Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia muun merkkisistä autoista Vol 4.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Silmaauki
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 1900
    • Turku

    Originally posted by bmw323it View Post
    Työmatka on lyhyt sekä minulla että vaimolla ja molemmissa päissä latausmahdollisuus, joten tuossa 530e:ssä 40l tankki riittää arkiajossa 2000km ajoon. Siksi meillä toimii hybridikin loistavasti, ja saattaisi lyhyen rangen sähköautokin riittää.

    Golffissa kiinnostaisi eniten vetokoukku, muuten 225xe olisi selvä valinta.

    Millainen kulutus GTE:ssä oli pitkällä matkalla? (Verraten 530e, joka kuluttaa 5.8l/100km reissussa jos ei pääse lataamaan lainkaan)
    Eikös (ainakin uudempiin) 225xe:hen saa vetokoukun?
    E93 335i Aarre, Montego blue
    E90 318i talvipulkka

    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16497
      • Asikkala

      Volvo S80 -99 2,4 bensa jakopää

      Tarviiko erikoistyökaluja vai onnistuuko ilman kuten monessa muussa moottorissa ? Tuolta https://www.google.fi/search?q=volvo...ih=597&dpr=1.1 punaisen laatikon settiä suositellaan mutta onko "pakko" ? Konehan on siis tämä https://www.google.fi/search?q=volvo...h=597&biw=1242
      Last edited by jr66; 31-10-2022, 22:38.

      Comment

      • Juho_
        BTCF Member
        • Jul 2016
        • 1070
        • Suomi

        Biltemasta ajoitussetti jos tarvii.
        Sen nokkien lukitustyökalu parempi ku ei jousta nii paljoo.

        Ei tarvii spesiaalityökaluja jos ei tarvii VVT pyörää vaihtaa tai nokkien stefoja vaihtaa.
        Tee merkki VVT pyörään ainakin, kun välillä joko väärässä asennossa merkki tai sitä ei ole.

        Toki tällöin ei tiedetä heittääkö ajoitus, mut jos toiminut hyvin eikä tee vikakoodia niin ei pitäis ainakaa paljoo heittää.
        YouTube
        Instagram // Juhon Moottoripaja

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16497
          • Asikkala

          Originally posted by Juho_ View Post
          Biltemasta ajoitussetti jos tarvii.
          Sen nokkien lukitustyökalu parempi ku ei jousta nii paljoo.

          Ei tarvii spesiaalityökaluja jos ei tarvii VVT pyörää vaihtaa tai nokkien stefoja vaihtaa.
          Tee merkki VVT pyörään ainakin, kun välillä joko väärässä asennossa merkki tai sitä ei ole.

          Toki tällöin ei tiedetä heittääkö ajoitus, mut jos toiminut hyvin eikä tee vikakoodia niin ei pitäis ainakaa paljoo heittää.
          Koneessa ei ole koskaan ollut mitään vikaa joten ajoitus kohdallaan. Varmaankin suomen vähiten ajettu S80.

          Comment

          • Jarger
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2005
            • 3934
            • Finnland

            https://www.is.fi/autot/art-2000009208622.html

            "Arvovaltainen kuluttaja*tutkimus pani järjestykseen luotettavimmat automerkit – Mercedes-Benzin sijoitus voi olla yllätys monille

            Täyssähköajoneuvot ja täysikokoiset lava-autot ovat luotettavuudeltaan kaksi ongelmallisinta autoluokkaa, Consumer Reports -lehden vuotuinen luotettavuustutkimus osoittaa."
            Negatiiviset kauppakokemukset:
            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

            Comment

            • Juho_
              BTCF Member
              • Jul 2016
              • 1070
              • Suomi

              1. Toyota

              2. Lexus
              tää ei yllätä mitenkään.

              Mut aika mielenkiintoista millä perustein on päätyneet toteamaan miten luotettavia merkit on.
              YouTube
              Instagram // Juhon Moottoripaja

              Comment

              • E38
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2005
                • 269
                • HKI,TKU

                Originally posted by Juho_ View Post
                tää ei yllätä mitenkään.

                Mut aika mielenkiintoista millä perustein on päätyneet toteamaan miten luotettavia merkit on.
                9 vuotta sitten ostin ihan läpällä vm07 Lexus GS 300:n ja mitä sitten tapahtui... se perkele ei mene rikki millään ja on muutenkin ihan siedettävä takavetoinen riisikuppi. Tuolla kadulla se edelleen seisoo ja taitaa olla yksi helpoimmista autoista mitä olen omistanut.
                Autotalli:
                -07 Lexus GS300
                -96 Mercedes-Benz SL320
                -79 Wartburg 353W Tourist
                -66 Cadillac Coupe De Ville


                Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

                Comment

                • harriba
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 420
                  • Espoo

                  Ioniq hybridillä nyt 2.5v ja 90.000 km täynnä. Meidän ajoa tästä 50t km. Ei yhtään vikaa. Ainoat huolto-ohjelmaan kuulumattomat vaihdetut osat ovat tuulilasin pyyhkimet sekä lähivalojen halogeenit. 7 vuoden takuuta jäljellä vielä kolme vuotta. Öljynvaihtohuollot 15t km välein alle €200. Nyt iso 90t km huolto merkkiliikkeessä €370, pelkkiä nesteiden vaihtoja ja pitkä tarkastuslista.

                  Bensaa on mennyt 4-5l satasella. Kun rouva paahtaa Turun motaria 140 lasissa niin eipä siinä hybridit auta. Toisaalta kun köröttelee kahdeksaakymppiä niin mennään 4l alle. Lukemat eivät ole kovin kummoisia dieseleihin verrattuna, mutta toisaalta dieselveroksi kutsuttua kusetusmaksuakaan ei tarvitse maksaa.

                  Koko aikana yksi ainoa glitchi: Kerran talvella akku oli tyhjentynyt eikä auto inahtanutkaan. Mutta tässä kärryssä ei ole käynnistysakkua, vaan startti toimii hybridin akulla. Jottei se pääsisi tyhjenemään, autossa on virtavahti joka ikään kuin simuloi pienempää käynnistysakkua. Nappia painamalla vahdin voi resetoida, jolloin käynnistysakku "latautui" ja meno jatkui.

                  Mun E-mersu jolla ajoin suunnilleen samat kilsat suunnilleen saman ikäisenä söi ainakin laturin, airmatikin kompuran ja cd-vaihtajan moottorin. Huolenpitosoppari piti huoltokulut jotenkin tolkuissaan, kun auton möin sen saldo oli 5 tonnia pakkasella. Japanintuonti S-mersulla ajoin myös n. 40t km, siinä ei ollut oikeastaan mitään muuta isompaa kuin 100t kohdalla etupään tolpat + muuta airmatic kulutusosaa. E61 jätti reissun kesken kahdesti vesipumpun ja syylärin lauettua. Paljon iäkkäämmässä E39:ssä ei tainnut olla oikeastaan mitään muuta yllättävää kuin turbon ohjauksen alipaineletku. Neljännesmiljoonan rullattu Jagge ei ole kovin vertailukelpoinen, rahaa ja aikaa mennyt. Toisaalta tielle se ei ole jättänyt, mitään ei ole tarvinnut kahta kertaa kunnostaa ja probleemat helppoja ja nopeita diagnosoida. Sillä ajamisesta tulee aina hyvälle tuulelle.

                  Hyundai on ollut kuluiltaan ja luotettavuudeltaan aivan omassa luokassaan. Mikään ajonautinto se ei ole: Ohjaus on tunnoton, alusta nypyttää ja rengasmelu hiukan häiritsee.

                  ***

                  Ioniq oli Autoverkkokaupan "melkein uusi vuodeksi" ohjelmistosta. Kyseessä on käsirahaton osamaksusopimus, jossa takaisinostositoumus aikaisintaan kahden vuoden jälkeen. Kk-veloitus 50t km/vuosi & 2 vuotta oli €320. En ole mistään löytänyt lähimainkaan vastaavia diilejä; Corollia on joskus näkynyt €300 per kk mutta niissä kilsat max. 15t. Beelystä kolmella sataa saa ehkä jonkun Yariksen tai muun koirankopin. Beelyllä ilmeisesti huolto- ja rengaskustannukset arvioidaan todella yläkanttiin. Ei ihme jos siellä seilaa takuut ummessa olevia DSG+TSI ja muita vastaavia laitoksia.

                  Loppuepisodi oli hiukan surrealistinen. DNB:n rahoitussopparissa korko 1.5% joka aikanaan oli ok diili ja nyt olisi aivan älyttömän hyvä. Auton alkuarvo ehkä hiukan alakanttiin €20k. Auton lunastusarvo olikin sitten hyvin mielenkiintoinen €11k. Chattiautossa vastaavien pyynnöt ovat jossain ~€18k kieppeillä. Siitä voi sitten päätellä mitä Autovexin kautta saisi ilman chattiauton kanssa säätämistä.

                  Syynä tuohon on tietty se miten bensahybridien arvonlasku on ollut hyvin huomattavasti matalampi mitä DNB rahoitukseen aikoinaan ennen Ukrainan sotaa arvioi.

                  Olen miettinyt miten tuo Autoverkkokaupan bisnes toimii, ts. miten osamaksukaupassa väistetään käsiraha ja miten kk-maksut tuovat tarpeeksi katetta. Siellä on saatettu miettiä juuri tätä kuviota jossa kk-maksuilla auton pääomaa maksetaan hiukan etukenossa, ja sitten painotetaan sitä miten auton voi palauttaa "ilman kuluja", jolloin auton palautus saattaa tuoda voiton kotiin. Tässä tapauksessa se olisi ollut hyvinkin huomattava. Mutta oma riskinsä siinäkin piilee.

                  Minusta diili on kaiken kaikkiaan hyvä, takaisinostositoumus on käytännössä vakuutus merkittävää arvonlaskua vastaan + optio päästä eroon pääomakulusta (niin kauan kuin firma pysyy pystyssä), ja vähäisemmän arvonlaskun hyödyn (riskeineen) voi halutessaan ottaa itselleen.

                  Autoverkkokaupan avulias myyjä ei todellakaan ehdottanut ottamaan selvää Ioniqin lunastushinnasta, vaan sitä piti itse tajuta kysyä

                  Tilalle on ensi viikossa tulossa sähköllä piinattu Rellu, 15t km ajettu Megane Sport touring plug-in hybrid. Odotan mielenkiinnolla kokemuksia ensimmäisestä ranskalaisesta. Koeajon perusteella huomattavasti mukavampi kuin Ioniq.
                  Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
                  X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

                  Comment

                  • GARFFi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 5547
                    • Kankaanpää

                    Onko tuollainen Passat GTE farmarina -16vm ylöspäin täysin tuhoontuomittu ajatus, jos ei ajatella edes dsg sekä muita asioita vielä?
                    MB E220 CDI -10
                    Ex.VW T5.1 -11
                    Ex. Ford Transit Custom -14
                    Ex. VW Passat 2.0FSI -06
                    Ex. VW Golf+ -06
                    Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
                    Ex. Honda CBR900RR -96
                    Ex. E36 325i Coupé -94
                    Ex. LADA 2105 1200S -89
                    Ex. LADA 2107 1300S -87
                    Ex. E36 320i -91

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5273
                      • Pirkkala

                      Originally posted by GARFFi View Post
                      Onko tuollainen Passat GTE farmarina -16vm ylöspäin täysin tuhoontuomittu ajatus, jos ei ajatella edes dsg sekä muita asioita vielä?

                      Yleisesri ottaen tuo on hyvä auto.
                      Autoa ei pidetä murheenkryyninä oikeastaan miltään osin.
                      Ja tuon 2007 vuodelta peräisin olevan dsg kammon voisi jo pikkuhiljaa kuopata,monta sukupolvea on jo laatikoita sen jälkeen tehty, sekä niitä osataan korjata jo muullakin tavalla kuin vaihtamalla koko laatikko, ja lisäksi ongelmia on kohtuullisen vähän.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • ritariässä
                        BTCF Member
                        • Jan 2006
                        • 3642
                        • Raisio

                        Joo, DSG lootaversioita useita ja ilmeisesti ne pikkumoottoristen kuivakytkimelliset aiheutti eniten ongelmia?
                        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5273
                          • Pirkkala

                          Originally posted by ritariässä View Post
                          Joo, DSG lootaversioita useita ja ilmeisesti ne pikkumoottoristen kuivakytkimelliset aiheutti eniten ongelmia?
                          Kyllä

                          En itse asiassa tiedä kumpi gte passatissa on 1.4tsi jatkona
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • GARFFi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 5547
                            • Kankaanpää

                            1.4 tsi:tä joo katsellut. Hyvä kuulla, tollasta miettinyt kun kilometrit tippunut tosi vähiksi.

                            Ja enimmäkseen nurkka-ajoa.
                            MB E220 CDI -10
                            Ex.VW T5.1 -11
                            Ex. Ford Transit Custom -14
                            Ex. VW Passat 2.0FSI -06
                            Ex. VW Golf+ -06
                            Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
                            Ex. Honda CBR900RR -96
                            Ex. E36 325i Coupé -94
                            Ex. LADA 2105 1200S -89
                            Ex. LADA 2107 1300S -87
                            Ex. E36 320i -91

                            Comment

                            • Juho_
                              BTCF Member
                              • Jul 2016
                              • 1070
                              • Suomi

                              Oman käsityksen mukaan ihan toimivia autoja nuokin.
                              Mut perinteiset Vag ongelmat taitaa vaivata edelleen, eli esim. ovien vaijerit voi jäätyä tai lukkolaite (yleisempi), jolloin vaijeri tipahtaa pois pesästään

                              Ja jakohihnan vaihto kalliimpi hybridiin, koska on onnistuttu tekemään paljon vittumaisemmaksi vaihtotyö.

                              Mut nää on pikkujuttuja, mut jotai voi kiinnostaa ehkä.
                              Eli ei muuta kun autokaupoista katselemaan.
                              YouTube
                              Instagram // Juhon Moottoripaja

                              Comment

                              • naikou
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2010
                                • 1767
                                • vihti

                                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                                Kyllä

                                En itse asiassa tiedä kumpi gte passatissa on 1.4tsi jatkona
                                Gte:ssä on sähkömoottori integroitu vaihteiston kuorien sisään joten se on aivan oma yksilönsä, liikkeellelähdöt pääosin sähköavustettuja
                                E39 523i Turbo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