Diesel bemarit palaa?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Nysse View Post
    Toteat ylläolevan ja silti vielä pohdit, miksi se tehdasuusi EGR pitäisi tulpata?
    Juuri niin. Oletan että se toimii kuten pitääkin.

    Onko sinulla toisenlaista tietoa?

    Leave a comment:


  • Nysse
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Vikatiloissa tai vajaatoiminnan aikana tilanne on toinen ja saattaa johtaa pahimmillaan jopa tulipaloon.

    Toteat ylläolevan ja silti vielä pohdit, miksi se tehdasuusi EGR pitäisi tulpata?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Jorma1 View Post
    Siis minullahan EGR on edelleen toiminnassa, kunhan nyt vain pohditaan syntyjä syviä.
    Niitäpä juuri, kiitos keskustelusta. Asioiden pohtiminen monelta kantilta auttaa usein löytämään ratkaisun, joka on omaan tilanteeseen nähden riittävän perusteltu ja looginen.

    Olen kuluneen syksyn aikana puhdistanut imusarjan kolmesta äffäläisestä, joilla oli ajettu 120 tkm, 163 tkm ja 225 tkm. Kaikissa ollut EGR käytössä. Näistä ainoastaan viimeiksi mainitussa oli sen verran töhnää imusarjassa ja läpissä, että puhdistus oli silmämääräisestikin järkevää. Kahdessa vähemmän ajetussa kuraa oli sen verran vähän, että vaikutus oli lähinnä kosmeettinen. Ajossa en huomannut mitään eroa yhdessäkään autossa ennen ja jälkeen toimenpiteen, mutta eipä puhdistuksesta toisaalta haittaakaan ollut ja samalla tuli hehkujakin uusittua. Toimenpiteenä puhdistus on kuitenkin siinä määrin nopea ja selkeä, etten itse jättäisi EGR:ää pois käytöstä sillä verukkeella.

    Polttoaineen kulutukseen EGR ei vaikuta ja venttiilin läpi kulkevan pakokaasun määrää säädellään moottorinohjaimen toimesta jatkuvasti, jolloin esim. täyskaasulla se on kiinni joka tapauksessa, mikäli pohdit huonontaako EGR esim. ohitustilanteita. Osakaasullakaan moottoriin tulevan puhtaan ilman määrä ei ole suorituskykyä rajoittava tekijä, vaan happea on palamisreaktion kannalta riittävästi, vaikka palotilaan saapuu samanaikaisesti myös pakokaasua.

    EGR:n käyttö nopeuttaa moottorin lämpiämistä, mikä voi kylmässä ilmanalassa olla jopa edullista, myös polttoaineen kulutusta ajatellen. Saastelaitteena EGR:n roolista ei liene nyt tarvetta edes keskustella.

    Edellä mainitut toteutuvat silloin, kun EGR-järjestelmä toimii suunnitellusti ja oikein. Vikatiloissa tai vajaatoiminnan aikana tilanne on toinen ja saattaa johtaa pahimmillaan jopa tulipaloon. Siitähän huolesta tämäkin ketju on saanut alkunsa.

    Leave a comment:


  • Jorma1
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    No jos kysyn toisinpäin, huonontaako se EGR:n mukana olo moottorin toimintaa sitten?

