Bemarin ostamisen sietämätön vaikeus Vol2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • pyroz
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Nyt kun tämä keskustelu kuitenkin lähti vähän noista hybrideistä liikkeelle, niin pitäisikö nekin ottaa laskelmiin mukaan?

    25000km ajosuoritteella:
    Diesel: 5.3 l/100km, dieselvero 600€, polttoaine 1.282 €/l => kulut 2298€
    Bensa: 8.4 l/100km, dieselvero 0€, polttoaine 1.433 €/l => kulut 3009€
    Hybrid: 6.0 l/100km, dieselvero 150€??, polttoaine 1.433 €/l => kulut 2299€

    Hybridin kokonaiskulutus tietysti riippuu siitä paljonko latailee sähköllä, jonka hintaa muutenkaan ei ole otettu laskelmassa huomioon. Ja hybridillä taisi olla jonkun verran dieselveroa kuormittamassa, eikö?

    Sen mitä olen noilla luvuilla leikkinyt, niin olen tullut siihen tulokseen, että ero diesel-hybrid välille jää niin pieneksi, ettei sillä ole itselle merkitystä.
    Hybridin kulutus on eri jokaisella erilaisella käytöllä. Sitä ei voi katsoa suoraan pelkästään vuoden ajosuoritteen mukaan. Joku voi ajaa joka päivä 50km ja toinen 200km ei ihan joka päivä vaikka vuotuinen ajosuorite on sama. Ja onko ne ajetut kilometrit pelkkää motaria, kaupunkiajoa, sekalaista? Kaikki vaikuttaa.

    Oma ajoprofiili on 70km työmatka-ajoa, josta reilu 70% on moottoritietä ja vajaa 30% taajamaa / Helsingin ruuhkaa. Välillä kaupassa käyntiä pelkällä sähköllä, välillä 300km työmatkoja. Kokonais ajosuorite noin 25tkm vuoteen.

    F31 330d M-sport: n. 10€/100km (15tkm vuoteen = 11,5€/100km)
    F31 320d M-sport: n. 9€/100km (15tkm vuoteen = 10,3€/100km)
    F30 330e M-sport: n. 7,5€/100km (15tkm vuoteen = 7,7€/100km) (Lataus vain kotona. Mikäli töissäkin voisi ladata putoaisi kulutus merkittävästi lisää)

    Sitten se game changer. BMW i3: n. 1,9€/100km (kesällä 1,8€. Talvella 2€. Ei sisällä ilmaisia latauksia missään. 100% kotona ladattua Carunaa tukien )

    Luvuissa mukana siis ajamiseen kulutettu energia (polttoaine & sähkö) ja vuotuinen ajoneuvovero. Hankintahinnoissa on toki eroa, mutta jotkut tekee huonoja autokauppoja oli malli mikä tahansa. Se on itsestä kiinni myös. On totta, että noista F3x malleista hybridi on kallein hankkia, mutta eroa vastaavaan 330d malliin ei ole kuitenkaan merkittävästi.
    Last edited by pyroz; 18-12-2020, 10:13.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Nyt kun tämä keskustelu kuitenkin lähti vähän noista hybrideistä liikkeelle, niin pitäisikö nekin ottaa laskelmiin mukaan?

    25000km ajosuoritteella:
    Diesel: 5.3 l/100km, dieselvero 600€, polttoaine 1.282 €/l => kulut 2298€
    Bensa: 8.4 l/100km, dieselvero 0€, polttoaine 1.433 €/l => kulut 3009€
    Hybrid: 6.0 l/100km, dieselvero 150€??, polttoaine 1.433 €/l => kulut 2299€

    Hybridin kokonaiskulutus tietysti riippuu siitä paljonko latailee sähköllä, jonka hintaa muutenkaan ei ole otettu laskelmassa huomioon. Ja hybridillä taisi olla jonkun verran dieselveroa kuormittamassa, eikö?

    Sen mitä olen noilla luvuilla leikkinyt, niin olen tullut siihen tulokseen, että ero diesel-hybrid välille jää niin pieneksi, ettei sillä ole itselle merkitystä.

    Leave a comment:


  • arben
    replied
    Originally posted by jmp2002 View Post
    + bensojen hankinta hinta on suht paljon korkeempi vs. Diesel... kun vähänkään vertaa samoilla varusteilla, ni bensojen tarjonta on vähäistä.
    Sekä bensa tuntuu olevan helpompi myydä ”kun mä ajan vaan 15-20tkm vuodes nii diesel tulee nii kalliiks sen veron takii

    Leave a comment:


  • jmp2002
    replied
    + bensojen hankinta hinta on suht paljon korkeempi vs. Diesel... kun vähänkään vertaa samoilla varusteilla, ni bensojen tarjonta on vähäistä.

    Leave a comment:


  • protoni
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Sinulla jäi varmaan nollat pois, tarkoitit 50-100tkm vuodessa ?

    Koska 5-10tkm vuodessa diesel on todella kallis käyttökuluiltaan, kaikki on kalliimpaa ja vielä lisäksi saat kaupunkiajossa poltella webastoa ettei auto ole jääkaappina.

    Pelkkä käyttövoimavero on dieslissä satasia enemmän kuin bensassa. Järkevin 5-10tkm ajoilla on mahdollisimman iso kasi tai tuplakutonen.
    Mikä kaikki on kalliimpaa? Ei kai nyt sentään kaikki? Mikäs siinä jos webastoa pitää poltella? Eikös se sitä varten sieltä löydy (jos löytyy)? Jos vertaa kasin ja disun polttoainekuluja, niin pilkkuahan pitäisi siirtää toiseen suuntaan: 0.5 - 1tkm/vuosi.

    Leave a comment:


  • arben
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Sinulla jäi varmaan nollat pois, tarkoitit 50-100tkm vuodessa ?

    Koska 5-10tkm vuodessa diesel on todella kallis käyttökuluiltaan, kaikki on kalliimpaa ja vielä lisäksi saat kaupunkiajossa poltella webastoa ettei auto ole jääkaappina.

    Pelkkä käyttövoimavero on dieslissä satasia enemmän kuin bensassa. Järkevin 5-10tkm ajoilla on mahdollisimman iso kasi tai tuplakutonen.
    Otetaan vaikka esimerkiksi bmw f22,koskee myös f1x f3x yms
    N47 5.3/100km vero 590€
    B47 5.2/100km vero 570€ Elisellä keskihinnalla 7€/100km
    N20 8.4/100km vero 200€ Eilisel keskihinnalla 13€/100km

    Tehot noissa 184hv-190hv.

    Nämä kulutukset todellisia seka ajon kulutuksia itselläni,autot(9 eri f sarjaa ed mainituilla koneilla) ollut noin 35tkm-75tkm ajettuja. Yleisesti ottaen noita bensa auton ilmoitettuja kulutuksia ei kauheasti kannata tuijotella.

    6€/100km
    60€/1000km
    600€/10000km

    Veron erotus 370€,huonol matikalla jokainen osannee laskea loput.
    Että ihan kauheasti en liputa bensa autolle.

    Huollot ja vakuutukset suht samanhintaiset,bensassa tulpat vs dieselissä naftasuodatin(huoltokuluissa tuleva ero)

    Webaston käytöstä en osaa sanoa,lämmin oli dieselillä ajella. Jos ei ole korjaa termarit,niitä ei n ja b sarjan koneessa mene niinkuin m47 esim.

    Jollain varmaan kokemusta n55 vs n57 kulutuksista,voidaan laskea nekin

    Edit tutkailin asiaa,esim ~samantehoiset 335d vs 335i

    335i noin 15€/100km
    335d noin 8€/100km

    Veron ero noin 400€.
    100km 7€
    1000km 70€
    10000km 700€

    Sitten viellä m550d vs 550i

    550i noin 21€/100km
    M550d noin 10€/100km

    Veron ero noin 350€
    10000km ero noin 1100€

    Mutta jos tykkää bensan auton äänistä tms se on ok,idea oli vertailla saman tehoisten autojen ”käyttökuluja” sekä tarvittavaa ajosuoritetta säästön toivossa.
    Last edited by arben; 17-12-2020, 19:15.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by arben View Post
    5-10tkm vuodessa ajavan kannattaa hommata jo diesel,jos niinku miettii taloudellisesta näkökulmasta.
    Sinulla jäi varmaan nollat pois, tarkoitit 50-100tkm vuodessa ?

    Koska 5-10tkm vuodessa diesel on todella kallis käyttökuluiltaan, kaikki on kalliimpaa ja vielä lisäksi saat kaupunkiajossa poltella webastoa ettei auto ole jääkaappina.

    Pelkkä käyttövoimavero on dieslissä satasia enemmän kuin bensassa. Järkevin 5-10tkm ajoilla on mahdollisimman iso kasi tai tuplakutonen.

    Leave a comment:


  • arben
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Mulla tulee kyllä melko paljon ajoa pk-seudullakin - kehäteillä. Kyllä diesel on siihen loistava vaihtoehto.
    Diesel on loistava oikeestaan mihin vaan,noi hybridit on kyllä täysin turhia,ketä jaksaa oikeesti ladata joka päivä sen ~30km takia. Ostaa dieselin ja tankkaa 2x kuukaudessa. Uudessa autossa jotenkin nielin verotuksellisista syistä sellaisen oston.

