Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF) vol. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • macman_lahti
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2017
    • 290
    • Lahti

    Itselläkin tuli DPF herja sen melko pian jälkeen kun aloin käyttämään Teboil Diamond Dieseliä. Voi tosin olla kyllä ihan sattumaakin koska mittarissa oli silloin jo 296tkm kun tein öljynvaihdon. Käsittääkseni kyllä tota Diamond Dieseliä käytetään suht yleisesti. Pitäisiköhän kumminkin nyt sitten alkaa käyttämään jotain muuta öljyä..? :think
    -08 E60 LCI
    -13 F10 3.0 xDrive

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5270
      • Pirkkala

      Originally posted by macman_lahti View Post
      Itselläkin tuli DPF herja sen melko pian jälkeen kun aloin käyttämään Teboil Diamond Dieseliä. Voi tosin olla kyllä ihan sattumaakin koska mittarissa oli silloin jo 296tkm kun tein öljynvaihdon. Käsittääkseni kyllä tota Diamond Dieseliä käytetään suht yleisesti. Pitäisiköhän kumminkin nyt sitten alkaa käyttämään jotain muuta öljyä..? :think

      Kyllä siinä bmw LL-04 lukitus on joten sopii kyllä dpf autoon.
      Epäilen vahvasti että kyse on jostakin aivan muusta.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • zorb
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2015
        • 211
        • Lahti

        Originally posted by macman_lahti View Post
        Itselläkin tuli DPF herja sen melko pian jälkeen kun aloin käyttämään Teboil Diamond Dieseliä. Voi tosin olla kyllä ihan sattumaakin koska mittarissa oli silloin jo 296tkm kun tein öljynvaihdon. Käsittääkseni kyllä tota Diamond Dieseliä käytetään suht yleisesti. Pitäisiköhän kumminkin nyt sitten alkaa käyttämään jotain muuta öljyä..? :think
        Tuolla öljyllä itse päästellyt viimeiset 70tkm, kun auto ollut omassa käytössä. Mittarissa nyt 250tkm ja ei ongelmia PDF:n kanssa.

        Comment

        • macman_lahti
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2017
          • 290
          • Lahti

          Originally posted by zorb View Post
          Tuolla öljyllä itse päästellyt viimeiset 70tkm, kun auto ollut omassa käytössä. Mittarissa nyt 250tkm ja ei ongelmia PDF:n kanssa.
          Sitten mennään sillä. Toi on kyllä halpaa öljyä ja helposti saatavilla. Saattoipa olla vaan sattumaa. Onko N47 kone ?
          -08 E60 LCI
          -13 F10 3.0 xDrive

          Comment

          • zorb
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2015
            • 211
            • Lahti

            Originally posted by macman_lahti View Post
            Sitten mennään sillä. Toi on kyllä halpaa öljyä ja helposti saatavilla. Saattoipa olla vaan sattumaa. Onko N47 kone ?
            On N47.

            Comment

            • macman_lahti
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2017
              • 290
              • Lahti

              Originally posted by zorb View Post
              On N47.
              Onko vielä alkuperäinen ketju ?
              -08 E60 LCI
              -13 F10 3.0 xDrive

              Comment

              • zorb
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2015
                • 211
                • Lahti

                Originally posted by macman_lahti View Post
                Onko vielä alkuperäinen ketju ?
                Ei. Tehtaan piikkiin vaihdettiin koko jakopää 180tkm kohdalla, kun ostin auton. Muuten olisi jäänyt ostamatta...

                Comment

                • dolby
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2013
                  • 70
                  • Oulu

                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Se mittaa dpf paine-eroa ennen ja jälkeen.(joskus pelkästään ennen ja vertaa sitä ulkoilmaan) Lisäksi käyttää laskennallista arvoa kulutetun polttoaineen ja tehtyjen/onnistuneiden puhdistuspolttojen perusteella. Fyysisesti noen määrää ei mitata missään tietämässäni systeemissä vaan arvo on aina erilaisten matemaattisten laskujen tulos.

                  Gramma per km on kyllä paljon. Toki laskennallinen arvo

                  Väärästä öljystä voi tulla tuhkaa enemmän kuin dpf käyttöön tarkoitetusta mutta se ei lyhyellä aikavälillä meinaa mitään ellei kone syö reilusti öljyä. Tämä siis tuhkaa, ei nokea.


                  Jos dpf vastapaine kovilla kierroksilla ja täydellä kuormituksella lähentelee 0.4bar tai yli niin täydeltä vaikuttaa. Jos polton jälkeen paineet laskee vain lyhyeksi aikaa (kuten tihentyneestä polttovölistä voi päätellä) sekin kielii että on tuhkaa pöntössä aika reilusti. Toki sillekin löytyy moottorinohjauksesta arvo/määrä.

                  Ok. Polttoja on tosiaan noin 100 km välein. Onko näin tiheästä polttovälistä jo haittaa moottorille ja aiheuttaako ylimääräistä rasitusta joillekin komponenteille? Toki kulutus lisääntyy ja rasittava ajettava polttojen aikana. Taitaa olla aiheellista kohta puukottaa pönttö ja softauttaa.

                  Comment

                  • Risto113
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 1204
                    • GrassLake

                    Originally posted by dolby View Post
                    Ok. Polttoja on tosiaan noin 100 km välein. Onko näin tiheästä polttovälistä jo haittaa moottorille ja aiheuttaako ylimääräistä rasitusta joillekin komponenteille? Toki kulutus lisääntyy ja rasittava ajettava polttojen aikana. Taitaa olla aiheellista kohta puukottaa pönttö ja softauttaa.
                    Poltto noin usein kyllä kerryttää jo melko mukavasti dieseliä öljyn joukkoon, vaikkapa öljynvaihtovälin aikana...
                    Varmaan herjaisi jo liian korkeasta öljytasosta.

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5270
                      • Pirkkala

                      Originally posted by Risto113 View Post
                      Poltto noin usein kyllä kerryttää jo melko mukavasti dieseliä öljyn joukkoon, vaikkapa öljynvaihtovälin aikana...
                      Varmaan herjaisi jo liian korkeasta öljytasosta.

                      Joo tämä on ehkä se kaikkein haitallisin puoli
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • alekshiit
                        BTCF Member
                        • Jan 2019
                        • 8
                        • Tuusula

                        Tarvis jeesiä 335d:n kanssa. Tänään aamulla pomppas DPF vikavarotus cc-49 jos en väärin muista. Auto ajettu 227tkm ja huomasin jo tossa 5tkm about sitten että 5/6 hehkuista antaa jotain koodia carlyllä.

                        Kävin ajamassa motaria pienen pätkän sportin manuaalipuolella nelosvaihteella kierrokset siinä +3000 rpm ja salavalikosta oli auki lämmöt. Lämmöt pysy siinä 90 hujakoilla eli termarissa ei vikaa?
                        Onko nyt ongelmana hehkut , että polttoa ei tapahdu ja dpf mennyt tukkoon? Myös huomannu ennen varotusta tehokadon 4000rpm kierroksilla nelosvaihteella ja nyt tuntuu jo jatkuvasti. Auto käytössä lyhyillä työmatkoilla ja vapaa-ajalla sitten tulee ravattua kehää pitkin.

                        Pikaista apua tarvis ja ehdotuksia mikä on kannattavin toimenpide tälle?
                        F31 330xD -16
                        Ex: E92 335d -08
                        Ex: E91 325i -06

                        Comment

                        • MeisterW
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2017
                          • 306
                          • Uusimaa

                          Originally posted by alekshiit View Post
                          Tarvis jeesiä 335d:n kanssa. Tänään aamulla pomppas DPF vikavarotus cc-49 jos en väärin muista. Auto ajettu 227tkm ja huomasin jo tossa 5tkm about sitten että 5/6 hehkuista antaa jotain koodia carlyllä.

                          Kävin ajamassa motaria pienen pätkän sportin manuaalipuolella nelosvaihteella kierrokset siinä +3000 rpm ja salavalikosta oli auki lämmöt. Lämmöt pysy siinä 90 hujakoilla eli termarissa ei vikaa?
                          Onko nyt ongelmana hehkut , että polttoa ei tapahdu ja dpf mennyt tukkoon? Myös huomannu ennen varotusta tehokadon 4000rpm kierroksilla nelosvaihteella ja nyt tuntuu jo jatkuvasti. Auto käytössä lyhyillä työmatkoilla ja vapaa-ajalla sitten tulee ravattua kehää pitkin.

                          Pikaista apua tarvis ja ehdotuksia mikä on kannattavin toimenpide tälle?
                          Hehkut ja hehkuen ohjainboksi vaihtoon. Koodien nollaus ja sitten vaikka sillä carlylla maantiellä polton käynnistys.
                          E39 M5 2002
                          E70 X5 3.0sd 2008
                          E83 X3 3.0i 2005
                          G21 330e

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2724
                            • Tampere

                            Originally posted by alekshiit View Post
                            Tarvis jeesiä 335d:n kanssa. Tänään aamulla pomppas DPF vikavarotus cc-49 jos en väärin muista. Auto ajettu 227tkm ja huomasin jo tossa 5tkm about sitten että 5/6 hehkuista antaa jotain koodia carlyllä.

                            Onko nyt ongelmana hehkut , että polttoa ei tapahdu ja dpf mennyt tukkoon?

                            Pikaista apua tarvis ja ehdotuksia mikä on kannattavin toimenpide tälle?
                            Hehkuilla tai hehkujen ohjainyksiköllä ei ole mitään tekemistä DPF:n regeneroinnin tai tukkeutumisen kanssa. Toistan: ei mitään.

                            Suosittelen auton tutkimista merkkikohtaisen testerin avulla ja livedatan seurantaa.
                            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • MeisterW
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2017
                              • 306
                              • Uusimaa

                              Originally posted by JaniLap View Post
                              Hehkuilla tai hehkujen ohjainyksiköllä ei ole mitään tekemistä DPF:n regeneroinnin tai tukkeutumisen kanssa. Toistan: ei mitään.

                              Suosittelen auton tutkimista merkkikohtaisen testerin avulla ja livedatan seurantaa.
                              Tämä oli hyvä tieto. Piti itsekin katsoa BMW TIS, ja tosiaan ei mainita hehkujen liittyvän dpf mitenkään (koneen lämmöt ja ilma/ palokaasuihin liittyvät anturit vain).
                              E39 M5 2002
                              E70 X5 3.0sd 2008
                              E83 X3 3.0i 2005
                              G21 330e

                              Comment

                              • alekshiit
                                BTCF Member
                                • Jan 2019
                                • 8
                                • Tuusula

                                Originally posted by JaniLap View Post
                                Hehkuilla tai hehkujen ohjainyksiköllä ei ole mitään tekemistä DPF:n regeneroinnin tai tukkeutumisen kanssa. Toistan: ei mitään.

                                Suosittelen auton tutkimista merkkikohtaisen testerin avulla ja livedatan seurantaa.
                                Hyvä tieto itsellekkin kiitos. Ideaa kuka pk seudulla tekisi livedata seurantaa yms?

                                Ja kannattaisko kokeilla eka vaikka carlyllä sitä pakkopolttoa?
                                F31 330xD -16
                                Ex: E92 335d -08
                                Ex: E91 325i -06

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