Originally posted by BFI18
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Originally posted by -TPI- View PostVihdoin omaan makuun sopiva sähköauto https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...-pysahtymatta/!
Leave a comment:
-
Sähköautojen määrä laskee Nettiautossa.
12.3. 2081kpl (illalla)
18.3. 1795kpl (aamusta)
Samaan aikaan dieseleiden määrä kasvanut 32095kpl -> 33402kpl.
Leave a comment:
-
Originally posted by protoni View Postsitten pikkupatteriset täyssähköt liiffi, up, mii, golf jne.
Tuo 'pikkupatterinen' auto on aika pieni ja kevyt ja näillä keleillä range on 200 km tienoilla (reilu 36 kWh akku) ja latausta tarvitaan sen mukaan muutaman tunnin per vko (7,2 kWh vauhdilla), riippuu tietenkin millaisia päiväsuoritteita ajetaan.
Leave a comment:
-
Vihdoin omaan makuun sopiva sähköauto https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...-pysahtymatta/
Leave a comment:
-
Meillä talouden kakkosauto ainakin painii sellaisessa hintaluokassa, että sillä ei sähköautoa saa. Niin kyllä painii ykkösautokin. Ajoakin molemmilla on suht vähän. Jos metrejä ei kartu, niin eipä sähköautoa seisottaessa säästöjäkään synny. Kenties joku kaunis päivä jos/kun hinnat putoavat lompakkoystävälliselle tasolle. Jos uutta autoa olisin nyt ostamassa, niin akkuauto olisi selviö.
Leave a comment:
-
Aika vaikea olisi perustella talouden toiseksi käyttöautoksi jotain muuta kuin pienempää täyssähköautoa.
Ykkösautona joku isompi hybridi on vielä perusteltavissa pidempien matkojen sujuvuuden ja tilojen takia.
Jos niitä pitkiä ajoja on vain pari kertaa vuodessa, niin tosiaan sama sitten vuokrata haluamansa polttomoottori alle.
Vaikka päivittäin tökkisi yöksi autoa Wallbox-kotilaturiin, niin siinä on vähemmän vaivaa kuin tankkauksissa.
Harrasteautoa sitten tarvittaessa ajofiilistä hakemaan.
Jos ei halua pääomia sijoittaa tai ottaa akkuriskiä itselle, niin yksityisleasing diilejä saa ajoittain ihan hyvillä hinnoilla.
Ainakin kotilatausmahdollisuudella säästää ison osan leasing maksuista käyttökuluissa. Esim. i4 on saanut alkaen 499 EUR / kk.
Leave a comment:
-
Originally posted by PNM2 View PostMä luulen, että aikalailla hybrideillä nämä joka päivä lataamiset. Itse ajan 95% nurkka-ajoa ja tähän riittää keskimäärin kerran viikossa kotitolpasta lataus. Talvella ehkä hieman harvemmin ja kesällä hieman useammin. Hybridi sen sijaan seisoo pihassa about koko ajan piuha kiinni.
Leave a comment:
-
Kevättä ilmassa. Kokeilin hieman miten alhaisilla kulutuksilla i3s menee, kun lämmitystä ei juuri tarvita. Comfort ja pyynti +16 (matalin). 10,5kwh/100km keskinopeudella 25km/h meni 8 km tuollainen maalaiskaupunkimatka, eli ei juuri valoissa olemista. Kesää odotellessa...noilla kulutuksilla kaupunkiajo taitaa maksaa tällöin 1-1,5€/100km. +18 pyynnin nosto nosti kulutusta melkein heti 13kwh ja sinne 13-14 tienoille jäikin.
Leave a comment:
-
Menee kyllä jo aikamoiseksi venkoiluksi sekuntien laskeminenItse kun saavun jostain i3:lla kotiin niin talliin peruutettua laittaa sen Type2 töpselin autoon ja poistuu paikalta. Sen mukavammaksi ei enää auton "tankkaus" voi mennä
Leave a comment:
-
Originally posted by protoni View PostToisaalta jos joka päivä kytket ja irrotat pistokkeen, johon kuluu yhteensä esim. 15s+15s=30s, niin parin viikon välein tapahtuvaan tankkailuun ja päivittäiseen latailuun kuluva aika on pitkässä juoksussa sama. Paitsi tietenkin jos joka päivä joka tapauksessa kytket bensaan/dieseliin myös sen defan tai calixin pistokkeen.
Tämä onkin mielenkiintoinen takaisinmaksulaskelma. Ennen laskettiin bensan ja dieselin kannattavuutta. Jos jompi kumpi tuli vuositasolla 10eur halvemmaksi, niin jo oli hyvä syy vaihtaa autoa ja käyttövoimaa. Jatkossa pitää huomioida myös lataukseen ja/tai tankkaukseen kuluva aika. Kaasuautojen osakkeet kyllä romahtavat tässä yhtälössä.Last edited by PNM2; 17-03-2022, 13:27.
Leave a comment:
-
Toisaalta jos joka päivä kytket ja irrotat pistokkeen, johon kuluu yhteensä esim. 15s+15s=30s, niin parin viikon välein tapahtuvaan tankkailuun ja päivittäiseen latailuun kuluva aika on pitkässä juoksussa sama. Paitsi tietenkin jos joka päivä joka tapauksessa kytket bensaan/dieseliin myös sen defan tai calixin pistokkeen.
Tämä onkin mielenkiintoinen takaisinmaksulaskelma. Ennen laskettiin bensan ja dieselin kannattavuutta. Jos jompi kumpi tuli vuositasolla 10eur halvemmaksi, niin jo oli hyvä syy vaihtaa autoa ja käyttövoimaa. Jatkossa pitää huomioida myös lataukseen ja/tai tankkaukseen kuluva aika. Kaasuautojen osakkeet kyllä romahtavat tässä yhtälössä.
