Bemarin ostamisen sietämätön vaikeus Vol2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bmw323it
    replied
    Originally posted by Taski View Post
    Jep. Moni tuntuu ostavan plugarin euronkuvat silmissä sen dieselin sijaan. No loppupeleissä todellisuus on että puoli vuotta sen kanssa jaksetaan tapella ja viritellä niitä latausjohtja ja todetaan ettei se sittenkään ole kovin edullinen vaihtoehto saatika mukava. Pari kk ajellaan pelkällä bensalla ja mennään vaihtamaan vähin äänin takaisin disukkaan. Sitten nämä jotka on rahoitus tmv. tilanteesta johtuen jääneet jumiin siihen hybridimaailmaan jaksaa sitä puolustella ja hehkutella ympäristöystävällisyydellä ja ideologialla loputtomiin.

    Paikkansa niilläkin, mutta tuntuu että plugarien ympärille on kehkeytynyt vähän samanlainen kultti kuin Applen tai Teslan.
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Varmaan työpaikasta riippuu, mutta ite kuvittelen että suurin osa on liisareita, joille on ainakin omalla työnantajalla aika toimivat "kannustimet" mitkä ohjaa valinnan hybridiin. Ja liisarit on useimmiten nimenomaan käyttöedulla, eli bensat pitää itse maksaa josta syystä valinta on plugari. Tästä johtuen latailuun tuntuu olevan intoa koska sillä voi säästää omaa rahaa ja hoitaa ne työmatkat ja muut arkiajot mitättömin bensakuluin.
    Tulipa tammikuun lopussa ostettua Saksasta tuo 530e. Mitään leasing tai rahoituskikkailuja valintaan ei liittynyt, ei myöskään mitään ideologisia syitä. Halusin kokeilla, millainen hybridi on käytössä ja onko noilla ilmoitetuilla alhaisilla kulutuslukemilla mitään suhdetta todellisuuteen.

    Autolla on nyt ajettu 2.5 kk:ssa noin 6000km ja sitä on ladattu ainoastaan kotona. Edellinen auto oli 530d GT, jolla tuli ajettua 120tkm.

    Tällä hetkellä havaittua:
    Dieselin autovero olisi ollut useita tuhansia suurempi kuin hybridin. Ajoneuvovero dieselissä on useita satasia enemmän vuodessa kuin hybridissä.

    Kulutuksesta havaittua:
    530e:
    Arkipyörittelyssä 2.5 l/100km
    Pitkät reissut 6.2 l/100km (ei latausta edes öisin)
    Kokonaiskulutus 3.9 l/100km + sähkö, jolla ajettu kilometri maksaa noin viidesosan bensalla ajetusta.

    Edellinen 530d:
    Arkipyörittelyssä 9.2 l/100km
    Maantiellä 6.8 l/100km
    Kokonaiskulutus 8.2 l/100km (yli 100tkm matkalla)

    Omaan käyttöön en keksi enää yhtään syytä hankkia dieseliä. Se ei silti tarkoita sitä ettei se olisi jollekin toiselle järkevä. Myöskään täyssähköauto ei sopisi perheemme ainoaksi autoksi; hermo ei kestäisi stressiä latauksista esim lapinreissuilla. Mutta niin kauan kuin perheessä on useampi auto, niin voisi noista yksi olla vaikka täyssähköinenkin; sopisi hyvin esim työmatkaliikkumiseeni.
    Last edited by bmw323it; 12-04-2021, 07:05.

    Leave a comment:


  • TNT
    replied
    No olihan se haastavaa.
    Hakusessa oli "jotain kivaa" mielellään kutosmoottorilla, manuaalina ja edes jotenkin käyttöautoksi perusteltavissa olevaa härveliä joka ei maksaisi kuitenkaan mahdottomia.

    E39, E46, E9x ja E6x tuli seurailtua pidemmänkin aikaa. Bemarissa oli ostokriteerinä myös sporttipenkit.
    Ei löytynyt sitten tasan mitään mitä olisi tehnyt mieli lähteä edes katsomaan niin ostin sitten lisäaikaa ja hankin nykyiseen käyttikseen ( E39 528i ) koukun ja päristellään tällä vielä vuosi tai pari.

    Lisäksi suht saman hintaluokan E sekä CSL Mersuja kyttäilin mutta ei sieltäkään oikein löytynyt sitten mitään mikä olisi aiheuttanut ostohousujen etsimisen.
    Mersuissa olisi lisäksi pitänyt tyytyä automaattiin.

