Diesel bemarit palaa?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • nullzwei
    replied
    ^Aivoistaan kuolleen määrittää vähintään kaksi lääkäriä. Enkä viittaa kehenkään vaikka sellaisia mielleyhtymiä saattaisi ihan vähän päähän putkahtaa...

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Poliisi toki käyttää apuna muita viranomaisia apuna, ihan kuten kaikessa muussakin toiminnassaan päivittäin.
    Juuri niin, on tarpeen puhua asioista niiden oikeilla nimillä.

    Suomessa on säädetty laki ja asetus kuolemansyyn selvittelystä. Kuolinsyyn määrittää aina lääkäri. Poliisilla tällaista valtuutta eikä myöskään koulutusta ole. Poliisi kirjaa lääkärin toteaman kuoleman ja sen syyn ja tekee oman tutkinnan onnettomuuteen tms. liittyvistä tapahtumista ja hyödyntää lääkärin tekemää kuolinsyyn määritystä. Poliisi huolehtii myös vainajan kuljettamisesta kuolinsyyn määritykseen. Lisäksi kuolinhetken olosuhteet vaikuttavat siihen, suoritetaanko vainajalle lääketieteellinen vai oikeuslääketieteellinen kuolinsyyn selvittely. Liikenneonnettomuuksissa kuolema on ilmaantunut yllättäen, jolloin on suoritettava oikeuslääketieteellinen kuolinsyyn määrittely oikeuslääkärin tai tehtävään valtuutetun lääkärin toimesta.

    Kuolinsyyn tarkka määrittely on tarpeen myös siksi, että monesti liikenneonnettomuuden taustalla on ollut kuljettajan sairaus, joka on voinut todellisuudessa johtaa onnettomuuteen, vaikka vainajan kuolinhetki on saattanut tapahtua jo ennen yhteentörmäystä toiseen autoon tms. tilannetta. Tämä on tärkeää mm. ajokorttivaatimusten ajantasaistamisessa ja liikenneturvallisuuden kehittämisen kannalta.

    Edelleen ajoneuvopaloissakin vainajan tai vainajien kuolinhetki on saattanut olla jo ennen auton syttymistä, mutta on usein tarpeen selvittää, aiheutuiko kuolema muusta syystä kuten ruhjevammoista vai varsinaisen tulipalon seurauksena häkämyrkytyksestä tai suoranaisista palovammoista. Tällaista selvittelyä poliisin itsensä on mahdoton toteuttaa.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Oletkohan nyt varma mistä oikeastaan puhut?
    Tämä nyt liittyi ihan siihen, kun tuossa aiemmin vihjattiin, että ei tiedettäisi autopaloissa kuolleitten määrää. Ihan varmasti poliisi selvittää jokaisen onnettomuudessa kuolleen kuolemansyyn. Tuon on rutiinin omaisesti kuolemansyyn tutkintaa. Ei siis mitenkään haastavaa poliisille. Poliisi toki käyttää apuna muita viranomaisia apuna, ihan kuten kaikessa muussakin toiminnassaan päivittäin.

    Leave a comment:


  • Bullitt
    replied
    Originally posted by OVi View Post
    Eli, jos joku on marginaalista, niin siihen on turha varautua?
    Kaikkiin autoihin ehdottomasti myös alkolukko muutaman rattijuopon takia.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Eli siis helppo selvittää poliisin.
    Oletkohan nyt varma mistä oikeastaan puhut?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by OVi View Post
    Eli, jos joku on marginaalista, niin siihen on turha varautua?
    Varaudutko itse aina jokaiseen mahdolliseen onnettumuuteen? Käveleminen talvella on tilastojen valossa vaarallisempaa. Itse en tosin olisi jättänyt tuon ikäisiä yksin autoon.

    Originally posted by nullzwei View Post

    Kuopio on aika lähellä Joen Suuta, käypä kertomassa kahden autossa pahasti palaneen pikkulapsen isälle että "vain kuolleet lasketaan"...
    Missä minä niin olen sanonut? Itse en olisi jättänyt niitä yksin autoon, enkä sen paremmin kotiin. Tuon ikäiset tarvitsee jatkuvaa valvontaa. Sama olisi käynyt kotonakin, jos jätät pienet lapset sinne yksin ja sisällä syttyy tulipalo. Alustavien tietojen mukaan tuon aiheutti tabletti, ei auto. Se kun on sama missä suljetussa tilassa olet, jos siellä syttyy tulipalo etkä pääse ulos.

    Originally posted by JaniLap View Post
    Paitsi että on, ja tätä varten tehdään kuolinsyyn määrittely obduktiolla. Hyvinkin tarpeellinen kun selvitetään onnettomuuteen vaikuttaneita tekijöitä.
    Abduktiossa huomataan, että aha veressä on tappava määrä palotuotteita. Kuoleman syy selvitetään lähtökohtaisesti aina. Tälläisen kuoleman syyn saa poliisi aina selville. Jotain myrkytystä tms. ei, jos oikeata myrkkyä ei osata etsiä. Eli siis helppo selvittää poliisin.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Ei liene kovin hankalaa edes poliisin todeta kuoliko palamalla autoon vai kuoliko kolariin.
    Paitsi että on, ja tätä varten tehdään kuolinsyyn määrittely obduktiolla. Hyvinkin tarpeellinen kun selvitetään onnettomuuteen vaikuttaneita tekijöitä.

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    No olihan siinä selvästi tilastoitu kuinka monta, eli 28 kuollut välillä 2002–2015. Suuruusluokka 1% vuosittain liikenteestä kuolleista, eli aika marginaalista mielestäni. Ei liene kovin hankalaa edes poliisin todeta kuoliko palamalla autoon vai kuoliko kolariin.
    Aha

    Kuopio on aika lähellä Joen Suuta, käypä kertomassa kahden autossa pahasti palaneen pikkulapsen isälle että "vain kuolleet lasketaan"...

    Leave a comment:


  • OVi
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    No olihan siinä selvästi tilastoitu kuinka monta, eli 28 kuollut välillä 2002–2015. Suuruusluokka 1% vuosittain liikenteestä kuolleista, eli aika marginaalista mielestäni. Ei liene kovin hankalaa edes poliisin todeta kuoliko palamalla autoon vai kuoliko kolariin.

    Eli, jos joku on marginaalista, niin siihen on turha varautua?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by nullzwei View Post
    Mikä marginaali? Autopalot – kehnosti tutkittu uhka

    Miten minulle tuli mieleen jänis joka työnsi päänsä pensaaseen.
    No olihan siinä selvästi tilastoitu kuinka monta, eli 28 kuollut välillä 2002–2015. Suuruusluokka 1% vuosittain liikenteestä kuolleista, eli aika marginaalista mielestäni. Ei liene kovin hankalaa edes poliisin todeta kuoliko palamalla autoon vai kuoliko kolariin.

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Tulipa vastaan tietoa tuosta kuinka paljon kolareissa syttyneisiin autoihin kuolee Suomessa: https://moottori.fi/liikenne/jutut/a...tutkittu-uhka/
    Eli melko marginaalinen riski muihin verrattuna (28 kuollutta vuosien 2002–2015 aikana).
    Mikä marginaali? Autopalot – kehnosti tutkittu uhka

    Miten minulle tuli mieleen jänis joka työnsi päänsä pensaaseen.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Mutta eikö auto silloin mene ajokieltoon katsastuksessa?

    Olen käsityksessä, että autostani on vain EGR-venttiili poistettu ja tulpattu.
    Aivan oikein, kyseessä on umpiperä. Mutta eipä se silloin ole merkkihuollon eikä Traficomin murhe, vaan auton omistajan, jos auto räpelletty tieliikennesäädösten vastaiseksi. Traficom voi ainoastaan pyytää muutoskatsastamaan auto tieliikennekelpoisuuden saavuttamiseksi ja silloin hyväksymisvastuu on asianosaisella katsastuksen vastaanottajalla. On ilmeistä, ettei katsastus mene läpi koska rakennemuutokset eivät ole säädösten mukaisia. Näin ollen auton omistajan on korjautettava auto ja käytävä uudelleenkatsastuksessa, mikäli katsastusviranomainen näin edellyttää. Ja sitten matka jatkuu merkkihuoltoon aktion edellyttämään EGR-jäähdytintarkastukseen jne.

    Leave a comment:


  • jaegarmaisteri
    replied
    Tabletista alkanut tuo foordi palo.

    Leave a comment:


  • fransesco
    replied
    Originally posted by racing02 View Post
    Foordi se on, mutta tuo ei näytä palaneen konehuoneesta.
    Totta, noissa uudemmissa kuvissa näkyy että konepelti ei ole palanut.

    Leave a comment:


  • SkyMan
    replied
    Toki voi, eikä sillä merkillä väliä ole tilanteen tuollaiseksi eskaloituessa. Hirveä tapaus. Viittasin vain siihen, kun tässäkin ketjussa joku on joskus aiemmin (ihan aiheesta) huolensa juuri vastaavanlaisesta kaupassakäynti-casesta esittänyt.

    Originally posted by racing02 View Post
    Ei tainnut liittyä. Voi ne muutkin palaa kuin BMW:t.



    https://www.savonsanomat.fi/savo/Kak...2LadOkKi6YlpcA

    Leave a comment:

Working...
X