xxxxxx
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Autotallin rakentamisesta vol 2
Collapse
X
-
Mikä lämmitysmuoto?
Teet kummin vain niin eristeet valmiiksi sokkeleihin ja seiniin tuulensuojalevyt.
Jos kuitenkin tulee vähintään vesiposti seinään, ni vetäisin vesi ja sähkö varauksen teknisestä tilasta tallin/katoksen sokelin sisäpuolelle. Ja viemäri myös lähelle tallin paikkaa ni helppo lisätä kun tuntuu siltä. Eikä maksa montaa satasta.E30 325i Touring -89
E30 325i touring -88 m50tbo
G20 330e M-Sport -20
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostMiksi haluan katoksen joka tapauksessa johtuu siitä, että autoa ei tulla säilyttämään tallissa ympäri vuoden, koska tallista ei aiota tehdä täyslämmintä, joten en halua ruostuttaa autoa puolilämpimässä tallissa,F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Originally posted by jani View PostEdellisessä osoitteessa 11vuotta autoja pidin juurikin tuollaisessa "puolilämpimässä" tallissa enkä kyllä havainnut mitään erityistä lisäruostumista autoissa.E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
-
Jos autot on vaan säilössä puolilämpimässä tallissa, niin ei ne siellä ruostu. Eri asia jos käyttöauton parkkeeraa moiseen joka ajon jälkeen. Tulee melko hyvin kosteutta aina sisälle ja pääsee suola mytimään melko hyvin. Käyttöautoa varten katos on ainakin omasta mielestä paras vaihtoehto.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Auton säilyttäminen talvisin avokatoksessa aiheuttaa vähemmän korroosiota kuin sen säilyttäminen lämpimässä tallissa, jos autolla ajetaan päivittäin. Tämä johtuu siitä, että ajettaessa ulkona jäähtynyt auto sisälle talliin, kylmän auton pintoihin tiivistyy kosteutta, joka kiihdyttää ruostumista. Lisäksi lämmin talli kiihdyttää reaktiota entisestään.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostElämäntilanteen muutoksen myötä ei enää foorumilla tule käytyä niin taajaan kuin vielä viime vuosikymmenen alussa, mutta uskoisin, että täältä saan parasta pohdintaa seuraavaan asiaan:
Ollaan perheen kanssa siinä tilanteessa, että oman kodin rakentaminen on tullut mahdolliseksi ja siinä yhteydessä tai pian sen jälkeen olisi tarkoitus rakentaa tontille joko autokatos varastolla tai autotallin, katoksen ja varaston yhdistelmä. Niin kuin aina, kustannukset (ts. raha) vaatii hieman selvittelemään asioita ennen kuin kuokka voi osua maahan.
Ajatus olisi siis talon rakentamisen yhteydessä joka tapauksessa rakentaa katokselle/tallille perustukset, mutta varsinaisen tallin rakennus saattanee siirtyä hieman eteenpäin mikäli talon rakentamisen kanssa ei pysytä ennalta asetetussa budjetissa. Joku tietysti suosittelee tallin rakentamista ensimmäisenä, jotta sinne voi rakennusaikana varastoida taloon tulevia tavaroita yms. syyt jotka ymmärrän täysin, mutta sitten yksi merkittävä säästökohde tarpeen tullen on tässä syöty, joten joudumme todennäköisesti rakentamaan tallin talon valmistuessa tai valmistuttua.
Ensimmäinen kysymys koskee sitä, että kuinkahan isot kustannuserot mahtavat olla katoksella, jossa on lämmitysvarauksellinen varasto vs. autotalli lämmitysvarauksella, jossa on myös katos ja varasto.
Laitan tähän vielä esimerkit, että minkälaista suurin piirtein tarkoitan:
Eli kyseessä olisi siis kahden auton väljä autokatos varastolla, mutta tuosta esimerkistä poiketen ei tule sitä polkupyörien syvennystä, vaan varasto jatkuu ihan koko itäsivun pituudelta. Vaihtoehtoisesti kyseeseen tulisi yhden auton talli, jonka vieressä olisi väljä autokatos yhdelle autolle ja varasto tulisi näiden rinnalle, ei taakse, kuten esimerkin pohjakuvassa. Neliöt olisivat katoksen kohdalla 60-70m2 ja autotallin kohdalla riittäisi ehkä 60m2.