    Jos se imusarjan sotkeentuminen on ainoa huoli, niin sen osalta riittää esim. 200 tkm välein tehty käsinpuhdistus, ja puhdistustarpeen arviointia varten on olemassa imusarjan virtauksia ja läppien toimintaa arvioivia testejä, joilla asiaa voi testerin avulla selvittää ennen imusarjan irroitusta.
    Ei taida riittää 200tkm välein tehty puhdistus. Läpät on muovia, niitä on vaikea saada puhtaaksi oikein mitenkään. Lisäksi imusarjan sisäpuoleen ei oikein pääse käsiksi, lähinnä jokin huuhtelu tulee mieleen. Imusarjan irrotus on isohko työ, pajalla kokopäivä homma.
    EGR on osakuormalla NOX vähentämiseen tehty hätäratkaisu, joka heikentää moottorin toimintaa (osa imuilmasta on hapetonta, jo kertaalleen poltettua). Optimoitu moottorin toiminta kärsii EGR:stä ja kuten sanoin, ei ainakaan pidennä moottorin elinikää. Siis minullahan EGR on edelleen toiminnassa, kunhan nyt vain pohditaan syntyjä syviä.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Jorma1 View Post
    Jos miettii, että auton moottorissa on ilmansuodatin, päästetään suoraan moottoriin kuitenkin palamisjätteet, likaiset, ennen hiukkassuodatinta - ei voi parantaa toimivuutta tai moottorin elinikää.
    No jos kysyn toisinpäin, huonontaako se EGR:n mukana olo moottorin toimintaa sitten?

    Jos se imusarjan sotkeentuminen on ainoa huoli, niin sen osalta riittää esim. 200 tkm välein tehty käsinpuhdistus, ja puhdistustarpeen arviointia varten on olemassa imusarjan virtauksia ja läppien toimintaa arvioivia testejä, joilla asiaa voi testerin avulla selvittää ennen imusarjan irroitusta.
    Last edited by JaniLap; 20-10-2019, 10:03.

    Leave a comment:


  • Jorma1
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Pohdin miksi se tehdasuusi EGR pitäisi tulpata? Ihan huvin vuoksi vai jostain erityisestä syystä? Ja jos tulpataan, niin mitä sillä saavutetaan?
    No ajattelin, että imusarja ja läpät olisi nyt vielä kohtuu puhtaat ja olisi hyvä jos olisivat niin vielä vuosien päästäkin.
    Joku on ottanut hienoja kuvia,

    (scrollaa vain sivua alas)

    Se, että EGR kenno ei vuoda jäähdytysnestettä, ei estä pakokaasuja sotkemasta paikkoja aika perusteellisesti. Jos miettii, että auton moottorissa on ilmansuodatin, päästetään suoraan moottoriin kuitenkin palamisjätteet, likaiset, ennen hiukkassuodatinta - ei voi parantaa toimivuutta tai moottorin elinikää.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Jorma1 View Post
    Nyt kun kaikki on uutta, pitäisiköhän egr tulpata?
    Pohdin miksi se tehdasuusi EGR pitäisi tulpata? Ihan huvin vuoksi vai jostain erityisestä syystä? Ja jos tulpataan, niin mitä sillä saavutetaan?

    Leave a comment:


  • Jorma1
    replied
    Originally posted by Jorma1 View Post
    Kampanja näköjään jatkuu...
    Autoon vaihdettiin egr cooleri, johtosarja ja imusarja. Sain vielä viikonlopuksi koeajoon m-Sport 320d x-drive koska perjantai loppui kesken, vein auton klo 7 aamulla. Hienosti hoidettu. Mitään aiempaa suhdetta tähän merkkihuoltoon ei ollut.
    Nyt kun kaikki on uutta, pitäisiköhän egr tulpata? Aiheuttanee jonkin vikailmoituksen jos ilman softaamista tulppaa, vai?
    Onko suosituksia paikasta pääkaupunkiseudulla? Ajoin pitkään lastutetulla Volvolla ja EGR oli (on) tulpattu yli 300.000km ja toimi hyvin. Nyt mittarissa lienee noin 450.000km eikä esim 20 tonnin huoltoväliin tarvita öljynlisäystä lainkaan. Plussaa tosin, ettei autossa ikinä ole ollut hiukkasloukkua🥴

    Leave a comment:


  • E39Fin
    replied
    Originally posted by MLehto View Post
    Voi helvata... Auto oli maanantaina Olarissa EGR:n vaihdossa kutsukampanjasta johtuen. Vaihto kesti reilut kolme tuntia ja totesivat että kaikki muuten kunnossa mutta öljynpaineanturi pitää vaihtaa. Vaihtoaika tuli sovittua.

    Huollosta lähdön jälkeen huomasin että ***kele, konehuone alkoi viheltämään... Soitto huoltoon ja totesin että mitä tuli ryssittyä? Seuraavana päivänä pikahuoltoon jossa totesivat että jep jep - turbo viheltää. Yrittivät pestä kädet kun sanoivat että vihelsi tullessaan jo aikaisemmin.

    Kysymykset:
    - kestääkö ammattilaiselta EGR:n vaihto tuon reilut 3h?
    - kuinka helposti/vaikeasti voi EGR:n vaihdossa jotain töpeksiä jotta turbo saa kipeetä?
    - onko muilla vastaavia kokemuksia ?


    Auto 520xd, ajettu 110tkm, vm 05/2015.
    Vislaava ääni voi tulla myös imusarjan vuotaessa. Jotenkin aika vaikeeta uskoa että turbo rupeais ääntämään EGR vaihdon seurauksena. Kyllähän ne varmasti mielellään sulle uuden turbon myis, mutta noilla kilsoilla oon kyllä aika epäileväinen. :think

    Leave a comment:


  • hjenkka
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Venttiili vaurioitunut selvästi sitä irrottaessa. Vuotaa nyt jäähdytysnestettä tuolta kanavasta minkä päässä kuula.
    juurikin näin oli käynyt..

    lupasivat vaihtaa sen..

    Leave a comment:


  • MLehto
    replied
    EGR:n vahto -> Turbo vinkku

    Originally posted by TeemuT View Post
    Ainakin omaani(ei laakkosella) vaihtoivat EGR venttiilin pienin juputuksen jälkeen. Kun auto ei vuotanut tullessa vettä niin miksi se vuotaisi lähtiessäkään totesimme yhdessä
    Voi helvata... Auto oli maanantaina Olarissa EGR:n vaihdossa kutsukampanjasta johtuen. Vaihto kesti reilut kolme tuntia ja totesivat että kaikki muuten kunnossa mutta öljynpaineanturi pitää vaihtaa. Vaihtoaika tuli sovittua.

    Huollosta lähdön jälkeen huomasin että ***kele, konehuone alkoi viheltämään... Soitto huoltoon ja totesin että mitä tuli ryssittyä? Seuraavana päivänä pikahuoltoon jossa totesivat että jep jep - turbo viheltää. Yrittivät pestä kädet kun sanoivat että vihelsi tullessaan jo aikaisemmin.

    Kysymykset:
    - kestääkö ammattilaiselta EGR:n vaihto tuon reilut 3h?
    - kuinka helposti/vaikeasti voi EGR:n vaihdossa jotain töpeksiä jotta turbo saa kipeetä?
    - onko muilla vastaavia kokemuksia ?


    Auto 520xd, ajettu 110tkm, vm 05/2015.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Vuotaa nyt jäähdytysnestettä tuolta kanavasta minkä päässä kuula.
    Juu, mullakin on tuolla tavalla vuotavia tullut vastaan...

    Leave a comment:


  • TeemuT
    replied
    Originally posted by hjenkka View Post
    täytyypä käydä näyttää laakkosella, tosin melko varmasti pesevät kätensä koko jutusta..?
    Ainakin omaani(ei laakkosella) vaihtoivat EGR venttiilin pienin juputuksen jälkeen. Kun auto ei vuotanut tullessa vettä niin miksi se vuotaisi lähtiessäkään totesimme yhdessä

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by alspe View Post
    Tuleeko tähän tarkistukseen kutsu vai pitääkö itse kysellä?
    Tulee kutsu niille joiden autoa asia koskee.

    Leave a comment:


  • alspe
    replied
    Tuleeko tähän tarkistukseen kutsu vai pitääkö itse kysellä?

    Leave a comment:

Working...
X