Leave a comment:
-
Niin, jos ajankäytöstä muutenkin puhutaan, voidaan ottaa käsittelyyn sitten myös arkiset latailut ja arkiset tankkailut.
Itse latailen kotipihalla tolpasta, hyvin harvoin julkisilla. Oikeastaan julkisesti latailen vain lidlissä, sniiduilumielessä. Muuten on auto tolpassa kiinni ja sillä sähköllä ajetaan näin ollen 95% ajasta. Loput 5% tulevat pidemmistä matkoista, joita teen harvemmin niin, etten pääse tyhjentynyttä akkua latailemaan kotona. Oman auton range on 400km, minulle enemmän kuin riittävä.
Bensa-autoa taas olisi pitänyt tankata monesti näillä samoilla ajoilla, ehkä arvioidusti 5-10min/500km (ilman jonottelua, jonottelulla, puhtaan kaupunkiajon kulutuksella). Tuostakin jo tulee minuutteja melkoisesti, kun samaan aikaan sähköautolla en ole poikkenut reittisuunnitelmasta kertaakaan mihinkään.
Leave a comment:
-
Näissä asioissa on se haaste, että molemmilta puolilta pöytää heitetyt argumentit osuvat, mutta vain osittain.
Kyllä. Helsingistä Napapiirille matka sähköautolla voi kestää tunnin kaksi kauemmin.
Kyllä. Sähköautollakin se onnistuu silti aivan hienosti.
Pitkillä matkoillahan on kaksi oleellista asiaa. Range sekä lataus. Molemmat paranee jatkuvasti, mutta nyt jo jos otetaan _maltillinen_ taso vaikka 100kW latausnopeus niin nykyään uutena myytävät sähköautot hvyin pitkälti tuohon pystyvät jopa talvioloissa. Ja 100kW antavia latureita on pilvin pimein.
Itse on tullut ajettua vain 50kW lataukseen pystyvillä i3:lla saksassa pitkiä siirtymiä, jotka ovat onnistuneet pääosin hyvin. Yhdellä kertaa ongelmia aiheutti liikenteen seisauttanut kolari, jolloin meinasi tulla kiire satamaan, mutta vaikka se silloin kiukutti niin yhtälailla STAU voi kusaista polttiksella ajettavan matkan.
Jos nyt vaikka vertaa i3 ja Leaf tms. 50kW ja alle lataavia pieniakkuisia ja uudempia isoakkuisia teholatausta ottavia niin ero on huomattavan suuri. Ei kannata sähköautoilua todellakaan dissata siksi, että joku 2014 vuoden Leaf on paskaa. Ei todellakaan.
Mutta toistan taas mantraani: Sähköautoilu on kaikkein helpointa ja mukavinta sille, joka pystyy kunnolla kotona lataamaan. Eli 3-vaihe sähköä saatavilla ja 11kW kotilatausMikäli taas asuu "Tsadissa" ja autopaikka on kadun varressa ja ainut lataus tapahtuu julkisilla latureilla koska taloyhtiön hallituksen mummot eivät hyväksy laturien asentamista niin silloin ymmärrän hyvin että vituttaa ja sähköautoilu ei ole herkullista.
Leave a comment:
-
En tiedä tarvitseeko sähköautokeskustelussa ihan hirveästi käydä keskustelua moraalin piiriin kuuluvista asioista.
Moraalin piiriin kuuluu esimerkiksi se kysymys mitä on "vapaus". Vapauden käsitteen sisällöstä on niin eriävä käsitys kautta maapallon, että siitä keskusteleminen tiivistyy lähinnä pyrkimykseen vaikuttaa muiden mielipiteeseen.
Mielipidevaikuttaminen voi toisaalta olla sähköautokeskustelun sisältöön kuuluvaa, mutta itseä kiinnostaa enemmän tieto sähköajoneuvoista, ei niinkään mielipidevaikuttaminen. Minulla käy sekin, että Remotion spämmää tänne kerran pari viikkoon kuinka sähköauto rajoittaa vapautta ja on pöyristyttävä mikro.
Vapauden käsite on jo itsessään ongelmallinen, koska ihminen ei koskaan voi ajatella omien ajatuksien ulkopuolelta. Vapaus on siis subjektiivinen kokemus (tai objektiivinen jos objektivismia on empirismi, tällöin huomaamme, että vapaus käsitteenä on relativistinen, eli mm. kulttuuri vaikuttaa...emme ole taaskaan puhtaassa objektiivisuudessa). Mihin vapaus kohdistuu? mikä esine saa sitä rajoitta? rajoittaako ihminen itse vapautta jo olemukseltaan?
Toisille vapautta on riippumattomuus fossiilisista polttoaineista, toisille että ajoneuvo ei vaadi pysähtymään 200 - 600km välein noin 15-60 minuuttia. Jotkut ovat rakkonsa vuoksi jo ei-vapaita, kun joutuvat virtsaamaan 1-2h välein.... Aikanaan kun suurin sallittu nopeus oli muutamia kilometrejä tunnissa ja punainen lipunheiluttaja käveli ajoneuvon edessä - ihmiset olivat todella vähän vapaita - en tiedä miten ne elivät edes jos olisivat tienneet Remotionin vapaus-käsitteestä.
Itsekin olen kanahäkissä elävä, kun pysähdyn 150km välein 15-30 minsaksi 1-2 kertaa kuukaudessa. Täysin vapautta rajoittavasti. Tänään olen käyttänyt tähän foorumiin jo 30min, mutta tämähän onkin vapautta!Last edited by ///Jone; 17-03-2022, 12:40.
Leave a comment:
Leave a comment: