Originally posted by Torsti19
View Post
Bemarin ostamisen sietämätön vaikeus Vol2
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Tuohon kun ottaa vielä huomioon, jos kauppareissun yhteydessä saa ladattua ilmaiseksi. C350e vie maantieajossa(250km siirtymä) n.5.6-6l/100km ja ei varmasti ole plugareista sieltä taloudellisimmasta päästä
-
Eli laskit ajot sähkö/bensa 50/50 % --> 10 000 km ja 10 000 km. Sähköllä ajettu 10 000 km kulutuksella 25 kWh/100km ja bensalla ajettaessa kulutus ei suinkaan ole 3 l /100 km, vaan sen samat kuin bensa-autollakin (jos ei oteta huomioon painoja ja mahdollista erilaista moottoria ym. kulutuslisiä). Jos puolitat bensiininkulutuksen tuon 10 000 km osalta, ajat sen 5 000 km ilman energialähdettä? Eli kuten aiemmin joku olikin korjannut.Originally posted by Turder View PostLaskin nuo hybridin kulutukset omalle työmatka-ajolle ja siinä pääsisin helposti puolet ajosta sähköllä ja puolet siis bensaa, tai tuo olisi aikalailla worst case scenario. Ajaisin bensalla ainoastaan tarvittaessa maantien 80-alueella joten siinä menee tuollainen bensaturbo varmasti 6l/100km, ellei allekin. Tällöin kun sadasta kilsasta ajat puolet bensalla niin kokonais bensakulutus olisi tuo n. 3l/100km. Siihen sitten puolet sähköllä ajoa joka laskettu erikseen. Nykyisin kun noissa on rangea jo 60-80km niin pääsisi päivän n. 50km suoritteesta töihin ja kotiin enemmänkin sähköllä. Työkaveri ajaa Volvon T8:lla samanmoista matkaa ja sillä bensaa menee 2.xx l/100km kuukaudesta toiseen. Mutta joo, saahan noilla menemään vaikka 11l/100km
Leave a comment:
-
Ja jos oikein viilataan, niin dieselin kokonais vero hieman alhaisempi. Bensan vero täsmäisi 320i:n veroihin ja 320d:n verot karvan alta 600€.
Leave a comment:
-
Tämän varmaan aika hyvin oikeassa suunnassa. Väittäisin kyllä tuota hybrdin kulutusta alemmaksi noin pienellä autolla ja koneella. Käytännössä hybridin kulutus on vain maantieajosta ja sielläkin järjestelmä kerää energiaa talteen aika tehokkaasti. inorealsiti vähentäisi yhden litran aja optimisti 1,5 eli 135-200 hybridin vuosikuluja alas.Originally posted by bmw323it View PostEikä hybridin bensankulutuskaan ole 3 l/100km.
Jos söhkön hinnaksi laittaa 12c/kWh ja hybridin bensankulutukseksi saman 7 l/100mk kuin bensa-autolla, niin taitaisi tulla jotain tällaistä:
Tosin edelleenkin tuossa puuttuu diesel-vero hybridiltä ja sähköautolta. Ne pitäisi vielä lisätä. Hybridillä se lienee jotain kymppejä, sähköautolla satasen luokkaa??Code:bensa diesel plug-in sähkö ajoneuvovero 199 300 126 100 käyttövoimavero 0 332 0 0 hinta eur/litra 1.35 1.22 1.35 0 hinta snt/kWh 0 0 12 12 l/100km 7 4.9 7 0 kWh/100km 0 0 25 25 km pa-aineella 20000 20000 10000 0 km sähköllä 0 0 10000 20000 yhteensä 2089 1827.6 1371 700
Mutta kuten moni on sanonut, hybridin toteuma taitaa riippua niin paljon omasta käyttö- ja lataustavasta, että tällaiset yleiset laskelmat ovat jokseenkin hyödyttömiä.