Miksi haluan katoksen joka tapauksessa johtuu siitä, että autoa ei tulla säilyttämään tallissa ympäri vuoden, koska tallista ei aiota tehdä täyslämmintä, joten en halua ruostuttaa autoa puolilämpimässä tallissa, vaan se menee sinne esim. huoltojen ajaksi ja muina aikoina auto on katoksessa. Haluan myös, että tallissa ja katoksessa on väljyyttä, ettei joka kerta autoon mennessä tai sitä lastatessa tarvitse hieroa kylkiä naarmuille ja vaatteita kuralle. Taloudessamme on siis yksi auto, mutta kaava edellyttää kahta autopaikkaa ja toteutamme sen tallin yhteydessä.
Tontin maasto on moreenia ja naapuritonteilla on päästy hyvinkin kohtuullisilla perustamiskustannuksilla ainakin talojen perustusten suhteen, meillä on myös tasamaan tontti.
Tallivalmistajien sivuilla tuollaisen talli/katosyhdistelmän hintaero pelkkään katokseen varastolla ei ole järin suuri (n. 2-5t€, toki pienellä varauksella mitä on toimitussisällössä tai ennemminkin mitä siitä puuttuu), mutta isoin ero varmaan tulee tallin tai katoksen maatöissä ja varmaan talli edellyttää myös viemäröintiä? Mitä olette mieltä, tuleeko tallillinen katos olennaisesti pelkkää katosta kalliimmaksi?
Yksi mahdollisuus on, että tilaamme tallin pienelementeistä ja pystytän tallin itse tai pienellä avustuksella ja maatyöt, perustukset, sähköt ja LVI:t tekevät ammattilaiset.
Pienenä lisäkyssärinä olisin vielä kysynyt, että pitääköhän rakennuslupaa hakiessa hakea tuota tallia "harrastetilana", eikä autotallina ja/tai katoksena? Olen alustavasti lukenut, että tälläkin olisi jokin merkitys tulevaisuuden harrastusten kannalta. :think
Yhteenvetona:
Autokatos:
- varasto lämmitysvarauksella, mutta ei eristetä heti rakennushetkellä
- tulee vesiliitäntä seinään
- tulee valmius sähköauton lataukselle
- neliöt 60-70m2
- kahdelle autolle
- pulpettikatolla
- saattaa olla pilariasenteinen ja siinä tapauksessa maanvaraista laattaa ei tarvita, eikä täten välttämättä valujakaan, mutta vaatii kuitenkin jonkin verran maatöitä
Autotalli/katos:
- lämmitysvarauksella, ei eristetä heti rakennushetkellä
- vesiliitäntä
- valmius sähköauton lataukselle
- neliöt n. 60m2
- autotalli, katos ja varasto kaikki rinnakkain
- autotallin ovi luultavasti mekaaninen
- tallin korkeus ehkä 2800
- pulpettikatolla
- todennäköisesti maanvaraisella laatalla ja viemäröinnillä (öljynerotuskaivolla)
- täydellisessä maailmassa voisi lattiasta tehdä nosturinkestävän (mallia saksi)
Kysykää ihmeessä tarkennuksia, kerron mielelläni lisää.
Jos kosteuden poistaminen sisäilmasta pelaa, niin ei se siellä tallissa mihkään ruostu.
Paras tapaus oli kun yhdellä mammalla oli sisälevyt alaosastaan aivan pilkulliset (pappa oli aina ajanut mossensa sisälle kesät talvet). Niin vika oli kuulemma kaikessa muussa, paitsi ilmanvaihdossa. Niin justiinsa.
Sitten noihin Ramzez:n kyssäreihin. Hankala hatusta heittää hintaeroa, kun pitäs panoslaskea. Jos jaksat harrastaa, niin hae uusin ROK kirjastosta (https://www.rakennustietokauppa.fi/s...a-2021/2833379). Toiset "harrastaa" tätä ihan työkseen :P Näppituntumalla siinä säästää sen eristeiden ja sisälevyjen verran rahaa, kun pohjat, anturat ja kivijalka pitää kuitenkin tehdä tallin vaatimusten mukaisesti. Eli paria tonnia heittäisin, vähän koosta riippuen.
Pienelementteihinkin tarvii sitten nosturin. Tämä on hyvä hahmottaa kun alkaa laskemaan hintoja. Itse päädyin siihen, että tehtiin pitkästä.
