Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta vol 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GOOFY
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 4139
    • .

    Originally posted by e46touring View Post
    tämän tyyppinen masiina ollut useamman vuoden talli käytössä.
    100% suositus. pois en anna ennen kuin puran tallin. todella hyvä keksintö.
    https://www.virtasenkauppa.fi/rakenn...-h-master-5923
    Mulla on molemmissa talleissa kuivain ja pidän kaikki räppänät kiinni kun en ole tallissa. Sit kun menen sinne tekemään jotain avaan tuloilman ja laitan katossa olevat rupelit päälle niin ilma kiertää. En vaihda ilmaa turhaa kun ei siitä ole mitään hyötyä kosteuden poistossa.

    Kaikki aina vain selittää että ilmanvaihto pitää olla kunnosssa ja että se poistaa kosteutta mutta kukaan näin sanova ei oikeasti osaa sanoa että miten se sitä kosteutta poistaa ja toteutuuko se oikeasti kun ei seurata millään mittareilla. Mää oon seurannu ulko ja sisä lämpötiloja ja kosteuksia ny edellisen vuoden ajan aika tarkasti ja ulkona on melkein aina paljon kosteampi ilma sisäilmaan verrattuna niin en ole tarpeettomasti siirtäny kosteutta sisälle kun vain silloin kun itse olen tallissa.

    Monella mätänee lämmin talli kun sitä ei lämmitetä. Kovalla pakkasella sinne talliin jää se pakkanen sisälle kun ilma lauhtuu ja sit kun sinne ajetaan lämmin auto niin vesi alkaa valumaan seinistä. Ei niillä kahella satasen reijällä kovin nopeasti lämmöt tasaannu.
    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

    Comment

    • Nifa
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2008
      • 292
      • Kymenlaakso™

      Originally posted by GOOFY View Post
      Miten autotallista poistetaan kosteaa ilmaa pelkällä ilmanvaihdolla muulloin kuin 20 asteen pakkasella?
      Tähän nyt jo aika moni vastasikin.

      Märkä autohan se on, joka sinne kosteuskuormaa tuottaa. Yleensähän tässä skenaariossa ulkoilman suhteellinen kosteus on pienempi kuin autotallin suhteellinen kosteus märän ajoneuvon kera.

      Jos auto ei ruostu ulkona katoksessa, jossa olisi siis sama suhteellinen kosteus kuin tallissa ilmanvaihdon ansiosta, niin miten tän asian ajattelit itse? (No kyllähän se tottakai jollain tasolla siellä katoksessakin ruostuu).

      Ihan esimerkkinä: Jos käyt suihkussa, niin sulla pomppaa minuutin jälkeen suhteellinen kosteus 100 % ja se pysyy 85 - 90% useammin tunnin ajan siinä suihkutilassa, jos et tuuleta sitä voimakkaasti jatkuvasti. Plus kuivaa heti kaikkea märkää seinältä ja lattiasta. Sama käy märän ja/tai kostean auton. Se pompauttaa tallin suhteellisen kosteuden ulkoilman suhteellista kosteutta suuremmaksi.

      Mulla on myös tallissa kosteusmittarit. Ja ulkona. Ja talossa. Ja IV-koneessa. Ja tallin IV-kanavassa. Ja kannettava mittari. Ja lämpökamera.

      Ja sitten tuo lämpöeristetyn rakennuksen lämpötilan sahaaminen kun ulkolämpötila muuttuu on jo oma keskustelunsa. Et ekana pitäisi nyt speksata se kiinni, että mistä fysikaalisesta ilmiöstä tässä halutaan keskustella. Löytyy multa siihenkin excel-kaavio. Mihin voidaan vielä vaikka simuloida se märkä auto. Mutta: ilmanvaihto, ilmanvaihto, ilmanvaihto. Ja omalla kokemuksella sanon vain sen, että typerintä mitä noin nyt yleensä on tehdä, on venyttää penniä ja sammuttaa / sulkea ilmanvaihtoa, kun "ei sitä nyt mihinkään tarvita".

      Kun teoria pitäs olla hanskassa, että voi soveltaa.

      Ja kyllä on olemassa ulkolämpötiloja ja ulko-ilman suhteellisia kosteuksia, jolloin se kosteuden poistaminen ei pelkällä tuulettamisella hetkellisesti poistu. Ihan yhtä lailla, kuin rossipohja vetää itsensä kondenssiin tiettyissä olosuhteissa, se on ihan fysikaalinen fakta.

      Ja riippuuhan se myös kosteuskuormasta, että jos sinne jokapäivä vuoden ympäri ajaa märän auton, niin ei varmaan pelkkä ilmanvaihto riitä.

      Mutta kun ei ole ihan mustavalkoinen asia (tämäkään) ja tässä on kymmenisen muuttujaa noin ainakin, niin ihan näin yleisellä tasolla, ensin ilmanvaihto kuntoon ja sitten sen jälkeen mietintä, että riittääkö se, riippuen omasta vehkeiden pesusta. Kun pertti perus pentsa ei pese sitä autoaan joka kauppareissun jälkeen ja aja talliin. Mutta pertti perus pentsalla ei ole tallissaan ilmanvaihtoa. Kun ei autotalli hengitä, niin mitäs se talli sillä ilmalla tekis. :think
      "That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

      Comment

      • GOOFY
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 4139
        • .

        Sitä mä just tarkotin että ei voi väittää suoraan että se auto ruostuisi talvella siellä tallissa jos vaikka vertaa siihen että sitä pidettäisiin ympäri vuoden pihalla, pitäs tehä melekoset exeli taulukot aiheesta mutta väittäisin kuitenkin että jatkuvasti ulkona säiden armoilla oleva auto "kärsii" enemmän kosteudesta ja muusta kuin se talven tallissa oleva. Mut tuntuuhan nuo ruostuvan vaikka mitä tekis.
        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

        Comment

        • e46touring
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1327
          • Tornio

          Originally posted by GOOFY View Post
          Mulla on molemmissa talleissa kuivain ja pidän kaikki räppänät kiinni kun en ole tallissa. Sit kun menen sinne tekemään jotain avaan tuloilman ja laitan katossa olevat rupelit päälle niin ilma kiertää. En vaihda ilmaa turhaa kun ei siitä ole mitään hyötyä kosteuden poistossa.

          Kaikki aina vain selittää että ilmanvaihto pitää olla kunnosssa ja että se poistaa kosteutta mutta kukaan näin sanova ei oikeasti osaa sanoa että miten se sitä kosteutta poistaa ja toteutuuko se oikeasti kun ei seurata millään mittareilla. Mää oon seurannu ulko ja sisä lämpötiloja ja kosteuksia ny edellisen vuoden ajan aika tarkasti ja ulkona on melkein aina paljon kosteampi ilma sisäilmaan verrattuna niin en ole tarpeettomasti siirtäny kosteutta sisälle kun vain silloin kun itse olen tallissa.

          Monella mätänee lämmin talli kun sitä ei lämmitetä. Kovalla pakkasella sinne talliin jää se pakkanen sisälle kun ilma lauhtuu ja sit kun sinne ajetaan lämmin auto niin vesi alkaa valumaan seinistä. Ei niillä kahella satasen reijällä kovin nopeasti lämmöt tasaannu.
          Jep samalla systeemillä itsekkin vuosia toiminut. Ilmanvaihto hoituu tuulituulettimella ja korvausilman saantia rajoitan /suljen tarpeen mukaan. Rakennuskuivain 24h/7vrk päällä ja anturinsa mukaan toimii, alle 50% näyttää kosteus olevan. Toki märkä auto kosteutta hetkellisesti nostaa.

          Seuratkaapa maakunnissa noita seinäräppänöitä autotalleissa. Pääsääntöisesti AINA siinä ulkoseinässä räppänän ympäristössä "komea" musta homerengas. MIKSI ??
          se räppänä pitää just siihen seinään tehdä, kun voisi vesikatosta läpiviennillä tuulituulettimella laittaa poiston joka toimii jo luonnollisellakin ilmankierrolla sen verran ettei home kasvustoa synny.
          __________________________________________________ ____________
          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            Originally posted by GOOFY View Post
            Sitä mä just tarkotin että ei voi väittää suoraan että se auto ruostuisi talvella siellä tallissa jos vaikka vertaa siihen että sitä pidettäisiin ympäri vuoden pihalla, pitäs tehä melekoset exeli taulukot aiheesta mutta väittäisin kuitenkin että jatkuvasti ulkona säiden armoilla oleva auto "kärsii" enemmän kosteudesta ja muusta kuin se talven tallissa oleva. Mut tuntuuhan nuo ruostuvan vaikka mitä tekis.
            Riippuu autosta miten ruostuu, e60 kun avattiin tarkistukseksi kaikki pohjamuovit niin ainoat ruostetäplät oli yhdessä jarruputken pidikkeessä, muuten kuin uusi auto, myös ne jarruputket siitä takaosan taitteesta. Tukivarret jne taitaa olla köykämiiniä 99% ja koripaneleista ja luukuista osa, loput mitä lie muovia.
            On kyllä minun autoistani ruostevapain ollut, pahimmat ruosteet on jarrulevyjen pinnoilla. Tätä yksilöä on myös kaltoin kohdeltu, ulkoruokinnalla ja joitakin talvia lämpimässä jne, miten nyt käyttöautoa kohdellaan. Konepellissäkin on maalissa tuhannen reikää muttei yhtään ruostetta.

            Aiheeseen, vienpä kosteusmittarin talliin niin katsotaan kuinka mätä ilmanvaihdoton talli nyt on.

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5171
              • Kuopio

              Originally posted by Pazi88 View Post
              Jos autot on vaan säilössä puolilämpimässä tallissa, niin ei ne siellä ruostu. Eri asia jos käyttöauton parkkeeraa moiseen joka ajon jälkeen. Tulee melko hyvin kosteutta aina sisälle ja pääsee suola mytimään melko hyvin. Käyttöautoa varten katos on ainakin omasta mielestä paras vaihtoehto.
              Juurikin käyttöautoja olen pitänyt tallissa kun muita autoja ei taloudessa ole

              Esim. Entinen E46 ruostuis mielestäni E46 farkulle hyvin tyypillisesti takaluukusta, tosin ruosteen alut olivat jo tulleet Saksassa ja etukaaret menivät ruvelle kun renkaat hankas maalipinnan rikki. Näiltä osin auto oli jo jokatapauksessa "gameover". Muutoin esim. pohja oli autossa tosi hyvä. Samaisessa tallissa oli myös 5vuotta. Herkästi ruostuva Opel mutta uskallan väittää auto oli lajissaan poikkeuksellisen vähä ruosteinen.

              Joten aika vaikea tätä on allekirjoittaa, ainakin Opel olisi ruostunut takuulla enemmän jos talli olisi ruostuttanut sitä erityisesti lisää.

              Ehkä tämä kallameren merellinen ilmasto on kumminkin poikkeusellisen kuiva niin ei autot ruostu edes puolilämpimässä tallissa
              Last edited by jani; 06-05-2021, 16:13.
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • Turder
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2008
                • 464
                • Suomi

                Itse ajan käyttikseen lähes aina talliin, vuoden ympäri. Kännykällä kun seurailen tallin lämpötilaa ja kosteutta, niin talvella pakkasilla kosteus tipahti aina kun nosto-oven avasi (lämmin ilma pakeni ulos kosteus mukanaan), muutos oli tyypillisesti n. 45% -> 35%. Auton jos laittoi talliin märkänä, niin kosteus nousi hetkellisesti mutta tasaantui n. 1-2 tunnin aikana, esim eilen sateella talli oli 47%, sitten kun ajoi märän auton sinne, nousi 68%:iin n. tunnin aikana ja laski siitä n. 50% kieppeille. Usein pakkasilla/talvella näki myös sitä, että ensin kosteus laskee tervästi kun ovi on auki, sitten alkaa pikku hiljaa nousemaan kun auton mukana tuleva lumi alkaa sulamaan.

                Pläräsin huvikseni läpi koko viime talven päivä päivältä ja tyypillinen märän tai lumisen auton tuoma kosteuden nousu prosentteina oli n. 10-20%. Oven avaus siksi aikaa että ajaa auton ulos tai sisään pudottaa n. 5-10%. Sisäilmankosteus ilman auton vaikutusta ollut kovimpina pakkaspäivinä n. 35% muuten n. 40% molemmin puolin kun on lämmitystarvetta. Nyt kun ei aina ole lämmitys päällä (tai harvoin), kosteus on siinä 50% molemmin puolin. Painovoimainen ilmanvaihto, aika niukka näin mututuntumalla, tallin koko 60m2 mutta auto on omassa n. 24m2 tilassaan (ovet auki muihin sisätiloihin).

                Auto myös lämmittää tallia, eli luovuttaa koneen ja voimansiirron lämmöt sinne, mikä kai kuivattaa myös tallia (tai käppyröistä näkee kun lämpötila alkaa nousemaan, niin kosteus laskee).

                Nämä havainnot siitä kun tallin lämpöä pidetään minimissään 15 asteessa lämmityksellä, toki nyt päivisin aurinko ja esim. alkuillasta auto sen nostaa näillä keleillä n. 18-19 asteeseen.