Leave a comment:
-
Jees näin ainakin mulla, siirtoon ja veroon 8snt ja itse sähköön vajaat 4snt 12snt yhteensä ja päälle kiinteää maksua 11eur/kkOriginally posted by Laku View PostEn nyt pysynyt logiikassasi lainkaan mukana, mutta päädyit kuitenkin samaan 12 senttiin
:think.
Tuossa heittämässäni 12 sent/kWh ei TIETENKÄÄN ole mitenkään huomioitu kiinteitä kuukausimaksuja. Myyntihinta, siirtohinta ja verot.
Edit: Sähkön myyntihintahan pyörii tällä hetkellä jossain vajaa 5sent/kWh?
Leave a comment:
-
Harva plugari on diesel, ja jos, niin tuskin vie 40% enemmän, kuin vastaava diesel.
Hyvä näitä malleja on silti kehittää ja pyöritellä, auttanee monia pohdinnoissaan.
Oma valinta oli vaihtaa diesel maasturi bensahybridi maasturiin, ajoa tulee vuoteen noin 15tkm ja pitkälti lyhyitä matkoja kuntarajojen sisällä. En jaksanut Exceliä tehdä, kun arvonalenema on näissä vehkeissä kuitenkin järkyttävä. Enemmän kiinnostus uutta tekniikkaa kohtaan ja on siinä jotain maagista lipua sähköllä, mitkä vaakakupissa painoi. Bensakutosessa on kuitenkin rähinää riittävästi kun sitä haluaa ja toinen auto vielä perinteinen.
Karkeasti lasken säästäväni dieselverossa 50e/kk ja bensakuluissa 50-100e/kk johtuen pääosin alle 10km matkoista, joskin niitä kertyy lasten takia monta päivässä. Silti 50-80km kantama riittää sähköllä valtaosaan päivistä ja suurimpaan osaan kilometrejä. Kokemusta on huonosta hybridistä 4kk ajalta ja sitä tuli ladattua aina talliin ajaessa, eikä tuottanut ongelmia, mutta on ratkaisevaa, että lataus on yhtä helppoa kuin autotallin oven sulkeminen.
Leave a comment:
-
En nyt pysynyt logiikassasi lainkaan mukana, mutta päädyit kuitenkin samaan 12 senttiinOriginally posted by Turder View PostÄh unohdin siirron veron, mutten huomioinut tarkoituksella kiinteää kk-maksua (vähän niin ja näin miten sen haluaa kirjata/kohdistaa, koska se menee vaikkei kuluttaisi yhtään). Esim. viime yönä sähkön markkinahinta+marginaali oli karvan alta jotain 1.8-1.9snt/kWh. Siirtohinta yöllä on mulla 1.69snt/kWh ja veroista tulee 2.79snt/kWh lisää. Jos ottaa mukaan kk-maksun niin nykyinen kulutus (ilman sähköautoa/plugaria) jaettuna euroilla on n. 10snt/kwh+sähkön spot-hinta. Eli 12snt/kWh on aika oikein. Toki keskiarvo painuisi jos kulutusta on enemmän eli latailisi sähköä autoon.
:think.
Tuossa heittämässäni 12 sent/kWh ei TIETENKÄÄN ole mitenkään huomioitu kiinteitä kuukausimaksuja. Myyntihinta, siirtohinta ja verot.
Edit: Sähkön myyntihintahan pyörii tällä hetkellä jossain vajaa 5sent/kWh?
Leave a comment:
-
Äh unohdin siirron veron, mutten huomioinut tarkoituksella kiinteää kk-maksua (vähän niin ja näin miten sen haluaa kirjata/kohdistaa, koska se menee vaikkei kuluttaisi yhtään). Esim. viime yönä sähkön markkinahinta+marginaali oli karvan alta jotain 1.8-1.9snt/kWh. Siirtohinta yöllä on mulla 1.69snt/kWh ja veroista tulee 2.79snt/kWh lisää. Jos ottaa mukaan kk-maksun niin nykyinen kulutus (ilman sähköautoa/plugaria) jaettuna euroilla on n. 10snt/kwh+sähkön spot-hinta. Eli 12snt/kWh on aika oikein. Toki keskiarvo painuisi jos kulutusta on enemmän eli latailisi sähköä autoon.Originally posted by Laku View PostMiten tuo sähkönhinta on vain 4snt/kWh? Totuushan on siirtohintoineen n. 12snt/kWh.
