Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • duckland
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2003
    • 418

    Originally posted by BeamR View Post
    https://www.iltalehti.fi/autouutiset...e-45e47915ca1e

    Onks tää nyt sitten ultimaattista lisättyä todellisuutta, kun playstationin voi viedä oikeasti ajelulle pelkän GTA:n räpläämisen sijaan?
    Aika kova avaus. Mutta Sonylla olisi resurssit ja osaaminen. Mitä on autoteknologia on enään? Brembo tekee jarrut, zf vaihdelaatikot, öhlins iskarit. sähkömoottorikaupasta ja sony taitaa tehdä itse akut, joten sitä kautta omavalmistusosuus on jo nyt about bemarin tasolla vaikka tyhjästä rupeisikin tekemään autoja. Tuossa voisi olla ideaa oikeasti. Ehkä ne on Sonylla tehnyt läksyt.

    Comment

    • -Markus-
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1461
      • Ihan Savossa

      Sais nettiautossa olla pakollinen tieto tuo range sähköautoille.

      Ford Mondeo Mk3 STW
      VW E-Golf 2015
      BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

      Comment

      • fransesco
        BTCF Member
        • Jul 2014
        • 232
        • Vantaa

        Originally posted by -Markus- View Post
        Sais nettiautossa olla pakollinen tieto tuo range sähköautoille.
        joo, tuo olisi ihan hyvä idea. Tasapuolisuuden nimissä sitten bensa-autoihin myös bensatankin koko ja range.
        Last edited by fransesco; 07-01-2020, 16:06.
        E88 & F56 electric

        Comment

        • kooma
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 1016
          • Pikis

          Tuohon liittyen niin olen muutamankin i3 ilmoituksen nähnyt jossa on varmaan körötelty ensin eco pro plus modella hetki, ladattu täyteen ja otettu kuva range näytöstä jossa sitten näkyy monta kymmentä kilsaa enemmän rangea kuin normikäytössä. Siinäkin mielessä jonkun standardoidun range mittauksen tulos olisi kyllä hyvä näkyä.
          Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

          Comment

          • jokes911
            Bimmer Fanatic
            • May 2008
            • 875
            • Espoo

            Originally posted by -Markus- View Post
            Sais nettiautossa olla pakollinen tieto tuo range sähköautoille.
            Ei, vaan akun koko. Tuo rangetieto on vähän kuin entisaikojen kulutuslukemat, vaikka ne uudet onkin aika vertailukelpoiset.

            Kuitenkin eri puolilla maailmaa on erilaisia mittaustapoja niin tuon akun koon kanssa on helpompi vertailla. Siis ainakin itse pidän sitä parempana. Tosin tähän väliin voi avautua esim tuosta i3 tavasta ilmoittaa akun koko...
            2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
            2022 X3 Charged Edition Msport
            1999 Honda CBR 900 SC33
            2009 Husqvarna SMR 510
            2017 KTM EXCF 350

            Comment

            • jokes911
              Bimmer Fanatic
              • May 2008
              • 875
              • Espoo

              Originally posted by kooma View Post
              Tuohon liittyen niin olen muutamankin i3 ilmoituksen nähnyt jossa on varmaan körötelty ensin eco pro plus modella hetki, ladattu täyteen ja otettu kuva range näytöstä jossa sitten näkyy monta kymmentä kilsaa enemmän rangea kuin normikäytössä. Siinäkin mielessä jonkun standardoidun range mittauksen tulos olisi kyllä hyvä näkyä.
              Sähköautoille on ihan standartoidut mittaustavat.
              2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
              2022 X3 Charged Edition Msport
              1999 Honda CBR 900 SC33
              2009 Husqvarna SMR 510
              2017 KTM EXCF 350

              Comment

              • kooma
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 1016
                • Pikis

                Originally posted by jokes911 View Post
                Sähköautoille on ihan standartoidut mittaustavat.
                Kyllä kyllä, siksi semmoinen olisi hyvä ilmoituksissa olla. Kun kaikissa ei ole ehkä molempia NEDC ja WLTP niin siksi sanoin että "jonkun".
                Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 1994
                  • Tampere/kainuu

                  Tein pienen yhteenvedon BMW:n sähkö ja phev akkukapasiteeteista.

