memebuy23buy

Diesel bemarit palaa?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sportpug25
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2013
    • 377
    • Helsinki

    Originally posted by juho-85 View Post
    Haisi siis kyllä vielä pysähdyttäessäkin. Eli siis tuo haju on todennäköisesti ihan normaalia tuon generoinnin yhteydessä?
    Joku asiantuntija varmaan vielä varmistaa, mutta näin olen päätellyt nopealla googlauksella.

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4657
      • Tampere

      Tuli tuossa vastaan tapaus missä autolle (2014 530xD) oli tehty tuo egr:n rassaus kampanja. Samassa auto softa oli ronkittu sekä ilmanputsarilta lähtevä putki oli vaihdettu poikkipinta-alaltaan 25% pienempään. Myös ilmanputsarin kotelo oli vaihtunut. Tuossa Majordraken tekstissä taisi olla siitä mainintaa nimellä "intake silencer"

      Jostain kumman syystä asiakas ei kuitenkaan ollut tyytyväinen muutokseen koska se söi autosta kiihtyvyyden sekä aikaisempi huippunopeuskaan ei ollut enää saavutettavissa. Samoin aikaisemmasta viasta ei ollut syttynyt moottorin vikavaloa, nyt se syttyi heti päivityksen jälkeen.

      Myöhemmin ukko vielä vaihtoi takaisin aikaisemmin suuremman ilmaräppänän. Tämä sai heti moottorin vikavalon loistamaan virhetekstillä "liian suuri poikkeama lasketussa ja toteutuneessa ilmamäärässä".

      Myös toinen käyttäjä valittaa samasta asiasta, autolla pääsee nykyään 100km vähemmän tankillisella ja nyt se tuntuu kuin ajaisi eco-pro moodilla koko ajan.

      Kirjoittaja meinasi että muutoksilla voi olla saavutettu suurempi ilmannopeus ilmamassamittarille -> tarkempi egr:n ohjaus osakaasulla. Sekä tuollainen ohitusläppä saattaa liittyä siihen että kone ei saa enää tarpeeksi ilmaa suuremmilla kierroksilla.

      Onko näistä kenelläkään tietoa?





      Korealaisen osan varaosanumero on muuttunut jossain välissä 1/14/25, 8 517 724 0 4 -> 18/06/17, 8 517 724 0 5.
      Jostain löytyi myös maininta että i-Level on muuttunut 18-11-520

      Jotenkin nyt jäi itselle sellainen fiilis että tämä muutos voisi jäädä mahdollisesti seuraavaan autoon tulematta...
      Last edited by fraatti; 17-12-2018, 04:19.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 2004
        • Tampere

        Liekkö jäänyt kuitenkin conversio koodaus tekemättä uudelle imuputkelle?

        Comment

        • OVi
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2016
          • 517
          • Oulu

          Originally posted by fraatti View Post
          Kirjoittaja meinasi että muutoksilla voi olla saavutettu suurempi ilmannopeus ilmamassamittarille -> tarkempi egr:n ohjaus osakaasulla. Sekä tuollainen ohitusläppä saattaa liittyä siihen että kone ei saa enää tarpeeksi ilmaa suuremmilla kierroksilla.
          Eipä tuollainen muutos vaikuta mitenkään virtausnopeuteen ilmamassamittarin kohdalla. Jos tuon "kuristuksen" poikkipinta-ala on pienempi, kuin ilmamassamittarin poikkipinta-ala, niin silloin se rajoittaa ilman saantia. Omaan silmään muutos näyttää enemmän siltä, että ilma saadaan virtaamaan laminaarisemmin mutkan jälkeisellä osuudella.
          Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2817
            • Tampere

            Originally posted by fraatti View Post
            Jostain löytyi myös maininta että i-Level on muuttunut 18-11-520

            Jotenkin nyt jäi itselle sellainen fiilis että tämä muutos voisi jäädä mahdollisesti seuraavaan autoon tulematta...
            I-Level vaihtui versiosta F010-18-07-530 mainitsemaasi uudempaan versioon F010-18-11-520 syys-lokakuussa 2018 ISTA Service Data 4.14.12 käyttöönoton myötä. En ole katsonut onko kirjattu mainintoja PuMA:an EGR-pulmien osalta.

            Edellä kommentoituun imuputken ilmanohjauskanavan kaventumiseen liittyen en itsekään pidä muutosta merkittävänä ilmamäärän saannin osalta, vaan kuten nick zakspeed mainitsi lieneekö uuden imuputken koodaus tehty. Sinänsä olisi toisaalta kiinnostavaa tietää mitä tuolla imuputken muunnoksella on haettu, vai sitä että muoviosaa kaventamalla voidaan kasvattaa etäisyyttä jostain kuumasta kohteesta (pienempi palovaara)?

            Vaihtuiko EGR:ään kuuluvia osia samalla?
            IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
            Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4657
              • Tampere

              Originally posted by zakspeed View Post
              Liekkö jäänyt kuitenkin conversio koodaus tekemättä uudelle imuputkelle?
              Ei, koska palauttamalla vanha osa käyttöön kone antoi välittömästi vikakoodin liian suuresta todellisesta ilmamäärästä verrattaen laskettuun arvoon. Jo tämä osoitti sen että vanhalla putkella ilmamääräoli suurempu kuin uudella.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4657
                • Tampere

                Originally posted by OVi View Post
                Eipä tuollainen muutos vaikuta mitenkään virtausnopeuteen ilmamassamittarin kohdalla. Jos tuon "kuristuksen" poikkipinta-ala on pienempi, kuin ilmamassamittarin poikkipinta-ala, niin silloin se rajoittaa ilman saantia. Omaan silmään muutos näyttää enemmän siltä, että ilma saadaan virtaamaan laminaarisemmin mutkan jälkeisellä osuudella.
                Eikös usein sen että kanavan malli pysyy muuttumattomana saa aikaiseksi tasaisemman (laminaarisemman) virtauksen ja aina jos kanavan mallia muutetaan suuntaan tai toiseen niin se saa aikaiseksi turbulenttisuutta? Tosin ilman mallintamatta siitä ei voi tietää mitään että miten ilma virtaa juuri ilmamäärämittarin kohdalla. Toki se on varmaa että eihän se virtauksen nopeus mihinkään siitä muutu imm kohdalla koska siinä poikkipinta-ala pysyy samana. Tiedä sitten että onko virtaus laminaarisempaa.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4657
                  • Tampere

                  Originally posted by JaniLap View Post
                  I-Level vaihtui versiosta F010-18-07-530 mainitsemaasi uudempaan versioon F010-18-11-520 syys-lokakuussa 2018 ISTA Service Data 4.14.12 käyttöönoton myötä. En ole katsonut onko kirjattu mainintoja PuMA:an EGR-pulmien osalta.

                  Edellä kommentoituun imuputken ilmanohjauskanavan kaventumiseen liittyen en itsekään pidä muutosta merkittävänä ilmamäärän saannin osalta, vaan kuten nick zakspeed mainitsi lieneekö uuden imuputken koodaus tehty. Sinänsä olisi toisaalta kiinnostavaa tietää mitä tuolla imuputken muunnoksella on haettu, vai sitä että muoviosaa kaventamalla voidaan kasvattaa etäisyyttä jostain kuumasta kohteesta (pienempi palovaara)?

                  Vaihtuiko EGR:ään kuuluvia osia samalla?
                  Tosiaan i-level oli vain joku mikä sakemannien ketjusta löytyi ja se näytti koskeneen 520 mallia. Eikö tuota kyseessä ollutta 530dtä mistä osat olivat.

                  Sitä en tiedä kuinka merkittävä muutos on ilmamäärän suhteen mutta omistaja oli ainakin sen verran kommentoinut asiaa että muutoksen jälkeen auto ei saavuta enää huippunopeuttaan autobaanaalla. Enkä kyllä pidä sitä enää millääntapaa ihmeenä koska 25% pinta-alasta on paljon. Niinhän se esim rallissakin teho rajoitetaan laittamalla esim 45mm holkki imukanavaan. Voikos tämä muutos vaikuttaa kampikammion alipaineen suuruuteen koska kuristus on huohottimen jälkeen? Tosin tuollakin lienee joku venttiili joka määrää alipaineen määrän?

                  Sinänsä mielenkiintoista on se että täysin samanlainen osa tulee myös 535d malliin ja jos se alkaa kuristamaan jo 530d tehoja niin mitä se tekee tuon toisen kohdalla? Foorumillahan näitä rullia on jo useammassa pajassa niin kai joku voisi tehdä vertailun ennen ja jälkeen?

                  Bulletinissa oli maininta myös N57X koneesta. Mitä sillä tarkoitetaan? M550d pitäisi kait ainakin olla N57S?

                  09.08.2018
                  Subject
                  0013840200 : N57T N57Z N57X Reworking intake system
                  F07 F10 F11
                  Last edited by fraatti; 17-12-2018, 09:07.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • OVi
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2016
                    • 517
                    • Oulu

                    Originally posted by fraatti View Post
                    Eikös usein sen että kanavan malli pysyy muuttumattomana saa aikaiseksi tasaisemman (laminaarisemman) virtauksen ja aina jos kanavan mallia muutetaan suuntaan tai toiseen niin se saa aikaiseksi turbulenttisuutta? Tosin ilman mallintamatta siitä ei voi tietää mitään että miten ilma virtaa juuri ilmamäärämittarin kohdalla. Toki se on varmaa että eihän se virtauksen nopeus mihinkään siitä muutu imm kohdalla koska siinä poikkipinta-ala pysyy samana. Tiedä sitten että onko virtaus laminaarisempaa.
                    Uuden osan kanava pienenee tasaisesti mutkaa kohti ja mutkan sisäkurvi on suuremmalla säteellä, kuin vanhan osan, joten virtaus ei irtoa sisäkurvin pinnasta niin helposti. Jos virtaus irtoaa pinnasta, niin se aiheuttaa turbulenssia.

                    Tämä nyt on vain kuvasta pähkäilemällä tehty arvio, että todellisuus voi olla muuta. Kuten myös se mitä muutoksella on haettu.
                    Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                    Comment

                    • zakspeed
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 2004
                      • Tampere

                      Originally posted by fraatti View Post
                      Ei, koska palauttamalla vanha osa käyttöön kone antoi välittömästi vikakoodin liian suuresta todellisesta ilmamäärästä verrattaen laskettuun arvoon. Jo tämä osoitti sen että vanhalla putkella ilmamääräoli suurempu kuin uudella.
                      Tai adaptioarvoja ei nollattu vanhan osan takaisin vaihdon yhteydessä. Olispa alustanumero niin tarkistaisin .

                      Comment

                      • suppari
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4048
                        • Turku

                        Mä taas väittäisin että ilmamassamittari on paskoittunut. Vanha putsari lienee se ketjukotelon mallinen, kerran viikossa näkee sellaisen huonosti asennetun, josta pääsee kaikki pöly ohi suodattimen, ja se sokeuttaa mittarin.
                        sigpic
                        P:0409699000

                        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                        huollot/korjaukset!

                        BMW E&F sarjaan.
                        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 2004
                          • Tampere

                          Originally posted by suppari View Post
                          Mä taas väittäisin että ilmamassamittari on paskoittunut. Vanha putsari lienee se ketjukotelon mallinen, kerran viikossa näkee sellaisen huonosti asennetun, josta pääsee kaikki pöly ohi suodattimen, ja se sokeuttaa mittarin.
                          Tämä lienee todennäköisin vaihtoehto, kun taas vähääkään miettii asiaa ja autoja mitä näkee mihin on itse tein ja säästin kaveri sen sinne asentanut. Tai sillä orkkisputken takaisinlaitto kerralla mennyt se suodatin siten kun ne monesti on. Se antaa juuri tuota koodia silloin.

                          Suora putsari tai suoristettu vanha tilalle ja taas mennään ilman koodeja.

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4657
                            • Tampere

                            Originally posted by zakspeed View Post
                            Suora putsari tai suoristettu vanha tilalle ja taas mennään ilman koodeja.
                            Oletko kokeillut kampanjaan kuuluvalla autolla että se ei anna mitään herjaa tuosta alkuperäisestä imurööristä jos se laitetaan takaisin? Tuossa aikaisemmin laitetussa ohjeessa taisi olla että ista/p:llä tarvii kertoa että ränni on vaihdettu. Onko se ainostaan mukautumien nollaus?

                            Saako kampanjaan kuuluva pitää tuo tilavemman hormin vai päätyvätkö ne ainoastaan merkkarin sinetöityy roskapönttöön?

                            Onko teillä kokemusta noista kapeammista imurööreistä(ajamalla) tai oletteko asennelleet niitä paikoilleen?

                            Saksan +1000 postauksen egr-ketjusta muutamista viimeisistä viesteistä tuli ilmi tämä "tehottomuus" ilmi kahdelta eri käyttäjältä. Siihen en osaa ottaa kantaa onko ilmanputsari paikallaan tai että onko adaptaatiot nollattu.

                            Edit. huomasin nyt että tämä päästä suipponeva malli onkin kaikissa uudemmissa koneissa käytössä. Vanhemmissa on sitten tuo tasaleveä malli käytössä. Olin siinä luulossa että osa on tämä kampanjan mukana tuoma kikkare. Mahtaako sitten tuota olla käytetty hetken aikaa rinnakkainkin joissain malleissa?
                            13718573869 kaventuva 08/01/2013 —>
                            13718507565 tasavahva 09/01/2011 (up to 7/2014)

                            Mitäs eroa tuossa cold-climate paketillisessa oikein on?
                            Last edited by fraatti; 18-12-2018, 05:10.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4657
                              • Tampere

                              Katsoin huvikseen mitä koneita jenkkien egr-kampanja koskee. Näköjään jos vuotoa on ollut coolerista niin tällöin vaihdetaan myös imusatsi.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • zakspeed
                                BTCF Member
                                • Nov 2003
                                • 2004
                                • Tampere

                                Ameriikassa näyttää olevan kovin erilaiset valmistusaikavälit kampanja autoille. Tietty mallit on erilaisia.

                                Omien käsien läpi ei ole vielä yhtään imuputki hommaa mennyt johtuen osien huonosta saatavuudesta ja ylipäänsä autoista joihin se kuuluisi tehdä.

                                Kyllähän ne kamppisosat jää dealereille takuukäytännön mukaiseen arkistointiin.

                                Comment

                                Working...
                                X