memebuy23buy

Pysäyttikö poliisi, saitko sakot? III

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Samu81
    replied
    Originally posted by van cleef View Post
    Mä en ole ikinä käynyt kyttiksellä itseä kriminoimassa ja ihan hienosti on mennyt. Hakenut samalla useamman aseluvan, vaikka on ollut noita "kutsuja" tulla käymään. Anna vaan asian olla, kyllä se virkavalta sut tavoittaa, jos tärkeätä asiaa on.
    Näin ajattelin toimia.

Eli olenko oikeassa vaikka kyttikseltä tulee myöhemmin kutsua saapua paikanpäälle / tuomaan ajokorttia niin näihinkään kutsuihin ei tarvitse reagoida? Eli reagoimatta jättäminen ei kasvata rangaistusta mitenkään? Eikä esimerkiksi liikenteessä tämän vuoksi kenties eteen tuleva liputus tienviereen ja kortin haltuunotto sitä kautta lisää mitään rangaistuksen määrää / pituutta? Ei vaan ole minkäänlaista aiempaa historiaa kyttien kanssa viimeisen vuosikymmenen ajalta niin olen aika käsi näiden kanssa, mitä voi ja mitä ei voi tehdä.

Tuossa saamassani "kuulemiskirjeessä / selvityspyynnössä" lukee, että vaikuttaa ajo-oikeuteen, ajoin siis taajamassa kameratolppaan varmuusvähennyksen jälkeen 62 @ 50.

Liikennerikkomus TLL 165 §, 165§ 1mom 2
    Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja ylitti liikenteenohjauslaitteella osoitetun suurimman sallitun nopeuden 11–15 kilometrillä tunnissa alueella, jonka nopeusrajoitus on 20–60 km/h. Päätöksen perusteena oleva liikennerikkomus vaikuttaa ajo-oikeuteen
    Last edited by Samu81; 12-01-2023, 09:21. Reason: tarkennuksia

Leave a comment:

• van cleef
    replied
    Mä en ole ikinä käynyt kyttiksellä itseä kriminoimassa ja ihan hienosti on mennyt. Hakenut samalla useamman aseluvan, vaikka on ollut noita "kutsuja" tulla käymään. Anna vaan asian olla, kyllä se virkavalta sut tavoittaa, jos tärkeätä asiaa on.

Leave a comment:

• Laku
    replied
    Originally posted by Tommix View Post
    Sitten pääsee poliisin luokse katsomaan valokuvaa. Siinä se autoa kuljettanut kuski tunnistetaan tai sitten ei
    Joo, tosin sen voi skipata vuodeksi ja homma vanhentunut. Kyllä, 2 kirjallista kutsua tulee kirjurilta kyllä.

Originally posted by sportpug25 View Post
    Mä olen jotenkin siinä uskossa, että näistä liikennevirhemaksuista ei ole tullut kutsua laitokselle. Nythän ei ollut tullut maksuvaatimusta vielä, vaan ainoastaan kysely, että oletko kuljettanut ajoneuvoa kyseisenä ajankohtana. Kokeilisin kiistää, kun ei tuo mitään seuraamuksia vielä tuo.
    Tulee kyllä, mutta kutsuja ei ole pakko noudattaa .

Leave a comment:

• Silmaauki
    replied
    Minä olen aikoinaan kameran takia saanut kutsun laitokselle kun ensin kiistin asian.

Tää oli toki siten hieman poikkeuksellinen tilanne, että mä kiistin sen takia, että mun mielestä siinä rajoitus oli 80, eikä minulle lmoitettu 60. Pitkällä reissulla just lounastauon jälkeen oudossa paikassa jäi yksi liikennemerkki huomaamatta. :(

Leave a comment:

• sportpug25
    replied
    Mä olen jotenkin siinä uskossa, että näistä liikennevirhemaksuista ei ole tullut kutsua laitokselle. Nythän ei ollut tullut maksuvaatimusta vielä, vaan ainoastaan kysely, että oletko kuljettanut ajoneuvoa kyseisenä ajankohtana. Kokeilisin kiistää, kun ei tuo mitään seuraamuksia vielä tuo.

Leave a comment:

• Tommix
    replied
    Originally posted by sportpug25 View Post
    Kokeile kiistää pykälän 161 mukaisesti:

"Ajoneuvokohtaisen liikennevirhemaksun määräämisen edellytyksenä on, että rikkomuksen tekijä on valokuvattu tai vastaavalla teknisellä järjestelmällä tallennettu siten, että hänet voidaan tunnistaa."