    Ongelma taisi lopulta olla se ettei varsinaista halua vaihtoon edes ollut niin pelkällä järjellä fiiliksen puuttuessa auton vaihto ei vain napannut yhtään.
    Syynä koko hämmästelyyn oli tuo tuleva koukun tarve ja se tuli nyt ratkaistua näin.
    Last edited by TNT; 10-04-2021, 21:06.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Puistis View Post
    Kaippa se riippuu niin paljon siitä missäpäin asuu :think Täällä on kohtuullisen paljon ilmaisia latauspaikkoja, eikä niitä tarvitse erikseen kytätä. Puhelimella saa kabiinin lämpimäksi, joten ei siinäkään sen enempää ongelmaa.

    Polttoaineenkulutuksella ei saa merkittävästi säästöä aikaan. Tänä vuonna polttoaineeseen tulee menemään n. 350€ ja vastaavasti edellisellä dieselillä olisi mennyt noin 700€. Veroissa säästää ~400€. Nopeasti laskettuna tuosta tulee 60€/kk säästöä, joten sillä ei ole mitään merkitystä autoilun kokonaiskuluissa
    Juuri näin vähänkin kalliimassa autossa polttoinekulu ei ole lähellekään se ensimmäinen asia mitä kannataa tuijotella, varsinkin jos ajomäärä on maltillinen. Laskin nopeasti omasta äksästä että polttoaineeseen menee 1400e vuodessa ja sähköön vajaat 400e. e70 dieselillä polttoaineeseen olisi mennyt vajaat 2700€,pienemistä veroista tulee sitten vielä lisää plussaa hybridille, mutta marginaalissa tuo on täysin.

    Uuden arvo putoaa varmasti ekana vuonna sen verran, että dieseliä olisi saanut 10 vuodeksi e70:een Mutta, kun ostin uuden auton, ja jos olisin ostanut hybridin sijasta vastaavasti varustellun dieselin, maksu hetkellä olisi pitänyt pulittaa lähes 50keuria lisää (listahinnoilla toki). Tässä ei ole kuin yksi voittaja, mikä näkyy rekisteröinneissäkin.
    Last edited by tiko4tiko; 02-06-2021, 23:08.

    Leave a comment:


  • Puistis
    replied
    Originally posted by timppa811 View Post
    Tähän pakko kommentoida. Vaikka suht pihi monessa asiassa onlenkin, mutta käyttöauton kanssa laiskuus vie kyllä voiton. Ei tulisi kyllä mieleenkään kauppareissulla ruveta latauspaikkoja kyttäämään ja latauspiuhoja virittelemään.
    Käyttiksenä X5 diesel ja joka syksy muistan kehua itseäni, kuinka olen kaukoohjatulla webastolla varustetun auton tajunnut ostaa. Ei piuhoja.

    Tesla ja I3 hintoja tulee seurailtua, vaikka koeajolla en ole käynyt millään sähkö/hybridi. 2000kg vetomassa vaatimus tappaa monta potentiaalista vaihtoehtoa.
    Kaippa se riippuu niin paljon siitä missäpäin asuu :think Täällä on kohtuullisen paljon ilmaisia latauspaikkoja, eikä niitä tarvitse erikseen kytätä. Puhelimella saa kabiinin lämpimäksi, joten ei siinäkään sen enempää ongelmaa.

    Polttoaineenkulutuksella ei saa merkittävästi säästöä aikaan. Tänä vuonna polttoaineeseen tulee menemään n. 350€ ja vastaavasti edellisellä dieselillä olisi mennyt noin 700€. Veroissa säästää ~400€. Nopeasti laskettuna tuosta tulee 60€/kk säästöä, joten sillä ei ole mitään merkitystä autoilun kokonaiskuluissa

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Taski View Post
    Sitten nämä jotka on rahoitus tmv. tilanteesta johtuen jääneet jumiin siihen hybridimaailmaan jaksaa sitä puolustella ja hehkutella ympäristöystävällisyydellä ja ideologialla loputtomiin.
    Varmaan työpaikasta riippuu, mutta ite kuvittelen että suurin osa on liisareita, joille on ainakin omalla työnantajalla aika toimivat "kannustimet" mitkä ohjaa valinnan hybridiin. Ja liisarit on useimmiten nimenomaan käyttöedulla, eli bensat pitää itse maksaa josta syystä valinta on plugari. Tästä johtuen latailuun tuntuu olevan intoa koska sillä voi säästää omaa rahaa ja hoitaa ne työmatkat ja muut arkiajot mitättömin bensakuluin.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 19-12-2020, 19:03.

    Leave a comment:


  • Taski
    replied
    Originally posted by timppa811 View Post
    Tähän pakko kommentoida. Vaikka suht pihi monessa asiassa onlenkin, mutta käyttöauton kanssa laiskuus vie kyllä voiton. Ei tulisi kyllä mieleenkään kauppareissulla ruveta latauspaikkoja kyttäämään ja latauspiuhoja virittelemään.
    Käyttiksenä X5 diesel ja joka syksy muistan kehua itseäni, kuinka olen kaukoohjatulla webastolla varustetun auton tajunnut ostaa. Ei piuhoja.

    Tesla ja I3 hintoja tulee seurailtua, vaikka koeajolla en ole käynyt millään sähkö/hybridi. 2000kg vetomassa vaatimus tappaa monta potentiaalista vaihtoehtoa.
    Jep. Moni tuntuu ostavan plugarin euronkuvat silmissä sen dieselin sijaan. No loppupeleissä todellisuus on että puoli vuotta sen kanssa jaksetaan tapella ja viritellä niitä latausjohtja ja todetaan ettei se sittenkään ole kovin edullinen vaihtoehto saatika mukava. Pari kk ajellaan pelkällä bensalla ja mennään vaihtamaan vähin äänin takaisin disukkaan. Sitten nämä jotka on rahoitus tmv. tilanteesta johtuen jääneet jumiin siihen hybridimaailmaan jaksaa sitä puolustella ja hehkutella ympäristöystävällisyydellä ja ideologialla loputtomiin.

    Paikkansa niilläkin, mutta tuntuu että plugarien ympärille on kehkeytynyt vähän samanlainen kultti kuin Applen tai Teslan.

    Leave a comment:


  • j-a
    replied
    Originally posted by mikae34 View Post
    Samat mietteet. Vapauttava olo kun ei autossa arvo laske pihassa viikosta toiseen.
    Vähän samaa ajatusta itselläkin, muutaman muunlaisen kokeilun jälkeen päädyin nykyiseen isohkoon vanhahkoon bensamaasturiin. Aikoinaan tehdastakuullisena ostetun F25 X3:n ja sitä ennen X1:n jälkeen kaipasi korkeamman ja erityisesti nelivetoisen auton käytännöllisyyttä, ja edellämainittujen ainaisen ahtauden sijaan vähän lisää tilaa. Harkitsin kyllä hybridejä ja sähkövehkeitäkin mutta bensaveekasi vei voiton kokonaistaloudellisuudessa vähäisillä ajoilla.

    Leave a comment:


  • timppa811
    replied
    Tähän pakko kommentoida. Vaikka suht pihi monessa asiassa onlenkin, mutta käyttöauton kanssa laiskuus vie kyllä voiton. Ei tulisi kyllä mieleenkään kauppareissulla ruveta latauspaikkoja kyttäämään ja latauspiuhoja virittelemään.
    Käyttiksenä X5 diesel ja joka syksy muistan kehua itseäni, kuinka olen kaukoohjatulla webastolla varustetun auton tajunnut ostaa. Ei piuhoja.

    Tesla ja I3 hintoja tulee seurailtua, vaikka koeajolla en ole käynyt millään sähkö/hybridi. 2000kg vetomassa vaatimus tappaa monta potentiaalista vaihtoehtoa.

    Originally posted by Puistis View Post
    Tuohon kun ottaa vielä huomioon, jos kauppareissun yhteydessä saa ladattua ilmaiseksi. C350e vie maantieajossa(250km siirtymä) n.5.6-6l/100km ja ei varmasti ole plugareista sieltä taloudellisimmasta päästä

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by ooopeee View Post
    Niinkauan kun ajetaan vehkeillä missä arvon alenemaa tonneja vuodessa niin kallista puuhaa jokatapauksessa,kaskot sun muut päälle. 500e 1.9 paku passatilla ku painaa vuodesta toiseen niin ei tarvi miettiä pätkääkään. Valintojen maailma
    Samat mietteet. Vapauttava olo kun ei autossa arvo laske pihassa viikosta toiseen.

    Leave a comment:


  • ooopeee
    replied
    Niinkauan kun ajetaan vehkeillä missä arvon alenemaa tonneja vuodessa niin kallista puuhaa jokatapauksessa,kaskot sun muut päälle. 500e 1.9 paku passatilla ku painaa vuodesta toiseen niin ei tarvi miettiä pätkääkään. Valintojen maailma

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    2020 18.12 mennessä sähkönkulutus 7656,09Kwh jolle laskutusta 1267,90€

    0,165€/kwh

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Minulla ainakin on jo vuosia myyntihinta ollut sama päivällä ja yöllä. Ero tulee vain siirtohinnan erosta eli mielestäni aika sama, mihin vuorokauden aikaan peltiruoskaansa lataa.

    Edit: Nuo ilmoittamasi myyntihinnat ovat käsittämättömän halpoja. Missä tuohon hintaan ja keneltä sähköä saa?