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  Ulkona
                  8,7C
                  83%
                  982hpa

                  Talli (ei ilmanvaihtoa, mitään)
                  15,9C
                  48%
                  979hpa

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    Ulkona
                    8,7C
                    83%
                    982hpa

                    Talli (ei ilmanvaihtoa, mitään)
                    15,9C
                    48%
                    979hpa
                    Eli absoluuttinen kosteuden määrä tallissa 10% pienempi kuin ulkoilmassa.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Eli absoluuttinen kosteuden määrä tallissa 10% pienempi kuin ulkoilmassa.
                      Kylkyl

                      Asunto (ilmanvaihto)
                      20,9C
                      36%
                      978hpa

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        Originally posted by BMW525Xda View Post
                        Kylkyl

                        Asunto (ilmanvaihto)
                        20,9C
                        36%
                        978hpa
                        Ja ilmastoidussa asunnossa absoluuttinen kosteus 17% pienempi kuin ulkoilmassa.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Ja ilmastoidussa asunnossa absoluuttinen kosteus 17% pienempi kuin ulkoilmassa.
                          Hengittäminen olisi aika vaikeaa jos olisi 50% pienempi

                          Talvella asunnossa pyöri 23-25% ssa ja oli kyllä ilma todella kuivaa, piti kostutella pyykin kuivauksella ilmoja.

                          Comment

                          • QUASIMODO
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 2543
                            • Pirkkala

                            Mitenkäs täältä löytyy autotallin lattiavaihtoehdoista kokemuksia?

                            Muutamat firmat ovat suositelleet epoksille vaihtoehdoksi Master top sementtipohjaista lattiaa...
                            Eli betonin yhteydessä pintaan laitetaan jotain? Tai sitten betoni on itsessään paljon kestävämpää? Joka tapauksessa kerralla tulisi valmista kestävää pintaa:think.

                            Myyntilause sanoo näin:
                            "Kun tehtaisiin ja varastoihin tarvitaan taloudellisia ja kestäviä lattiapintoja. Nämä sementtipohjaiset lattiapäällysteet on valmistettu erikoissementeistä ja kovista runkoaineista suuren mekaanisen kestävyyden takaamiseksi. Näillä saavutetaan lattiapinta, jonka kestävyys on jopa nelinkertainen tavalliseen betonilattiaan verrattuna."

                            Tämä kiinnostaisi hinnan ja myyntimiesten kehujen puolesta.

                            Mitä mieltä olette?
                            sigpic

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              Originally posted by QUASIMODO View Post
                              Mitenkäs täältä löytyy autotallin lattiavaihtoehdoista kokemuksia?

                              Muutamat firmat ovat suositelleet epoksille vaihtoehdoksi Master top sementtipohjaista lattiaa...
                              Eli betonin yhteydessä pintaan laitetaan jotain? Tai sitten betoni on itsessään paljon kestävämpää? Joka tapauksessa kerralla tulisi valmista kestävää pintaa:think.

                              Myyntilause sanoo näin:
                              "Kun tehtaisiin ja varastoihin tarvitaan taloudellisia ja kestäviä lattiapintoja. Nämä sementtipohjaiset lattiapäällysteet on valmistettu erikoissementeistä ja kovista runkoaineista suuren mekaanisen kestävyyden takaamiseksi. Näillä saavutetaan lattiapinta, jonka kestävyys on jopa nelinkertainen tavalliseen betonilattiaan verrattuna."

                              Tämä kiinnostaisi hinnan ja myyntimiesten kehujen puolesta.

                              Mitä mieltä olette?
                              Minulla on MasterTopp ja voin suositella, helppo puhtaanapito, värivalikoima, nastat ei jätä jälkiä eikä mikään muukaan.

                              Tutuilla on epoxeja yms pinnoitteita ja niitä uusitaan 2-5 vuoden välein käyttötallissa, master on käytännössä ikuinen.

                              Comment

                              • baier4ever
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2004
                                • 560
                                • Jurva

                                Ääni master topille.
                                Harrasteet: E21 315 -82, Land Cruiser RJ70 -89,
                                Käyttis: Skoda Octavia RS TDI ja Passat Tdi -01

                                Ex :E61 530D M-Sport, E34 525i pitkäkatto, E39 525 TDSA -98, E46 330DA
                                ,316i -89, E39 525i -01 M-SPORT
                                E34 520i -89, E36 328i -96 ///M-SPORT, E30 320i -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