    5-10tkm vuodessa ajavan kannattaa hommata jo diesel,jos niinku miettii taloudellisesta näkökulmasta.
    Last edited by arben; 17-12-2020, 17:21.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Aika vähän sellaista pitkää siivua pääsee vetämään, pääasiassa ajo on sellaista pääkaupunkiseudulla pyörimistä. Tyypillinen ajotietokoneen ilmoittama keskinopeus tankilliselle on ollut 40-45km/h.
    Mulla tulee kyllä melko paljon ajoa pk-seudullakin - kehäteillä. Kyllä diesel on siihen loistava vaihtoehto.

    Leave a comment:


  • M_Power
    replied
    Originally posted by M_Power View Post
    Vuotta myöhemmin ei M550d enää kiinnosta.

    F10 M5 verotus ja käyttökulut ei houkuttele. Tuon M5 voisi tietysti ottaa harrasteautona.

    Enemmän mietinnässä uudemmat G12 740e tai 745e, G30 530e ja Porsche Panamera Hybrid.

    Vuosi tullut katseltua näitä enemmän ja vähemmän aktiivisesti.
    No väliraha ainakin pienenee ihmetellessä.
    Tämä speksaus loppui ja tuli tehtyä kaupat G12. 740Le xDrive lähes kaikilla varusteilla.
    Takuu voimassa. Teen oman topicin jossain vaiheessa ja laitan 535d myyntiin.
    Last edited by M_Power; 17-12-2020, 09:58.

    Leave a comment:


  • Norkin
    replied
    Kannattaa tosiaan ainakin F15 kohdalla ottaa huomioon tuo, että hybridissä on 2-litrainen bensakone. On se vaan aika puhditon moottori tuohon koppaan ja varmaan myös epätaloudellinen maantieajossa. Paljon olen kuullut moitteita tosta asiasta etenkin X5/7-sarjalaisten kohdalla. Ja on siihen varmasti syynsä, että miksi uudemmissa hybrideissä on taas 3-litrainen moottori. Itselläni ei noista tosin ole sen enempää kokemusta, että tämä on ihan mutuilua.
    Last edited by Norkin; 16-12-2020, 23:33.

    Leave a comment:


  • mikkod
    replied
    530e :think mä oon tykännyt, mutta mulla ei ollutkaan tarvetta koukulle. Voi suositella

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by E39Fin View Post
    Joo kyllä mäkin etenkin X5 kohdalla liputtaisin dieselin puolesta. Noita hybridejä on myyty niin suuri osuus noista, että veikkaan että 5 vuoden päästä tulee olemaan a) monivikaisia koska kahden käyttövoiman kummankin ongelmat realisoituvat b) halpoja, koska näitä hybridejä on tuontiautoistakin suuri osa verotuksen takia.

    Tosinkin joka tapauksessa tuon hintaluokan auto on 5 vuoden päästä alle 20k€ kulkine. X5 30d on kulkenut isällä viimeiset 160tkm ajan keskimäärin 7,5 kulutuksella, perus maantiellä pääsee jopa 5-6 litran välille. Vauhdin nostohan nostaa kulutusta, tosin alitehosessa bensakoneessa dieseliä voimakkaammin.
    No hinta tippuu, se on selvä.

    Vähän ajettujen X5 30d kohdalla hinta hyppää liikaa, eikä kaksilitrainen diesel kuulosta oikealta vaihtoehdolta yli kaksi tonniseen autoon. Tästä syystä olen vähän hylännyt diesel-vaihtoehdon.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Miksi ei dieseliä? Viher lehdistön propagandasta huolimatta ei ne mihinkään ole isoista autoista katoamassa. F15 varsinkin. Bensalla tuon kulutus melko korkea. Oletan että tuolla 28tkm ajosuoritteella paljon maantie painoitteista?
    Aika vähän sellaista pitkää siivua pääsee vetämään, pääasiassa ajo on sellaista pääkaupunkiseudulla pyörimistä. Tyypillinen ajotietokoneen ilmoittama keskinopeus tankilliselle on ollut 40-45km/h.
    Last edited by bmw323it; 16-12-2020, 15:32.

    Leave a comment:


  • E39Fin
    replied
    Joo kyllä mäkin etenkin X5 kohdalla liputtaisin dieselin puolesta. Noita hybridejä on myyty niin suuri osuus noista, että veikkaan että 5 vuoden päästä tulee olemaan a) monivikaisia koska kahden käyttövoiman kummankin ongelmat realisoituvat b) halpoja, koska näitä hybridejä on tuontiautoistakin suuri osa verotuksen takia.

    Tosinkin joka tapauksessa tuon hintaluokan auto on 5 vuoden päästä alle 20k€ kulkine. X5 30d on kulkenut isällä viimeiset 160tkm ajan keskimäärin 7,5 kulutuksella, perus maantiellä pääsee jopa 5-6 litran välille. Vauhdin nostohan nostaa kulutusta, tosin alitehosessa bensakoneessa dieseliä voimakkaammin.

    Leave a comment:

Working...
X