Originally posted by bmw323it
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kokemuksia muun merkkisistä autoista Vol 4.
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
-
-
Volvo S80 -99 2,4 bensa jakopää
Tarviiko erikoistyökaluja vai onnistuuko ilman kuten monessa muussa moottorissa ? Tuolta https://www.google.fi/search?q=volvo...ih=597&dpr=1.1 punaisen laatikon settiä suositellaan mutta onko "pakko" ? Konehan on siis tämä https://www.google.fi/search?q=volvo...h=597&biw=1242Last edited by jr66; 31-10-2022, 22:38.
Comment
-
-
Biltemasta ajoitussetti jos tarvii.
Sen nokkien lukitustyökalu parempi ku ei jousta nii paljoo.
Ei tarvii spesiaalityökaluja jos ei tarvii VVT pyörää vaihtaa tai nokkien stefoja vaihtaa.
Tee merkki VVT pyörään ainakin, kun välillä joko väärässä asennossa merkki tai sitä ei ole.
Toki tällöin ei tiedetä heittääkö ajoitus, mut jos toiminut hyvin eikä tee vikakoodia niin ei pitäis ainakaa paljoo heittää.
Comment
-
-
Originally posted by Juho_ View PostBiltemasta ajoitussetti jos tarvii.
Sen nokkien lukitustyökalu parempi ku ei jousta nii paljoo.
Ei tarvii spesiaalityökaluja jos ei tarvii VVT pyörää vaihtaa tai nokkien stefoja vaihtaa.
Tee merkki VVT pyörään ainakin, kun välillä joko väärässä asennossa merkki tai sitä ei ole.
Toki tällöin ei tiedetä heittääkö ajoitus, mut jos toiminut hyvin eikä tee vikakoodia niin ei pitäis ainakaa paljoo heittää.
Comment
-
-
https://www.is.fi/autot/art-2000009208622.html
"Arvovaltainen kuluttaja*tutkimus pani järjestykseen luotettavimmat automerkit – Mercedes-Benzin sijoitus voi olla yllätys monille
Täyssähköajoneuvot ja täysikokoiset lava-autot ovat luotettavuudeltaan kaksi ongelmallisinta autoluokkaa, Consumer Reports -lehden vuotuinen luotettavuustutkimus osoittaa."
Comment
-
-
Originally posted by Juho_ View Posttää ei yllätä mitenkään.
Mut aika mielenkiintoista millä perustein on päätyneet toteamaan miten luotettavia merkit on.Tuolla kadulla se edelleen seisoo ja taitaa olla yksi helpoimmista autoista mitä olen omistanut.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe De Ville
Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci
Comment
-
-
Ioniq hybridillä nyt 2.5v ja 90.000 km täynnä. Meidän ajoa tästä 50t km. Ei yhtään vikaa. Ainoat huolto-ohjelmaan kuulumattomat vaihdetut osat ovat tuulilasin pyyhkimet sekä lähivalojen halogeenit. 7 vuoden takuuta jäljellä vielä kolme vuotta. Öljynvaihtohuollot 15t km välein alle €200. Nyt iso 90t km huolto merkkiliikkeessä €370, pelkkiä nesteiden vaihtoja ja pitkä tarkastuslista.
Bensaa on mennyt 4-5l satasella. Kun rouva paahtaa Turun motaria 140 lasissa niin eipä siinä hybridit auta. Toisaalta kun köröttelee kahdeksaakymppiä niin mennään 4l alle. Lukemat eivät ole kovin kummoisia dieseleihin verrattuna, mutta toisaalta dieselveroksi kutsuttua kusetusmaksuakaan ei tarvitse maksaa.
Koko aikana yksi ainoa glitchi: Kerran talvella akku oli tyhjentynyt eikä auto inahtanutkaan. Mutta tässä kärryssä ei ole käynnistysakkua, vaan startti toimii hybridin akulla. Jottei se pääsisi tyhjenemään, autossa on virtavahti joka ikään kuin simuloi pienempää käynnistysakkua. Nappia painamalla vahdin voi resetoida, jolloin käynnistysakku "latautui" ja meno jatkui.
Mun E-mersu jolla ajoin suunnilleen samat kilsat suunnilleen saman ikäisenä söi ainakin laturin, airmatikin kompuran ja cd-vaihtajan moottorin. Huolenpitosoppari piti huoltokulut jotenkin tolkuissaan, kun auton möin sen saldo oli 5 tonnia pakkasella. Japanintuonti S-mersulla ajoin myös n. 40t km, siinä ei ollut oikeastaan mitään muuta isompaa kuin 100t kohdalla etupään tolpat + muuta airmatic kulutusosaa. E61 jätti reissun kesken kahdesti vesipumpun ja syylärin lauettua. Paljon iäkkäämmässä E39:ssä ei tainnut olla oikeastaan mitään muuta yllättävää kuin turbon ohjauksen alipaineletku. Neljännesmiljoonan rullattu Jagge ei ole kovin vertailukelpoinen, rahaa ja aikaa mennyt. Toisaalta tielle se ei ole jättänyt, mitään ei ole tarvinnut kahta kertaa kunnostaa ja probleemat helppoja ja nopeita diagnosoida. Sillä ajamisesta tulee aina hyvälle tuulelle.
Hyundai on ollut kuluiltaan ja luotettavuudeltaan aivan omassa luokassaan. Mikään ajonautinto se ei ole: Ohjaus on tunnoton, alusta nypyttää ja rengasmelu hiukan häiritsee.
***
Ioniq oli Autoverkkokaupan "melkein uusi vuodeksi" ohjelmistosta. Kyseessä on käsirahaton osamaksusopimus, jossa takaisinostositoumus aikaisintaan kahden vuoden jälkeen. Kk-veloitus 50t km/vuosi & 2 vuotta oli €320. En ole mistään löytänyt lähimainkaan vastaavia diilejä; Corollia on joskus näkynyt €300 per kk mutta niissä kilsat max. 15t. Beelystä kolmella sataa saa ehkä jonkun Yariksen tai muun koirankopin. Beelyllä ilmeisesti huolto- ja rengaskustannukset arvioidaan todella yläkanttiin. Ei ihme jos siellä seilaa takuut ummessa olevia DSG+TSI ja muita vastaavia laitoksia.
Loppuepisodi oli hiukan surrealistinen. DNB:n rahoitussopparissa korko 1.5% joka aikanaan oli ok diili ja nyt olisi aivan älyttömän hyvä. Auton alkuarvo ehkä hiukan alakanttiin €20k. Auton lunastusarvo olikin sitten hyvin mielenkiintoinen €11k. Chattiautossa vastaavien pyynnöt ovat jossain ~€18k kieppeillä. Siitä voi sitten päätellä mitä Autovexin kautta saisi ilman chattiauton kanssa säätämistä.
Syynä tuohon on tietty se miten bensahybridien arvonlasku on ollut hyvin huomattavasti matalampi mitä DNB rahoitukseen aikoinaan ennen Ukrainan sotaa arvioi.
Olen miettinyt miten tuo Autoverkkokaupan bisnes toimii, ts. miten osamaksukaupassa väistetään käsiraha ja miten kk-maksut tuovat tarpeeksi katetta. Siellä on saatettu miettiä juuri tätä kuviota jossa kk-maksuilla auton pääomaa maksetaan hiukan etukenossa, ja sitten painotetaan sitä miten auton voi palauttaa "ilman kuluja", jolloin auton palautus saattaa tuoda voiton kotiin. Tässä tapauksessa se olisi ollut hyvinkin huomattava. Mutta oma riskinsä siinäkin piilee.
Minusta diili on kaiken kaikkiaan hyvä, takaisinostositoumus on käytännössä vakuutus merkittävää arvonlaskua vastaan + optio päästä eroon pääomakulusta (niin kauan kuin firma pysyy pystyssä), ja vähäisemmän arvonlaskun hyödyn (riskeineen) voi halutessaan ottaa itselleen.
Autoverkkokaupan avulias myyjä ei todellakaan ehdottanut ottamaan selvää Ioniqin lunastushinnasta, vaan sitä piti itse tajuta kysyä
Tilalle on ensi viikossa tulossa sähköllä piinattu Rellu, 15t km ajettu Megane Sport touring plug-in hybrid. Odotan mielenkiinnolla kokemuksia ensimmäisestä ranskalaisesta. Koeajon perusteella huomattavasti mukavampi kuin Ioniq.Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid
Comment
-
-
Onko tuollainen Passat GTE farmarina -16vm ylöspäin täysin tuhoontuomittu ajatus, jos ei ajatella edes dsg sekä muita asioita vielä?MB E220 CDI -10
Ex.VW T5.1 -11
Ex. Ford Transit Custom -14
Ex. VW Passat 2.0FSI -06
Ex. VW Golf+ -06
Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
Ex. Honda CBR900RR -96
Ex. E36 325i Coupé -94
Ex. LADA 2105 1200S -89
Ex. LADA 2107 1300S -87
Ex. E36 320i -91
Comment
-
-
Originally posted by GARFFi View PostOnko tuollainen Passat GTE farmarina -16vm ylöspäin täysin tuhoontuomittu ajatus, jos ei ajatella edes dsg sekä muita asioita vielä?
Yleisesri ottaen tuo on hyvä auto.
Autoa ei pidetä murheenkryyninä oikeastaan miltään osin.
Ja tuon 2007 vuodelta peräisin olevan dsg kammon voisi jo pikkuhiljaa kuopata,monta sukupolvea on jo laatikoita sen jälkeen tehty, sekä niitä osataan korjata jo muullakin tavalla kuin vaihtamalla koko laatikko, ja lisäksi ongelmia on kohtuullisen vähän.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by ritariässä View PostJoo, DSG lootaversioita useita ja ilmeisesti ne pikkumoottoristen kuivakytkimelliset aiheutti eniten ongelmia?
En itse asiassa tiedä kumpi gte passatissa on 1.4tsi jatkonaE34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
1.4 tsi:tä joo katsellut. Hyvä kuulla, tollasta miettinyt kun kilometrit tippunut tosi vähiksi.
Ja enimmäkseen nurkka-ajoa.MB E220 CDI -10
Ex.VW T5.1 -11
Ex. Ford Transit Custom -14
Ex. VW Passat 2.0FSI -06
Ex. VW Golf+ -06
Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
Ex. Honda CBR900RR -96
Ex. E36 325i Coupé -94
Ex. LADA 2105 1200S -89
Ex. LADA 2107 1300S -87
Ex. E36 320i -91
Comment
-
-
Oman käsityksen mukaan ihan toimivia autoja nuokin.
Mut perinteiset Vag ongelmat taitaa vaivata edelleen, eli esim. ovien vaijerit voi jäätyä tai lukkolaite (yleisempi), jolloin vaijeri tipahtaa pois pesästään
Ja jakohihnan vaihto kalliimpi hybridiin, koska on onnistuttu tekemään paljon vittumaisemmaksi vaihtotyö.
Mut nää on pikkujuttuja, mut jotai voi kiinnostaa ehkä.
Eli ei muuta kun autokaupoista katselemaan.
Comment
-
Comment