Nythän uusissa määräyksissä oli pientä joustoa tuolle autotalli / varasto osuudelle. Sai olla 60m2 osastokoko yhteensä, ennenkuin tarvitsee palo-osastoida varastoa erilleen. ( https://www.pksrava.fi/doc/tulkintak...RL-117b01B.pdf sivu 9).
Ja jos se on harrastetila, siellä ei saa säilyttää autoa. Ja tähän ei kerkeä rakennustarkastajat puuttumaan, palotarkastaja kylläkin jos äkkää ja vakuutustarkastaja vahinkotilanteessa sitäkin enemmän. Sitten on vielä enemmän kusessa, jos tekeekin yli 60m2 ja se on vielä tuotu alle 8m päähän asuinrakennuksesta ja palaakin molemmat (asuinrakennus ja talli) pois kuleksimasta. Lähinnä siis sen suhteen, jos ajatteli jotain vakuutuskorvauksia saavansa. Kun nuo EI-30 palo-osastoinit on kuitenkin vain 2x kipsilevytys vesikatteeseen asti, niin kannattaa siihen rahaan tehdä ihan sääntöjen mukaan riskienhallintaa.
Ja ihan yleisenä vinkkinä: Ota asuintalo mahdollisimman isolta toimijalta säältäsuojaan. Jos siis ajattelit omalla työllä tehdä osan. Mitä pienempi porukka tutuntuttuja tekemässä esim. runkovaihetta urakalla tai tuntityönä, niin sitä isompi riski että kusee reisille. Tiedän meidänkin alueelta niin monta tapausta, että loppuu sormet käsistä."That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."
Comment
-
-
Originally posted by Nifa View PostNäissä ruostumisasioissa on aina se hyvä muistaa, että suurimmalla osalla ilmanvaihto on autotalleissa erittäin onnettoman ja säälittävän välimaastosta.
Jos kosteuden poistaminen sisäilmasta pelaa, niin ei se siellä tallissa mihkään ruostu.
Paras tapaus oli kun yhdellä mammalla oli sisälevyt alaosastaan aivan pilkulliset (pappa oli aina ajanut mossensa sisälle kesät talvet). Niin vika oli kuulemma kaikessa muussa, paitsi ilmanvaihdossa. Niin justiinsa.
Sitten noihin Ramzez:n kyssäreihin. Hankala hatusta heittää hintaeroa, kun pitäs panoslaskea. Jos jaksat harrastaa, niin hae uusin ROK kirjastosta (https://www.rakennustietokauppa.fi/s...a-2021/2833379). Toiset "harrastaa" tätä ihan työkseen :P Näppituntumalla siinä säästää sen eristeiden ja sisälevyjen verran rahaa, kun pohjat, anturat ja kivijalka pitää kuitenkin tehdä tallin vaatimusten mukaisesti. Eli paria tonnia heittäisin, vähän koosta riippuen.
Pienelementteihinkin tarvii sitten nosturin. Tämä on hyvä hahmottaa kun alkaa laskemaan hintoja. Itse päädyin siihen, että tehtiin pitkästä.
Nythän uusissa määräyksissä oli pientä joustoa tuolle autotalli / varasto osuudelle. Sai olla 60m2 osastokoko yhteensä, ennenkuin tarvitsee palo-osastoida varastoa erilleen. ( https://www.pksrava.fi/doc/tulkintak...RL-117b01B.pdf sivu 9).
Ja jos se on harrastetila, siellä ei saa säilyttää autoa. Ja tähän ei kerkeä rakennustarkastajat puuttumaan, palotarkastaja kylläkin jos äkkää ja vakuutustarkastaja vahinkotilanteessa sitäkin enemmän. Sitten on vielä enemmän kusessa, jos tekeekin yli 60m2 ja se on vielä tuotu alle 8m päähän asuinrakennuksesta ja palaakin molemmat (asuinrakennus ja talli) pois kuleksimasta. Lähinnä siis sen suhteen, jos ajatteli jotain vakuutuskorvauksia saavansa. Kun nuo EI-30 palo-osastoinit on kuitenkin vain 2x kipsilevytys vesikatteeseen asti, niin kannattaa siihen rahaan tehdä ihan sääntöjen mukaan riskienhallintaa.