Laskin nuo hybridin kulutukset omalle työmatka-ajolle ja siinä pääsisin helposti puolet ajosta sähköllä ja puolet siis bensaa, tai tuo olisi aikalailla worst case scenario. Ajaisin bensalla ainoastaan tarvittaessa maantien 80-alueella joten siinä menee tuollainen bensaturbo varmasti 6l/100km, ellei allekin. Tällöin kun sadasta kilsasta ajat puolet bensalla niin kokonais bensakulutus olisi tuo n. 3l/100km. Siihen sitten puolet sähköllä ajoa joka laskettu erikseen. Nykyisin kun noissa on rangea jo 60-80km niin pääsisi päivän n. 50km suoritteesta töihin ja kotiin enemmänkin sähköllä. Työkaveri ajaa Volvon T8:lla samanmoista matkaa ja sillä bensaa menee 2.xx l/100km kuukaudesta toiseen. Mutta joo, saahan noilla menemään vaikka 11l/100kmOriginally posted by bmw323it View PostEikä hybridin bensankulutuskaan ole 3 l/100km.
Mutta kuten moni on sanonut, hybridin toteuma taitaa riippua niin paljon omasta käyttö- ja lataustavasta, että tällaiset yleiset laskelmat ovat jokseenkin hyödyttömiä.
Leave a comment:
-
Eikä hybridin bensankulutuskaan ole 3 l/100km.Originally posted by Laku View PostMiten tuo sähkönhinta on vain 4snt/kWh? Totuushan on siirtohintoineen n. 12snt/kWh.
Jos söhkön hinnaksi laittaa 12c/kWh ja hybridin bensankulutukseksi saman 7 l/100mk kuin bensa-autolla, niin taitaisi tulla jotain tällaistä:
Tosin edelleenkin tuossa puuttuu diesel-vero hybridiltä ja sähköautolta. Ne pitäisi vielä lisätä. Hybridillä se lienee jotain kymppejä, sähköautolla satasen luokkaa??Code:bensa diesel plug-in sähkö ajoneuvovero 199 300 126 100 käyttövoimavero 0 332 0 0 hinta eur/litra 1.35 1.22 1.35 0 hinta snt/kWh 0 0 12 12 l/100km 7 4.9 7 0 kWh/100km 0 0 25 25 km pa-aineella 20000 20000 10000 0 km sähköllä 0 0 10000 20000 yhteensä 2089 1827.6 1371 700
Mutta kuten moni on sanonut, hybridin toteuma taitaa riippua niin paljon omasta käyttö- ja lataustavasta, että tällaiset yleiset laskelmat ovat jokseenkin hyödyttömiä.
Leave a comment:
-
Vertailuissa ei kannata keskittyä tehoihin, auton ostajaa keskimäärin ei kiinnosta 0-100 liikennevalot. Paikasta A paikkaan B riittää 90% ostajista. Ja kun otatte sen halvimman golffin 1.0t moottorilla on sähköauton, bensiinin ja dieselin hankintaerotus niin suuri että 5% ostajista on kiinnostunut muista kuin bensiiniautoista. Henkilö joka on kiinnostunut 0-100 arvoista voi ostaa minkä hyvänsä auton, osa heistä ostaa M4 toinen teslan. Jne.
Leave a comment:
-
Miten tuo sähkönhinta on vain 4snt/kWh? Totuushan on siirtohintoineen n. 12snt/kWh.