Tuossa epäselvä kuvio kun auto on vaihtanut omistajaa, niin ei oikeastaan voi tietää kumpi ajoi. Yrittänyttä ei laiteta.
    Sitten pääsee poliisin luokse katsomaan valokuvaa. Siinä se autoa kuljettanut kuski tunnistetaan tai sitten ei

Leave a comment:

• sportpug25
    replied
    Originally posted by Samu81 View Post
    Tässä on sellainen jännä kuvio, että päätös lähetettiin auton edelliselle omistajalle joka kiisti sen. Ja nyt melkein 2kk myöhemmin mulle tuli "suomi.fi" -palveluun asiasta viesti. Ei siis minkäänlaista päätöstä tai velvoittavaa "tässä sulle sakko, 200e" vaan pelkkä tiedoksianto poliisista, jossa voi kiistää tapahtuneen eli ajoneuvon kuljettamisen.
    Kokeile kiistää pykälän 161 mukaisesti:

"Ajoneuvokohtaisen liikennevirhemaksun määräämisen edellytyksenä on, että rikkomuksen tekijä on valokuvattu tai vastaavalla teknisellä järjestelmällä tallennettu siten, että hänet voidaan tunnistaa."

Tuossa epäselvä kuvio kun auto on vaihtanut omistajaa, niin ei oikeastaan voi tietää kumpi ajoi. Yrittänyttä ei laiteta.

Leave a comment:

• Laku
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    No ei nyt ihan niinkään ettei _mitään_ aikarajaa mutta aika turha tosiaan viivästymisen perusteella yrittää kiistää ellei nyt ihan kohtuuttoman pitkään ole pyörinyt jossain matkalla.
    Vuodessa taitaa rikesakko vanheta.

Leave a comment:

• Samu81
    replied
    Tässä on sellainen jännä kuvio, että päätös lähetettiin auton edelliselle omistajalle joka kiisti sen. Ja nyt melkein 2kk myöhemmin mulle tuli "suomi.fi" -palveluun asiasta viesti. Ei siis minkäänlaista päätöstä tai velvoittavaa "tässä sulle sakko, 200e" vaan pelkkä tiedoksianto poliisista, jossa voi kiistää tapahtuneen eli ajoneuvon kuljettamisen.
    Last edited by Samu81; 10-01-2023, 10:37.

Leave a comment:

• Wespa
    replied
    No ei nyt ihan niinkään ettei _mitään_ aikarajaa mutta aika turha tosiaan viivästymisen perusteella yrittää kiistää ellei nyt ihan kohtuuttoman pitkään ole pyörinyt jossain matkalla.

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Eikös tuossa lue että se pitää lähettää 30 päivän kuluessa. Saavuttamiselle ei ole mitään aikarajaa.

Leave a comment:

• Samu81
    replied
    Ajoneuvokohtainen liikennevirhemaksu

Kysessä siis kameratolpasta tullut ajoneuvokohtainen liikennevirhemaksu, ei poliisipartion mittaama nopeus, ei "rikesakot" tms. Ohessa lainaus:

Liikennevirhemaksu ei ole sakko, vaan ”hallinnollinen maksuseuraamus lainvastaisesta menettelystä.”

KYSYMYS: Onko täällä kenelläkään kokemusta tuon kiistämisestä sen perusteella, ettei tieto ole saavuttanut auton haltijaa 30 päivän kuluessa rikkomuksen tekopäivästä?

Ajoneuvokohtainen liikennevirhemaksupäätös tehdään automaattisessa liikennevalvonnassa todettujen seikkojen perusteella. Tietyissä erityistilanteissa päätöksen tekeminen voi edellyttää asianosaisen kuulemista. Päätöksen tekemisen jälkeen ajoneuvokohtainen liikennevirhemaksupäätös lähetetään postitse asianosaisen osoitteeseen. Ajoneuvokohtainen liikennevirhemaksupäätös on lähetettävä viipymättä ja viimeistään 30 päivän kuluessa rikkomuksen tekopäivästä.

Leave a comment:

• Sepposetae
    replied
    Joo ja en. Pysäytti siis eikä tullut sakkoja. Kääntyivät Helsingissä Käpylässä perään, pysäyttivät punavalolla ja halusivat raapia etusivulaseja, kun kuulemma näyttivät niin tummilta.
    Kalvon reunoja ei nyt sitten ollut, mutta haki kuitenkin maijasta jonkun vertailulasin. Vertaili sitä sitten auton laseihin ja toivotti hyvää joulua. ��
    Last edited by Sepposetae; 24-12-2022, 10:19.

Leave a comment:

• naikou
    replied
    No sellaset pikku kaahailut sitten, ehkä nyt on pieni jäähy auton ratista paikallaan, tuo on hurjan kova vauhti yleisellä tiellä 50 alueella

Leave a comment:

• Mantte
    replied
    Originally posted by Zoooooml View Post
    Mistäs se poliisi sinne ilmestyi, jos tie oli tyhjä ja muuta liikennettä ei ollut?
    Sillan päältä tutkasitvat. Ajoin siis sillan alta

Leave a comment:

Working...
X