Ja ihan yleisenä vinkkinä: Ota asuintalo mahdollisimman isolta toimijalta säältäsuojaan. Jos siis ajattelit omalla työllä tehdä osan. Mitä pienempi porukka tutuntuttuja tekemässä esim. runkovaihetta urakalla tai tuntityönä, niin sitä isompi riski että kusee reisille. Tiedän meidänkin alueelta niin monta tapausta, että loppuu sormet käsistä.
Kiitoksia paljon tästä ja muillekin kommenteista!
Katosta ajattelin nimenomaan tuolle meidän autolle siksi, että se on ainakin toistaiseksi perheen ainoa auto, jota käytetään lähes päivittäin, joten talvella olisi se ongelma, että auto olisi lähes aina märkä, jos sitä puolilämpimässä tallissa säilyttäisi. Tuossa talli/katos kombossa voisin säilyttää autoa katoksessa ja ottaa sen vain tarvittaessa tallin puolelle. Katoksesta tehtäisiin joka tapauksessa niin iso, ettei auto olisi puolittain ulkona/sateessa, kuten nykyään näkee monissa katoksissa, jossa katoksen koko on niin nafti, ettei nykyaikainen perheauto sinne mahdu. Varmaan tehokkaalla ilmanvaihdolla ja ilmankuivaimilla ongelma olisi pienempi, mutta tämä nyt oli oma ajatukseni aiheesta ja tietyllä tavalla auto on ehkä himpun verran näppärämpi ottaa ajoon katoksesta, kuin tallista.
Viimeisin rakennusosien kustannuksia kirja oli kirjastosta ja taisi olla vuodelta 2019. Olen tässä rakennusprojektiin ryhtyessäni tutustunut melko paljon kirjallisuuteen, koska en ole rakennusalan ammattilainen, mutta joku haju näistä asioista kuitenkin on ja harrastuneisuuden puolesta kirves ja vasara pysyy kyllä kädessä. Ainakin siis myös talon kohdalla teen vähintään jotain aputöitä.
Taustoitan meidän projektia sen verran, että kyseessä tulee olemaan hirsitalo, joka suunnitellaan arkkitehdin avustuksella ja kyseessä tulee olemaan melko paljon tavanomaisesta poikkeavia uusvanhoja ratkaisuja, kuten tuulettuvaa alapohjaa, painovoimaista ilmanvaihtoa ja muovittomuutta muutaman mainitakseni. Toki nämä seikat painavat jonkin verran myös katoksen/tallin kohdalla, eli pyritään välttämään mm. muovia (rakennusmääräykset ja muut relevantit seikat huomioiden) myös tallin kohdalla. Ajatus olisi arkkitehdin piirustusten valmistuttua kilpailuttaa talotoimittaja. Arkkitehti piirtää myös tallin suunnitelmat meidän suunnitelmien ja ajatusten pohjalta.
Talon lämmitys tulee olemaan maalämpö, mutta talon ja tallin välillä tulee olemaan sen verran etäisyyttä, ettemme todennäköisesti tässä kohtaa lähde sinne kanavaa vetämään. Tallin lämmitysmuoto tässä kohtaa on vielä ilmassa.
Luin täältä vanhempia kommentteja ja tosiaan vaikuttaisi siltä, että pitkästä tavarasta tekemällä säästäisi tallivalmistajien katteissa, vaikka sinänsä nuo pienelementit kiinnostaisivat niiden oletettavan helppouden vuoksi ja siksi, että mukana pitäisi tulla jotkin ohjeet, miten edetä. Oon yleensä ollut aika hyvä seuraamaan ohjeita, mutta jos pitää tehdä täysin vailla ohjeita, niin sitten vaatii kyllä vielä hieman lisää tutustumista aiheeseen, ennen kuin parrua alkaa nousemaan pystyyn.Jiirisahaa, ruuviväännintä yms. työkaluja löytyy omasta takaa ja ne on hankittu tätä projektia varten sekä ovat laadultaan ammattitasoa, joten työkaluista tämä ei todennäköisesti jää kiinni.
Last edited by Ramzez; 05-05-2021, 15:56.
Comment
-
-
Originally posted by Nifa View PostNäissä ruostumisasioissa on aina se hyvä muistaa, että suurimmalla osalla ilmanvaihto on autotalleissa erittäin onnettoman ja säälittävän välimaastosta.
Jos kosteuden poistaminen sisäilmasta pelaa, niin ei se siellä tallissa mihkään ruostu.