    Sieltä sitten kokeilee millaisia hintoja saa omilla spekseillä. Kannattaa lukea pikkupräntit ja muutenkin hinnoissa on aina joku piilojuttu tai hankalasti esitetty, vaikka tuokin on energiaviraston palvelu. Pikaisesti esim. tuollaista kuin sulla eli yö ja päivä samahinta, saisi 4.32snt/kWh. Ja kuukausimaksuissa on myös eroja. Mutta kannattaa tutkia ja miettiä millainen on oma kulutusprofiili, eli koska sitä oikeasti käyttää. Nyt otin kesällä ekaa kertaa tuon pörssisähkön ja tähän asti se on ollut tosi hyvä kun yöllä on eniten kulutusta (tai voin ohjata sitä yöajalle) ja tähän asti kulutuksessa toteutunut painotettu keskiarvo sähkönhinnalle (ei siirtoa eikä veroja) on ollut jotain 2.8snt/kWh. Samalla hetkellä kun katselin määräaikaisia kiinteitähintoja, niin halvin yöaika oli muistaakseni 3.59snt/kWh ja päivä jotain 5.xx snt/kWh. Mutta yleensä pörssisähkö on sitten kalliimpi talvella, joten sieltä voi jytkyä vielä tulla...

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    All inclusive hinta sähkölle on ainakin omalla kiinteistöllä juurikin tuo noin 12c/kWh. Sanotaan vaikka näin, että jos osaa ja viitsii noita yö/päiväsähköjä ja muita miettiä ja ymmärtää, niin ymmärtää varmaan sähköauton kulutuksestakin jotain. kWh hinta näyttelee tuossa sinänsä aika pientä osuutta, mutta on toki validi osa laskelmaa ei siinä.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Minulla ainakin on jo vuosia myyntihinta ollut sama päivällä ja yöllä. Ero tulee vain siirtohinnan erosta eli mielestäni aika sama, mihin vuorokauden aikaan peltiruoskaansa lataa.

    Edit: Nuo ilmoittamasi myyntihinnat ovat käsittämättömän halpoja. Missä tuohon hintaan ja keneltä sähköä saa?

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    En nyt pysynyt logiikassasi lainkaan mukana, mutta päädyit kuitenkin samaan 12 senttiin :think.

    Tuossa heittämässäni 12 sent/kWh ei TIETENKÄÄN ole mitenkään huomioitu kiinteitä kuukausimaksuja. Myyntihinta, siirtohinta ja verot.

    Edit: Sähkön myyntihintahan pyörii tällä hetkellä jossain vajaa 5sent/kWh?
    Ok, luulin että olit jakanut kaikki kulut (sähkönhinta, siirtohinta, verot ja kk-maksut) kulutusmäärällä ja siitä tuli n. 12snt/kWh. Kun laskin omista kk-laskuista tuolla tavalla, niin se tulee sattumalta aika lähelle tuota, hieman alle. Mutta nyt kun tutkin tarkemmin, siinä oli tietenkin mukana myös päiväajan sähkö, jota ei plugari/sähköautolle kannata ladata, koska markkina- ja siirtohinnat ovat huomattavasti korkeammat

    Jos siis laskee yöajan erikseen, jolloin autoa lataisi (huomioimatta kk-maksun rasitetta), niin hinta on ollut viime aikoina:

    sähkonhinta yöaikana (spothinta + marginaali): 1.9snt/kWh
    siirtohinta: 1.69snt/kWh
    verot: 2.79snt/kWh
    = 6.38snt/kWh

    Syksyllä on päässyt tuonkin alle, kun yötunteina hinta on ollut nollassa, pariin otteeseen negatiivinenkin, eli parhaina öinä saisi akkuun varausta nelosella alkavalla senttihinnalla.

    Kiinteähintaisilla määräaikaisilla soppareilla päiväsahko on kai jotain tuota mainitsemaasi 5snt luokkaa. Yösähköjä saa kiinteällä kai johonkin 3-4snt kieppeille? Spot-hinta yöajalle on käytännössä koko ajan kiinteää hintaa halvempaa (useiden kuukausien otanta), mutta toisaalta päivisin nyt hieman kalliimpaa viime viikkoina. Spot-hintoja voi katsella täältä (pitää vaan muokata snt/kWh-muotoon). Mutta ei kai tässä paljoa pääse säästelemään kun kiinteät maksut, siirrot ja verot ovat niin iso osa kokonaislaskusta.

    Mutta joo, ehkä nämä olisi sopivampia puida sähkö- tai hybriditopicissa.

    Leave a comment:

Working...
X