                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • Raimo Miettinen
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 320



                    "BMW:llä ei uskota sähköautojen nopeaan vallankumoukseen: "Bensiinimoottorimme säilyvät vielä ainakin 30 vuotta"
                    MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

                    SISÄLTÖ JATKUU
                    BMW:n tutkimus- ja kehitysjohtajan Klaus Fröhlichin mukaan automaailma tulee sähköistymään, mutta se, miten nopeasti tämä tapahtuu, on vielä hyvin epäselvää. BMW:llä uskotaan myös vetyautoihin.
                    TEKSTI Tuulilasin toimitusKUVAT BMW
                    Fröhlichin mukaan tulevaisuudessa autojen alustojen pitää olla sellaisia, että ne ovat muunneltavissa helposti paitsi erilaisien päästövaatimusten myös kuluttajien toiveiden mukaan. BMW käyttää täyssähköistä i3-autoaan lukuun ottamatta kaikissa malleissaan joustavaa arkkitehtuuria, mikä mahdollistaa niin polttomoottori-, hybridi- kuin täyssähkövoimalinjan tekemisen samalle alustalle.

                    ”Tämä on ehdottomasti paras ratkaisu seuraavan 5-10 vuoden aikana, mutta jos maailma muuttuu kokonaan sähköiseksi, silloin kehitämme toki kokonaan sähköisen alusta”, Fröhlich sanoo Automotive Newsille.

                    Viime vuosikymmenellä BMW kehitti skaalautuvan CLAR-pohjalevyn, joka debytoi 2015 7-sarjan alla. Sitä ollaan parhaillaan uudistamassa.

                    ”Uudistamme sen ensi vuonna, mikä mahdollistaa hybridit ja myös tulevan täyssähköisen i4:n tekemisen.”

                    Fröhlichin mukaan sähköautojen hinnat saattavat tulevaisuudessa jopa nousta, vaikka yleisesti on arveltu niiden halpenevan, kun akut halpenevat.

                    MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

                    SISÄLTÖ JATKUU
                    ”On puhuttu paljon akkujen halpenemisesta, mutta ne voivat tulevaisuudessa myös kallistua, koska niihin tarvittavien raaka-aineiden kysyntä tulee kasvamaan huikeasti.”

                    Sähköauton akkuja ei pidä ladata liikaa pikalatauksella
                    Kuluttajilla saattaa olla vielä hyvinkin vääriä käsityksiä sähköautojen käytöstä. Esimerkiksi niiden lataamisesta.

                    ”Jos sähköauton akut lataa liian usein täyteen, akut kuluvat nopeasti. Liian monta pikalatausta saattaa lyhentää akkujen eliniän jopa 2-3 vuoteen, mikä ei varmasti kuluttajaa ilahduta. Pikalataus olisi syytä tehdä vain noin joka 20:s kerta, kun autonsa laittaa laturiin”, Fröhlich muistutaa.

                    MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

                    SISÄLTÖ JATKUU
                    ”Olemme oppineet jo paljon omilta sähköautoasiakkailtamme, joita on jo noin 500 000. Esimerkiksi sen, että ihmiset lataavat autoaan kaikkein mieluiten kotona tai työpaikalla, muualla lataamista tapahtuu kovin harvoin.”

                    Fröhlich uskoo, että Euroopassa etenkin lataushybridit tulevat saavuttamaan pian merkittävän aseman.

                    ”Euroopassa moni ihminen on vastahakoinen siirtymään suoraan täyssähköautoihin. Siksi lataushybridit ovat oikea ratkaisu Euroopassa. Monesti niillä ajetaan arkipäivän ajot sähköllä, mutta viikonloppuisin tai pitkillä matkoilla polttomoottorilla. Oletamme, että Euroopan myynnistä 25 % on pian lataushybridejä, mutta polttomoottoriautojen määrä pysyy yli 50 prosentissa edelleen.”

                    Polttomoottoriautot säilyvät BMW:llä vielä vuosikymmeniä
                    BMW ei aio lopettaa polttomoottoriautojen tuotantoa vielä vuosikymmeniin. Moottorivalikoimaa se joutuu sen sijaan karsimaan.

                    MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

                    SISÄLTÖ JATKUU
                    ”Polttomoottoriautoille on tulossa paljon erilaisia lainsäädännöllisiä rajoituksia. Tämä tarkoittaa sitä, että moottorit on pakko uusia lähes joka vuosi, mikä aiheuttaa valtavat kustannukset. Tulemme lopettamaan 1,5-litraisen kolmesylinterisen dieselmoottorimme tuotannon, samoin 400-hevosvoimaista V6-moottoria ei tulla enää uudistamaan. Se olisi liian kallista ja monimutkaista neljän turboahtimen vuoksi. Neljä- ja kuusisylinteriset dieselimme tulevat kuitenkin säilymään ainakin seuraavat 20 vuotta ja bensiinimoottorimme ainakin 30 vuotta”, Fröchlich sanoo.

                    BMW:llä uskotaan myös polttokenno- eli vetyautoihin, vaikka niiden hinnat ovatkin vielä hyvin korkealla.

                    ”Kehitämme polttokennoja yhdessä Toyotan kanssa. Aloitamme toisen sukupolven polttokennomoottorien pilottikokeilun X6- ja X7-malleissamme. Polttokennomoottorien rakentaminen maksaa tällä hetkellä kymmenen kertaa enemmän kuin sähköisen moottorin, mutta oletuksemme on, että kustannukset tulevat tasoittumaan vuoteen 2025 mennessä. Silloin varmasti puhuttaisiin jo satojen tuhansien autojen myyntivolyymista”, Fröhlich sanoo."
                    BMW 530dA x-drive F10 # Auto: k u v a t | v i d e o t

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7506
                      • Jyväshyvä

                      Originally posted by Raimo Miettinen View Post
                      samoin 400-hevosvoimaista V6-moottoria ei tulla enää uudistamaan. Se olisi liian kallista ja monimutkaista neljän turboahtimen vuoksi.
                      Höpöjä puhuu, ei ole Bimmerillä moista konetta edes ollut missään vaiheessa,
                      melkoinen asiantuntija kyseessä jollei taas toimittaja ole säveltänyt omiaan...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        Originally posted by Raimo Miettinen View Post

                        BMW:llä uskotaan myös polttokenno- eli vetyautoihin, vaikka niiden hinnat ovatkin vielä hyvin korkealla.

                        ”Kehitämme polttokennoja yhdessä Toyotan kanssa. Aloitamme toisen sukupolven polttokennomoottorien pilottikokeilun X6- ja X7-malleissamme. Polttokennomoottorien rakentaminen maksaa tällä hetkellä kymmenen kertaa enemmän kuin sähköisen moottorin, mutta oletuksemme on, että kustannukset tulevat tasoittumaan vuoteen 2025 mennessä. Silloin varmasti puhuttaisiin jo satojen tuhansien autojen myyntivolyymista”, Fröhlich sanoo."

                        Onko BMW seuraava Nokia :think
                        Kehittääkö joku toimija vetyinfraa missään päin maailmaa

                        Comment

                        • Newbie
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2012
                          • 484
                          • Pargas

                          Originally posted by BMW525Xda View Post
                          Onko BMW seuraava Nokia :think
                          Kehittääkö joku toimija vetyinfraa missään päin maailmaa
                          Ruotsalaisetkin kehittävät

                          "When the facts change, I change my mind."

                          Comment

                          • kooma
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 1016
                            • Pikis

                            Tuo Apun juttu on kyllä suomennettu ihan päin honkia. Esim tämä:

                            ”Jos sähköauton akut lataa liian usein täyteen, akut kuluvat nopeasti."

                            Haastattelussa on vain puhuttu siitä että pikalatausta ei pitäisi käyttää usein eikä suinkaan ettei saisi täyteen ladata.

                            Alkuperäinen artikkeli:

                            https://europe.autonews.com/automake...al-powertrains
                            Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                            Comment

                            • jokes911
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2008
                              • 875
                              • Espoo

                              Originally posted by kooma View Post
                              Haastattelussa on vain puhuttu siitä että pikalatausta ei pitäisi käyttää usein eikä suinkaan ettei saisi täyteen ladata.
                              Hmm...'täyteen' lataus? Siis automatiikkahan ei anna edes nyt ladata akkua täyteen. Ei muuta kun softalla siirretään se turvaraja napsun alemmas.
                              2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                              2022 X3 Charged Edition Msport
                              1999 Honda CBR 900 SC33
                              2009 Husqvarna SMR 510
                              2017 KTM EXCF 350

                              Comment

                              • Macke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2009
                                • 1134
                                • Porvoo

                                Jostain artikkelista lueskelin kyllä puhelinakkujen kohdalla, että menettävät kapasiteettiaan mikäli toistuvasti ladataan täyteen. 80% nurkilla oli sweetspotti mikäli pitkää ikää kaivataan. En toki tiedä miten vertaantuu patteriautojen akkuihin...

                                Ja jes, hienoa että vetytekniikkaa kehitetään niin ei tartte sitten noita patteriautoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