Paras tapaus oli kun yhdellä mammalla oli sisälevyt alaosastaan aivan pilkulliset (pappa oli aina ajanut mossensa sisälle kesät talvet). Niin vika oli kuulemma kaikessa muussa, paitsi ilmanvaihdossa. Niin justiinsa.
Miten autotallista poistetaan kosteaa ilmaa pelkällä ilmanvaihdolla muulloin kuin 20 asteen pakkasella?E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
-
Katoppa semmoinen kun www.pohri.fi ja sieltä precut paketti... on siinäkin hinta vrt metritavarana mutta ei niin mahoton kun talliurakoitsijoilla.E30 325i Touring -89
E30 325i touring -88 m50tbo
G20 330e M-Sport -20
Comment
-
-
Originally posted by GOOFY View PostMiten autotallista poistetaan kosteaa ilmaa pelkällä ilmanvaihdolla muulloin kuin 20 asteen pakkasella?
Asiaa voi demonstroida pienessä mittakaavassa avaamalla pesuhuoneen ikkunan suihkun jälkeen.e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
e32 750 iA -88 DoubleSex.
Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.
Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
e32 735 1/18
e34 M5 1/18
e24 635 Csi 1/18
e9 3.0 CSi 1/18
e31 850 Csi
Comment
-
-
Originally posted by jaskap View PostIhan perinteisellä ilmanvaihdolla. Helpoimmillaan riittävästi lautasventtiileitä ylös ja alas, jotta ilma liikkuu.
Asiaa voi demonstroida pienessä mittakaavassa avaamalla pesuhuoneen ikkunan suihkun jälkeen.E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostTaustoitan meidän projektia sen verran, että kyseessä tulee olemaan hirsitalo, joka suunnitellaan arkkitehdin avustuksella ja kyseessä tulee olemaan melko paljon tavanomaisesta poikkeavia uusvanhoja ratkaisuja, kuten tuulettuvaa alapohjaa, painovoimaista ilmanvaihtoa ja muovittomuutta muutaman mainitakseni. Toki nämä seikat painavat jonkin verran myös katoksen/tallin kohdalla, eli pyritään välttämään mm. muovia (rakennusmääräykset ja muut relevantit seikat huomioiden) myös tallin kohdalla.Sen verran tehokkaasti on Rakennusteollisuus lobannut kaikkea perinteistä rakentamista ja rakennusmateriaaleja vastaan että vaatii melko paljon enemmän vaivannäköä, mutta lopputulos palkitsee.
E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Comment
-
-
Originally posted by GOOFY View PostTää auton ruostuminen tallissa on jännä tinka. Jos epäilee auton ruostuvan tallissa niin kannattaa laittaa kosteusmittarit ulos ja talliin. Niiden lukemia kun vertailee vuoden läpi niin huomais että syksyn ja kevään aikana, sekä puolet talvesta ulkona on melko märkää verrattuna sen autotallin kosteuteen. Sit autoa pidetään kesällä ulkona eikä mietitä sitä että mitäs pahaa se aurinko sille autolle tekee ja kuinka paljon mukavampi on helteellä lähteä ajamaan viileässä tallissa olleella autolla.
Originally posted by GOOFY View PostJos syksyllä ajaa märän auton talliin niin ei se ilmankosteus tallissa nouse kuin korkeintaan 70:een. Ulkona on sit 80-90 kosteus ja sisä ja ulkolämpötila ero on niin pieni ettei ilma vaihdu käytännössä ollenkaan painovoimaisesti niin miten se kosteus sieltä saadaan pois?
Jos suhteellisen kosteuden pystyy pitämään n. 50 RH% tuntumassa, tai lämpötilan pakkasen puolella, niin korroosio loppuu, mutta tämä tietysti koskee auton rakenteita, eikä tallin lämpötilaa. Kylmän auton vienti talliin aiheuttaa sen, että tallin sisäilmassa oleva kosteus tiivistyy vedeksi auton rakenteisiin ja lämmin ilma edesauttaa ruostumista.Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.
Comment
-
-
Originally posted by GOOFY View PostMiten autotallista poistetaan kosteaa ilmaa pelkällä ilmanvaihdolla muulloin kuin 20 asteen pakkasella?
100% suositus. pois en anna ennen kuin puran tallin. todella hyvä keksintö.
__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Comment
-
Comment