Leave a comment:
-
Joo hybridin kulutusta ja täten kuluja on todella hankala haarukoida kun ei tiedä paljonko todellisuudessa ajaisi sähköllä, ja tämä vielä muuttuu tosi paljon käyttäjän ja ajoprofiilin/matkojen jne mukaan. Mutta laskekelin juuri tuollaisilla Golf/3-sarja jne luokan autoilla veron, polttoaineen ja sähkön kulut ja vakuutukset, ja jotain tällaista tuli. Pitäisi melkein muuten laskea vaikka VW Golfilla nuo kaikki koska sitä saa näillä kaikilla käyttövoimaversioilla. Excelissä on vielä helppo skenaroida erilaisia ajomääriä varsinkin hybridillä. Sähköhinnat ottanut nyt viime kuukausien spot-hinnasta pienellä varmuusvaralla, kun se on sähkösopparina ja öisin hinnat on käytännössä aina 0-2snt/kWh ja siirto 1.xx snt/kWh siihen päälle. Nyt tosin kai Olkiluodon ongelmat vähän nostattaneet hintaa mutta eniveis. Sähkönkulutus on aikalailla keskiarvo vuodelle mitä jossain VTT julkaisussa taisi olla, ehkä hitusen yläkanttiin? Bensan ja dieselin hinnan katoin kun viimeksi tankkasin mutta nämäkin elää, välillä on eroa yli 20snt/l, joskus alle 10snt/l. Mutta joka tapauksessa mitä sähköisempi voimalinja, sitä halvempi sillä on ajaa.
Code:bensa diesel plug-in sähkö ajoneuvovero 199 300 126 100 käyttövoimavero 0 332 0 0 hinta eur/litra 1.35 1.22 1.35 0 hinta snt/kWh 0 0 4 4 l/100km 7 4.9 3 0 kWh/100km 0 0 25 25 km pa-aineella 20000 20000 10000 0 km sähköllä 0 0 10000 20000 yhteensä 2089 1827.6 631 300
Leave a comment:
-
Mulla toteutuu juurikin tämä tuolla 330e:llä ja lisäksi latauksetkin riittää suurimmaksi osaksi pelkästään työpaikan päässä.Originally posted by pyroz View Post
Jos taas voi ladata kotona ja myös työpaikalla niin monien käytännön bensankulutus voi painua lähelle nollaa niissä arkiajoissa, jos työmatka kohtuullinen ja akku riittää siihen matkaan.
Ajoa tullut nyt vuoden sisään n.8000km ja tankannut auton 4 kertaa tässä ajassa.....
Leave a comment:
-
Kyllä, mutta tuo laskelma pitää kutinsa vain minun kohdalla. Hybridin lukema voi vaihdella suuresti, myös alemmas. Yritin täsmentää näille muutamille (KYLLÄ DIISSELI ON AINA PARAS JA HALVIN!) tyypeille, että totuuksia on monenlaisia...Originally posted by bmw323it View PostYmmärsin että tämä perustui todellisiin toteutuneisiin kuluihin ja sisälsi dieselverot?
Ainut skenaario milloin voi suoraan sanoa ettei hybridissä ole järkeä on jos ei voi ladata edes kotona. Jos taas voi ladata kotona ja myös työpaikalla niin monien käytännön bensankulutus voi painua lähelle nollaa niissä arkiajoissa, jos työmatka kohtuullinen ja akku riittää siihen matkaan.Last edited by pyroz; 18-12-2020, 10:46.
Leave a comment:
-
Kiitos, tämä oli loistava vertailu. Ymmärsin että tämä perustui todellisiin toteutuneisiin kuluihin ja sisälsi dieselverot?Originally posted by pyroz View PostF31 330d M-sport: n. 10€/100km (15tkm vuoteen = 11,5€/100km)
F31 320d M-sport: n. 9€/100km (15tkm vuoteen = 10,3€/100km)
F30 330e M-sport: n. 7,5€/100km (15tkm vuoteen = 7,7€/100km) (Lataus vain kotona. Mikäli töissäkin voisi ladata putoaisi kulutus merkittävästi lisää)
Sitten se game changer. BMW i3: n. 1,9€/100km (kesällä 1,8€. Talvella 2€. Ei sisällä ilmaisia latauksia missään. 100% kotona ladattua Carunaa tukien )
Leave a comment:
Leave a comment: