisari pysyy about keskellä vakaasti, niin kaikki on ok. E36:n lämpömittari ei ole kuten esim e30:n, mikä näyttää pienetkin heitot lämpötilassa. Ja mitään absoluuttista lukemaa siitäkään ei voi päätellä.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15262
                    • Ajamisen Iloa

                    joo olen muutamankin kerran laittanut tuon termarin uusiksi, varmaan vähän heittoa mittarissa...henkisesti se on kuitenkin raskasta perfektionistin hyväksyä.

                    Eli olikos noista kennoista jäähdyttimistä kokemuksia kenelläkään?
                    Last edited by Remotion; 24-11-2015, 03:57.
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • jukkae
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3506
                      • 70800

                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Jep oli tarkoitus tuohon vielä lisätä, että vika voi olla mittaristossakin (tai miksei vaikka anturissakin). Mut kuhan se viisari pysyy about keskellä vakaasti, niin kaikki on ok. E36:n lämpömittari ei ole kuten esim e30:n, mikä näyttää pienetkin heitot lämpötilassa. Ja mitään absoluuttista lukemaa siitäkään ei voi päätellä.
                      Just siks laitoin kolmikympin mittarin tilalle tarvikemittarin numeroilla ja varmuuden vuoks diiselin termari vielä

                      Comment

                      • naikou
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2010
                        • 1766
                        • vihti

                        B25&B28 männistä

                        Onko noissa m52b25&b28 männissä mitään eroja? Mulla on siis 2.5 kone johon olis tulossa b28 kampura ja m50b25nv kanget ja vaikka ahdin tulee niin silti tarkotus pitää puristus siellä 10 tienoilla.
                        E39 523i Turbo

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11150
                          • Oulu

                          Originally posted by naikou View Post
                          Onko noissa m52b25&b28 männissä mitään eroja? Mulla on siis 2.5 kone johon olis tulossa b28 kampura ja m50b25nv kanget ja vaikka ahdin tulee niin silti tarkotus pitää puristus siellä 10 tienoilla.
                          Männät on vähän korkeimmat. Niillä nousee puristukset. Tuolla mitat, jos haluat laskea mihin puristukset nousee: http://www.e30zone.net/e30zonewiki/index.php/M52#M52

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Männät on vähän korkeimmat. Niillä nousee puristukset. Tuolla mitat, jos haluat laskea mihin puristukset nousee: http://www.e30zone.net/e30zonewiki/index.php/M52#M52
                            M52B25 mäntä on siis sen vajaan millin B28-mäntää korkeampi. Tuolla nuo tiedot on vähän niin ja näin, M52B25:ssä on 140mm veivit ja M52B20:ssä 145mm, muuten jäisi männät puoli senttiä ja sentin lohkotasosta.

                            Comment

                            • Skarpa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2007
                              • 3409
                              • Kotka

                              Onko M52 lohko ihan normaalisti TIG-hitsautuvaa tavaraa? Pitäisi lohjennut vaihteiston korvake korjata.
                              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                              E30 Armo "330i"

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11150
                                • Oulu

                                Originally posted by Skarpa View Post
                                Onko M52 lohko ihan normaalisti TIG-hitsautuvaa tavaraa? Pitäisi lohjennut vaihteiston korvake korjata.
                                Pitäisi onnistua.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