Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton "rakentelulaki" uudistuu, Uhka vai mahdollisuus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    Jos autoa itsessään käytetään vertailuautona, niin tehonkasvun rajat menevät ilmeisesti näin (suora lainaus):
    3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pie-
    nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;

    Eli E39 525i on ilmeisesti 1680 kg ja 141 kw tekee enintään 15 kg/kw jolloin se osuu tähän kategoriaan. Tämä antaa siis viritysmahdollisuuksia noin 235 kw saakka.

    Mutta mitä tarkoittaa seuraava:
    ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat mitoitukseltaan vähin-
    tään vertailuajoneuvoa ja lukkiutumaton jarrujärjestelmä vastaa vertailuajo-
    neuvossa vaadittua lukkiutumatonta jarrujärjestelmää;

    Vertailuautona kun on tuo 525i, niin tietenkin tuo vastaavuus on olemassa. Vai pitääkö verrata 530i jarruhin ja akseliston osiin vai jopa kenties 540i mallin vastaaviin? Tässä on iso ero joutuuko katselemaan aihioksi 540:sta simpukkaohjauksineen ja kehtoineen vaiko raidetangollista kutoskoneista mallia joka nyt lojuu pihassa niin laiskana ettei sillä oikein kukaan halua liikkua.
    ---

    Comment

    • Jimmykojootti
      BTCF Member
      • Sep 2014
      • 15
      • Seinäjoki

      Lueskelin koko topicin läpi mutten ole nähnyt linkkiä tähän nykyiseen lainsäädäntöön vaan ainoastaan siihen -19 vuoden luonnokseen? Voisiko joku linkata nykyiset säädökset tähän?
      -G30 530e M-sport Carbonschwartz
      -E60 535iA Schwartz II
      -E34 540iA Maledivenblau

      Comment

      • ekkoo1
        BTCF Member
        • Jun 2019
        • 1368
        • Pohjanmaa

        Tästä? ja lähde.
        E39 540i -96 Ajamisen iloa
        E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
        E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
        Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

        Comment

        • Krampus
          BTCF Member
          • Nov 2017
          • 384
          • Keski-Suomi

          Käytin oman Zetorin 3/2009 muutoskatsastuksessa.
          Alkuperäinen teho 225kw ja muutettettu/mitattu 1.07bar ahdoilla 303kw. Z4 35is toimi vertailuautona.
          Muutettuja sekä rekisteriotteeseen merkattuja. Flexfuel, turbot TD04-19t, välijäähy, ilmanotto, putkiston alkuosa ja lisäruisku(port injection) Eli perus N54 virit. Radalle ja Mexicoon on sitten oma ohjelma autoon
          Etk:sta tulostin lappuja. Ei olisi nämä hommat aiemmin onnistunut.
          Käytönaikainen päästömittaus menee tuohon kun on alle 9/2009 rekisteröity auto.
          E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
          F39 X2 Xdrive20D, käyttis
          Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

          Comment

          • BMW
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 3822
            • California

            Originally posted by Krampus View Post
            Käytin oman Zetorin 3/2009 muutoskatsastuksessa.
            Alkuperäinen teho 225kw ja muutettettu/mitattu 1.07bar ahdoilla 303kw. Z4 35is toimi vertailuautona.
            Muutettuja sekä rekisteriotteeseen merkattuja. Flexfuel, turbot TD04-19t, välijäähy, ilmanotto, putkiston alkuosa ja lisäruisku(port injection) Eli perus N54 virit. Radalle ja Mexicoon on sitten oma ohjelma autoon
            Etk:sta tulostin lappuja. Ei olisi nämä hommat aiemmin onnistunut.
            Käytönaikainen päästömittaus menee tuohon kun on alle 9/2009 rekisteröity auto.
            Hienoa! Kerrotko lisää mitä käytönaikainen päästömittaus tarkoittaa käytännössä?
            P
            R
            N
            D

            Comment

            • Krampus
              BTCF Member
              • Nov 2017
              • 384
              • Keski-Suomi

              Originally posted by BMW View Post
              Hienoa! Kerrotko lisää mitä käytönaikainen päästömittaus tarkoittaa käytännössä?
              Pakokaasupäästöjen tulee moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen täyttää muutoskatsastuksen yhteydessä tehtävässä pakokaasumittauksessa käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset. Jos ajoneuvolle ei ikänsä tai rakenteensa puolesta suoriteta käytönaikaista päästömittausta, riittää osoituksena päästövaatimusten täyttymisestä kuitenkin muutoskatsastajan suorittama silmämääräinen tarkastus.
              Käytönaikaisen päästömittauksen lisäksi ajoneuvon, joka on otettu käyttöön 1 päivänä syyskuuta 2009 tai sen jälkeen, on osoitettava täyttävän käyttöönottoajankohtana tai myöhemmin voimassa olleet ajoneuvon hyväksynnässä sovellettavat pakokaasupäästövaatimukset.


              Eli aivan normi päästömittaus, mikä tehdään myös tavan katsastuksessa. 9/2009 jälkeen rekistöröidyissä autoissa homma menee hankalaksi.
              E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
              F39 X2 Xdrive20D, käyttis
              Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                Eikös toi sääntö ollut ennenkin, minulla ahdinmuutoksessa nimenomaan piti konttorilla mitata päästöt ja rekotteessa lukee ”ajoneuvon päästöt vastaavat alkuperäistä ajoneuvoa”. Muuttuiko täässä vaan vuosi/päivämäärä ylemmäs eli 2009 kun ennen oli 2000.

                Comment

                • Krampus
                  BTCF Member
                  • Nov 2017
                  • 384
                  • Keski-Suomi

                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  Eikös toi sääntö ollut ennenkin, minulla ahdinmuutoksessa nimenomaan piti konttorilla mitata päästöt ja rekotteessa lukee ”ajoneuvon päästöt vastaavat alkuperäistä ajoneuvoa”. Muuttuiko täässä vaan vuosi/päivämäärä ylemmäs eli 2009 kun ennen oli 2000.
                  Kyllä. Päiväykset on muuttunut, mutta en tiedä, että miten ne on aikaisemmin ollut. Katsastushenkilö(oletettu mies) sanoi, että ei nämä ole aikaisemmin ole ollut mahdollisia noiden päivämäärien takia kun asioista hänen kanssa puhuin. Oma kottero oli uusimmasta päästä, mihin hän oli tehnyt tämmöisen muutoskatsastuksen uuden pykälämuutoksen jälkeen.
                  E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
                  F39 X2 Xdrive20D, käyttis
                  Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Tuossa vähän sain epävirallisesti mustaa valkoselle näistä säännöistä.
                    Kyllä tilanne on se että epätietoisuudesta johtuen katsurit ei uskalla leimata.

                    Pähkinänkuoressa:

                    -Mallisarjaan kuulumisen voi katsoa konttorin omasta järjestelmästä (harrasteikäiset yleensä löytyy sieltä)

                    - Teknisten erojen selvitykseksi riittää virallisesta etk:sta otetut laput

                    -Käyttövoiman muutos (bensa-diesel, diesel-bensa) ei onnistu tällä hetkellä, mutta saamani tiedon mukaan siinä on virhe ja se tulee mahdollisesti muuttumaan.

                    Jos joku haluaa lisätietoja niin yv.

                    Tämä käyttövoiman muutos alkoi itseä kiinnostamaan, kun tuollainen bensa-diesel muutos on edessä jossain vaiheessa. Onhan tuo lakiteksti vähän tulkinnanvarainen, toivottavasti korjaavat että katsurit uskaltaa jatkossa leimata.

                    Luvussa 6 käsitellään käyttövoiman muuttamista. Luvun 6 alakohdissa ei missään vaiheessa mainita bensiini-diesel taikka diesel-bensiini muutoksia. Luvun 6 ensimmäinen lause alkaa näin:
                    6 Auton käyttövoiman muuttaminen
                    Muut kuin tässä kohdassa tarkoitetut käyttövoiman muutokset edellyttävät Liikenne- ja viestintäviraston poikkeuslupaa.
                    Tämä lause ilmeisesti tulkitaan yleisesti nyt niin että luvun alakohtien muutokset olisivat ainoita sallittuja muutoksia. Sanalla "kohta" kuitenkin mielestäni tarkoitetaan kohtaa 6 eikä mitään muuta. Missään vaiheessa ei puhuta alakohdista, tai koko luvusta 6, vaan pelkästään kohdasta 6. Näinollen alakohdat 6.1, 6.2 ja 6.3 ovat vain tarkennuksia tiettyjen muutosten osalta.

                    Esimerkkinä tästä erosta muihin lukuihin verrattuna voidaan ottaa luku 3 ja ensimmäinen lause:
                    3 Suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan enintään 7500 kg auton rakenteen muuttaminen
                    Tämän kohdan ja sen alakohtien määräyksiä sovelletaan suurimmalta tekniseltä massaltaan enintään 7500 kilogrammaa oleviin luokkien M1, N1, M2, N2 ajoneuvoihin ja näihin rinnastettaviin rekisteriin luokkaan "muu" merkittyihin ajoneuvoihin.
                    Tai luku 4:
                    4 Suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan yli 7500 kg auton rakenteen muuttaminen
                    Tämän kohdan ja sen alakohtien määräyksiä sovelletaan luokkien M1, N2, N3, M3 ja ajoneuvoihin ja näihin rinnastettaviin rekisteriin luokkaan "muu" merkittyihin ajoneuvoihin, joiden suurin teknisesti sallittu massa on yli 7500 kilogrammaa.
                    Luvussa 5 myös puhutaan koko luvusta:
                    5 Ajoneuvon perävaunun rakenteen muuttaminen
                    Tässä luvussa luetellut muutokset edellyttävät muutoskatsastusta.
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • Samulir
                      Newbiemmer
                      • May 2015
                      • 18
                      • Itä-Suomi

                      Ketjun lukeneena olenko nyt siis ymmärtänyt oikein että melkein kannattaa unohtaa haaveet -98 E46 328sin turbotuksesta tai padan vaihdosta kasiksi tuon vertailuajoneuvo hässäkän vuoksi :think
                      E46 328i Sedan Orientblau metallic
                      Ex. E36 318i Sedan

                      Comment

                      • aae30
                        BTCF Member
                        • May 2010
                        • 2721
                        • .fi

                        Originally posted by Samulir View Post
                        Ketjun lukeneena olenko nyt siis ymmärtänyt oikein että melkein kannattaa unohtaa haaveet -98 E46 328sin turbotuksesta tai padan vaihdosta kasiksi tuon vertailuajoneuvo hässäkän vuoksi :think
                        Väärin olet ymmärtänyt. Lukaiseppa vaikka täältä hyvä&tuore "selvitys".
                        Sorry I'm Not Sorry
                        E34 540iA 93 sedan
                        E34 540iA 93 sedan
                        E39 530iA 00 touring

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5272
                          • Pirkkala

                          Mersupuolelta kantautuu semmosta huhua, että tämä käyttövoiman muutosongelma josta oli puhetta, olisi nyt tulkittu niin että esim. Bensa-diesel tai päinvastoin ei ole lain tarkoittama käyttövoiman muutos vaan esim. bensa-sähkö
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • MikeDry
                            BTCF Member
                            • May 2006
                            • 6206
                            • Helsinki

                            Originally posted by Urpo_rotta View Post
                            Mersupuolelta kantautuu semmosta huhua, että tämä käyttövoiman muutosongelma josta oli puhetta, olisi nyt tulkittu niin että esim. Bensa-diesel tai päinvastoin ei ole lain tarkoittama käyttövoiman muutos vaan esim. bensa-sähkö
                            Voi perse...Kun se sähkö olis kyl tulevaisuudessa hyvä asia, kun/jos polttomoottorilla ajaminen alkaa olemaan sika kallista
                            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                            Comment

                            • Samulir
                              Newbiemmer
                              • May 2015
                              • 18
                              • Itä-Suomi

                              Originally posted by aae30 View Post
                              Väärin olet ymmärtänyt. Lukaiseppa vaikka täältä hyvä&tuore "selvitys".
                              Tämä selventi, minä kiitän
                              E46 328i Sedan Orientblau metallic
                              Ex. E36 318i Sedan

                              Comment

                              • Supra^
                                BTCF Member
                                • Jul 2005
                                • 5150
                                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                                Mersupuolelta kantautuu semmosta huhua, että tämä käyttövoiman muutosongelma josta oli puhetta, olisi nyt tulkittu niin että esim. Bensa-diesel tai päinvastoin ei ole lain tarkoittama käyttövoiman muutos vaan esim. bensa-sähkö
                                Mikä tuossa minun yllä selventämässäni lakitekstissä jäi vielä aiemmin sitten epäselväksi? Lain mukaan muutoksia saa tehdä ihan niinkuin ennenkin, ja ne kuutoskappaleen alikohdat sitten tarkentavat tiettyjen muutostyyppien osalta kriteereitä/ohjeistusta.
                                Musti 8HP
                                Nokivasara M47
                                TeiniCoupé DCT
                                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                                Ex:
                                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